5 اشتباه ورزشی که به پوست اسیب میزند.

5 اشتباه ورزشی که به پوست اسیب میزند.


منبع: زیبامون

334

1398/11/5

18:51


با زیبامون همراه شوید تا اشتباهات ورزشی ای را که ممکن است باعث اسیب رسیدن به پوستتان شود با شما در میان بگذاریم.

5 اشتباه ورزشی که به پوست اسیب میزند.

فعال ماندن و به اندازه کافی ورزش کردن و فعالیت بدنی داشتن یکی از اساسی ترین پایه های حفظ سلامتی بدن و زیبایی است. ولی همین قدم مثبت به سمت سلامتی میتواند اگر نکات لازمه را رعایت نکنید باعث شود پوست و زیبایی شما اسیب جدی ببنید.

در این مقاله از زیبامون دات کام میخواهیم اشتباهاتی را که اکثر خانوم ها حین ورزش کردن به ان دچار میشوند و باعث اسیب خوردن به سلامت پوستشان میشود را بررسی کنیم.

برای داشتن بدنی سالم شما نیاز است که به طور منظم و با یک برنامه ورزشی که مخصوص شما و شرایط بدنی تان تعبیه شده است ورزش کنید. اگر فرد فعالی هستید و ورزش کردن یکی از روتین های اصلی زندگیتان است باید به شما تبریک بگوییم چون نصف راه را امده اید. اما میدانستید ممکن است در حال اسیب زدن به سلامت پوست و زیبایی تان باشید؟

ورزش کردن یک فعالیت پر ریسک است ولی اکثریت به این واقعیت بی توجه هستند و نکات بسیار مهمی را پشت گوش میاندازند. اگر درست ورزش نکنید بیشتر از اینکه سود ببرید به خودتان اسیب میزنید و زیان میکنید. اکثر افراد فراموش میکنند که حین فعالیت ورزشی نیاز است از پوستشان به طور ویژه تری مراقبت کنند و وقتی دچار مشکلات پوستی هم میشوند نمیتوانند منشا ان را پیدا کنند. در کنار تمرکز روی بدن و زیبایی اندامتان شما باید فراموش نکنید که پوستتان هم نیاز به مراقبت و تغذیه دارد.

با ما همراه باشید تا 5 اشتباه در حین ورزش که میتواند به سلامت و زیبایی پوستتان صدمه بزند را کنار هم بررسی کنیم.

پاک نکردن ارایش قبل از شروع ورزش

اشتباه در حین ورزش

اگه از افرادی هستید که بعد از کار میرید سراغ باشگاه، یا برای باشگاه رفتن وسط فعالیت های روزانه اتون جا باز کردید ، احتمال اینکه برید سراغ تمریناتتون و ارایش به صورتتون باشه خیلی بالاست. بعضی از خانوم ها حتی این عادت اشتباه رو دارند که قبل از اینکه به باشگاه برن اماده میشن و کلی ارایش میکنند چون دوست دارند حین ورزش هم زیبا به نظر برسند. اما باید اعلام کنیم که این کار یه اشتباه به شدت بزرگه که نباید اصلا و ابدا بهش دست بزنید و الان کامل براتون توضیح میدیم چرا.

وقتی شما دارید ورزش میکنید به خاطر داغ شدن بدنتون و انجام عمل تعریق همه منافذ پوستیتون برای تنفس کردن باز تر میشن. از پوست بازوهاتون گرفته تا شکم و صورتتون. تمام نواحی بدن شما حین ورزش درگیر میشه. خب حالا تصور کنید روی صورتتون کلی مواد ارایشی هست. این مواد با عرق بدن شما ترکیب میشن و توی منافذ باز شده پوستیتون جا خوش میکنند. بعد ورزش شما تموم میشه و منافذ از قبل بسته تر میشن. در نتیجه حتی بعد از شستن صورتتون یه مقدار از اون مواد ارایشی زیر پوستتون میمونه و یه مدت بعد به عنوان جوش و حساسیت خودش رو بروز میده. خب حالا کدوم بهتره؟ اینکه حین ورزش زیبا باشید یا اینکه پوستتون سالم بمونه و دچار مشکل نشه؟

همیشه توی کیف لوازم ورزشیتون با خودتون پدهای پاک کننده ارایش حمل کنید تا بتونید خیلی سریع قبل از شروع به ورزش ارایشتون رو پاک کنید و به پوستتون کمک کنید سالم بمونه.

همراه نداشتن یک حوله مخصوص ورزش

اشتباه در حین ورزش

خیلی از خانوم ها به شدت به این امر بی توجه ان و خیلی کم پیش میاد بهش عمل کنند اما همراه داشتن یه حوله مناسب که مخصوص باشگاهتونه به شدت ضروریه. بالاتر بهتون راجع به باز شدن منافذ پوست حین ورزش کردن گفتیم. وقتی شما دارید ورزش میکنید پوستتون بیشتر از قبل نیاز به تنفش داره و همچنین حرارتش بالا رفته. منافذ باز شده و حرارت بالا دقیقا همون چیزی هستند که باکتری ها دنبالش میگردند.

محیط جیم و باشگاهی که توش ورزش میکنید هر چقدر هم تمیز و بهداشتی و شیک باشه فراموش نکنید اون محیط جاییه که روزانه تعداد زیادی از افراد توش رفت و امد و ورزش میکنند. محیط یه باشگاه همیشه سرشار از باکتری و میکروبه و بدن و پوست شما در حین ورزش در اسیب پذیر ترین حالت ممکنش قرار داره.

هنگام ورزش شما به وسایل ورزشی زیادی تو باشگاه دست میزنید و این وسایل کلی میکروب دارند و این میکروب ها به دستهای شما منتقل میشن در نتیجه باید تمام تلاشتون رو بکنید که اصلا دست به صورتتون نزنید. موهاتون رو بالای سرتون جمع کنید تا تارهای مو روی صورتتون نریزه و باعث نشه بخواید برای عقب دادنشون صورتتون رو لمس کنید و حتما یه حوله همراه داشته باشید تا تند تند عرقتون رو باهاش خشک کنید. یه پوست خیس و داغ راحتتر باکتری و میکروب ها رو به خودش جذب میکنه.

اشتباه در حین ورزش

هنگام استفاده از حوله اون رو محکم به پوست و بدنتون نکشید. پوست شما در حین ورزش در حالت حساسی قرار داره و کشیده شدن حوله بهش باعث صدمه بهش میشه. در عوض با حوله به پوستتون ضربه های اروم بزنید تا خشک بشه. اگه پوست حساس تری هم دارید از حوله و دستمال های نرم یک بار مصرف استفاده کنید. فراموش نکنید حوله باشگاهتون رو باید زود به زود بشورید و ضدعفونی کنید.

عوض نکردن لباس های خیس از عرق بعد از ورزش

اشتباه در حین ورزش

اگه بعد از ورزش توی باشگاه عادت دارید با دوست هاتون وقت بگذرونید یا با همون لباس هایی که توشون کلی عرق کردید میرید به چند تا کار عقب مونده اتون برسید باید بهتون بگیم که دارید یه اشتباه به شدت بزرگ رو مرتکب میشید. بعد از ورزش منافذ پوست داغ شده اتون به شدت نیاز به نفس کشیدن و هوا خوردن دارند. اگه یه لایه لباس عرق کرده و خیس و داغ روشون باشه راه تنفسی منافذ پوستیتون کاملا بسته میمونه.

بسته موندن منافذ باعث میشه پوستتون حساس بشه و حساس شدن پوستتون به مشکلات پوستی و اکنه و سایر موارد منجر میشه. بهترین روش برای فرار از این مشکل اینه که اگه باشگاهتون دوش داره قبل از خروج ازش یه دوش خیلی کوتاه بگیرید و لباس عوض کنید و حتی اگه امکان دوش گرفتن در باشگاه رو ندارید با حوله حسابی خودتون رو خشک کنید و لباس جدید بپوشید. همیشه باید یه دست لباس تمیز و جدید همراه خودتون به باشگاه ببرید.

به اندازه کافی اب نخوردن

اب خوردن حین ورزش یه امر کاملا طبیعی و رایجه و نیاز به اینکه بهش تاکید بشه وجود نداره. اکثر خانوم ها همراه خودشون بطری اب میبرند و حتی نوشیدنی های مخصوص حین ورزش برای خودشون اماده میکنند. اما کسانی هم هستند که این امر ساده رو فراموش میکنند یا زیاد جدی نمیگیرند و این خانوم های فراموشکار همون هایی هستند که ممکنه به مشکل کمبود و خشکی پوست و بدن بعد از ورزش مبتلا بشن.

اشتباه در حین ورزش

بدن موقع ورزش حرارت زیادی داره و تعریق پوست به مراتب بیشتر و تقریبا چند برابر میشه. منافذ پوست باز میشن و بدن اب زیادی رو از دست میده. یکی دیگه از مسائلی که اکثر خانوم های اهل ورزش ازش بی خبر هستند این مسئله است که حتی بعد از تموم شدن ورزش هم بدن تا یه تایمی هنوز در حالت اکتیو قرار داره و باز هم اب از دست میده. مهم نیست یوگا کار میکنید یا بدنسازی و یا فقط نرمش های عادی روزانه.

بدنتون موقع ورزش وارد یه حالت جدید و پرکار تر میشه و نیازه که بهش مداوم ابرسانی بشه. اگه از افرادی هستید که اب خوردن براتون سخته یا معده اتون اذیت میشه با تهیه اسموتی های طبیعی و خونگی و نوشیدنی های کم شکر و طبیعی یه جایگزین مناسب به جای اب برای خودتون پیدا کنید. میوه هایی مثل خیار، طالبی ، اناناس، پرتغال ها و سایر میوه های پر اب جانشین مناسبی میتونن برای اب باشن. حتی بعد از اینکه تایم باشگاهتون تموم شد و به خونه برگشتید پروسه ابرسانی به بدنتون رو فراموش نکنید و با خوردن میوه و اب، اب از دست رفته بدنتون حین ورزش رو جایگزین کنید.

استفاده نکردن از پروتئین های مناسب

اشتباه در حین ورزش

اینکه ورزش کنید، اما هنگام ورزش کردن پروتئین هایی که برای بدن لازم هستند رو به خودتون نرسونید باعث میشه ورزش کردنتون بی فایده بشه. برگشتن وزنی که از دست دادید، کبود شدن پوستتون و بروز حساسیت ، ضعیف شدن و بیحالی و خشکی پوست تمام اینها میتونن از یه رژیم ناسالم وقتی برنامه و روتین ورزشی دارید نشات بگیرن. بدن نیاز داره که وقتی داره فعالیت بیشتری میکنه به طور مناسب پروتئین و ویتامین دریافت کنه.

نگران نباشید قرار نیست وزنتون بالا بره. در واقع شما دارید چربی سوزی میکنید و عضله میارید و برای اینکه این پروسه سریعتر بشه نیاز به پروتئین دارید. پروتئین باعث میشه عضله های زیباتری داشته باشید و از سمت دیگه به پوستتون کمک میکنه که توی پروسه های سنگین ورزشی قوی بمونه و اسیب نبینه. فراموش نکنید که پوست یکی از حساس ترین بخش های بدن هر فردیه و اسیب دیدنش میتونه مشکلات جدی رو براتون تولید کنه.

اشتباه در حین ورزش

یه نوشیدنی سرشار از پروتئین برای خودتون اماده کنید و بعد از انجام روتین ورزشیتون بخوریدش. اون تایم بدن و پوست شما بیشتر از هر وقتی پروتئین جذب میکنه و بهش نیاز داره. در ضمن تا طولانی مدت بعد از باشگاه رفتنتون خودتون رو با فکر اینکه بیشتر قراره وزن از دست بدید گرسنه نگه ندارید. حداقل تا یه ساعت بعد از ورزش نیازه که یه وعده غذایی سالم داشته باشید. در این حالت پوستتون میتونه تجدید قوا کنه. بدنتون هم جون تازه ای میگیره و ورزش تبدیل به یه روتین مفید براتون میشه. گرسنه و تشنه موندن میتونن به طور جدی به بدن و سلامت پوستتون اسیب بزنند.

امیدواریم که توصیه های بالا رو جدی بگیرید و با عمل بهشون سلامتی پوست و بدن خودتون رو بعد از ورزش و حین اون تضمین کنید. فراموش نکنید که ورزش اگرچه که فعالیت مفیدی محسوب میشه اما اگه حینش مراقبت های لازمه رو انجام ندید میتونه براتون به شدت پر خطر باشه.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو