چگونه به تقویت حافظه خود کمک کنیم؟

منبع: فرزند

173

1398/11/6

13:05


چگونه به تقویت حافظه خود کمک کنیم؟

روش های زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد، از بین این روش ها استفاده از فنون ذهنی خاص به همان اندازه موثر است که روش مراقبت های ویژه با کمک دارو و تغذیه تاثیر می گذارد.

در اینجا روش هایی را ذکر می کنیم که فرد با انجام دادن این روش ها حافظه اش او را بهتر یاری می کند.

برانگیختن حافظه

برای تقویت حافظه بهتر است از حافظه خود تا حد امکان استفاده کنید، برای مثال درباره یک پدیده نو به بحث بپردازید. مهارت های تازه یاد بگیرید مثلا بعد از مطالعه به ورزش بپردازید. دقت نظر داشته باشید، تمام مطالب را یاد بگیرید اما دقت و تمرکز خود را به سمت موضوعات مهم معطوف کنید و به ذهنتان اجازه ندهید به موضوعی دیگر غیر از موضوع اصلی مشغول شود.

آرام بودن

اگر دچار تنش عصبی و پریشانی شوید، توجه خود را نسبت به اطراف خود از دست می دهید و در نتیجه تمرکز حواس غیرممکن می شود.

برای تقویت حافظه باید سعی کنید تا آنجا که می توانید آرام باشید پس بهتر است تمرین های تنفسی انجام دهید، برای این کار می توانید نفستان را برای مدت زمان ده ثانیه در سینه حبس کنید و سپس به آرامی آن را خارج نمایید. این عمل به شما آرامش زیادی می بخشد.

تجسم تصاویر

این یک روش فوق العاده موثر و مفید برای تقویت حافظه می باشد، مثلا اعداد را با چشمان ذهنتان ببینید و تصور کنید. برای تمرین این روش بهتر است چشمانتان را ببندید و غذای لذیذی را که مورد علاقه ی شماست تصور کنید.

اگر در حال تصور این موضوع دهانتان پر از آب شد و همه چیز عینا و دقیق برای شما تداعی شد پس در نتیجه این کار را درست انجام داده اید.

مصرف غذاها

مطالعات نشان داده است که مصرف بعضی از ویتامین ها و املاح معدنی برای تقویت حافظه و عملکرد ذهن بسیار تاثیر دارد. این ویتامین ها اعم از ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک می باشند که در غذاهایی مانند نان و غلات، سبزیجات و میوه ها به وفور یافت می شود. کنجد هم از آن دسته خوراکی هایی است که برای تقویت حافظه فوق العاده عالی می باشد.

آب

سلامتی جز به جز بدن شما به آب بستگی دارد. هنگامی که آب بدن شما کم باشد به قسمت های زیادی از بدن شما آسیب می رسد. کمبود آب بدن می تواند به سلامتی و توانایی های مغز صدمات زیادی برساند از این رو، دانشمندان توصیه می کنند آب کافی در طول روز بنوشید.

آب به کارایی عمل، نگهداری و تقویت حافظه به خصوص در افراد سالمند کمک زیادی می کند. بر اساس تحقیقات کمبود آب در بدن می تواند باعث گیجی و پریشانی شود.

خواب کافی

برای تقویت حافظه و داشتن یک حافظه خوب و قوی فراهم کردن شرایط خواب و استراحت کافی برای مغز امری است حیاتی. در حالتی که شما در خواب به سر می برید، حواس بدن شما از مغز جدا می شود و در چنین شرایطی مغز به عمل ذخیره سازی می پردازد.

به همین دلیل کمبود خواب و یا بی خوابی منجر به خستگی مزمن می شود و به توانایی تمرکز و ذخیره اطلاعات صدمه می زند و در نهایت منجر به ضعیف شدن حافظه می شود.

