تاثیر مشغله ذهنی بیشتر در سلامت مغز !

تاثیر مشغله ذهنی بیشتر در سلامت مغز !


منبع: نمناک

142

1398/11/5

17:14


بعضی افراد فکر می کنند که مشغله ذهنی زیاد باعث کهولت مغز می شود در صورتیکه اینطور نیست و مشغله های فکری باعث تقویت عملکرد مغز می شوند.

مشغله ذهنی بیشتر، یکی از فاکتورهای سلامت مغز 

کارهایی که شما در اوقات فراغت خود انجام می دهید، می توانند بر روی خطر ابتلا به آلزایمر تاثیر داشته باشند. تحقیقات نشان داده است افرادی که در سرگرمی های شبیه ساز ذهنی شرکت می کنند، کمتر احتمال دارد که به اختلالات آسیب رسان مبتلا شوند.

تحقیق قبلی نشان می دهد که افراد باهوش، ممکن است در مقابل آلزایمر ایمن باشند به طور مثال، افراد تحصیلکرده با مشاغل پیشرفته، کمتر در معرض این مشکل هستند، اما ولی این تحقیق مشخص نکرده است که آیا این به دلیل فعالیت ذهنی فرد است و یا به فواید دیگر مانند موقعیت اجتماعی بالاتر، مربوط می باشد.

برای اجتناب از این پیچیدگی ها، محققان تمرکز خود را بر روی کارهایی که افراد در اوقات فراغت خود انجام می دهند، گذاشته اند.طبق نظر محققین ، فعالیت هایی که در اوقات فراغت انجام می شود، باید شامل فعالیت های کلی باشد که تا حد امکان کمتر به عوامل اجتماعی_اقتصادی وابسته هستند.

مشغله فکری

مشغله ذهنی چه کمکی به انسان می کند؟ 

مزایای داشتن مشغله ذهنی

محققان بر روی 193 بیمار مبتلا به آلزایمر و 358 داوطلب سالم بین سنین 20 تا 60 سال، در مورد کارهای تفریحیشان تحقیق کرده اند.پرسشنامه های افراد مبتلا به آلزایمر توسط اطرافیان، به طور معمول همسر یا دوست نزدیک، پر شده بودند.

تحقیق شامل 26 فعالیت مختلف که به سه بخش تقسیم شده بودند، بود. فعالیت های بدنی، فعالیت هایی که برای گذراندن وقت انجام می شوند، مانند تماشای تلویزیون و فعالیت های ذهنی که می تواند از خواندن کتاب گرفته تا بازی کردن یا تعمیرات خانه باشد، متغیر است.

چنانچه در این بخش سلامت از نمناک توضیح داده ایم افراد سالم نسبت به افرادی که آلزایمر داشتند، در هر سه گروه فعالیت بیشتری داشتند.

آنها همچنین زمان بیشتری را به فعالیت های ذهنی _ حدودا 12 ساعت بیشتر در ماه_ سپری کرده بودند. بیشترین فعالیتی که افراد مبتلا به آلزایمر انجام داده بودند، تماشای تلویزیون بوده است.

 یک توضیح این است که عدم فعالیت در اواسط عمر میتواند یکی از مشخصه های بیماری آلزایمر باشد ولی محققین باور دارند که استفاده از ذهن و مشغولیت فکری می تواند از شما در برابر آلزایمر یا سایر مشکلات زوال عقلی محافظت کند. اگر این درست باشد، تاثیر شگرفی بر سلامت عموم دارد و کمپین های آینده ممکن است مردم را به خاموش کردن تلویزیون و روشن کردن مغزشان تشویق کنند.

بیماری الزایمر

تاثیر مشغله ذهنی بر آلزایمر 

فواید باور نکردنی مشغله فکری: 

1. انرژی را افزایش می دهد:

آیا تا به حال در موقعیتی بوده اید که مجبور باشید لیست بلندی از کارها را انجام دهید و در نهایت وقتی کارهایتان تمام می شود، متوجه شوید که ساعت 3 نصفه شب است و شما حتی شام هم نخورده اید؟

برای من افزایش انرژی در این گونه موارد چیز عادی است، مثل این می ماند که تمام سلول های بدن شما در آماده باشند و منتظر دستور بعدی از طرف شما هستند.

از زمان تولد فرزندم، من برای خودم کار کرده ام و شغل خودم را همراه با کارهای دیگر و گسترش خانواده ام، ایجاد کرده ام . اگر مرا بشناسید می دانید که من همیشه سعی میکنم که مشغول کاری باشم . یکی از راه های حفظ انرژی ذهنی که من انجام می دهم، خوردن غذاهای سالم است که برای مدت طولانی به مغزم انرژی می دهد.

خوردن غذاهای قندی مانند آن شکلات های جذاب و فریبنده، میتواند وسوسه انگیز باشد، مخصوصا وقتی خیلی درگیر هستید.با این حال خوراکی های قندی خیلی سریع باعث افت انرژی می شوند. بهترین راه برای دوری از این مشکلات این است که خوراکی های سالم مثل آجیل، دانه های خوراکی و . . . در کنار خود داشته باشید.

تقویت مغز

مشغله ذهنی چه مزایایی دارد؟ 

مشغله ذهنی باعث چه می شود؟

2. بهره وری بیشتر:

چند بار این جمله را شنیده اید" اگر می خواهید کاری را انجام دهید، از یک فرد با مشغله زیاد بخواهید این کار را انجام دهد." حرف درستی است . تحقیقات نشان داده است که سرگرم بودن، انگیزه را افزایش می دهد و زمان انجام کار را کاهش می دهد. افراد با مشغله بالاتر، بیشتر احتمال دارد که برنامه داشته باشند و اهداف خود را مشخص کرده و کارهایشان را اهمیت بندی کنند و بنابراین بهره وری بیشتری دارند.

یکی از دلایلی که من اپلیکیشن برنامه ریزی زندگی را ساختم، این بود که زندگی کل خانواده و کارها را ساده تر کنم تا بازدهی بیشتری داشته باشیم.

 3. باعث افزایش خلاقیت می شود:

آیا تا به حال اتفاق افتاده که بهترین و خلاقانه ترین ایده، وقتی که در حال پیاده روی، حمام کردن، رانندگی و یا رویاپردازی هستید، به ذهنتان برسد؟ از لحاظ علمی ثابت شده است که این به این دلیل است که وقتی در حال انجام فعالیت هایی هستید که دوپامین ترشح میکنند، خلاق تر می شوید.

بنابراین، وقتی که درگیر کاری هستید، خلاقیتتان بالاتر می رود.مشغولیت فکری همچنین مغز شما را به چالش میکشد تا با خلاقیت بیشتر به راه حل های بهتری دست پیدا کنید.

 4 . هوشیاری ذهنی:

تحقیقات همچنان در حال تکامل هستند، ولی دانشمندان پیشنهاد می دهند که فعالیت های اجتماعی و ذهنی از سلامت عقلی شما حمایت می کنند. فعالیت های چالش برانگیز ذهنی، مانند شروع کردن یک سرگرمی، فراگیری یک مهارت جدید، یا درس خواندن، می توانند فواید کوتاه مدت و طولانی برای مغز شما داشته باشند.

پس دفعه بعد که کسی به شما گفت که خیلی سرتان شلوغ است، می توانید به او بگویید که در حال ارتقا سلامت مغز خود هستید.

هوشیاری ذهن

تاثیرات شگفت انگیز مشغله ذهنی 

واقعا مشغله ذهنی اینقدر مفید است؟

5 . مثبت می مانید:

مشغول بودن، راه حل خوبی برای جنگ با احساسات منفی و مثبت بودن است. بارها در بخش سلامت روان نمناک اشاره کرده ایم که وقتی که برنامه های ما در حال پیشرفت است، احساس امید و اشتیاق میکنیم و اغلب وقتی سرگرم هستیم، زمانی برای درگیری با احساسات بد، ناراحتی، تنهایی، عصبانیت و حسادت نداریم، که می تواند چیز خوبی باشد.

اگر فکر میکنید که برای پوشاندن مشکلات، خودتان را سرگرم می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کمی صبور باشید و اول به مشکلات احساسی خود رسیدگی کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو