جاذبه های دیدنی و گردشگری میبد | Meybod

جاذبه های دیدنی و گردشگری میبد | Meybod


منبع: تاپ تراول

131

1398/11/5

13:05


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی میبد

استان زیبای یزد به دلیل قدمت و جاذبه های طبیعی و تاریخی اش، همواره جزو گردشگر پذیرترین مناطق ایران بوده است. در این میان شهرستان میبد ؛ کهن شهری تاریخی در سینه کویر و در دل استان یزد است که با جاذبه های تاریخی و تماشایی خود توانسته جایگاه ویژه ای در میان پر طرفدار ترین شهرهای توریستی یزد برای خود کسب کند.در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی میبد ، یکی دیگر از شهرهای تاریخی استان یزد آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


نارین قلعه (نارنج قلعه)

نارین قلعه مهم‌ترین بنای این میبد است که یک قلعه تاریخی و قدیمی بوده و از خشت های قطور و بزرگ ساخته شده است. این خشت‌ها نشان از کهنگی و قدمت این قلعه دارند. این بنا متعلق به دوره ساسانیان است. اهمیت قلعه میبد مربوط به عهد سلاطین آل مظفر است که برای آبادانی میبد تلاش می‌کردند. قسمت‌های مختلف این قلعه بر سطح تپه‌ای در چهار طبقه قرار گرفته، به این شکل که هر طبقه مشرف بر طبقه دیگر است.

جاهای دیدنی میبد

تخفیفان

کاروانسرای شاه عباسی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی میبد ، کاروانسرای این شهر است. کاروانسرای میبد نیز از بناهای معروف و دیدنی استان یزد است که معماری زیبا و سبک ساخت چشم‌نوازی دارد.این بنا، از کامل‌ترین و معروف‌ترین کاروانسراهای بین راهی ایران به شمار می‌رود که شامل بخش‌های زیادی مانند هشتی ورودی، حیاط مرکزی، ایوان بیرونی، حوضخانه و مهتابی، چهار هشتی دیدنی و زیبا و صد ایوان و اتاق برای مسافران است.امروزه در بنای این کاروانسرا، اداره میراث فرهنگی میبد و کتابخانه مرکز اسناد قرار گرفته است. همچنین در بخشی دیگر از آن، موزه‌ای برای نمایش زیلوهای تاریخی میبد اختصاص داده شده که تماشای آن بسیار لذت‌بخش و متفاوت است. رستوران سنتی و کافی‌شاپ نیز از دیگر قسمت‌های موجود در کاروانسرای میبد است که مسافران و گردشگران می‌توانند از آن استفاده کنند.

جاهای دیدنی میبد

برج کبوترخانه میبد

در دوره قاجار برای جلوگیری از ورود پرنده‌های وحشی، قلعه‌ای شش‌ضلعی ساخته شد که در لانه‌های داخل برج آن، چهار هزار کبوتر زندگی‌می‌کردند. جذابیت این کبوترخانه بیشتر به فضای داخلی‌اش است. لانه‌های کوچکی در ستون‌های اینجا ساخته بودند و هر پرنده داخل یکی از آنها جا می‌گرفت.

جاهای دیدنی میبد

مسجد جامع میبد

اغلب مسجدهای استان یزد را مساجدی با سبک طراحی ایوان دار تشکیل می دهد، مسجد جامع میبد نیز مجموعه ای از همین مسجدهای ایوان دار تاریخی است که در میدان مرکزی شارستان قدیم میبد قرار گرفته است. توصیه می کنیم، در هنگام بازدید از این مسجد تاریخی، تماشای بخش های مختلف این مسجد را از ایوان بلندش گرفته تا شبستان های کناری و شبستان های زمستانه اش از دست ندهید.

جاهای دیدنی میبد

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد که به شماره ثبتی ۲۷۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده است که در مسیر راه باستانی ری کرمان و در کنار کاروانسرای میبد احداث شده است.ساختمان این بنا به دلیل اینکه مکانی جهت حفظ و نگهداری امانات دولتی و پیامها و نامه های پر اهمیت بوده است به صورت دژ و قلعه ای ساخته شده که دفاع و حفاظت از آن میسرباشد و این اهمیت از برجها ،دیوارهای بلند، روزنه های دیده بانی، تیرکشها و موقعیت خوب دفاعی آن پیداست.این چاپارخانه شامل یک محوطه روباز و دو محوطه سرپوشیده و اتاقهایی مخصوص رئیس چاپارخانه و اقامت پیکها و نگهبانان و نگهداری اسبها می باشد. این بنای خشتی جهت بهره برداری و تبدیل به موزه پست به صورت امانی به اداره کل پست استان یزد واگذار گردیده است.

جاهای دیدنی میبد

آب انبار کلار

بر اساس اسناد تاریخی زمان ساخت بنا مربوط به دوره صفویان و سال ۱۰۳۹ خورشیدی (۱۰۷۰ قمری) تخمین زده شده است. خارج آب انبار کلار ۴ بادگیر یک طرفه خودنمایی می کنند و عملکرد آن ها خنک نگه داشتن آب و تهویه طبیعی فضای خزینه آب انبار است. علاوه بر بادگیر ها سقف گنبدی و بلند مرتبه آن نیز به این فرایند کمک شایانی می کند. قرار گیری آب انبار کلار در کنار کاروانسرای شاه عباسی میبد نشان از اهمیت نیاز به آب قابل شرب برای مسافران بوده است. همچنین در کنار این آب انبار سنگ نوشته ای مربوط به قرن ۱۱ قمری موجود است و نمایانگر هدف خیرخواهانه سازنده بنا به دلیل فراهم کردن آبی گوارا برای رهگذران شهر است.در نزدیکی کلار جاذبه های گردشگری دیگری همچون امام زاده بی بی خدیجه و برج محمود آباد قرار گرفته است و بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی میبد

یخچال تاریخی میبد

ساختمان عظیم این یخچال خشتی از چهار قسمت اصلی، حوض یخ بند، دیوارهای سایه انداز، گنبد اصلی و مخزن یخ تشکیل شده است این بنا مخصوص ساخت و نگهداری یخ بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه یکی از نشانه های تمدن مردم این منطقه به شمار می رود. یگانه سازمانده یخچال های قدیمی این منطقه است که در داخل شهر میبد و در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال یزد، درکنار راه کاروانسرا و در جوار چاپارخانه، آب انبار و رباط اصلی مشهد قرار دارد. ساختمان یخچال کاملا از خشت و گل خام است و خوشبختانه هنوز قسمت اعظم این بنا باقی است و به عنوان یکی از نمونه های چشمگیر معماری این گونه آثار به شمار می آید.

جاهای دیدنی میبد

قلعه مهرجرد میبد

قلعه مهرجرد در محله«در قلعه» شهرستان میبد قرار دارد. قلعه مهرجرد را می­توان متعلق به دوره­ های زندیه و افشاریه دانست. این قلعه با مصالح خشت و گل و در سه طبقه بنا شده است. حصارهای قلعه چینه­ای و بر روی آن تزییناتی از همان مصالح اصلی به کار رفته است. در ورودی قلعه از جنس چوب است.

جاهای دیدنی میبد

جاهای دیدنی میبد

قلعه بارچین میبد

قلعه بارچین در یکی از آبادیهای حوزه شرقی میبدو به همین نام واقع شده است.این بنا توسط اربابان زرتشتی محل بنا گردیده است. کاربری بنا به منظور پناه گرفتن در مواقع ناامن بوده و جنس اصلی مصالح به کاررفته در بنا از گل و خشت می باشد.بنای قلعه برروی دو طبقه ساخته شده ودارای چهار برج ساده در چهار گوشه و یک ورودی در سمت شمال می باشد.

جاهای دیدنی میبد

موزه زیلو میبد

زیلو، نوعی زیرانداز، یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران  و سوغات میبد است و در میبد موزه‌ای مربوط به این هنر ساخته شده است. جالب است بدانید که فقط همین یک موزه مختص زیلو وجود دارد و در هیچ شهری از ایران نمی‌توانید نمونه آن را پیدا کنید. زیلوهای تاریخی و دست‌بافتی که در این موزه قرار دارند مردم ایران و دیگر کشورها را با هنر زیلوبافی آشنا می‌کند. در این موزه زیلوهای جدید هم برای نمایش وجود دارند. این موزه در قسمتی از کاروان‌سرای تاریخی میبد قرار دارد.

جاهای دیدنی میبد


  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو