برای این که بدانیم در کشورمان چه شهرهایی با چه قابلیت هایی وجود دارند، باید در آن ها قدم بگذاریم. مشهد یکی از همین شهرها است که با کوله باری از تجربه، در گوشه ای نه چندان کوچک از کشورمان حضور دارد و همیشه آماده پذیرایی از مسافران خود است. جهت خرید تور هوایی مشهد همین حالا اینجا را کلیک کنید.

مشهد کجاست

مشهد یکی از بزرگ ترین شهرهای ایران است که در شمال شرقی این کشور قرار گرفته است. بعد از ورود مبارک امام هشتم شیعیان و حضور ایشان در این شهر، مشهد تبدیل به یکی از شهرهای مقدس ایران برای ایرانیان و همچنین دوستداران اهل بیت و شیعیان دیگر کشور های اسلامی و غیر اسلامی شد. شاید کمی باورش سخت باشد اما اگر در مشهد و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قدم بزنید، متوجه حضور اروپایی های مسیحی می شوید که برای گرفتن حاجت، به بارگاه ملکوتی آن حضرت پناه آورده اند.

هر ساله بیش از ۲۷ میلیون نفر از زائران و مسافران از دیگر شهرهای ایران و سراسر جهان به این شهر سفر می کنند. مشهد بعد از تهران، پر جمعیت ترین شهر ایران به حساب می آید. از بابت حمل و نقل شهری و وجود اقامتگاه های مختلف در این شهر باید خاطر جمع بود؛ چرا که شهرداری های مناطق مختلف مشهد با تمام توان و تلاش، در هر دو زمینه، موفق ظاهر شدند و هر آن چه که نیاز مسافران و زائران محترم مشهد بوده است را فراهم کرده اند، برای جا به جایی و سفر به نقاط مختلف مشهد، هیچ دشواری در کار نخواهد بود. به خاطر حضور مسافران میلیونی این شهر مقدس و حضور مبارک اما خوبی ها، زائران و مسافران  می توانند به طور بیست و چهار ساعته از خدمات شهری مشهد استفاده کنند.

شکوفایی تاریخی مشهد و اوج آن به دوران افشاریان بر می گردد؛ در آن دوران تاریخی، مشهد به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و فصلی جدید را به کتاب قطور تاریخ ایران اضافه کرد. شهر مشهد، خاکی حاصلخیز برای کشاورزی دارد و طبیعت با نشاط خود را دارد و این طراوت به دلیل قرار گرفتن این شهر در کنار رودخانه کشف رود است. البته باید اضافه کرد که این شهر به خاطر قرارگیری در میان کوه های بینالود و هزارمسجد، معمولا از هوایی معتدل و کوهستانی و گاهی هم گرم و خشک برخوردار است.

در وبسایت الی گشت اطلاعات بلیط هواپیما مشهد را مقایسه کنید و با اطمینان بلیط خود را بصورت آنلاین دریافت کنید:

https://www.eligasht.com/ticket/بلیط-هواپیما-مشهد/

میهمان عزیز و همیشگی حرم مطهر رضوی

حرم امام رضا یا حرم رضوی، آرامگاه امام هشتم شیعیان است که بعد از تبعید وجود مبارک شان به ایران به شهر طوس و بعد به مشهد، باعث متبرک شدن این منطقه شده اند و در طول مدت حیات مبارک شان شاگردان بسیاری را تربیت کردند. از میان هزاران شاگردی که ایشان پرورش داده اند می توان اسامی بسیاری از آن ها را در کتب دانشگاهی امروزه یافت که به عنوان دانشمندان و صاحب نظران عرصه های مختلف علمی، همچنان بعد از گذشت هزار سال، پیشتاز هستند و نام حضرت را بیش از پیش به جهانیان می شناسانند.

بسیاری از ساختمان های فرعی و جدید تر حرم امام رضا (ع) در دوره صفویان ساخته شده است. و بخش کهن حرم نیز در زمان تیموریان مورد توجه ویژه معماران آن زمان قرار گرفت. در آغاز، وسعت حرم مطهر امام رضا (ع) به 12 هزار متر مربع می رسید و در حال حاضر وسعت این بنای متبرکه با میهمان عزیزی که در خود دارد، به یک میلیون متر مربع می رسد. حرم مطهر رضوی در میان هزاران مکان مقدس در جهان، یکی از بزرگ ترین ها به حساب می آید. علی بن موسی الرضا (ع) در سال 200 ه.ق به دستور مامون به شهادت رسید. ایشان به اجبار جام زهر نوشیدند و مضلومانه به شهادت رسیدند.

الی گشت2

رواق امام خمینی   

این رواق در مشهد قرار گرفته است. رواق امام خمینی در کنار مسجد گوهرشاد قرار دارد و در همسایگی حرم شیخ بهایی، دار العباد، دار الزهد جا گرفته است. در سال 1381، این رواق به صورت سر پوشیده درآمد و تبدیل به محلی مقدس برای دوستداران آن حضرت شد. ستون های بزرگ و فضای تحسین برانگیز و در عین حال ساده این صحن، مشابهتی با شخصیت عرفانی امام خمینی (ره) دارد. شبستانی در همکف رواق ساخته شده است که نماد شب های بلندی است که حضرت ساعاتی را به مطالعه و کشف و شهود مشغول بوده اند. کاشی ها و معرق هایی که در سقف و دیوارهای رواق به کار رفته، به دست هنرمندان به نام ایرانی انجام شده است.

آرامگاه نادر شاه افشار

نادر شاه یکی از معروف ترین شاهان ایرانی است که مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. این شاه معروف در طول روزگاران حکومتش، دست به فتوحات بسیاری در جهان به ویژه هند زد. نادر شاه افشار به همان اندازه که از بدنامی در میان اقوام دیگر برخوردار است، در بسیاری از شهرها و کتب تاریخی، مورد ستایش قرار می گیرد. آرامگاه نادرشاه افشار در مجموعه باغ نادری قرار دارد؛ بنای یاد بودی از این پادشاه نیز در همین باغ وجود دارد که به دست ابوالحسن صدیقی، به زیبای و با ظرافتی استادانه، ساخته شده است. در این مجموعه دو تالار قرار دارد که هر دو متعلق به موزه این مجموعه هستند. در یکی از تالارها از سلاح های جنگی دوران مختلف تاریخی ایران نگه داری می شود و در دیگری از آثار مربوط به دوران حکومت نادرشاه افشار مراقبت می شود.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی 

یکی دیگر از شگفتی های آستان قدس رضوی، وجود موزه مرکزی این مکان مقدس است؛ یکی از پر جاذبه ترین موزه های مشهد، موزه مرکزی آستان قدس رضوی است که در صحن کوثر قرار گرفته است. این موزه، ساختمانی چهار طبقه است؛ زیر زمین، طبقه همکف، اول و دوم، قسمت های مختلف این موزه بزرگ هستند. این موزه از اشیایی مانند اسکناس، سکه، تمبر، اقلام پستی و آبزیان متنوعی نگه داری می کند. ماهیت این موزه، بیش از این که یک موزه موفق باشد، توانسته در سایه سار حریم امام هشتم شیعیان، تبدیل به میعادگاهی برای جوانانی بشود که برای تحقیقات علمی و مطالعه روزانه شان، به این موزه می آیند و در اتاق های مطالعه آن، ساعت ها به مطالعه می پردازند. برای کسانی که به مشهد می آیند و تا به حال به این موزه سری نزده اند، تماشای اشیای این موزه، می تواند فصل جدیدی را از شناخت مشهد و تاریخچه این شهر کهن در ذهن ایشان باز کند. برای داشتن سفری راحت به این شهر مقدس و مقایسه اطلاعات و رزرو آنلاین هتل های مشهد اینجا را کلیک کنید.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7