شیطنت اخیر سرانه مصرف شیر را در کشور کاهش داد

99

1398/11/5

16:32


شیطنت اخیر سرانه مصرف شیر را در کشور کاهش داد

سلامت نیوز:رئيس سازمان غذا و دارو کشور گفت‌: شيطنت اخير در‌باره وجود سم افلاتوکسين در شير پاستوريزه که مبتني بر اطلاعات غلط بود‌، به صنعت لبنيات صدمه زد و سرانه مصرف شير را در کشور کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، ادعاي بالا بودن ميزان افلاتوکسين در شير پاستوريزه کشور در يک برنامه تلويزيوني مطرح شد؛ ادعايي که بلافاصله در جامعه گسترش يافته و تکذيب مراجع رسمي از جمله وزارت بهداشت را در پي داشته است‌.محمدرضا شانه ساز در گفت‌و‌گو با ايرنا افزود: سرانه مصرف شير تا پيش از اين هم در کشور اندک و يک‌پنجم سرانه جهاني بوده و اکنون به ميزان بيشتري کاهش يافته است.

وي توضيح داد: اطلاعات غلط درباره شير پاستوريزه و صنعت لبنيات کشور در حالي از طريق يک رسانه رسمي مانند تلويزيون به جامعه داده شد که استانداردهاي رايج براي توليد شير سالم در جمهوري اسلامي ايران از استانداردهاي رايج در اروپا و حتي آمريکا نيز سختگيرانه‌تر است. شانه‌ساز گفت: متاسفانه اين اطلاعات غلط حتي براي صادرات برخي از برندهاي لبنياتي ما که از جايگاه خوبي در منطقه و جهان برخوردار بودند‌، مشکل ايجاد کرد.


شکايت از طرح کننده ادعا
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: شکايت از اظهارنظرکننده بالا بودن افلاتوکسين شير توليدي در ايران به يک مطالبه عمومي تبديل شده است و ما ديگر حتي اگر بخواهيم کمک کنيم، کاري از دست ما ساخته نيست. شانه‌ساز افزود‌: اين شکايت از سوي انجمن صنايع لبني و غذايي کشور در دستگاه قضايي مطرح شده است و به دنبال برخورد قانوني در اين ارتباط هستند.

وي گفت‌: هم‌اکنون نظارت بر مواد غذايي به خصوص شير از مبادي توليد‌، مسيرهاي انتقال به کارخانه و در کارخانه به صورت سختگيرانه از سوي معاونت غذا و دارو در سراسر کشور به صورت جدي انجام مي‌شود و هيچ‌گونه اهمالي در اين زمينه وجود ندارد. او افزود‌: ما در سطح کشور 400 واحد توليد فرآورده‌هاي لبني داريم و 66 دانشگاه علوم پزشکي هم از طريق معاونت‌هاي غذا و دارو به طور دقيق بر عملکردشان نظارت دارند.

ادعاي عرضه شيرهاي پاستوريزه‌ آلوده به سم افلاتوکسين را شخصي که از او به عنوان «بازرس انجمن بهداشت و ايمني غذايي ايران» ياد شد‌، در يک برنامه زنده تلويزيوني مطرح شد. اين فرد که نامش «بهادر حاجي‌محمدي» معرفي شد‌، ادعا کرد که شيرهاي پاستوريزه‌اي که از سوپرمارکت‌ها تهيه مي‌شود مقدار زيادي آلودگي به سم افلاتوکسين دارند که به منجر به سرطان کبد مي‌شود.

وي تهديد شيرهاي پاستوريزه را «فراتر از روغن پالم» براي جامعه توصيف کرد و مدعي شد که جاي آنکه نگران استفاده از روغن پالم و وايتکس در لبنيات باشيم، افکار عمومي و مسئولان بايد به مسائل مهم‌تري مانند وجود سموم ديگر در لبنيات توجه داشته باشند از جمله افلاتوکسين که با مصرف ذرت‌هاي آلوده در دامداري‌ها وارد شير مي‌شود.

اين فرد حتي آمارهايي در‌باره ميزان آلودگي شيرهاي پاستوريزه مناطق مختلف کشور ارائه کرد؛ آمارهايي که مرجع مشخص رسمي براي آنها ذکر نکرد و فقط مدعي شد که اين آمارها از «پژوهش تعدادي از اساتيد دانشگاه استخراج شده» بدون اينکه حتي عنوان پژوهش يا مرجع درخواست‌کننده باري چنين پژوهشي را مشخص کند. بر اساس روال معمول‌، مراکز دانشگاهي و علمي پژوهش‌هاي ميداني تعريف شده را به درخواست مراجع مشخص و با اهداف مشخص انجام مي‌دهند و نتايج پژوهش خود را هم با عنوان مشخص در اختيار همان مراجع قرار مي‌دهند.


وجود قرص در کيک‌ توطئه بود
رئيس سازمان غذا و دارو همچنين در پاسخ به پرسش ايرنا در مورد مشاهده قرص داخل کيک‌، کلوچه و بيسکوئيت در مناطقي از کشور هم توضيح داد‌: متاسفانه اين کار يک توطئه بود که مشکلات زيادي را در بازار فروش براي صنعتت کيک و کلوچه کشور ايجاد کرده است. شانه‌ساز افزود‌: در صنعت کيک و کلوچه کشور به‌طور مستقيم حدود سه ميليون و 200 هزار نفر شاغلند که با احتساب افراد تحت پوشش اين شاغلان‌، معيشت حدود 12 ميليون نفر از قبل اين صنعت در کشور تامين مي‌شود.

وي گفت‌: علاوه بر اين‌، در سال گذشته حدود يک ميليارد دلار از محل صادرات کيک و کلوچه ارز وارد کشور شده و در سال جاري اين واحدها هدف‌گذاري‌شان براي صادرات حدود يک ميليارد و 250 ميليون دلاري بوده که تا پايان آذر ماه وضعيت‌شان از لحاظ فروش به خصوص صادرات خوب بوده است، ولي پس از آن با توطئه وجود قرص با مشکل مواجه شده‌اند. معاون وزير بهداشت گفت‌: اين کار به نظر مي‌رسد يک توطئه خارجي براي ضربه زدن به امنيت غذايي و اقتصاد کشور بود‌ه، چون پيش از اينکه گذاشتن قرص داخل کيک و کلوچه در ايران رخ بدهد، در ترکيه اتفاق افتاد و ضربه زيادي به صادرات کيک و کلوچه آن کشور زدند.

شانه‌ساز افزود‌: نظارت ما بر صنعت غذايي به عنوان متوليان سلامت مردم بسيار دقيق است و براساس استانداردهاي رايج پيش‌بيني براي صنايع غذايي صورت مي‌گيرد. وي که براي شرکت در همايش روسا و معاونان آموزشي و غذا و داروي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کلان منطقه يک کشور به مازندران سفر کرد‌، به معاونان غذا و داروي دانشگاه‌هاي اين منطقه شامل دانشگاه‌هاي علوم پزشکي شاهرود‌، بابل‌، مازندران‌، سمنان‌، گيلان و گرگان توصيه کرده در شرايط جنگ اقتصادي ضمن نظارت دقيق بر توليد مواد غذايي از برخي نظارت‌هاي غير‌ضرور و بهانه‌تراشي‌ها پرهيز کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو