۸ باور رایج اما غلط درباره زندگی مشترک که باید آن ها را دور بریزید

۸ باور رایج اما غلط درباره زندگی مشترک که باید آن ها را دور بریزید


منبع: روزیاتو

98

1398/11/3

18:31


برای برخورداری از یک ازدواج شاد چه باید کرد؟ حقیقت آن است که همیشه این جامعه بوده که به ما دیکته کرده برای احساس شادی در زندگی مشترک خود چه باید کنیم و چه نباید کنیم. اما بعضی روانشناسان می گویند باورهای غلط زیادی درباره ی زندگی مشترک برای ما به وجود آمده که در واقع تعادل رابطه عاطفی ما را به هم می زنند. در این مطلب به تعدادی از این باورهای غلط پردازیم و می خواهیم از زاویه ی دیگری به ازدواج، زندگی مشترک و رابطه عاطفی نگاه کنیم.

۱- همسرتان باید بهترین دوست شما باشد و باید یک بده بستان هم بین شما وجود داشته باشد

باورهای غلط درباره زندگی مشترک

بعضی تحقیقات نشان می دهد روابط نزدیک روی حس تندرستی ما تأثیر می گذارند. زوج ها برای ایجاد ارتباط با یکدیگر از روش های مختلفی می توانند استفاده کنند. اما روانشناسان معتقدند هیچ قاعده ی مشخصی وجود ندارد که بگوید شریک زندگی شما باید بهترین دوست شما باشد یا از هر چه که در درون شما می گذرد باخبر باشد. ضمن اینکه لزومی ندارد بده بستانی بین شما باشد و هر لطفی که در حق یکدیگر کردید انتظار عینش را از همسرتان داشته باشید. برای برخورداری از یک رابطه ی مستحکم باید بی منت و بدون توقع از یکدیگر حمایت کنید.

ایرادی ندارد که بخواهید به جای همسرتان با دوست دوران کودکی تان کمی غیبت کنید و با او حرف هایی خصوصی، مختص به خودتان داشته باشید. شما نباید از رابطه ای که هم مایل به آن هستید و هم به سالم بودنش اعتقاد دارید محروم شوید.

۲- اگر برای رابطه ی خود زیاد تلاش می کنید معنایش این است که آدم مناسب تان را پیدا نکرده اید

اگر زندگی مشترک تان شباهتی به افسانه های جن و پری ندارد، باید بدانید که این مسأله کاملاً طبیعی است. رابطه عاطفی به یک سفر می ماند و اگر زوجی مدت زیادی با هم هستند و کماکان در کنار هم احساس شادی می کنند، این بدان معنی است که تلاش زیادی صرف این رابطه شده.

همه ی ما مشکلاتی داریم، اما خودآگاهی به ما کمک می کند به مرحله ی جدیدی پا بگذاریم. اگر دائماً به این فکر کنید که شریک زندگی تان شما را درک نمی کند، این شما را به جایی نمی رساند. حتی اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، ایرادی ندارد. فقط باید روی مشکلات کار و برای حل شان تلاش کنید.

۳- ازدواج هدف زندگی شما است

روابط عاطفی به ما کمک نمی کنند خود را بشناسیم یا خود واقعی مان باشیم. اگر افسرده هستید باید منشأ مشکل را پیدا کنید و به خاطر داشته باشید که ازدواج کمکی به حل آن ها می کند.

اما کاری که باید انجام دهید این است که مهارت های لازم برای برخورداری از یک رابطه ی سالم را یاد بگیرید. به علاوه باید بدانید که چیزی به نام کامل و بی نقص بودن وجود ندارد.

۴- زوج های شاد هرگز با یکدیگر مشاجره نمی کنند و هر دو طرف همیشه به یک اندازه سازش می کنند

به گفته ی روانشناسان، اختلاف، جزئی از هر رابطه ی صمیمی نرمالی است. اگر با یکدیگر بحث و مشاجره می کنید، لازم نیست فکر کنید که این رابطه باید تمام شود. در هیچ رابطه ای نمی توان جلوی دعوا و کشمکش را گرفت.

بله، زوج های شاد هم با یکدیگر دعوا می کنند، اما نکته ی اصلی این است که باید نتیجه گیری درستی داشته باشید، همدیگر را ببخشید و با یکدیگر صحبت کنید.

۵- برای داشتن یک ازدواج شاد باید همیشه خوب و انعطاف پذیر بود

اگر در زندگی مشترک تان همیشه از خودگذشتگی کرده و خود را قربانی می کنید باید بدانید که این نشانه ی یک ازدواج متعادل نیست. خیلی خوب است که کسی را آنقدر دوست داشته باشید که هیچ انتظاری از او نداشته باشید، اما در عمل، باید اول به خودتان احترام بگذارید. به گفته ی کارشناسان، عشق بی قید و شرط فریبکارانه و از نظر عاطفی سرکوبگرانه است.

آگاهی متقابل و  سهیم شدن در مسائل و مشکلات زندگی برای همه ی زوج ها اهمیت دارد. اینکه شروط و محدودیت هایی منطقی تعیین کنید و انتظار رعایت آن ها را از شریک عاطفی خود داشته باشید، منافاتی با برخورداری از یک رابطه ی شاد و سالم ندارد.

۶- زوج های شاد همه ی کارها را باهم انجام می دهند و همه ی نیازهای یکدیگر را برطرف می کنند

به گفته ی کارشناسان، زوج ها اگر بیش از حد با یکدیگر وقت بگذرانند این مسأله می تواند باعث کاهش صمیمیت میان آن ها شود. افراد متأهل هم به دوست نیاز دارند و باید گهگاه از یکدیگر دور شوند. شما باید سرگرمی های شخصی مورد علاقه تان و زندگی جداگانه ای داشته باشید. اینکه بخواهید گاهی بدون همسرتان با دوستان تان بیرون بروید امری کاملاً طبیعی است. همه ی این ها به این بستگی دارد که وقتی سعی دارید علائق خود را پی بگیرید چه رفتار و برخوردی داشته باشید.

۷- اضطراب برای رابطه عاطفی مضر است

اضطراب همیشه برای رابطه عاطفی بد نیست. بعضی چالش ها شما را وادار به رشد می کنند، مثل ازدواج کردن، تصمیم گیری در مورد بچه دار شدن، یا تغییر شغل.

به علاوه، تنش کمک می کند به رابطه ی عاطفی خود پویایی بخشید و آن را از رکود بیرون آورید. ظاهر آرام زندگی زوج های دیگر را ملاک قرار ندهید و به جای آنکه به خاطر کلیشه ها خود را نگران کنید، از خانواده ی خود مراقبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو