دسته بندی : پزشکی و سلامت

شبها در خواب خیلی عرق میکنم چیکار کنم؟؟ (درمان تعریق شبانه)

ما در این پست به شما خواهیم گفت که چطور با استفاده از یکسری روش ها از عرق کردن در خواب شبانه را درمان کنید و از شر این تعریق های شبانه راحت شوید.!! اگر شب ها در خواب عرق می کنید و و از این موضوع رنج می برید. برای این موضوع از چندین روش می شود استفاده کرد که در این مطلب به چند مورد می توان اشاره کرد. افراد در شب عرق می کنند و باعث بیدار شدن آن ها می شود و در نتیجه خوب آن ها را بهم می زند . لباس و ملافه ها خیس می شوند و علت عرق کردن شبانه بخاطر گرم بودن بیش از حد اتاق و خانه و همچنین زیاد بودن ملافه و پتو می باشد . اکثر اوقات رژیم غذایی باعث عرق در خواب می شود .

عوامل تعریق شبانه شامل مشکلات خواب ، تغییرات هورمونی می باشد و بیماری های جدی تری شامل ایدز و سکته مغزی می باشد . با استفاده از داروهای ضد افسردگی و استروئید باعث بدتر شدن تعریق شبانه خواهد شد . علت تعریق شبانه را پیدا و آن را ریشه کن کنید .

تعریق شبانه چیست ، پیشگیری از تعریق شبانه  ، چرا در خواب عرق میکنم ؟ راه حل تعریق شبانه ،

درمان عرق کردن در خواب (۱)

 

پیشگیری از تعریق شبانه

شبا خیس عرق میشم ، علتش چیه ؟ 

هوای اتاق خواب خنگ بگذارید .

در اتاق خود پنکه یا کولر قرار دهید تا اتاق شما خنک بماند . از پنکه سقفی نیز می توان برای اتاق استفاده کرد . اگر در اتاق شما کولر ، پنکه و یا پنکه سقفی نبود می توان پنجره اتاق خود را تا حدودی باز کنید تا هوای اتاق عوض شود . اگر اتاق خود را خنگ بگذارید کمتر شما عرق می کنید و خواب راحتی خواهید داشت . دمای اتاق شما باید ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد . در هنگام خواب پرده ها را کشیده ، زیرا با ورود نور خورشید اتاق گرم می شود ولی با این کار دیگر نور وارد اتاق نخواهد شد .

 

از ملافه رطوبت دار استفاده شود .

از ملافه های رطوبت دار استفاده کنید ، زیرا از عرق کردن شما جلوگیری می کند . این ملافه ها وزن زیادی ندارد و تعریق را کم می کند و شما خواب راحتی خواهید داشت .اگر این ملافه را پیدا نکردید می توان از ملافه پنبه ای استفاده کرده ، این ملافه میز وزن آن چنانی ندارد و مثل همان ملافه رطوبت دارد و تعریق را کاهش می دهد . این روش بسیار موثر است.

 

از لباس خواب رطوبت دار بپوشید .

با پوشیدن این لباس دیگر شما عرق نمی کنید و خواب راحتی خواهید داشت . این لباس ها را می توان از لباس فروشی ها و یا آنلاین تهیه کنید . اگر قادر به تهیه این لباس ها نبودید ، می توان از لباس های سبک و پنبه ای در هنگام خواب بپوشید . ابریشم در هنگام خواب بدن شما را خنک نگه می دارد و از عرق کردن بدن شما جلوگیری می کند .این روش بسیار مفید است.

 

از ضد تعریق در قبل خواب مصرف نکنید .

با زدن مام یا هر ماده ای دیگر در شب که از تعریق کردن شما جلوگیری کند برای سلامتی خوب نمی باشد . استفاده از ضد تعریق ها مدام و طولانی باعث آسیب رسیدن به سلامتی و پوست خواهد شد . قبل از استفاده از دکتر پرس و جو کنید .

تعریق شبانه نشانه چیست 

درمان تعریق شبانه

 

رژیم غذایی و سبک زندگی برای درمان تعریق شبانه 

شبها خیلی عرق میکنم تو خوبا چیکار کنم ؟

از مواد غذایی که تند و حاوی اسید می باشد ، استفاده نکنید .

خوردن غذای های تند و اسیدی در شب تعریق شما را زیاد می کند و خواب شما را بهم میزند . در شب و چند ساعت قبل از خواب به هیچ عنوان غذاهای اسیدی و تند نخوردید . یادتان باشد که از لیمو و پیاز نیز در شب استفاده نکنید . خوردن غذاهای اسیدی دمای بدن شما را بالا برده و بدن تعریق بیشتری خواهد کرد و شما اذیت می شوید . این مواد غذایی گفته شده را فقط در روز میل کنید و در شب نخورید ، زیرا باعث تعریق شما خواهد شد .

 

مصرف میوه های تازه را جدی بگیرید:

به سلیقه و ذائقه خود توجه کنید و میوه های تازه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید. هر میوه ای را می توانید مصرف کنید از جمله پرتقال، گیلاس، هلو، هندوانه، سیب و آلو. محدودیتی برای خوردن میوه قرار ندهید. شما می توانید یک سالاد میوه در وعده صبحانه ی خود بخورید یا آن را به عنوان یک میان وعده و یا وعده اصلی در طول روز بخورید.

نوشیدنی های داغ میل نکنید .

سوپ و نوشیدنی های داغ در شب باعث گر گرفتگی و یائسگی در زنان خواهد شد .

 

از خوردن کافئین دوری کنید .

کافئین تعادل هورمون ها را بهم می زند و باعث عرق کردن در خواب می شود . قبل از خواب شکلات ، چای و نوشابه مصرف نکنید ، زیرا دمای بدن بالا رفته و باعث تعریق خواهد شد . الکل نیز مانند کافئین بوده و باعث تعریق بدن شده و خواب شما را بهم می زند .

 

روزانه آب فراوانی بنوشید .

با خوردن آب فراوان حرارت بدن شما تنظیم شده و بدن شما خنک خواهد ماند و خواب راحت تری نیز دارید . روزانه آب فراوانی میل کنید و حتی به بیرون نیز می روید بطری آب همراه خود داشته باشید و آب بنوشید . اگر قادر به خوردن آب نیستید ، می توان با اضافه کردن لیموی تازه به آن میل کنید و چند تیکه خیار نیز داخل آن بی اندازید . این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید .

با گذاشتن سبزی ، میوه و غلات در رژیم غذایی خود هم بدن شما سالم می ماند و هم دمای بدن شما تنظیم می شود و دیگر در خواب تعریق نخواهید داشت . با داشتن رژیم غذایی مناسب هورمون ها مثل قبل می شوند و تعریق شما نیز کم خواهد شد . همچنین از ویتامین ( بی ، دی و سی ) نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید . زمانی که شما تعرسیق داشته باشید ، پزشک رژیم مناسبی به شما خواهد داد که تعریق شما را کم کند . این روش بسیار کاربردی است.

 

استرس خود را کنترل کنید .

یکی از بزرگ ترین عامل تعریق در شب استرس می باشد . شما با داشتن استرس باعث اختلال در هورمون ها می شود و تعریق شما افزایش می یابد . یوگا و تنفس عمیق به شما کمک می کند تا استرس خود را مدیریت کرده و تعریق شما کاهش یابد .

 

به طور منظم هر روز ورزش کنید .

فعال بودن و ورزش کردن منظم و مرتب دمای بدن و استرس کاهش می دهد و باعث می شود تعریق شما در شب نیز کمتر شود . شما باید روزانه ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ورزش کنید . می توان به جای اینکه با ماشین به باشگاه بروید ، تا باشگاه پیاده بروید . برای تعریق شبانه انجام این روش را جدی بگیرید.

 

از کافئین کمتر مصرف کنید:

کافئین به خودی خود، استرس و اضطراب را بیشتر می کند که همین امر سبب تعریق بیش از اندازه بدن می شود که عذاب آور است . اگر شما از مواد دارای کافئین کمتری بخورید به رفع تعریق خود کمک کرده اید.

آب گوجه فرنگی بخورید:

تحقیقات نشان داده است که آب گوجه فرنگی درکاهش تعریق، بسیار موثر است. کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزی یک لیوان از آب گوجه فرنگی را بنوشید تا نتیجه شگفت انگیز آن را ببینید .

از مصرف غذاهای شیرین، تند، و مواد شیمیایی و فرآوری شده جدا پرهیز کنید :

غذاهایی که می خورید مشخص کننده سلامت شما هستند. خوردن غذاهای تند ممکن است خوشمزه باشند و لذتی به شما دهد ولی سلامت شما را به خطر می اندازد، و آنها باعث می شوند بدن شما بعد از مصرف آنها بیشتر مستعد عرق کردن باشد. مصرف بیش از حد سموم شیمیایی سبب تعریق زیادی می شود. همین مشکل درباره شیرین کننده های صنعتی هم وجود دارد که از موادی مانند فروکتوز تشکیل می شوند .این مساله برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی، جدی تر می باشد.

تعریق شبانه

درمان عرق کردن در خواب (۳)

 

درمان های دارویی و پزشکی تعریق شبانه 

شبا خیلی عرق میکنم تو خواب چیکار کنم ؟

علائم خود را به پزشک بگویید .

اگر تعریق شما شبانه یا هفتگی بود و باعث خراب شدن خواب شما خواهد شد ، در این زمان باید به پزشک بروید . علائم آن شامل تب ، سرفه و اسهال می باشد اگر شما این علائم را داشتید حتما به پزشک بگویید . اگر در تعریق شما یائسگی بود حتما به پزشک بگویید . هر مشکلی در خواب داشتید به پزشک بگویید تا به شما کمک کند و بیماری شما را تشخیص دهد .

 

از طب سوزنی استفاده کنید.

یکی از روش های دیگر برای کم کردن تعریق شبانه استفاده از طب سوزنی می باشد که ممکن است برای شما دردآور باشد. ولی اصلا اینطور نیست. طب سوزنی تنها بعضی از اجزای بدن درگیر خودش می کند تا انرژی بدن را متعادل کند. این روش ممکن است برای شما بسیار مفید باشد.

علت اصلی تعریق در شب را کشف کنید .

امکان دارد که برای پیدا کردن علت تعریق شما در شب ، آزمایش دهید . آزمایشی مانند خون وادرار . دلایل علت تعریق شبانه که شامل :

  1. یائسگی
  2. استرس
  3. مشکل تیروئید
  4. خون
  5. خود ایمنی

 

درمان های لازم برای بهبودی خود را کامل انجام دهید .

دکتر بعد از تشخیص دقیق تعریق به شما درمانی را می گویید . اگر تعریق شما بخاطر یائسگی و یا تغییر هورمون بود دکتر به شما رژیم مناسبی خواهد داد . با انجام درمان ها گفته شده توسط پزشک ، تعریق شما کاهش خواهد یافت . اگر مشکل شما جدی بود امکان دارد دکتر به شما دارو بدهد . اگر با خوردن دارو تعریق شما بدتر شد ، حتما به پزشک بگویید.

تعریق شبانه سروگردن

موقع خواب خیس عرق میشم چرا؟؟

تعریق شبانه

دلایل تعریق شبانه ؟

تعریق شبانه بیشتر در شب اتفاق می افتد . اگر اتاق شما گرم باشد و لباس شما زیاد باشد ، دچار تعریق خواهید شد . علائم تعریق شبانه می توان گر گرفتگی و قرمزی صورت می باشد .

علت تعریق شبانه در خواب می توان شامل :

۱- افزایش وزن و چاقی

۲- اختلالات خواب

۳- اظطراب

۴- سو مصرف برخی مواد

چرا انقدر تو ی خواب عرق میکنم 

شرایط پزشکی و دلایل تعریق شبانه در خواب

۱- یائسگی

۲- عفونت

۳- دیابت

۴- اختلالات تیروئید

۵- بیماری های التهای

۶- اختلالات دستگاه عصبی خودکار

۷- سرطان

۸- بارداری

۹- دارو

علت تعریق شبانه 

خلاصه روش های درمان عرق کردن در خواب

 

  • برای درمان تعریق ابتدا باید به پزشک مراجعه کرده تا پزشک علت آن را پیدا کند . و برای شما برنامه رژیم غذایی و داروی مناسبی تجویز کند .
  • اگر علت تعریق شبانه شما یائسگی باشد ، باید هورمون درمانی را انجام دهید تا تعریق شما بهبود یابد .
  • دکتر داروهایی همچون گاباپنتین ، کلونیدین را برای گرگرفتگی شما تجویز می کند .
  • باید دقت کنید که همچنین عفونت نیز می تواند علت تعریق شما باشد .
  • اگر شما سرطان داشتید و علت تعریق شبانه بود باید شما شیمی درمانی و یا جراحی کنید تا تعریق شما خوب شود .

علت تعریق شبانه چیست ؟

اگر علت تعریق شبانه معلوم نبود چیکار کنیم؟

اگر علت تعریق شما معلوم نبود باید آن را مدیریت یا پیشگیری کنید ، که شامل موارد زیر می باشد .

  • عدم استفاده از لحاف و پتوی سنگین
  • از الکل و کافئین دوری کنید .
  • خوابیدن در مکان خنک و با لباس های نخی
  • ۳ ساعت قبل خواب چیزی میل نکنید .
  • وزن خود را طبیعی نگه دارید .
  • آب فراوانی بنوشید .
  • به طور منظم ورزش کنید .
  • قبل از خواب خودتان را آرام کنید .
  • در اتاق خود از پنکه یا پنکه سقفی استفاده کنید .
  • از غذاهای کم چرب استفاده کنید .

اگر با عرق کردن از خواب بیدار شدید به دنبال یک محیط خنک باشید و فردای آن علت تعریق را پیدا کنید . دمای اتاق خود را کاهش دهید و لباس های نازک و سبک بپوشید ، همچنین اگر این باز با عرق کردن از خواب بیدار شدید به پزشک رفته و علائم خود را به او بگویید تا او برای درمان و رژیم غذایی مناسب و همچنین داروی مناسب برای شما تجویز دهد .

تعریق شبانه در بارداری

مشکلات و  راه حل مقابله با عرق زیر بغل

عرق کردن اگر بیش از حد باشد امکان دارد عزت نفس و اعتماد به نفس را کاهش دهد. نکته ای که در اینجا وجود دارد، این است که ممکن است بسیاری از افراد برای پیشگیری از به وجود آمدن خجالت و شرم، نتوانند در اجتماع خودنمایی کنند. یکسری از افراد ممکن است اینطور گمان کنند که شما از پس رعایت کردن بهداشت فردی بر بیایید.
این وضعیت که به عنوان هیپرهیدروز معروف است و در حدود یک درصد از جمعیت کل مردم جهان را دربر می گیرد که معمولا در کف دست یا کف پا رخ می دهد. این اتفاق وقتی می افتد که سیستم عصبی فعالیت خود را آغاز می کند و ایجاد تعریق در بدن بیشتر می شود. اگر تصور می کنید که مشکل جدی ای دارید، بهتر است با یک متخصص صحبت کنید.

چرا شب ها عرق میکنیم ؟

تعریق شبانه

موقع خواب خیلی عرق میکنم چیکار کنم ؟ ، علت تعریق شبانه در خواب چیه ؟؟