مصرف کافئین

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش دقت و سطح هوشیاری و همچنین زدودن خواب آلودگی دارند. در حالی که هیجان ایجاد شده در اثر نوشیدن مواد کافئین دار ممکن است در طولانی مدت بر کارکرد مغز تاثیر منفی بگذارد و حافظه ی شما را به مرور زمان ضعیف تر کند.

پس برای تقویت حافظه ی خود بهتر است در مصرف چنین خوراکی هایی اعتدال را رعایت کنید. رعایت نکات دیگری همچون (یادداشت برداری، نظم دهی و ثبت کردن) برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

استفاده از دارو

بررسی ها نشان داده است که عوارض ناشی از مصرف برخی داروها منجر به کم حافظگی می شود.

مصرف داروهایی همچون مسکن ها، داروهای آرام بخش عضلانی، قرص های خواب آور و داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی به مرور زمان به حافظه آسیب می رسانند پس بهتر است برای تقویت حافظه ی خود تا آنجا که می توانید سمت این داروها نروید و مصرف آنها را کاهش دهید.

پرهیز از مصرف سیگار

این موضوع که سیگار، میزان اکسیژن مغز را کاهش می دهد و به مغز صدمات جبران ناپذیر زیادی وارد می کند، امری است بدیهی و شناخته شده که به اثبات هم رسیده است.

سیگار کشیدن در طولانی مدت بر سلامت مغز و وضعیت حافظه تاثیر منفی می گذارد و مشاهده شده است که افراد سیگاری دچار ضعف و اختلال حافظه ی شدیدی هستند. برای داشتن حافظه ای قدرتمند و تقویت آن باید دور دخانیات را خط بکشید.

چند توصیه مفید برای تقویت حافظه

حافظه در یک تعریف ساده پدیده ای است برای حفظ خاطرات حال و یادآوری گذشته. تا کنون دانشمندان و محققان بسیاری از درباره این پدیده شگفت انگیز مطالعه و قلم فرسایی کرده اند، و شناخته های بسیاری در این زمینه وجود دارد، ولی آنچه همگان بر آن توافق دارند این است که حافظه استعدادی است که در سنین کودکی و نوجوانی در اوج بالندگی خود است و با گذشت عمر از قدرت آن کاسته می شود.

حال این سوال پیش می آید که آیا می توان حافظه را تقویت کرد؟ در این جا به معرفی شیوه هایی برای تقویت حافظه می پردازیم:

  • برای تقویت حافظه بهتر است، توانایی های خود را ارزیابی کنیم و این کار را واقع بینانه انجام دهیم.
  • موانع را از سر راه برداریم و مشکلات را بشناسیم تا بتوانیم بهتر با آنها مقابله کنیم.
  • از استرس زیاد پرهیز کنیم، منبع استرس به صورت عمده در محل کار و زندگی شخصی و محیط وجود دارد که برای رفع هر کدام باید برنامه ریزی کنیم.
  • بیشتر از حد توان، خود را خسته نکنیم. چون خستگی جسمی باعث خستگی روحی و در نتیجه اختلال در روح و حافظه می شود.
  • برای تقویت حافظه بهتر است به اندازه کافی استراحت داشته باشیم و کاری کنیم که هر روز صبح در حالی که احساس شادابی و سرحالی می کنیم از خواب برخیزیم.
  • به خود اعتماد داشته باشیم چون اعتماد به نفس شادابی روحی در بر دارد.
  • تمایل به پیشرفت داشته باشیم و اهدافمان را مشخص کنیم تا با نهایت تلاش بتوانیم به هدف های خود دست یابیم.
  • دقت نظر داشته باشیم گرچه این کار برای مدت طولانی خسته کننده است ولی بهتر است به موقع انجام شود تا انرژی را بیهوده مصرف نکرده باشیم.
  • در خود ایجاد علاقه و انگیزه کنیم و این کار سبب بهتر ضبط کردن مطالب و تقویت حافظه می شود.
  • کنجکاو و جوینده باشیم این کار شادابی را در بر دارد و حافظه را به تحرک وا می دارد.
منبع: بیچشک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو