علایم و نشانه های بیماری کوروناویروس چینی چیست؟

48

1398/11/5

16:54


شکیب الحق: سازمان بهداشت جهانی نگران از گسترش ویروس جدیدی تحت عنوان پنومونی کوروناویروس است که از شهر مرکزی ووهان در کشور چین منشا گرفته و ممکن است از طریق تماس فرد به فرد قاره های مختلف جهان را پیموده و عفونت های تنفسی فراگیر شبیه به سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه را ایجاد نماید. تا کنون در بسیاری از کشورهای اسیای شرقی و امریکا موارد این بیماری تایید شده است .

علایم و نشانه های بیماری کوروناویروس چینی چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز

ویروسی که منجر به ایجاد کوروناویروس ووهان می شود چیست؟
این ویروس یک کوروناویروس جدید تازه کشف شده است که در خانواده کورونایروس ها (ویروس های رایج سرماخوردگی و تنفسی ) طبقه بندی می شوند و به دلیل اینکه این ویروس ها قبلا موارد ابتلایی از انها گزارش نشده است به انها ویروس های نوپدید گفته می شود. همانند سایر کوروناویروس ها به نظر می رسد که کوروناویروس ووهان از طریق حیوانات به ویژه غذاهای دریایی که در چین رایج است شکل گرفته است . به همین دلیل غذا های دریایی را می توان میزبان حدواسط یا انتقال دهنده ویروس در نظر گرفت. بسیاری از موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کارگرانی که در بازار مرکزی خرید و فروش غذاهای دریایی مشغول به کار بودند گزارش شده است. معمولا ویروس های نوپدید که عمدتا دردسر ساز و منجر به همه گیری های گسترده می شوند ازمیزبان حیوانی منشا می گیرند. ویروس ابولا و انفلونزای خوکی از دیگر ویروس های خطرناک نوپدید هستند که در سالهای اخیر منجر به اپیدمی های گسترده در قاره های مختلف شدند.

چه کوروناویروس های دیگری در جهان وجود دارد؟
سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه ای دو ویروس دیگر خانواده کوروناویروس هستند که هر دو از حیوانات منشا می گیرند. اگر چه به نظر می رسد که سندرم تنفس خاورمیانه ای یا ویروس مرس از طریق شتر به انسان منتقل می شود اما خفاش ها میزبان اصلی سارس و مرس در کتاب های مرجع ویروس شناسی در نظر گرفته شده است . اولین موارد سارس به اواخر سال 2002 در چین باز می گردد. ویروس سارس به 37 کشور جهان انتقال یافت و همه گیری گسترده ای را به وجود اورد که در ان بیش از 8000 مورد ابتلا و مرگ بیش از 750 نفر گزارش شد. کوروناویروس مرس به شدت کمتری در میان جمعیت انسانی گسترش یافت اما میزان مرگ و میر بالاتری در حدود 35 درصد از 2500 مورد عفونی گزارش شده است .

علایم و نشانه های بیماری کوروناویروس ووهان چیست؟

کورونایروس ووهان منجر به ایجاد پنومونی می شود. افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند ممکن است علائمی نظیر سرفه و تب به همراه نارسایی های تنفسی داشته باشند. با توجه به اینکه پنومونی ایجاد شده توسط عامل ویروسی ایجاد می شود نیازی به انتی بیوتیک ها برای درمان بیماری نیست. داروهای ضد ویروسی ممکن است توسط پزشکان تجویز شود و معمولا برای کاهش علادئم بیماری است . افرادی که در بیمارستان بستری می شوند باید ایزوله و جداسازی شده و اقدامات حمایتی نظیر دستگاه تنفسی و کنترل مایعات و مواد معدنی مورد نیاز بیمار به عنوان اقدامات حمایتی توسط پرسنل بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گیرد. بهبود بیماری بستگی به وضعیت سیستم ایمنی فرد بیمار دارد. افرادی که تا کنون موارد مرگ و میر انها گزارش شده است اکثرا بیماری های زمینه داشتند .

ایا این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟
بر اساس گزارش کمیسیون بهداشت ملی کشور چین انتقال فرد به فرد ویروس وجود دارد البته در مقایسه با سارس امکان انتقال بسیار ضعیف تر است . تا دوم بهمن ماه دولت چین ابتلای 440 مورد و مرگ 9 نفر را در 13 منطقه تایید کرده است .موارد ابتلا به این ویروس همچنین در امریکا و تایلند و کره جنوبی به همراه تایوان و ژاپن تایید شده است . امکان سرایت ویروس به سایر کشورها با توجه به افزایش مسافرت های بین المللی در جهان وجود دارد. بر اساس گزارش ها و مدل سازی دانشگاه امپریال کالج لندن ممکن است موارد ابتلای بیماری بسیار بیشتر از داده های رسمی دولتی باشد.

سازمان بهداشت جهانی و نگرانی های پیش رو کوروناویروس ووهان
نگرانی و ترس سازمان بهداشت جهانی از گسترش کوروناویروس ووهان با اغاز سال نو چینی در اخر هفته و بازگشت بسیاری از مردم به زادگاه شان برای جشن سال نو شدت گرفته است. در حال حاضر به نظر می رسد کودکان و زنان باردار به همراه افراد سالمند و بیمارانی که سابقه نقص سیستم ایمنی یا بیماری های زمینه ای هستند بیشتر در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند. نگرانی دیگر در ارتباط با شدت و نحوه انتقال و بروز بیماری است که هنوز راهی طولانی تا پیدا کردن مخزن بیماری و ثبت دقیق موارد محتمل و قطعی در پیش است . با این حال اقدامات پیشگیرانه و استقرار نظام مراقبت کارامد بهداشتی در فرودگاه های کشور های مختلف می تواند نگرانی ها کاهش و در کنترل بیماری موثر باشد. شستشوی مرتب دست ها به همراه پختن گوشت یا غذا های حیوانی و دریایی به همراه پرهیز از سفر های غیر ضروری به کشور هایی که موارد بیماری در ان گزارش شده است به عموم مردم توصیه می شود.

*دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان/عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید

 

 

منبع: سلامت نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو