واکنش فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ردصلاحیت‌ها

منبع: برترین ها

46

1398/11/4

14:06


فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر قرار بود سختگیری در تأیید صلاحیت نامزدها برای انتخابات مجلس نتیجه مثبت بدهد نباید در مجلس دهم چنین اتفاقی مهمی می افتاد که ۹۰ نماینده ردصلاحیت شوند بنابراین امیدواریم تجدیدنظری در بررسی صلاحیت نامزدها رخ دهد.

نامه نیوز نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر قرار بود سختگیری در تأیید صلاحیت نامزدها برای انتخابات مجلس نتیجه مثبت بدهد نباید در مجلس دهم چنین اتفاقی مهمی می افتاد که ۹۰ نماینده ردصلاحیت شوند بنابراین امیدواریم تجدیدنظری در بررسی صلاحیت نامزدها رخ دهد.

غلامرضا انصاری درباره امکان تشکیل فراکسیون اقلیت قوی اصلاح طلب در مجلس آینده به نامه نیوز گفت: با این نوع تأیید صلاحیت نامزدها امکان رقابت بین جناحی وجود ندارد. هم اکنون به دلیل تعدد نامزدهای اصولگرا در آن جناح، رقابت و اختلاف شدیدی برقرار است، در حالیکه نامزدهای بی خط و مستقل تنها برای حدود ۱۰۰ کرسی مجلس فرصت رقابت دارند.

وی افزود: از الان کاملا مشخص است که ۱۸۰ تا ۱۹۰ کرسی مجلس در اختیار کدام جناح قرار می گیرد. حتی در بعضی از اقلیت های دینی فقط یک نامزد تأیید صلاحیت شده است و به طبع همان فرد وارد مجلس می شود. این وضعیت انتخابات را از حالت متعارف و رقابتی خارج می کند.

عضو سابق شورای شهر یادآور شد: در اکثر حوزه های انتخابیه کاندیدای مشخص و شناسنامه‌دار سیاسی با گرایش اصلاح طلبی اصلا وجود ندارند که اصلاح طلبان بخواهند لیستی بدهند یا نامزدی را معرفی کنند و با جناح اصولگرا به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به تبعات منفی راهیابی پررنگ نامزدهای ناشناخته به مجلس آینده، ادامه داد: این گروه بیشتر براساس گفتمان غالب سیاسی مواضع انتخاباتی خود را تنظیم می کنند، اما پس از ورود به پارلمان رویه دیگری را پی می گیرند. که منجر به رشد نفاق، درویی و تزویر و ریا خواهد بود چون خیلی از این افراد فضای سیاسی کشور را رصد می کنند و با تظاهر به عقاید اصولگرایی و دلواپسی فرایند نظارتی و انتخاباتی را پشت سر می گذارند و وقتی به پارلمان راه یافتند دوباره تجربه مجلس دهم زنده خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تجربه مجلس دهم، توضیح داد: یکدست کردن مجلس قطعا محقق نخواهد شد، وقتی در کنش و منش سیاسی صداقت و درستی نیست، طبیعی است که افرادی بعد از ورود به مجلس به دنبال امیال شخصی و کارهای ناشایست می روند؛ این روزها شاهدیم که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد «دلیل عدم تأیید بخشی قابل توجهی از نمایندگان ردصلاحیت شده مسائل اقتصادی و اخلاقی بود» که این فاجعه برای کشور محسوب خواهد شد.

وی افزود: اگر قرار بود سختگیری در تأیید صلاحیت نامزدها برای انتخابات مجلس نتیجه مثبت بود نباید در مجلس دهم چنین اتفاقی مهمی می افتاد که ۹۰ نماینده ردصلاحیت شوند. اگر شورای نگهبان به چنین نتیجه ای رسیده است امیدواریم تجدیدنظری در بررسی صلاحیت نامزدها رخ دهد.

انصاری با اشاره به لزوم شکل گیری انتخابات پرشور برای تقویت اعتبار نظام در حوزه سیاست خارجی، توضیح داد: وقتی مردم احساس کنند رأی و نظرشان اثری ندارد بخش معناداری از جامعه برای حضور در پای صندوق های رأی بی انگیزه می شوند و نتیجه آن خواهد بود که از انتخاباتی با مشارکت مطلوب فاصله می گیریم.

وی افزود: اگر شورای نگهبان در آرای خود تجدیدنظر نکند با دو دلیل یادشده معتقدم این می تواند یک فاجعه ملی در عرصه سیاسی کشور برای آینده رقم بزند بنابراین امیدوارم مسئولان کشور جلوی این اتفاق را بگیرند و نگذارد امید جامعه و نیروهای سیاسی از بین برود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: البته از هم اکنون نیروهای اصولگرا کارهای مربوط به ستادهای انتخاباتی شان را تدارک دیده اند و فعالیت و رقابت انتخاباتی خودشان را از طرق مختلف تبلیغاتی-رسانه ای با جدیت پیش می برند، به فرض آنکه در بررسی مجدد صلاحیت ها نیز تعدادی از اصلاح طلبان تأیید شوند، امکان رقابت عادلانه ندارند چون به لحاظ فرصت تبلیغاتی در مضیقه هستند.

انصاری درباره تفاوت های مجید انصاری با محمدرضا عارف برای لیدری جریان اصلاحات در عرصه انتخابات مجلس گفت: وقتی رقابت نیست، چهره مطرح چه کار می خواهد بکند. اصلاح طلبان باید در تهران لیست ۳۰ نفره بدهند، رقابت یک فرد در مقابل گردان قطعا معنی و مفهوم ندارد. اگر قرار به عدم معرفی لیست باشد بعید می دانم خود آقای مجید انصاری هم حاضر به رقابت در چنین فضایی بشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو