سخنان اخیر "آلیس ولز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا علیه طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سی پک» بار دیگر ناخرسندی مقامات پکن و اسلام آباد را به دنبال داشت.

سخنان این مقام آمریکایی که به صورت آشکار دخالت در امور داخلی و با هدف دیکته کردن سیاست های منطقه ای واشنگتن  تعبیر می شود، از سوی دولت چین محکوم شد.

سخنگوی سفارت چین در پاکستان با محکوم کردن اظهارات مداخله جویانه آلیس ولز، گفت: آمریکایی ها قبل از انتقاد از طرح اقتصادی سی پک باید بگویند که آنان چه کاری برای پاکستانی ها انجام داده اند.

این مسئول چینی افزود: درباره منافع طرح سی پک و یا آینده آن فقط مردم پاکستان می توانند تصمیم گیری کنند نه آمریکا. ما از توسعه روابط آمریکا با پاکستان خرسند هستیم اما آنان اجازه ندارند روابط و همکاری های نزدیک چین با پاکستان را زیر سوال ببرند.

عمران خان مواضع آمریکا را احمقانه دانست

در همین حال «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که در داووس از مواضع تکراری واشنگتن علیه مشارکت اقتصاد با چین، مطلع شده بود، انتقادهای  مطرح شده از سوی آلیس ولز را رد کرد.

وی با احمقانه دانستن مواضع مقامات آمریکایی، افزود: طرح راهروی مشترک اقتصادی با چین، در حال کمک به بهبود معیشت پاکستان است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در سی ام آبانماه امسال در واشنگتن طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را مشکوک و غیرشفاف دانسته بود، بار دیگر مدعی شد که تامین اعتبار این طرح ها از سوی چین باعث افزایش میزان بدیهی های پاکستان شده است.

آلیس ولز با انتقاد مجدد از کریدور اقتصادی پاکستان و چین، از دولتمردان اسلام آباد خواست تا مشارکت این کشور در طرح سی پک را بازبینی کنند.

براساس ادعای این مقام آمریکایی، سرمایه گذاری چینی هیچ کمکی به پاکستان نمی کند بلکه وام های کلان ناشی از آن برای پاکستان دست و پا گیر است و عواقب سنگینی بر اقتصاد رو به رشد این کشور خواهد داشت.