خانه تاریخی شوشتر رو به نابودی نهاد

منبع: همگردی

104

1398/11/5

09:06


یکی از جاذبه های گردشگری شهر دارالمؤمنین شوشتر تحت نام خانه معین التجار شوشتر این روزها مورد بی توجهی قرار گرفته و رو به ویرانی نهاده است. این خبر پیرامون نابودی خانه معین التجار شوشتر نگارش شد.

نابودی خانه معین التجار شوشتر

تاریخ کهن ایران از کوچه پس کوچه های قدیمی با بناها و معماری های زیبای ایرانی گره خورده که با گذشت سال ها تنها تعدادی از آن ها به همان شکل اول باقی مانده است. هم اکنون در فصل زمستان بارندگی ها به تخریب این آثار ارزشمند می انجامد، این آثار تاریخی برای ماندگاری بیشتر و حفظ برای آیندگان، نیازمند توجه مسئولان و متولیان هستند که یکی از آن ها خانه معین التجار شهرستان شوشتر واقع در خوزستان است. معین التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به برخی به دلیل اصالت بوشهری به معین التجار بوشهری نیز یاد می کردند. خانه معین التجار در شوشتر به صورت تک ایوانی و دوره ساز در دو طبقه ساخته شده که در و پنجره های چوبی و چند مورد ارسی داشته که تاکنون بخشی از آن ها سالم مانده است. این خانه در سال های گذشته تخریب و به سه قسمت مجزا تقسیم شده که در حال حاضر بخش اصلی آن اختصاص به مدرسه غیرانتفاعی دارد؛ روبروی این بنا نیز طویل ترین ساباط شوشتر واقع شده است.

2 میلیارد اعتبار لازم است

رئیس میراث جهانی شوشتر پیرامون نابودی خانه معین التجار شوشتر اظهار کرد: خانواده معین التجار باید برای مرمت و بازسازی این خانه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در این راه آن ها را همراهی کنیم. وی افزود: این خانه حدود چهار سالی است که خالی از سکنه شده و امسال اعتباری حدود 200 میلیون تومان از محل اعتبارات عمرانی میراث برای رفع خطر اضطراری آن تخصیص داده شده است. علی محمد چهارمحالی در خصوص مرمت کامل این خانه بیان کرد: خانه معین التجار به اعتباری حدود دو میلیارد تومان برای مرمت کامل نیاز دارد.

لزوم تعیین یک مالک

یکی از مالکان خانه معین التجار نیز بیان کرد: خانه معین التجار 60 مالک دارد که مالک هر قسمت از خانه باید مشخص شود، ولی متأسفانه تاکنون چنین امری صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در 6 سال گذشته چندین بار ضمن سفر به شوشتر و همراه با دیگر مالکان مذاکراتی با مسئولان اداره ثبت احوال برای تعیین مالک معین التجار داشته ایم، ولی آن ها اعلام کردند که باید کارشناسی شود و تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است. معین زاده عنوان کرد شهرداری خواستار پرداخت هزینه نوسازی 40 سال است، ولی وقتی مالک هر قسمت مشخص نیست چگونه من به تنهایی این هزینه را پرداخت کنم؟ وی افزود: مرمت خانه معین التجار به دلیل مشخص نبودن مالک آن مسکوت مانده و متأسفانه این خانه در آینده ای نه چندان دور تخریب می شود. مالک خانه معین التجار گفت: از سه پلاک معین التجار یک مورد 90 درصد تخریب، یک مورد 70 درصد و یک مورد دیگر نیز کاملاً مخروبه شد. وی در پایان یادآور شد: تاکنون دو هزار و 370 متر از مساحت کل پلاک های ملک باقی مانده است.

پیگیری برای جذب اعتبار

از سوی دیگر کارشناس میراث فرهنگی گفت: خانه معین التجار یک ملک ورثه ای است و وراث باید در مورد آن به اجماع نظر رسیده و به دنبال فروش و یا تغییر کاربری این اثر باشند. وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی اعتباری به منظور مرمت استحفاظی ملک تخصیص داده که باید ابلاغ شود. علیرضا چهارمحالی در پایان گفت: با مسئولان استانی پیگیر جذب اعتبار به منظور حفظ و نگهداری این ملک و سایر بناهای ارزشمند سطح شهرستان هستیم.

منبع: عصر سفر

نابودی خانه معین التجار شوشتر

نابودی خانه معین التجار شوشتر 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو