نحوه پاک کردن لکه آدامس بر روی سطوح مختلف

منبع: نمناک

151

1398/11/3

13:14


روش های مختلفی برای خلاص شدن از شر لکه آدامس وجود دارد که در ادامه شما را با این راه ها آشنا خواهیم کرد.

بهترین روش ها برای پاک کردن آدامس از روی لباس ، مو و فرش

فریز کردن لباس

بهترین روش برای جدا کردن آدامس از سطحی، فریز کردن آن است، ظرف یخ را روی آدامس قرار دهید تا سفت شود، سپس به راحتی آن را از سطح مورد نظر جدا کنید مابقی لکه را با پارچه ای آغشته به الکل سفید پاک کنید.

استفاده از قالب های یخ

روش دیگر برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس این است که یک تکه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود. برای آدامس چسبیده به صندلی ماشین یا فرش می توانید از قالب های یخ استفاده کنید. یخ را به آرامی به سطح مورد نظر بمالید. با سفت شدن آدامس تکه های بزرگی از آن به راحتی جدا می شود.

الکل

مقداری الکل روی اسفنج بریزید و اسفنج رو روی آدامس بمالید. چند دقیقه صبر کنید و با چاقو یا قاشق روی آن بمالید. سپس لباس رو با نرم کننده بشورید و بزارید خشک بشه.

لکه بری آدامس با استفاده از جوشاندن و بخار آب

ناحیه لکه آدامس را داخل آب خیلی داغ فرو ببرید.در همین حین با استفاده از یک مسواک یا چاقو لکه آدامس را از روی لباس یا پارچه بردارید. اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود و در صورت نیاز مجدداً این روش را تکرار کنید. روش دیگر استفاده از بخار مستقیم دهانه کتری یا چای ساز و خراشیدن لکه آدامس به وسیله یک مسواک است.

آب لیمو یک روش ساده برای پاک کردن لکه آدامس

اگر لباس شما آغشته به آدامس شده و لکه آدامس به اعماق تار و پود لباستان نفوذ کرده سعی کنید ابتدا لباستان را در محلول آبلیمو بخوابانید. پس از چند ساعت اقدام به آبکشی عادی لباس کنید در این صورت مشاهده خواهید کرد که لکه آدامس کاملا ورآمده و از تاروپود جدا شده.
 

لکه آدامس

پاک کردن لکه آدامس با یخ

اتو

لباس رو روی یک مقوا بزارید به طوری که آدامس بین مقوا و لباس قرار بگیره و روی لباس اتو بکشید. هدف اینه که آدامس به مقوا بچسبه. این کار رو چند بار تکرار کنید تا آدامس کاملا از لباس جدا بشه. در آخر لباس رو بشورید.

سرکه

یک پیمانه سرکه را بجوشانید. سپس از روی شعله بردارید تا از جوش بیفتد. یک مسواک رو داخل سرکه کنید و روی قسمتی از پارچه که آدامس چسبیده بکشید. این کار رو خیلی سریع انجام بدید چون تا زمانی که سرکه داغ هست تاثیر میزاره. این کارو چند بار ادامه بدید تا آدامس کاملا از لباس جدا بشه و در آخر لباس رو تمیز بشورید.

مایع صابون

کمی مایع صابون روی قسمتی از لباس که آدامس چسبیده بریزید و با مسواک روی آدامس بکشید. سپس با چاقو آدامس رو از لباس جدا کنید. در آخر لباس رو با ماشین لباسشویی بشورید.

اسپری مو

این روش از بقیه روش ها خیلی راحت تره. روی آدامس اسپری بزنید. اسپری آدامس رو سفت میکنه. سپس آدامس رو از لباس جدا کنید. در آخر با ماشین لباسشویی بشورید.

نوار چسب

روی آدامس نوار چسب بزنید و آدامس رو با نوار چسب از پارچه جدا کنید. این کار رو چند مرتبه تکرار کنید.

گازوئیل

کمی گازوئیل یا بنزین روی قسمتی که آدامس چسبیده بریزید، با چاقو یا مسواک بتراشید و در آخر لباس رو بشورید.

سفیده تخم مرغ حلال آدامس جهت از بین بردن لکه آدامس

سفیده تخم مرغ هم، مانند شکلات و کره بادام زمینی خاصیت حل کنندگی آدامس را دارد. در صورتی که شکلات یا کره بادام زمینی در دسترس ندارید تخم مرغ ساده ترین و سریع ترین راه ممکن برای از بین بردن لکه آدامس از روی موهای شما میباشد.
سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را با انگشتان خود آرام آرام روی سطح مورد نظر بمالید و منتظر بمانید که آدامس به خوبی در محلول سفیده تخم مرغ حل شود. حال میتوانید به راحتی تکه های آدامس را از روی موی خود جدا کنید.

مایع ظرفشویی و نمک

این روش معروف در صورتی که آدامس روی سطح مورد نظر پخش شده باشد، مفید است. ابتدا مایع ظرفشویی سپس نمک را اضافه نمایید و با استفاده از چاقو یا هر وسیله مناسب آدامس را جدا کنید.

مایونز

مایونز هم آدامس را نرم کرده، جدا می کند.

تترا کلرید کربن

لکه آدامس را با تتراکلرید کربن نیز پاک می کنند و بعد لباس را می شویند.

شیره درخت کاج

از شیره درخت کاج یا روغن نباتی می توانید استفاده کنید و سپس لباس را بشویید.

روش هایی برای پاک کردن آدامس از مو

شکلات و کره بادام زمینی خوراکی های دوست داشتنی دشمن لکه آدامس
شکلات و کره بادام زمینی حلال آدامس هستند. کافیست بر روی قسمتی از مو که آغشته به آدامس شده است ماده داغ شده یکی از این دو را بمالید و مقداری صبر کنید پس از چند دقیقه آدامس در شکلات یا کره بادام زمینی حل میشود. سپس یک شانه پلاستیکی بردارید و موی خود را شانه بزنید تکه آدامس به راحتی جدا میشود. پس از آنکه تمام تکه های آدامس را جدا کردید موی خود را بشویید.
 
پاک کردن آدامس از مو با اسپری مو
1- به طور مستقیم مقداری اسپری مو روی لکه آدامس بپاشید. آدامس به دلیل استفاده از تافت یا اسپری مو سخت می شود. همچنین به جای تافت مو میتوانید از خاصیت چربی کره بادام زمینی روی مو استفاده کنید.
2- سریعاً لکه آدامس را با یک مسواک بردارید.
3- سپس موها را با شامپو نرمال شسته و آبکشی کنید. از این روش برای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس نیز میتوان استفاده کرد.

لکه آدامس

از شر لکه آدامس خلاص شوید
 
پاک کردن آدامس از روی فرش و مبل
1- برای پاک کردن آدامس از روی مبل از قطعات مکعبی یخ در یک حوله استفاده کنید و ناحیه لکه آدامس را منجمد نمایید. این کار را پیش از اینکه قطعات یخ آب شوند به پایان برسانید.
2- سپس با استفاده از یک چاقو به آرامی لکه را بردارید. با یک حوله رطوبت اضافی را پاک کرده و اجازه دهید فرش یا پارچه مبل خشک شود.
3- سپس از یک پاک کننده مناسب برای پاک کردن آدامس از روی فرش استفاده کنید. توجه داشته باشید ؛ برای پاک کردن آدامس از روی مبل چرمی باید از پاک کننده مخصوص چرم استفاده شود. باید اجازه دهید تا پاک کننده خشک و یا جذب الیاف شود.
4- دوباره لکه را بررسی کنید و در صورت لزوم از حلال یا پاک کننده بیشتری استفاده کنید.
 
استفاده از تکه یخ و کرم مرطوب کننده
یک تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید. کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید ، سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از آن جدا خواهد شد.
 
استفاده از سرکه
سرکه سفید بسیار موثر در برداشتن آدامس است. سرکه را به دمای ولرم برسانید، و به آرامی به اطراف آدامس و روی مو ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه خواهید دید که به راحتی آدامس حل میشود و از مو جدا می شود. پس از برداشتن آدامس موی خود را با شامپو ملایم برای از بین بردن بوی سرکه شستشو دهید .
نکته :از سرکه داغ استفاده نکنید چون باعث اسیب به مو میشود. و فقط سرکه ولرم باشد.
 
خمیر دندان.
به تدریج خمیردندان را به موها بمالید تا آدامس شروع به جدا شدن از موها کند
 
الکل.
به محلی که آدامس چسبیده الکل بمالید و بعد از 1 تا 2 دقیقه آدامس باید از موها جدا شود. موها را با شامپو بشویید.

روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

1. روش اول:استفاده از یخ
 
• یک قالب یخ بر روی آدامس قرار دهید
چندین مکعب یخ را در یک بسته پلاستیک قرار داده و آن را بر روی آدامس بگذارید. این روش باعث می شود که آدامس سریعاً یخ بزند و از حالت چسبندگی خارج شود. البته از اسپری خنک کننده یا وسیله مشابه که مانند یخ عمل کندنیز می توانید استفاده کنید.
گذاشتن قالب یخ مانع نفوذ آدامس به بافت فرش می شود و یکی از بهترین تکنیک های پاک کردن آدامس از روی فرش است. مطمئن شوید که آدامس کاملاً یخ زده و سفت شده است و بعد اقدام به پاک کردن آن کنید.
هنگامی که مطمئن شدید، آدامس سفت شده است با استفاده از یک تیزی مناسب، آدامس را از روی فرش بااحتیاط پاک کنید. فقط دقت کنید که الیاف های فرش به آدامس نچسبد. اگر هم قسمتی هنوز نرم است، باز قالب یخ را بر روی آن قرار دهید.
با کمک یک مقدار محلول پاک کننده یا سرکه و دستمال محل را کاملاً پاک کنید و در آخر آبکشی کنید که دیگر هیچ اثری از ذرات ریز آدامس هم بر روی فرش باقی نماند.

لکه آدامس

نحوه از بین بردن لکه آدامس
 
2. روش دوم:استفاده از روغن
• قبل از استفاده از روغن برای پاک کردن آدامس، قسمتی از فرش را اول با روغن تست کنید.
بعضی از روغن ها ممکن است که به بافت فرش آسیب برسانند. برای همین باید مطمئن شوید که روغن آسیبی به فرش وارد نمی کند. روغن، ضخامت آدامس را کاهش می دهد، ازاین رو شما می توانید راحتتر آدامس را از روی فرش پاک کنید. روغن هایی که می توانید برای این کار استفاده کنید:
• روغن اکالیپتوس
• روغن زیتون
• کره بادام زمینی
نکته:بعد از پاک کردن آدامس از روی فرش توسط روغن، سپس باید اثرات روغن را از روی فرش با آبکشی از بین ببرید.
• روغن را با یکپارچه بر روی سطح آدامس بریزید
روغن را به صورت مستقیم استفاده نکنید. برای این کار بهتر است که از یک دستمال تمیز استفاده کرده و روغن را بر روی آن ریخته و سپس اقدام به پاک کردن کنید.
• از یک تیزی استفاده کنید
بعدازاینکه روغن را بر روی آدامس ریختید، با یک تیزی و به آرامی اقدام به پاک کردن آدامس از روی سطح فرش کنید.
• قسمت را آبکشی کنید
مانند مرحله قبل، برای از بین بردن ذرات ریز آدامس و اثرات روغن، بهتر است که محل را آبکشی کنید تا بعداً به خاطر وجود آن ها، به بافت فرش شما آسیبی نرسد.
 
3. روش سوم :استفاده از سایر حلال ها
• از حلال استفاده کنید
استفاده از حلال ها و پاک کننده ها، به شما کمک می کند انواع لکه ها را سریعاً از بین ببرید. برای همین محلول را مستقیماً بر روی آدامس اسپری کنید. البته قبل از آن مطمئن باشید که این محلول به بافت فرش آسیب نمی رساند و آن را بر روی قسمت دیگر فرش امتحان کنید.
• اجازه بدهید زمانی بگذارد
بسته به ضخامت آدامس، اجازه بدهید که 5 تا 10 دقیقه این محلول بر روی آدامس بماند تا اثر خود را بگذارد. در این مدت، محلول به ساختار آدامس نفوذ پیدا می کند تا بتوان آن را از روی فرش پاک کرد.
• از یک تیزی استفاده کنید
مانند مراحل قبل از یک تیزی برای پاک کردن آدامس از روی فرش استفاده کنید.
• آبکشی کنید
آبکشی کردن فرش بعد از پاک کردن هر نوع لکه، لازم و ضروری است تا هیچ اثری از محلول ها یا دیگر پاک کننده ها نماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو