درمان کجی آلات تناسلی بدون عمل

منبع: اوما

165

1398/11/5

21:54


درمان کجی آلات تناسلی بدون عمل

بیماری پیرونی ( Curvature or Peyronie's disease) بیماری است که منجر به انحنای آلت تناسلی می شود. بسیاری از مردان دارای انحنای جزئی در آلت تناسلی هستند. تا زمانی که مرد در هنگام رابطه جنسی درد و مشکل جنسی نداشته باشد، کجی آلت تناسلی نگران کننده نیست و نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد.

با این حال، کجی آلت تناسلی در برخی از مردان مشکلی جدی است. این کجی با عملکرد جنسی تداخل ایجاد می کند یا باعث درد می شود. این اتفاق گاهی بعد از آسیب دیدگی آلت تناسلی رخ می دهد. ممکن است آسیب در حین مقاربت یا پس از استفاده از وسیله نقلیه موتوری یا تصادف صنعتی رخ دهد. با این حال، بیشتر موارد نتیجه یک فرایند ضعیف شناخته شده به نام بیماری پیرونی است.

در بیماری پیرونی در کنار بدنه آلت تناسلی بافت زخم و ملتهب دیده می شود. دلیل این بیماری هنوز مشخص نیست. اما ممکن است پس از ترومای خفیف مکرر در طول رابطه جنسی دخولی شروع شود.  ممکن است التهاب و زخم را به صورت یک توده دردناک یا بافتی که به صورت غیرمعمول سفت شده است احساس کنید. در بسیاری از مردان، بافت زخم باعث خم شدن یا کوتاه شدن آلت تناسلی می شود. دلیل این امر جلوگیری از گسترش طبیعی آلت تناسلی مردانه است.

مردان مبتلا به پیرونی اغلب در دستیابی به نعوظ مشکل دارند. اما هنوز مشخص نیست آیا این اتفاق اول رخ می دهد یا ناشی از بافت زخم است. بیشتر مردان مبتلا به این بیماری بین سنین 45 تا 60 سالگی هستند. این بیماری به صورت ارثی منتقل می شود.

در یک سوم مردان ، پیرونی با تشکیل بافت زخم در سایر قسمتهای بدن همراه است. این قسمت ها شامل کف دستها ، کف پا و پرده گوش است. بعضی اوقات، کجی جدی آلت در پسران در هنگام تولد یا مدت کوتاهی پس از آن دیده می شود. این بیماری پیرونی نیست. تصور می شود بیشتر این موارد ناشی از رشد غیر طبیعی در رحم باشد. این مشکلات ممکن است با ناهنجاری های دیگر آلت همراه باشند.

علائم بیماری پیرونی یا کجی آلات

در حدود نیمی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی ابتدا در طی مقاربت متوجه درد خواهند شد. علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند ، یا با گذشت زمان آهسته رشد می کنند. غالباً در محل دردناک آلت احساس سفتی یا وجود توده می کنید.

سایر مردان مبتلا به پیرونی متوجه کجی بدون درد آلت تناسلی می شوند که می تواند به طور ناگهانی رخ دهد یا با گذشت زمان بدتر شود. آلت تناسلی مرد ممکن است به سمت بالا، پایین یا طرفین کج باشد. تغییرات شدید در شکل آلت تناسلی مرد ممکن است از مقاربت جلوگیری کند.

اگر آلت تناسلی در اثر ترومای ناگهانی آسیب دیده باشد، بیشتر مردان قادر به یادآوری این رویداد خواهند بود. اغلب احساس درد و به دنبال آن از بین رفتن نعوظ و کبودی دیده می شود. بخشی از آلت تناسلی برای مدتی درد دارد. اما معمولاً با گذشت زمان درد بهبود می یابد. با این وجود، بافت زخم باعث کجی آلت می شود. این مشکل با بیماری پیرونی متفاوت است. این مشکل به ندرت منجر به عدم نعوظ یا کوتاه شدن آلت تناسلی می شود.

تشخیص

پزشک در مورد علائم بیماری از بیمار سؤال خواهد کرد. او آلت تناسلی مرد را معاینه می کند، و به دنبال بافت زخم می گردد. معمولاً این تنها کاری است که برای تشخیص بیماری لازم است. اگر پزشک به اطلاعات بیشتری احتیاج داشته باشد، اشعه ایکس را توصیه می کند تا به دنبال ذخایر کلسیم در بافت زخم بگردد. پزشک ممکن است از بیمار بخواهد از آلت تناسلی نعوظ عکس بگیرد تا میزان صدمات را بهتر تعیین کند.

 

درمان کجی آلت

در صورت نیاز به عمل جراحی، آزمایشات ویژه عملکرد جنسی انجام می شود. عمل جراحی بهترین روش برای اصلاح مشکل است.

در صورتی که کجی آلت تناسلی از زمان تولد وجود داشته باشد یا در اثر زخم ناشی از جراحت ایجاد شده باشد، به صورت خود به خودی از بین نمی رود و نیاز به عمل جراحی دارد. پیش بینی اینکه چه مدت بیماری پیرونی ادامه دارد، دشوار است. در بیش از یک سوم مردان، این بیماری طی 12 تا 18 ماه بدون هیچ گونه درمان خاصی بهبود می یابد. در برخی دیگر، جای زخم دائمی است یا با گذشت زمان بدتر می شود.

هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری پیرونی وجود ندارد. با این حال ، مردان میانسال که بیشتر درگیر مقاربت شدیدتر یا مکرر می شوند ، بیشتر در معرض ابتلا به پیرونی می باشند.

درمان کجی آلت تناسلی

بیشتر مردان با آلت تناسلی کج نیاز به درمان ندارند. درمان بسته به علت بیماری می باشد. ممکن است به مردان مبتلا به بیماری پیرونی که درد و دشواری مقاربت را تجربه می کنند، درمان با تزریق وراپامیل یا کلاژناز به آلت تناسلی ارائه شود. داروهای خوراکی که ممکن است به شما کمک کند شامل پنتوکسی فیلین است.

جراحی اصلاحی ممکن است به مردانی که بیش از یک سال علائم آزاردهنده دارند، توصیه شود. توجه داشته باشید که بیماری نباید در زمان جراحی فعال باشد. بنابراین، جراحی باید حداقل سه ماه پس از ثبات شرایط انجام شود.

در یک روش معمولی ، قسمت ملتهب یا زخم بافت از آلت تناسلی خارج می شود. قسمت خارج شده با پیوند از قسمت دیگری از بدن (اغلب کتف یا ساعد) جایگزین می شود. این جراحی اغلب به خوبی انجام می شود. اما ممکن است کجی خفیف آلت تناسلی باقی بماند. علاوه بر این، عملکرد جنسی یا کوتاه شدن آلت ممکن است بعد از عمل بهبود نیابد.

به همین دلیل ، جراحان در حین جراحی گاهی پروتز آلت تناسلی را انجام می دهند. در برخی از مردان ، پروتز به تنهایی برای صاف کردن انحنای آلت و بهبود عملکرد جنسی کافی است. مردانی که قصد جراحی دارند باید در مورد تمام گزینه ها با پزشک خود صحبت کنند.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت وجود موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • متوجه کجی آلت تناسلی شدید.
  • در حین مقاربت احساس درد می کنید.
  • با نعوظ مشکل دارید.
  • متوجه توده دردناک در آلت تناسلی می شوید.

برخی از مردان مبتلا به بیماری پیرونی بدون درمان بهبود می یابند. برخی دیگر علائم خفیفی دارند که قابل درمان است. از آنجا که علائم خفیف در فعالیت جنسی تداخلی ایجاد نمی کند، نیازی به معالجه نمی باشد. در نهایت فقط اقلیت مردان نیاز به عمل جراحی دارند. بیماری پیرونی به سرطان یا سایر بیماری های جدی تبدیل نمی شود.

Mayo Clinic Staff. Peyronie's disease.Nov. 23, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو