تیره شدن نوک پستانها، چه دلایلی دارد؟

منبع: نی نی بان

110

1398/11/3

14:31


پستان‌ها به مرور زمان و بر اثر اتفاقات طبیعی زندگی شامل بلوغ و بارداری تغییر می‎کنند. این خود نوک پستان‎ها نیست که تغییر رنگ می‎دهد بلکه ناحیۀ مدور پوستی اطراف نوک پستان که هالۀ پستان نام دارد، ممکن است دچار تغییر شود. 
در اغلب موارد تغییرات رنگ در هالۀ پستان خوش‌خیم است. به هر جهت، مواقعی نیز هست که در آن تغییرات رنگ نوک پستان نیاز به بررسی و توجه پزشکی دارد. علل تیره شدن رنگ نوک پستان شامل موارد زیر است:
- داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی
- بلوغ
- بارداری
- موهای اطراف نوک پستان
- عادت ماهانه
- شیردهی از پستان
- سرطان
این مقاله به تشریح عوامل منجر به تیره شدن رنگ نوک پستان و هالۀ اطراف آن می‌پردازد.
 
1. داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی
قرص‌های کنترل بارداری حاوی ورسیون‎های سنتتیک (صناعی) هورمون‎های استروژن و پروژسترون هستند. مصرف این قرص‌ها می‌‏تواند از بروز بارداری ناخواسته پیشگیری کند.
قرص‌های کنترل باردای می‎توانند بر بدن به روشی مشابه با دیگر تغییرات هورمونی تأثیر بگذارند. آنها ممکن است باعث تیره شدن ناحیۀ اطراف نوک پستان شوند، اما این وضعیت باید پس از قطع مصرف این قرص‌ها توسط زنان خود به خود از بین برود.
قرص‎های کنترل بارداری در عین حال می‎توانند سبب ایجاد ملاسما شوند، که در آن لکه‌های حاوی رنگدانه‎های قهوه‎ای یا خاکستری شکل می‎گیرد.
 
2. بلوغ
سطح استروژن بدن زنان در هنگام پشت سر گذاشتن بلوغ، در هنگامی که تخمدان‌ها هورمون ترشح می‎کنند، دچار خیزش می‎شود. این خیزش سطح استروژن سبب توسعه و رشد پستان‌ها می‎گردد.
در این وضعیت امکان آن هست که نوک پستان‎ها دستخوش تغییراتی شوند که به طور معمول شامل تیره رنگ شدن نوک پستان و برجسته شدن آن در پوست اطراف پستان در هنگام رشد آنها است.
 
3. بارداری
وقتی جنین درون زهدان رشد می‎کند، پستان‎ها خود را برای بچه‎ای که به زودی از راه خواهد رسید آماده می‎سازند.
در این وضعیت بدن زن برای کمک به آمادگی در راستای تولید شیر برای تغذیۀ نوزاد تازه متولد شده مقدار بیشتری استروژن تولید می‎کند. در هنگام وقوع این تولید هورمون، پستان زنان دستخوش تغییراتی می‎شود.
ممکن است زنان متوجه شوند که در طول بـــارداری پستان‌های آنان ناسور و متورم می‎شود. نوک پستان‎ها نیز رو به تیرگی می‎روند که گمان بر آن است که این موضوع باعث می‎شود تا نوزاد بتواند منبع غذایی خود را شناسایی کند.
تیره شدن پستان در طول بارداری امری موقتی است. پس از پایان بارداری و دورۀ شیردهی از پستان، رنگ نوک پستان‎ها دوباره روشن می‎شوند.
 
4. شیردهی از پستان
همان گونه که پیشتر اشاره شد شیردهی از پستان می‎تواند سبب بروز تغییرات بسیار شامل تیره ‌رنگ‌تر شدن نوک پستان‌ها شود.
دانشمندان فکر می‎کنند که نوک پستان و هالۀ آن ممکن است به این دلیل تیره‌تر شوند که این وضعیت به نوزاد در یافتن نوک پستان مادر کمک می‎کند. اما احتمالاً تغییرات و نوسانات هورمونی که امکان تولید شیر را ایجاد می‎کنند مسبب بروز برخی تغییرات در رنگ نوک پستان‎ها هستند.
نوزادان تازه به دنیا آمده قدرت بینایی بسیار اندکی دارند و نوک پستان تیره‎تر ممکن است یک راه ایجاد شده در روند تکامل برای کمک به نوزاد در یافتن منبع غذایی وی بوده باشد. پس از پایان دورۀ شیردهی نوک پستان به مرور زمان به رنگ اولیۀ خود برمی‎گردد.
 
5. موهای اطراف نوک پستان
این موضوع ناشایع نیست که افراد موهای بسیار ریزی داشته باشند که در اطراف نوک پستان رشد می‎کنند. این احتمال هست که رنگ موهای مزبور تیره‎تر از دیگر موهایی باشد که فرد در سطح بدن خود دارد.
موهای مورد اشاره ممکن است هنگامی که در ناحیۀ نزدیک به نوک پستان رشد می‎کنند باعث تیره‌رنگ‌تر به نظر رسیدن این ناحیه شوند.
 
6. عادت ماهانه
قاعدگی بخشی طبیعی از چرخۀ تولید مثل زنان محسوب می‎شود. تخمدان‎ها برای رها کردن تخمک با هدف باروری در طول این چرخه خود را آماده می‎کنند.
به نوبۀ خود پستان‌ها تغییراتی را در بازه‎های زمانی مختلف چرخۀ عادت ماهانه تجربه می‌کنند. این دگرگونی‎ها به این دلیل ایجاد می‎شود که فرآیند عادت ماهانه به تحریک تغییراتی در سطح هورمون‌ها بدن رخ می‎دهد.
پستان‌ها نیز در طول تخمک‌گذاری دستـــخوش برخی تغییرات می‎شوند. این احتمال وجود دارد که به موازات تغییرات سطح یا میزان هورمون‎ها، پستان‎ها نیز حالت افتاده به خود بگیرند یا تیره‎تر شوند. به صورت مشابه، زنان ممکن است متوجه این نکته شوند که نوک پستان‎ها در هنگام آغاز چرخۀ عادت ماهانه تیره‌تر می‎شود.
 
7. سرطان
بیماری پاژه در پستان نوع نادری از بیماری سرطان است که در نوک پستان شروع می‎شود.
نشانه‎های اولیۀ بیماری پاژه شامل تیره رنگ شدن نوک پستان در کنار دیگر نشانه‌ها و علایم، شامل موارد مندرج در فهرست زیر است:
- تخت شدن نوک پستان
- ترشحات زرد رنگ یا خونی از نوک پستان
- پوسته دادن یا زبر شدن، و لایه برداشتن پوست اطراف نوک پستان
- ایجاد خارش یا حس مور مور در اطراف نوک پستان
مردم ممکن است در هر بازۀ زمانی عمر خود پس از دوران بلوغ به این نوع سرطان مبتلا شوند. به هر جهت، بیماری پاژه در افراد مسن بیش از مردمان جوان شایع است.
اگر فردی دچار نشانه‎های این نوع سرطان باشد باید در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نماید.
 
چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم
مردم به مرور زمان و با رشد بدن و نیز بالا رفتن سن دچار تغییراتی در پستان‎ها و نوک آنها می‎شوند. بسیاری از اتفاقات زندگی مثل چرخۀ قاعدگی، بارداری و شیردهی از پستان همگی می‎توانند باعث تیره شدن نوک پستان شوند.
در هر حال، مردم در صورت مشاهده هر یک از علایم فهرست زیر در خود، باید به پزشک مراجعه کنند:
- پوسته دادن پستان
- لایه برداشتن پستان
- در صورت بروز تغییر رنگ فقط در نوک یک پستان
- خارش نوک پستان
- سرخی نوک پستان
- بروز توده در پستان
اگر زنی ظن به حامله بودن خود داشته باشد وی نیز باید بلافاصله با پزشک مشورت کند.
 
پیام همراه
نوک پستان به شکل طبیعی به مرور زمان و به علت بسیاری از اتفاقات و وقایع بیولوژیک دوران زندگی دچار تغییر رنگ می‎شود. تغییر رنگ نوک پستان به خودی خود عاملی برای نگرانی محسوب نمی‎شود، و نوک پستان وقتی بدن پس از پشت سر گذاشتن تغییرات مجدداً روند عادی خود را از سر می‎گیرد، روشن می‎شود.
فرد باید برای از تشخیص خارج شدن علل زیربنایی و دسترسی به درمان مناسب در صورتی که تیره رنگ شدن نوک پستان با دیگر علایم نامرتبط به وقایع نرمال همراه باشد به پزشک مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو