دسته بندی : گل و گیاه

گل بواردیا | معرفی و نگهداری از گل بواردیا (Bouvardia)

گلهای آپارتمانی هر کدام به دلیلی محبوبیت دارند یکی به خاطر مقاوم بودن در برابر نور کم ، یکی به خاطر سازگاری بالا با محیط یکی به خاطر ابلق بودن برگ ها اما در این میان گیاهان آپارتمانی گلدار از محبوبیت و اقبال ویژه ای برخورداند . گل بواردیا یکی از آنهاست که زیبایی گلهای ریز و رنگارنگاش خیره کننده و دلنواز است. اگر دوست دارید در مورد شرایط نگهداری از این گل زیبا مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک ، کود ، نور و دما بیشتر بدانید خوب است ما را تا انتهای این نوشته همراهی کنید.

پرورش گل بواردیا سخته ؟ راحته ؟ آب زیاد میخواد ، نور زیاد میخواد ؟

نگهداری از گل بواردیا

 

معرفی کوتاه گل بواردیا

  • نام انگلیسی : Trompetilla
  • نام علمی : Bouvardia
  • نام فارسی : بواردیا
  • خانواده : Rubiaceae
  • خاستگاه : آمریکای جنوبی – مکزیک

گل بورادیا نور زیاد میخواد ؟

گل بواردیا (۲)

همه چیز در مورد گل بواردیا

  • بواردیا گیاهی از خانواده روبیاسه است. موطن اصلی آن کشور مکزیک و نام آن برگرفته از Charles Bouvard مدیر باغهای سلطنتی پاریس در قرن هفدهم می باشد. گل بواردیا در اکثر نقاط جهان به عنوان یکی از نمادهای اشتیاق و جدیت در زندگی شناخته می‌شود.
  • این گیاه در حدود ۳۰ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز علفی و درختچه ‌ای است و بین شصت سانتی متر تا یک و نیم متر ارتفاع و برگهایی  به طول ۱۱-۳ سانتیمتر دارد.
  • بواردیا برگها و شاخه هایی پرپشت و گلهایی آویزان با رنگ های  متنوع دارد. گلهای بواردیا در اوایل تابستان ظاهر و تا اواخر پائیز غرق در گل است.
  • گلهای قیفی شکل آن معمولا به شکل خوشه‌ای در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند و به رنگهای سفید، کرم، زرد، صورتی و قرمز می‌باشند و بعضی از گونه های آن گلهایی معطر دارند که از جمله آن می توان به گونه B.humboldtii اشاره کرد  که گلهایی سفید رنگ با عطری قوی دارد.
  • بعضی از گونه‌های این گیاه و دو رگه‌های بدست آمده از آن به عنوان گیاه زینتی و گلدانی و همچنین برای تهیه شاخه‌ گل بریده پرورش داده می شود. شاخه گل این گیاه در کشورهای غربی بخصوص در دسته گل عروس و ساقدوشهای عروس استفاده فراوان می‌شود.
  • با اینکه بواردیا غالبا معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی شناخته می شود ولی در بهار و تابستان می توان آنرا در خارج از اتاق نگهداری نمود.

گل بورادیا آب زیاد میخواد؟

گل بواردیا (۳)

 

شرایط مناسب برای رشد گل بواردیا

 

نور مورد نیاز بواردیا :

بواردیا برای رشد و گلدهی خوب  نیاز به مکانی روشن و پراز نوردارد. نورکم فضا باعث عدم گلدهی و یا ریزش غنچه های گل می‌شود.

 

دمای مناسب برای رشد بواردیا :

حداقل و حداکثر دمای مورد نیاز بواردیا در تابستان و زمستان حداکثر ۲۹ درجه وحداقل ۱۳ درجه است. بواردیا را در تابستان در جریان ملایم هوا قرار دهید.  گلهای این گیاه به اتیلن حساس هستند و اتیلن باعث ریزش گلهای آن می شود. بنابراین در زمستان گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید.

 

مقدارآبیاری لازم برای بواردیا :

گیاه را زمانی آبیاری کنید که خاک آن به اندازه یک بند انگشت خشک شده باشد. ریشه های گیاه غرقاب شدن را دوست ندارند. توجه کنید که خاک گلدان زهکشی لازم را داشته باشند وخاک گلدان هیچ وقت باتلاقی نشود. البته دقت کنید آبیاری کم آن نیز باعث  شل و وارفتگی گیاه شده و کناره برگهای آن  می سوزد و قهوه ای می شود.

 

رطوبت مورد نیاز گیاه بواردیا:

بواردیا به رطوبت  متوسط برای رشد احتیاج دارد. با استفاده از یک زیرگلدانی سنگریزه دار و اضافه کردن آب به آن می توانید رطوبت پایدار مورد نیاز آن را تامین کنید. اجازه ندهید ته گلدان با اب در ارتباط باشد. در زمستان غبارپاشی لازم نیست و سطح زیر گلدانی باید خشک باشد.

 

تغذیه خاک گیاه بواردیا:

در فصل تابستان و همزمان با رشد،  هر دو هفته یکبار خاک گلدان را با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در اب  مخصوص گیاهان زینتی ، تغذیه کنید. در زمان گلدهی ، میزان کوددهی را کمتر کنید.

 

خاک مناسب برای رشد بواردیا:

این گیاه به خاکی غنی با زهکش خوب نیاز دارد. خاک اماده کاشت برای این گیاه مناسب است. اگر برگهای جدید ریز و رنگ پریده هستند نشانه کمبود مواد غذایی است.

چه خاکی برای گل بورادیا خوبه ؟

گل بواردیا (۸)

 

هرس کردن ، تعویض گلدان و تمیز کردن گل بواردیا

 

  • زمان مناسب برای تعویض گلدان:

در اواخر بهارزمانی که ریشه ها از زیر گلدان بیرون زده است مناسب تری زمان برای تعویض گلدان است. برای این کار  گیاه را به گلدان جدید و یک سایز بزرگتر منتقل  و شاخه های خشک گیاه را قطع کنید.

 

  • هرس کردن گل بواردیا:

زمانی که گلدهی گیاه به اتمام رسید، ساقه‌ها را طوری کوتاه کنید تا فقط دو جفت برگ روی آن باقی بماند و رشد شاخه های جدید تحریک شود. بعد از کوتاه کردن ساقه‌ها گلدان را در مکانی قرار دهید تا ۱۸-۱۶ ساعت روشنایی داشته باشد. به مدت ۱۰-۸ هفته به خوبی گیاه را آب دهید و آن را تغذیه کنید. سپس گیاه را در مکانی قرار دهید که ۱۰-۹ ساعت روشنایی (۱۴-۱۳ ساعت تاریکی) داشته باشد و به مدت ۶-۵ هفته دیگر به آبیاری و تغذیه آن ادامه دهید تا شاخه‌های گل آن شکل گیرد. اگر جوانه های انتهایی هرس نشوند شاخه ها بلند و منحرف میشوند و گلدهی آن نیز به تاخیر می افتد.

 

  • تمیز نمودن برگها:

غبارپاشی جهت تامین رطوبت ،  برگها را هم تمیز میکند. مراقب باشید برای تمیز کردن برگها از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

آموزش تعویض گلدان گل بورادیا 

گل بواردیا (۴)

 

تکثیر گیاه بواردیا :

گل بورادیا م گل نمیده 

قلمه زنی و ریشه دار نمودن انها :

بورادیا را می‌توان با استفاده از قلمه ساقه که در انتهای بهار و یا در طی تابستان تهیه می‌شوند تکثیر نمود. قلمه ها برای ریشه دار شدن باید در مکانی با دمای ۲۰ درجه در طی شب و ۲۵ درجه سانتیگراد در طی روز و به دور از تابش نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند .رطوبت محیط نیز باید بالا (در حد ۹۸٪) نگهداشته شود زیرا میزان آبی که قلمه‌های این گیاه از دست می‌دهند زیاد است. اگر شرایط محیطی مطلوب باشد ۱۴-۱۱ روز طول می‌کشد تا ریشه‌ها تشکیل شوند.

 تقسیم بوته ها:

می توانید در فصل بهار از روش تکثیر بوته نیز برای تکثیر استفاده کنید.

آموزش تکثیر گل بورادیا 

گل بواردیا (۵)

 

مشکلات و بیماری های گل بواردیا و درمان آنها:

گل بورادیا م داره زدر میشه 

عدم گلدهی :

نور محیط برای گیاه کافی نیست. گیاه را به محل پرنورتر و دور  از اشعه مستقیم خورشید منتقل کنید.

 

پشت برگها از تار عنکبوت پوشیده شده است:

کنه ریز قرمز به گیاه حمله کرده است. برای درمان پشت  برگها را با یک پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم عارضه بر طرف شوند. تامین رطوبت در کاهش این آفت موثر است.

 

برگهای جدید ریز هستند:

خاک گیاه کمبود عناصر غذایی دارد.در فصل رشد هر هفته یک بار گیاه را  طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

 

برگهای نرم و آبکی :

دلیل این عارضه قارچ است که دلیل خود آن نیز هوای سرد و مرطوب است. با استفاده از سم قارچ کش گیاه را سمپاشی نموده و گلدان را به محل گرمتر و خشک تری منتقل نمایید. دقت کنیدآبیاری بیش از اندازه نیز همین بلا را به سر گیاه می آورد.

 

برگهای خشک:

دلیل آن هوای خیلی گرم و اشعه مستقیم خورشید است. گیاه را به محل سرد با جریان ملایم هوا و دور از اشعه ی مستقیم افتاب منتقل کنید.

 

ساقه ها دراز و منحرف وعدم گلدهی :

نوک شاخه های بلند را قطع نموده تا گیاه به گل دهی برود و حالت توپی و پر پشت به خود بگیرد.

 

لکه های سیاه رنگ روی برگها:

این عارضه به دو دلیل اتفاق می افتد ، یا هوا سرد است و یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. گیاه را به محل گرمتر منتقل نموده و استفاده از مواد براق کننده شیمیایی را نیز قطع کنید.

 

گیاه در تابستان شل و وارفته است:

در این حالت گیاه یا احتیاج به آبیاری فوری دارد و یا درمعرض هوا سرد قرار دارد. شرایط را بررسی کنید. اگر نیاز به آبیاری دارد گلدان را درون سطل یا تشت اب به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تاکاملا سیراب شود. در صورتی که این علائم در زمستان مشاهده شد، علت آن آبیاری زیاد است. در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس  آبیاری کنید.اگرهوای محیط سرد است گیاه را به فضایی گرم تر منتقل کنید.

 

حشراتی روی غنچه ها و گلهای باز شده مشاهده میشوند:

گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

 

زخم های سفید پنبه مانند در روی برگها تشکیل شده است:

هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تاعلائم برطرف شوند.

آموزش هرس کردن گل بورادیا 

گل بواردیا (۶)

گل بورادیا م داره خشک میشه