روی آرام زندگی را از یاد نبرید

50

1398/11/5

14:33


روی آرام زندگی را از یاد نبرید

سلامت نیوز:شهادت سردار سلیمانی، قهرمان ملی؛ سقوط هواپیمای اوکراینی؛ سیل در سیستان و بلوچستان و... از جمله اتفاقات ناگواری بودند که در هفته‌های اخیر روحیه مردم جامعه را تحت‌تاثیر قرار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،همه این اخبار را بگذارید کنار انواع مشکلات اجتماعی و اقتصادی و معیشتی که مردم به‌طور روزمره با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. طبیعی است که فشار روانی زیادی به مردم وارد می‌شود.

در این بین مهارت‌های زندگی همچون کنترل خشم و استرس می‌تواند تا حدود زیادی از مقدار فشار روانی افراد بکاهد؛ اما نقش مسوولان نیز در این بین کمرنگ نیست. آنها می‌توانند با مدیریت درست و چگونگی بیان اخبار و پیشگیری از بروز حوادث فشارهای روانی را بر مردم به کمترین حد خود برسانند.


در جامعه مدرن امروز که زندگی با شتابی بیشتر از گذشته در جریان است در حال سپری‌کردن روز خود هستیم، فست فود می‌خوریم، شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنیم، پیام‌ها را در کسری از ثانیه ارسال می‌کنیم. گاهی هم چندین کار مختلف را با هم انجام می‌دهیم، هنگام قدم زدن یا رانندگی، موسیقی یا پادکست گوش می‌دهیم و آنقدر توجه‌مان در گذشته و آینده غوطه‌ور است که لحظه اکنون را از دست می‌دهیم.

شاید این تجربه را داشته باشید که بارها وقتی به مقصد رسیده‌اید، از خود پرسیده‌اید که از کدام خیابان یا کوچه عبور کردید یا گاهی حتی فراموش کرده‌اید در میانه راه می‌خواستید خریدی داشته باشید. شاید احساس کنید هر روز که می‌گذرد، شتاب شما بیشتر شده و تمرکزتان کمتر می‌شود چون در لحظه اکنون حضور ندارید.

غبطه گذشته و ترس‌های آینده، شما را فراگرفته و آنچنان غرق در دغدغه‌های خویش هستید که فراموش می‌کنید حضور خود را در لحظه بیابید. تصور کنید در حال رانندگی هستید و ناگهان فردی جلوی اتومبیل شما می‌پیچد و شما را به خودتان می‌آورد. همین لحظه اکنون که تا تصادف، ثانیه‌ای بیش نمانده بود، پا را روی ترمز می‌گذارید و احتمالا آنقدر عصبانی هستید که شیشه را پایین می‌دهید و خشم و عصبانیت خود را با کلمات ناسزا و میمیک چهره به طرف مقابل نشان می‌دهید.

از این لحظه همه چیز بدتر از قبل خواهد شد. آنقدر فشار عصبی را متحمل شده‌اید که وقتی به بدن خود توجه می‌کنید ضربان قلب بالا، تعریق، افزایش اسید معده، سر درد و سایر نشانه‌های اضطرابی را حس می‌کنید و این مقدمه یک روز پر استرس برای شما خواهد بود.

اما آیا نمی‌توان جلوی این اضطراب را گرفت و یک روز آرام داشت؟ این‌ها فقط بخش کوچکی از استرس‌های روزمره مردم جامعه هستند. همه انسان‌ها در طول زندگی خود در معرض استرس‌های مختلفی همچون عوامل فشارزای اجتماعی، اقتصادی، مرگ عزیزان، مشکلات عاطفی و همچنین استرس ناشی از اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله قرار می‌گیرند.


کنترل استرس روزمره

پیش‌بینی استرس و عوامل فشارزای روانی و توان مدیریت و دخالت در مساله دو فاکتور تاثیرگذار در کنترل استرس ایجادشده هستند. پیش‌بینی وقایع به آرامش و مدیریت شرایط و نگرانی‌ها کمک زیادی می‌کند، چراکه از این طریق می‌توان برای موضوع برنامه‌ریزی کرده و با آمادگی بیشتری به آن ورود کرد.

در این‌باره دکتر مینا پورفرخ، روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه مردم باید سبک زندگی متفاوتی نسبت به گذشته را پیگیری کرده و به خود متعهد باشند که در راستای ارزش‌های خود گام بردارند، گفت: مهم‌ترین ارزش شما سلامتی شماست. از هر عاملی که بخواهد سلامتی و آرامش شما را به خطر بیندازد به دور باشید.

پس اقدام‌های موثری در راستای ارزش‌هایتان داشته باشید. تصمیم بگیرید فقط 15 دقیقه زودتر از هر روز از خواب برخیزید و روز خود را با تمرینات توجه‌آگاهی شروع کنید. با تمرینات تنفسی دم و بازدم، خنکی هوا را حس کنید. به صدای تنفس خود گوش دهید. این تمرین را به مدت چهار تا پنج دقیقه به همراه تنفس شکمی ادامه دهید. اجازه دهید افکاری را که به ذهن‌تان می‌رسد بدون قضاوت مشاهده کنید.

وقتی راه می‌روید فشار پایتان را روی زمین حس کنید و به مناظر اطراف دقت کنید.وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال رانندگی توجه خود را به لحظه اکنون دعوت کنید، افزود: وقتی راننده‌ای خاطی که شاید هم مسافر بیماری در صندلی عقب دارد که با عجله در مسیر بیمارستان است، جلوی شما می‌پیچد، حتی اگر دغدغه او را ندانید،

یادتان باشد شما ارزش‌هایی را برای خود درنظر گرفته‌ و قول داده‌اید که به آن‌ها متعهد بمانید و اقدامات موثری در راستای ارزش‌هایتان داشته باشید؛ بنابراین اگر قبلا هیجان خشمی را که اجتناب‌نا‌پذیر تجربه می‌کردید به رفتار عصبانی تبدیل می‌کردید، برافروخته می‌شدید یا فحاشی می‌کردید اما اکنون فقط مشاهده می‌کنید و اجازه می‌دهید افکار منفی برگرفته از خشم عبور کنند.

شما فحاشی نمی‌کنید و آنقدر تند نمی‌روید تا طرف مقابل را تنبیه کنید چون این رفتار در راستای ارزش‌های شما نیست. فقط کافی است یک لحظه تصور کنید راننده خاطی یکی از دوستان شما باشد که ارزش زیادی برای شما قائل است و شما در ذهن او بااخلاق هستید.استادیار دانشگاه و مشاور خانواده و روابط بین‌فردی همچنین اظهار کرد:

بنابراین هیچ‌وقت در حضور او رفتاری نشان نمی‌دهید و حرفی نمی‌زنید تا ارزش‌های شما کم شود. به همین ترتیب با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به ارزش‌ها، اقدامات موثری در راستای ارزش‌هایتان انجام می‌دهید، قوانین را رعایت می‌کنید چون خودتان را دوست دارید چون سلامتی و اخلاق‌مداری جزو ارزش‌های شماست؛ بنابراین با تکنیک‌های توجه‌آگاهی و حضور در لحظه اکنون در بالاترین سطح آگاهی و تمرکز خود قرار خواهید گرفت و آرامش را تجربه خواهید کرد.


نقش عملکرد مسوولان

اخبار ناگوار و تلخ این روزها، در کنار مشکلات اقتصادی، فشار و استرس بالایی به افراد جامعه وارد کرده که همزمانی آن تاثیرشان بر سلامت روان افراد را دوچندان کرده است. به نظر می‌رسد مسوولان باید به گونه‌ای عمل کنند که استرس‌های ایجادشده برای افراد جامعه قابل فهم و پیش‌بینی باشد. زمانی که وقایع ناخوشایند در یک مدت زمان کوتاه رخ می‌دهد، جمع‌کردن و مدیریت آن بسیار سخت و دشوار بوده و فشار بالایی بر سلامت روان افراد جامعه وارد می‌کند.

باید با مدیریت صحیح شرایط، از قبل زمینه و بستر مناسب را فراهم کرد تا مردم تحت فشارهای بالای اقتصادی و اجتماعی قرار نگیرند و به تبع آن بهداشت سلامت روان افراد نیز حفظ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو