جنگ از نگاه فرزندان جانبازان و اسیران / روایت سعید نجفیان از نمایش "زندگی با طعم خردل"

60

1398/11/5

14:33


سعید نجفیان گفت: علاقمند بودم تا اثر نمایشی را روی صحنه آورم تا دیگر قربانیان جنگ هشت ساله و صبوری همسران و فرزندان جانبازان و اسیران و اتفاق عظیمی که برای ‌آن‌ها رخ داده است را نشان دهد.

جنگ از نگاه فرزندان جانبازان و اسیران / روایت سعید نجفیان از نمایش "زندگی با طعم خردل"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "زندگی با طعم خردل" نوشته محمد غدیرزاده به کارگردانی سعید نجفیان از 18 دی‌ماه ساعت 20:30 در تماشاخانه سرو روی صحنه است و بازیگران این نمایش یعقوب صباحی، علی یعقوب‌زاده، بهار کریم‌زاده، سپیده پهلوان‌زاده، سالار نجفیان، ملیکا اصلافی و حلما یعقوب‌زاده هستند.

سعید نجفیان درباره روند شکل‌گیری نمایش "زندگی با طعم خردل" گفت: این نمایشنامه منتخب آثار جشنواره تئاتر مقاومت است که در زمان دبیری حسین پارسایی در مجموعه‌‌ای به چاپ رسیده و نزدیک به سه ماه به اتفاق گروه، تمرینات آن به طول انجامید.

او درباره ویژگی‌های این اثر عنوان کرد: قهرمانان این اثر، قهرمانان تکراری خط مقدم و سیدها و حاجی‌ها نیستند؛ بلکه در این نمایش به فرزندان و همسران آن‌ها و تاثیرات مخربی که حمله وحشیانه شیمیایی به نسل‌های دیگر منتقل کرده و قربانیان که گرفته است، پرداخته می‌شود. علاقمند بودم تا اثری را روی صحنه آورم تا دیگر قربانیان جنگ هشت ساله و صبوری همسران و فرزندان جانبازان و اسیران و اتفاق عظیمی که برای ‌آن‌ها رخ داده را نشان دهد.

این کارگردان تئاتر درباره فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: طبیعتاً هر کارگردانی مواجهه خاص خود با متن را دارد و تفاوت‌های اجرا از یک متن، در این روبرویی و شیوه‌های تحلیل نمایشنامه شکل می‌گیرد. در اجرای این نمایش از روایت رئالیستی خطی فاصله گرفتیم و تابلویی که در این اثر دیده می‌شود متعلق به این اجراست و در متن وجود ندارد. ما از فضاهای رئالیستی پیشنهادی متن چون بیمارستان، بازداشتگاه و ... فاصله گرفتیم. سه فریمی که در طراحی صحنه استفاده شده و تنیدگی تصاویر و حتی شخصیت کودک نمایش، در متن وجود ندارد.

او در ادامه افزود: علاقمند بودم تا اجرای این نمایش جشنواره‌ای نباشد و برای مخاطب عام نیز لذت‌بخش باشد و بتواند با این اثر ارتباط برقرار کند. احساس کردم تصاویر، تابلوها، ذهنیت‌ها و تلفیق شاعرانه‌ای که در اجرای این نمایش دیده می‌شود باعث می‌شود تا به ارتباط بیشتر مخاطب با اثر کمک کند.

نجفیان در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: ما روایت خودمان را از نمایشنامه "زندگی با طعم خردل" داشته‌ایم و این موضوع برایم حائز اهمیت است. از بازیگران و گروه اجرایی و همکاران پشت صحنه رضایت کامل را دارم اما آنچه که این روزها با توجه به شرایط اجتماعی و نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر، منجر به نارضایتی ما و دیگر گروه‌های اجرایی شده، کمبود مخاطب و تماشاگر است. تئاتر با تماشاگر و هم‌نفسی با مخاطب زنده است و طبیعتاً انرژی که از سوی تماشاگر به بازیگران منتقل می‌شود در کار تاثیرگذار است. امیدوارم که تماشاگر و مخاطب بیشتری در روزهای باقیمانده داشته باشیم تا انرژی تماشاگر به گروه و از گروه به مخاطب منتقل شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: ساخت موسیقی: کیان هاشمی، طراح پوستر و بروشور: علیرضا خدامرادی، طراح صحنه: سعید نجفیان، مشاور رسانه‌ای: جواد تمدنی، دستیاران کارگردان: مسعود انعامی، سالارنجفیان و پوریااصغرزاده، منشی صحنه: درین جاریانی، عکاس: فرانک شکری و اتاق فرمان: مهرناز راد.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو