تکثیر درختچه به ژاپنی و شرایط محیطی ایده آل برای رشد این گیاه

تکثیر درختچه به ژاپنی و شرایط محیطی ایده آل برای رشد این گیاه


منبع: آرگا

146

1398/11/4

14:45


تکثیر درختچه به ژاپنی که در حقیقت کار چندانی سختی نمی باشد و شما می توانید از چندین روش برای تکثیر آن استفاده کنید و در این مقاله شما را با راهکار های متفاوت تکثیر این گیاه زینتی آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید امروزه به دلیل گل های زیبای به ژاپنی از آن به عنوان یک گیاه زینتی و ایجاد دیوار سبز در حاشیه باغ ها استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این گیاه معمولا به صورت تک بوته ای و شکل بوته ای در باغچه ها، باغ ها، میادین و خیابان ها پرورش داده می شود.

چگونگی تکثیر درختچه به ژاپنی

بهتر است بدانید که درختچه به ژاپنی از دسته درخت های کوچک خانواده رزها می باشد که بومی کشور چین و ژاپن می باشد و در کوه های این دو کشور به صورت طبیعی رشد خواهد کرد. جالب است بدانید که ارتفاع این درختچه کوچک به ۶۰ الی ۹۰ سانتی متر و از نظر عرضی به ۹۰ الی ۱۸۰ سانتی متر خواهد رسید و از آنجایی که جثه و اندازه کوچکی دارد یک درخت مناسب و ایده آل برای درست کردن بونسای محسوب می شود. این گیاه در اوایل فصل زمستان گل هایی صورتی و قرمز تولید می کند و مدت زمان گلدهی آن ادامه پیدا می کند. برگ های این گیاه به صورت بیضی شکل بوده و دارای اندازه ای ۳ الی ۵ سانتی متر هستند. همچنین میوه های این درختچه کوچک در فصل پاییز خود را نشان خواهند داد.

روش های مختلف تکثیر درختچه به ژاپنی

روش های تکثیر گیاه به ژاپنی:

بهتر است بدانید که برای تکثیر درختچه به ژاپنی روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به بیان هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

روش خوابانیدن:

بهتر است بدانید که خوابانیدن یکی از روش های تکثیر درختچه به ژاپنی محسوب می شود که معمولا در فصل بهار مورد استفاده قرار می گیرد و در آن ساقه های گیاه را که دارای عمری یکساله و باریک است و همچنین دارای انعطاف نیز می باشد را در نزدیکی گیاه مادر در زیر خاک در عمق حدود ۸ الی ۱۲ سانتی متر قرار می دهند و البته قسمتی از نوک ساقه را در خارج از خاک نگه می دارند. توجه داشته باشید که بایستی پیش از قرار دادن ساقه درون خاک تمامی برگ ها و گل های آن را جدا نمایید. بهتر است بدانید که این ساقه ها پس از سه ماه ریشه خواهند داد و پس از آن می توانید آن را از گیاه مادری جدا نمایید و در محل مورد نظر خود بکارید.

چگونگی تکثیر گیاه با روش خوابانیدن

کاشت قلمه ها:

روش دیگر تکثیر این گیاه کاشت قلمه ها می باشد که شما می توانید در هر موقع از سال به انجام آن بپردازید و برای استفاده از این روش بایستی قلمه هایی به طول ۱۵ الی ۲۰ تهیه نمایید و اگر در فصلی از سال که گیاه دارای برگ می باشد این کار را انجام می دهید بایستی تمامی برگ ها به جز ۴ الی ۵ برگی که در انتهای قلمه قرار گرفته اند را جدا نمایید. توجه داشته باشید که ترکیب خاک کوکوپیت و پرلایت همراه با خاک الک شده با یکدیگر دارای بافتی یکنواخت هستند و برای کاشت قلمه ها بسیار مناسب می باشند. اکنون قلمه ها را داخل گلدان بکارید و سعی کنید تا نیمی از آن بیرون از خاک قرار گیرد. پس از کاشت قلمه ها بایستی یک پلاستیک شفاف بر روی سطح گلدان قرار دهید تا به حفظ رطوبت هوا و ریشه دهی سریع تر قلمه کمک کند. همچنین شما می توانید برای ریشه دهی زودتر قلمه ها آن ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. توجه داشته باشید که روند ریشه زایی حدود ۶ الی ۸ هفته طول خواهد کشید و در طول این مدت نباید سطح خاک گلدان خشک گردد.

قلمه زدن ساقه گیاه برای رشد بهتر

کاشت بذر:

بهتر است بدانید که تنها در صورتی می توانید اقدام به کاشت بذر نمایید که گیاه مادری دارای میوه باشد و همچنین بذر ها نیاز به ۶۰ الی ۹۰ روز سرمادهی مرطوب دارند یعنی این بذر ها در میان مواردی مثل خاک کوکوپیت یا شن که رطوبت کمی نیز دارند بایستی در دمای ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد قرار بگیرند و سپس کاشته شوند. برای کاشت بذرها بایستی آن ها را بر روی سطحی که از خاک نرم پوشیده شده قرار دهید و کمی با دستتان به آن ها فشار وارد کنید تا به طور کامل در محیط کشت قرار گیرند. پس از کاشت لازم است تا گلدان را به محیط روشنی منتقل نمایید البته دور از نور مستقیم خورشید باشد و طبق دستوری که می دانید پلاستیک شفافی بر روی سطح گلدان قرار دهید تا از هدر رفتن رطوبت موجود در گلدان جلوگیری شود.

کاشت بذر ها در گلدان برای تکثیر درختچه به ژاپنی

شرایط مورد نیاز برای پرورش و نگهداری درختچه به ژاپنی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای رشد و پرورش بهتر نیازمند شرایطی هستند تا بتواند تمامی نیازهای غذایی آن ها را فراهم نماید و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش و تکثیر درختچه به ژاپنی خواهیم پرداخت:

آبیاری:

توجه داشته باشید که به ژاپنی در برابر خشکی و بی آبی تا حدودی مقاومت خواهد کرد ولی به طور کلی به آبیاری میانه ای برای رشد نیاز دارد و اگر شما روند آبیاری و مرطوب نگه داشتن درختچه به را حفظ نمایید گیاه نیز قادر به رشد و گلدهی بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که آبیاری این گیاه در فصل تابستان به شادابی گیاه کمک فراوانی خواهد کرد و در طول این فصول گرم سال می توانید هفته ای یک مرتبه گیاه را آبیاری نمایید. توجه داشته باشید هرگز نباید هنگامی که گیاه دارای رطوبت است آن را آبیاری نمایید و اجازه دهید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری منظم برای رشد بهتر گیاه به ژاپنی

نور:

توجه داشته باشید که بهترین مکان برای کاشت درختچه ژاپنی مکانی با نور خورشید است به همین منظور لازم است تا گیاه در طول روز از ۶ الی ۷ ساعت نور خورشید برخوردار شود اما جالب است بدانید که در سال های اخیر معدود افرادی این گیاه را در مکانی نیمه آفتابی و با برخوردار بودن تنها ۴ الی ۵ ساعت نور کشت کرده اند. اگر در منطقه گرمسیری زندگی می کنید توصیه می کنیم که گیاه را در محلی قرار دهید که تا ظهر در معرض نور مستقیم خورشید باشد و هنگام عصر در سایه قرار گیرد.

خاک:

توجه داشته باشید که استفاده از خاک سنگین چندان برای پرورش این گیاه مناسب نیست و اگرچه در خاک رسی که از دسته خاک های سنگین نیز محسوب می شود زنده می ماند ولی رشد خوبی در پی نخواهد داشت. همچنین داشتن زهکشی مناسب و بافت متوسط خاک برای پرورش این گیاه لازم می باشد و یا به عبارتی دیگر می توان گفت که خاک هایی که دارای گچ هستند به تدریج باعث زرد شدن برگ های آن خواهند شد.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش درختچه به

دما:

بهتر است بدانید که درختچه به از دسته گیاهانی است که می تواند در مناطق معتدله و سرد رشد خوبی از خود نشان دهد و همچنین سرما را نیز تا حدود ۳۰ درجه سانتی گراد تحمل خواهد کرد. توجه داشته باشید در صورت آسیب دیدن ساقه های می توانید آن ها را هنگام هرس از گیاه مادری جدا نمایید. گیاه به ژاپنی تا دمای ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد به خوبی رشد خواهد کرد و در محیط های گرم تر لازم است تا آبیاری های منظم را انجام دهید.

کوددهی:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کوددهی اواخر زمستان تا اوایل بهار می باشد که می توانید برای قوت گرفتن گیاه خود از کودهای رها شونده استفاده نمایید زیرا این کود های به دلیل ساختاری که دارند به تدریج مواد موثر خود را آزاد خواهند کرد و به همین خاطر گیاه به مدت طولانی از وجود بهره مند خواهد شد. البته اگر کود های رها شونده در دسترس ندارید می توانید از کودهای معمولی نیز برای کوددهی به گیاه خود استفاده نمایید.

استفاده از کودهای رها شونده برای رشد بهتر گیاه به ژاپنی

 

هرس:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای هرس کردن درختچه به ژاپنی فصل زمستان و زمانی است که گیاه در خواب کامل می باشد و هرس برای آن ضروری می باشد زیرا اگر اقدام به هرس گیاه خود نکنید پس از مدتی با شاخه های باریک و بلند مواجه خواهید شد که هیچ زیبایی نخواهند داشت. اگر قصد دارید که ساقه های مسن گیاه را هرس کنید تا ساقه های جدید مخصوصا در قسمت پایین تحریک شوند و شروع به رشد کنند توصیه می شود که این کار را در طول ۲ الی ۳ سال به صورت مرتب انجام دهید. از آنجایی که این گیاه در برابر انواع هرس ها مقاوم است کاربرد آن را در فضای سبز دو چندان کرده است.

آفات:

از جمله بیماری هایی که می تواند در این گیاه به وجود بیاید لکه برگی، سفیدک پودری و پوسیدگی سرشاخه ها هستند که می توانند گیاه را گریبان گیر کنند. توجه داشته باشید که عدم خیس شدن برگسار ها می تواند درصد بروز این بیماری ها را کاهش دهد. همچنین شته و شپشک ها نیز از دسته آفاتی هستند که اگر مراقبت های لازم از گیاه صورت نگیرد به سراغ گیاه به خواهند آمد.

همچنین برای مشاهده نحوه تکثیر درختچه توری و پرورش درختچه نارون کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو