ولنتاین چه روزی است و تاریخچه آن چیست؟

منبع: مینویسم

240

1398/11/5

15:15


سلام دوستان در این پست همراه شما عزیزان هستیم با موضوع بسیار جذاب “ولنتاین چه روزی است و تاریخچه آن چیست؟”. پیشاپیش این روز را به تمام عاشقای دنیا تبریک میگم. روز ولنتاین ۱۴ فوریه (برابر با ۲۵ بهمن ماه) هر سال در سراسر ایالات متحده و سایر نقاط جهان اتفاق می افتد.

در این روز عاشق ها برای ابراز علاقه به عشقشان آب نبات ، گل و هدایا می دهند. اما در واقع این سنت از کجا آمده؟ جهت دریافت اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

تاریخچه ولنتاین

در این بخش برخی از افسانه های مربوط به تاریخچه ولنتاین خدمت شما بزرگواران شرح می دهیم.

تاریخ روز ولنتاین-روز عشق و داستان پدر مقدس آن در پس غصه ای رمز آلود پنهان است. ما می دانیم که فوریه مدت طولانی است که به عنوان یک ماه عاشقانه جشن گرفته می شود. رسم و آیین ولنتاین حاوی آثاری از سنت مسیحی و روم باستان است. اما چه کسی مسبب سنت ولنتاین بود و چگونه با این آیین باستانی ارتباط پیدا کرد؟

کشیشی به نام ولنتاین

تاریخچه ولنتاین

كلیسای كاتولیك حداقل سه قدیس مختلف به نام های ولنتاین یا ولنتاینوس را می شناسد كه همگی به شهادت رسیده اند. یک افسانه ادعا می کند که ولنتاین کشیشی بود که در طول قرن سوم در رم خدمت می کرد. هنگامی که امپراتور کلودیوس دوم به این نتیجه رسید که مردان مجرد سربازان بهتری نسبت به زنانی که دارای همسر و خانواده هستند می باشند، ازدواج برای مردان جوان را ممنوع کرد.

ولنتاین کشیش به دلیل این بی عدالتی با دستور کلودیوس مخالفت کرد و به طور پنهانی به انجام ازدواج برای عاشقان جوان ادامه داد. هنگامی که اقدامات ولنتاین کشف شد ، کلودیوس دستور داد که او را اعدام کنند با این حال هنوز برخی اصرار دارند که این سنت ولنتاین از ترنی، یک اسقف به the holiday بود که سرش توسط کلودیوس دوم در خارج از روم بریده شده می آید.

داستان های متفاوتی در مورد تاریخچه روز ولنتاین وجود دارد بطور مثال برخی بر این باورند که این روز به یک کشیش زندانی به نام ولنتاین که برای کمک به مسیحیان در فرار از زندان های سخت رومی، جایی که اغلب مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی مشته می شدند کمک می کرد برمی گردد.

ولنتاین زندانی عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت ولنتاین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف والنتین تو».

اگرچه حقیقت ولنتاین در پشت افسانه های مختلف پنهان و گنگ است اما همه این داستان ها بر جذابیت او به عنوان یک چهره دلسوز ، قهرمانان و از همه مهم تر عاشقانه می افزاید.

دیگر افسانه های مربوط به روز عشق

دیگر افسانه های مربوط به روز عشق

در حالی که برخی بر این باورند که روز ولنتاین در اواسط فوریه برای گرامیداشت سالگرد درگذشت یا خاکسپاری ولنتاین جشن گرفته می شود که احتمالاً در حدود سال ۲۷۰ میلادی اتفاق افتاده است، برخی دیگر ادعا می کنند که کلیسای مسیحی ممکن است تصمیم داشته باشد روز عید ولنتاین را در میانه سال برگزار کند.

لوپرکالیا که در جشن های فوریه یا ۱۵ فوریه برگزار می شود ، یک جشنواره باروری بود که به فاونوس ، خدای روم کشاورزی و همچنین به بنیانگذاران رومی رومولوس و رموس اختصاص یافت.

در ابتدای این جشنواره در یک غار مقدس اعضای لوپرسی، محفلی از کائنان رومی در کنار یکدیگر جمع می شدند. آنها بر این باور بودند که یک گرگمکای ماده از رموس و رومولوس نوزاد بنیانگذار رم در آن غار مراقبت می کرد. کائنان در این روز یک بز را برای باروری و یک سگ را برای پاک کنندگی قربانی می کردند.

و پوست بز را به نوار های باریک تقسیم می کردند و به خونش آغشته می کردند و سپس به خیابان های می بردند و با آن به صورت زنان و مزارع سیلی های آرامی می زدند. زنان از این ضربات هیچ ترسی نداشتند و حتی از آن استقبال می کردند زیرا آنها بر این باورند بودند که در سال آینده آنها بارور خواهند بود.

در آن روز تمام زنان جوان شهر اسامی خود را در یک کوزه ی بزرگ می انداختند و جوانان مجرد شهر یکی از آنها را انتخاب می کردند و تا سال اینده با آن زن اشنا می شدند و این رابطه ها اغلب منجر به ازدواج می شد.

تاریخچه ولنتاین در ایران

همانطر که در ابتدا خدمتتان عرص کردم آین و سنت روز ولنتاین و روز عشق با تمام افسانه های پر رمز و رازش به دین مسیحیت باز می گردد از این رو بسیاری از علمای فقهی مسلمان در ایران با برگزاری این آیین در این کشور اسلامی مخالف نموده و حرام اعلام کردند.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بود که فروشگاه های کادویی و تزئینی جعبه ها کادو هایی به رنگ قرمز ، گل های رز قرمز و عروسک های قرمز را به مناسبت روز ولنتاین ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه) در معرض فروش قرار دادند که با مخالفت بسیاری از مراجع قانونی روبرو شدند.

در پیرو این اتفاقات بسیاری از افراد که بر آیین سنتی ایران متعصب بودند گفتند تا وقتی خودمان روز عشق یا جشن اسفندگان داریم چرا ولنتاین؟؟؟

جشن اسپندگان که ۵ اسفند توسط اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان به عنوان روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی به ثبت رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو