ويروس کرونا انساني موجب سرماخوردگي شده و در گاستروانتريت نوزادان دخالت دارند.  ویروس کش خاصی براي عفونت هاي کرونا ويروس وجود ندارد. فیلم پیشرفت کرونا گویا این واقعیت است. دستورالعمل مراقبت بیمار مشکوک به کورونا ویروس جدید را وزارت بهداشت و درمان منتشر نموده است.

يک کرونا ويرا باعث شيوع جهاني و سندروم تنفسي حاد بسيار سخت(SARS) در سال 2002 شد. کرونا ويروس هاي جانوري موجب بيماري در حيوانات اهلي مي شوند که از نظر اقتصادي اهميت دارند و در حيوانات پست باعث عفونت هاي پايدار در ميزبانهاي طبيعي خود مي گردند. چون کشت کرونا ويروس هاي انساني مشکل است ، به همين علت خصوصيات آنها به خوبي شناخته نشده است. به گزارش “ورزش سه” تعدادی ورزشکار نیز به این بیماری دچار شده بودند.

دو گروه آنتي ژني از کرونا ويروس هاي انساني به نام نژاد 229EوOC43 وجود دارند. کرونا ويروسي که در سال 2002 از مبتلا به سندروم حاد تنفسي (سارس) جدا شد ، در گروه 2 به عنوانOC43 قرار دارد. کرونا ويروس هاي حيوانات اهلي و جوندگان در اين دو گروه قرار دارند. گروه متمايز آنتي ژني ديگري (سومين گروه) يافت شده است به نام ويروس برونشيت عفوني مرغ ها که به خوبي مورد بررسي قرار گرفته است .

به نظر مي رسد که نا هم تيپي عمده آنتي ژني در بين نژادهاي يک گروه يعني نژاد 229E وجود دارد. واکنش متقاطع بين برخي از نژادهاي انساني با بعضي از نژادهاي جانوري وجود دارد. بعضي از اين ويروس ها داراي هماگلوتينين مي باشند

در آزمایشگاه ویروس شناسی جهت تشخیص آن از تست سریع ویرال به روش مولکولار استفاده می شود. در آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تست های تشخیص بیماریهای ویروسی با تعرفه دولتی انجام می شوند.زمان جوابدهی تستها از بیست و چهار ساعت لغایت هفتاد و دو ساعت می باشد.

در آزمایشگاه ویروس شناسی پزشکی مسیح دانشوری بیماری آنفلوانزا به روش تست ویروسی مولکولار سه روزه و با تعرفه دولتی انجام می شود.در تست تشخیصی مربوط به نمونه های اورژانسی مانند نمونه مایع نخاع یاCSF زمان جوابدهی به کمتر از زمان بیست و چهار ساعت کاهش می یابد.

بيماری زایی کرونا ویروس

کرونا ويروس ها به مقدار زياد ، اختصاصي گونه هستند . پاتوژنز بيماري هاي آنها در انسان به خوبي شناخته نشده است. اکثر کرونا ويروس هاي حيواني به سلولهاي اپي تليال مجراي تنفسي و گوارشي حيوانات گرايش دارند. عفونت هاي کرونا ويروس در انسان معمولا به مجاري فوقاني تنفسي محدود مي شود.

اپيدمي سال 2003 ويروس  SARS، توسط بيماري تنفسي جدي ، شامل پنومي و نقص تنفس پيش رونده مشخص شد. به نظر مي رسد که ويروس از ميزبان غير انسان منشا گرفته و قابليت عفوني کردن انسان را به دست آورده باشد. در مناطق روستايي جنوب چين که اپيدمي از آنها آغاز شد ، انسان ، خوک و ماکيان اهلي در کنار هم زندگي مي کردند و بسياري از گونه هاي وحشي جهت مصارف غذايي و طب سنتي مورد استفاده قرار مي گرفتند. اين شرايط باعث بروز سويه هاي جديد ويروس گرديد.

به نظر ميرسد که برخي کرونا ويروس ها عامل گاستروانتريت در انسان هستند ولي تا بحال جدا نشده اند.

يافته هاي بالينی در مورد این بیماری

کرونا ويروس هاي انساني معمولا موجب سرماخوردگي بدون تب، در بزرگسالان مي شوند. علائم عفونت هاي کرونا ويروس تنفسي در انسان مشابه عفونت هاي راينوويروس مي باشد و به صورت آبريزش بيني و بي قراري ظاهر مي شود. دوره کمون اين بيماري حدود 2 تا 5 روز است و بيماري حدود 1 هفته ادامه دارد. مجراي تحتاني تنفسي به ندرت گرفتار مي شود ، اگر چه پنوموني در سربازان به عفونت با کرونا ويروس ها نسبت داده شده است. کودکان مبتلا به آسم ، از حملات زياد عطسه رنج مي برند. بيماري ريوي مزمن در بزرگسالان ممکن است علائم تنفسي را تشديد کند.

کرونا ويروس جديد شناخته شده به نام سارس، باعث بيماري هاي تنفسي سختي مي شود. دوره انکوباسيون حدود 6 روز است. علائم اوليه شامل تب لرز ، بي حالي ، سرگيجه ، سرفه و گلودرد هستند و پس از چند روز تنگي نفس پديدار مي شود. بسياري از بيماران راديوگرافي غير عادي قفسه سينه دارند. برخي موارد به سرعت به سوي ديسترس تنفسي حاد پيشرفت مي کنند و نياز به حمايت هاي تنفسي (تنفس مصنوعي) پيدا مي کنند. مرگ ، حاصل نقص تنفسي پيش رونده است که حدود 10درصد موارد ميزان مرگ و مير بين ميانسالان بالاتر است.

علائم باليني انتريت همراه با کرونا ويروس هنوز به خوبي مشخص نشده است. به نظر مي رسد که اين عفونت ها ، مشابه عفونت هاي روتاويروس باشند.

تشخيص آزمايشگاهي کرونا ويروس

تست هاي آزمايشگاهي، به طور معمول براي تشخيص عفونت هاي کرونا ويروس ها (مگر در مورد بيماريSARS) صورت نمي گيرند. روش موجود براي تشخيص کرونا ويروس ها از جملهSARS – Cov ، رديابي ژنومRNA ويروس در مجراي تنفسي و نمونه هاي مدفوع به کمکRT-PCR مي باشد. جداسازي کرونا ويروس ها، مشکل مي باشد و در مورد  SARS-Cov به شرايط(( biosafety level 3نياز مي باشد. آزمايش نمونه هاي مشکوک به وجودSARS-Cov، بايد با در نظر داشتن شرايطBSL-2 در آزمايشگاه هاي ويروس شناسي صورت گيرد. آزمايش سرولوژي با بهره گيري از آزمايش اليزا ، مي تواند در ارزيابي سرم هاي حاد و بهبود يافته، کمک کننده باشد. ميکروسکوپ الکتروني ، در رديابي ذرات مشابه کرونا ويروس در نمونه هاي مدفوع به کار مي رود.

کشکک بی ثبات

علائم اصلی بیماری کرونا

از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا ويروس

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

منشأ ویروس

هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند، این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد. عوامل مختلفی به عنوان منشأ این بیماری مطرح شده‌است که میمون و شتر از جمله آن‌ها هستند.

وضعیت مبتلایان به کرونا ويروس در چین

براساس اعلام مقامات کمیته طبی در چین تا ساعت 24 چهارشنبه شب به وقت محلی، 17 تن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و 571 تن دیگر هم به این ویروس مبتلا شده اند که حال 95 تن آنها نیز وخیم است.

ویروس کرونا در حال گسترش به 25 ولایت و شهرهای مرکزی وابسته به چین است.

طی یک روز گذشته، 131 مورد جدید از عفونت و هشت مرگ در چین ثبت شده است. بیشترین مبتلایان افراد بالای 65 سال هستند.

همچنان در 13 ولایت نیز 257 مورد ثبت شده که مشکوک به نوع جدیدی از ویروس کرونا استند.

یک مورد در هنگ کنگ، ماکائو و تایوان نیز شناسایی شده است. همچنان یک مورد در امریکا، جاپان، کوریایی جنوبی و سه مورد هم در تایلند تا به حال شناسایی شده است.

این کمیته می‌گوید که چهار هزار و 928 نفر که ارتباط نزدیکی با مبتلایان داشتند، تحت نظای طبی قرار گرفته اند.

در اواخر ماه دسمبر سال گذشته، مقامات چینایی از شیوع ذات الریه با منشا ناشناخته در شهر ووهان خبر دادند. موارد اول مربوط به بازار غذاهای دریایی بود. کارشناسان قبلاً دریافتند که عامل ایجاد کننده بیماری نوع جدیدی از ویروس کرونا سال 2019 است که از یک فرد به فرد دیگر سرایت می‌کند.

ویروس جدیدی به نام کرونا در چین جان دست‌کم ۱۷ نفر را گرفته و صدها نفر دیگر در کمتر از ۳ هفته به این ویروس آلوده شده اند.

شیوع سریع و خطرناک این ویروس باعث شده مقامات سازمان جهانی بهداشت با همکاری بین‌المللی این ویروس را مهار کنند تا از تکرار تجربه دردناک ویروس سارس جلوگیری کنند. سارس در سال ۲۰۰۲ جان بیش از ۷۷۰ نفر را گرفت.

چند نفر در چین  آلوده شده‌اند؟

در بازه زمانی بین ۳۱ دسامبر تا ۲۲ ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند خبر دادند. تایلند دو مورد و ژاپن، کره جنوبی و تایوان هم هر کدام یک مورد ابتلا گزارش کرده‌اند. تمامی این بیماران اخیرا به چین سفر داشته‌اند.

در خارج از آسیا ، ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیراً از ووهان در چین برگشته گزارش کرده است.

اولین مبتلا به کرونا ويروس در چین؛ این بیماری از کجا آمد؟

بیشتر موارد در ووهان ، شهری با ۱۱ میلیون نفر در استان مرکزی هوبئی چین گزارش شده است.

مركز اروپایی پیشگیری و كنترل بیماری (ECDC) در بیانیه‌ای در این خصوص می‌گوید:‌«بعد از بازدید از بازار عمده‌فروشی‌های دریایی ووهان در چین اکثر موارد بیماری نوعی سینه پهلو تشخیص داده شده است.»

بسیاری از نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند.

ضمن اینکه در مواردی، افراد بعد از ابتلا به این ویروس جان خود را هم از دست داده‌اند. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند.

ویروس جدیدی به نام کرونا در چین جان دست‌کم ۱۷ نفر را گرفته و صدها نفر دیگر در کمتر از ۳ هفته به این ویروس آلوده شده اند.

شیوع سریع و خطرناک این ویروس باعث شده مقامات سازمان جهانی بهداشت با همکاری بین‌المللی این ویروس را مهار کنند تا از تکرار تجربه دردناک ویروس سارس جلوگیری کنند. سارس در سال ۲۰۰۲ جان بیش از ۷۷۰ نفر را گرفت.

آیا کرونا می‌تواند در سراسر جهان گسترش می یابد؟

مقامات چین روز دوشنبه تأیید کردند که سویه جدید این بیماری می‌تواند از انسان به انسان دیگر منتقل شود که احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهد.

چین بیش از همه تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار دارد. ووهان، مرکز این بیماری است اما در دیگر شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای هم مواردی گزارش شده که نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده است.

اما مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان نگرانند جشن‌های سال نو چینی ممکن است به افزایش موارد ابتلای بین‌المللی این ویروس منجر شود. صدها میلیون شهروند چینی برای تعطیلات در داخل کشور سفر می‌کنند، از سوی دیگر میلیون‌ها چینی به خارج از کشور می‌روند و می توانند این بیماری را با خود به دیگر نقاط دنیا منتقل کنند.

آیا بیماری کرونا ويروس به ایران هم وارد شده است؟

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس «کرونا» در کشور چین به دلیل جهش های احتمالی در حال رشد است و تاکنون  تعدادی از مردم این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بیماریابی افراد مبتلا به ویروس «کرونا» به معنای انتشار این ویروس در کشور نیست

عرفانی تاکید کرد: به دلیل تردد مردم کشورمان به چین یا برعکس، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا پایگاه بهداشت مراقبت مرزی فرودگاه امام خمینی که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کار بیماریابی مسافران چین را انجام دهند. در صورت شناسایی احتمالی فرد مبتلا به ویروس «کرونا»، قبل از انتشار آن در جامعه؛ در سریع‌ترین زمان کار درمان بیمار مد نظر قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: بیماریابی افراد مبتلا به ویروس «کرونا» به معنای انتشار این ویروس در کشور نیست.

عرفانی افزود: منشا ویروس «کرونا» حیوانی است، اما به عنوان عفونت تنفسی این احتمال وجود دارد که از انسان به انسان منتقل شود.

درمان بیماری کرونا ويروس

گروهی از دانشمندان به رهبری «ادوارد تریبالا» از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و «ولکر تیل» از دانشگاه برن آلمان ماده‌ای به نام «K22» کشف کردند که به نظر می‌رسد توانایی این ویروس‌ها را برای گسترش در انسان‌ها مسدود می‌کند. «K22» تکثیر کروناویروس را در سلول‌های پوششی دستگاه تنفسی انسان مهار می‌کند. «K22» در مقابله با کروناویروس‌های بی‌ضرری که در انسان علائم سرماخوردگی ایجاد می‌کنند و کروناویروس‌های عامل بیماری سارس و مرس مؤثر است. ویروس‌ها برای تولیدمثل باید غشای سلول‌های انسانی جداگانه‌ای در اختیار بگیرند تا در آن نوعی پایه نگهدارنده درست کنند و ماشین تولید ویروس خود را در آن مستقر کنند و ماده «K22» این روند را غیرممکن می‌کند.

احتیاط

این بیماری واکسنی ندارد بنابراین بهترین راه پیشگیری کردن است.  همانگونه که قبلا ذکر شد بهتر است افراد در سفرهای خارجی خود این بیماری را در کشورهای هدف مد نظر داشته باشند . این مورد به خصوص در مورد ایرانیان که زیاد به عربستان سعودی و دبی سفر می کنند باید مورد توجه مردم و دولت قرار گیرد . همچنین لازم است افراد در برخورد با بیمارانی که علایم شبیه سرما خوردگی و آنفلاآنزا دارند و از اخیرا به کشورهای عربی و فرانسه مسافرت داشته اند احتیاط نمایند و موارد حفاظتی را مد نظر داشته باشند .