آقایان (The Gentlemen)

همه به یاد داریم که گای ریچی با اولین فیلمهایش چطور قلب ما را تسخیر کرد. فیلمهای به یاد ماندنی مثل  قاپ زنی (Snatch) که همه ما رو به وجد آورد و از حیث بامزه بودن هم توانست جایگاه ریچی را به تثبیت برساند. اما سالهاست که از آن ریچی خبری نیست و او در پله های ساختمان کمپانی های بزرگ فیلمسازی بالا و پایین می رود تا آثار بزرگ بدست آورد و پول هنگفتی به جیب بزند. فیلم « علاء الدین » که اخیراً با کارگردانی او منتشر شد، یک مثال خوب برای شرح وضعیت ریچی است. او با این اثر پول خیلی خوبی به جیب زد و دیزنی را به چیزی که می خواست رساند؛ هرچند که خیلی از همان کسانی که او را تحسین کرده بودند اینبار او را فاقد خلاقیت دانستند و به انتقاد از فیلمش پرداختند.

ریچی حالا با فیلم جدیدش به سینما بازگشته که در آن نه خبری از غول چرا جادو هست و نه شمشیری که هیچکس نتواند آن را از صخره خارج کند، اینبار قصه فیلم او درباره یک امپراطور عرضه مواد مخدر ماریجوآنا به نام میکی پیرسون ( متیو مک کانهی ) است که بعد از کسب ثروت فراوان، قصد دارد باقی عمرش را در کنار همسرش سپری کند و احتمالا آینده ای بهتر برای فرزندانش بسازد. اما همانطور که می توانیم انتظار داشته باشیم، همیشه افرادی هستند که معامله را خراب کنند و یا حتی خود معامله پیچیدگی هایی داشته باشد که بهای سنگینی بر جای بگذارد.

آقایان (The Gentlemen)

همانطور که گفتم، گای ریچی سالها بود که از اصل خودش دور مانده بود و محبوبِ کمپانی های ثروتمند هالیوود شده بود. همه می دانند که گای ریچی با استعداد است برای همین بودجه بسیار خوبی در اختیارش قرار می دهند تا فیلمش را مطابق با استاندارهای شخصی اش بسازد. اما جایی که خبر از دیزنی نباشد ( منظور دیزنی سالهای گذشته است وگرنه این کمپانی یک مثال خوب و ارزشمند از بکارگیری خلاقیت در طول تاریخ سینما بوده )، می توان انتظار داشت که فیلمسازان هم به سراغ خود واقعی شان بروند و دلشان برای فیلمسازی به سبک خودشان تنگ شود!

این اتفاق دقیقاً در مورد « آقایان » رخ داده است. فیلمی که ما را به یاد « قاپ زنی » می اندازد و با نظارت مستقیم گای ریچی ساخته شده است. قصه فیلم به همان میزان که انتظارش را داشتیم خشن و بی پروا است و فیلمساز بیمی ندارد که آدمهایش را در یک چشم بهم زدن از کادر دوربین خارج کند. اما این به معنای تلخ بودن فیلم است؟ قطعاً اگر فیلمهای دیگر ریچی را مشاهده کرده باشید پاسخ این سوال را می دانید اما اگر نمی دانید باید بگویم که شوخی های تیز و نافذ یکی از ویژگی های ذاتی آثار ریچی است که خودِ او آنها را پدید می آورد. این شوخی های تیز در « آقایان » نیز خشونت اثر را تحت تاثیر قرار داده و حالتی فانتزی به آن بخشیده است که به جای انزجار شما را می خنداند!

آقایان (The Gentlemen)

جامپ کات های متعدد و پرداخت شخصیت ها نیز در « آقایان » با سبک و سیاق مورد علاقه ریچی انجام شده. او از سکانس های متعدد برای بیان موقعیت ها استفاده می کند و در این فیلم هم کمتر سکانس ساکنی وجود دارد که در آن اطلاعات صرفاً از طریق دیالوگ رد و بدل شود. علاقه شدید ریچی به بازی با تصویر و استفاده از فلشبک و فلش فوروارد، در اینجا به درستی کارکرد خودش را پیدا می کند و اطلاعاتی که مورد نیاز مخاطب است در اختیار او قرار می دهد. اطلاعاتی که ما را به آدمهای پلید قصه که حماقت کمیک بخشی از وجودشان است نزدیک می کند. شاید تنها ایرادی که بتوان به فیلم وارد دانست این است که در پرده آخر نمی تواند کنترل دقیقی بر مسیر فیلمنامه داشته باشد و کمی تسلط به امور از دست ریچی خارج می شود. اما این انحراف چندان به چشم نمی آید مخصوصاً که در بیش از نیمی از داستان تماشاگر به راحتی سرگرم شده و بابت یک کم کاری کوچک در بخش پایانی قصه آزار نمی بیند.

بازیگران همواره در آثار ریچی بهترین بازی های خودشان را ارائه کرده اند؛ از برد پیت گرفته تا جیسون استاتهام که هنوز به نظرم بهترین بازی اش در فیلم « قاپ زنی » انجام شده. باید این نکته را پذیرفت که ریچی هدایت کننده بسیار خوبی برای بازیگران فیلم است. متیو مک کانهی در « آقایان » با فاجعه قبلی اش به نام « سرنیتی » فاصله بسیاری دارد و این خبر خوشی برای طرفداران این بازیگر محسوب می شود. چارلی هانام هم که به نظر می رسد از همکاری قبلی اش با گای ریچی در « شاه آرتور: افسانه شمشیر » احساس رضایت داشته، اینبار هم با هدایت او در « آقایان » بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است و ستاره فیلم محسوب می شود. به این لیست کالین فارل همیشه جذاب و هیو گرانت دور مانده از عاشقانه های بریتانیایی اش را هم اضافه کنید که شوخ طبعی ذاتی اش بسیار به کمک فیلم آمده.

آقایان (The Gentlemen)

این سرگرم کننده ترین فیلم گای ریچی در چند سال اخیر به شمار می رود و اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که اگر به آثار گای ریچی تا قبل از هالیوودی شدنش علاقه داشتید، آقایان (The Gentlemen) می تواند تجدید خاطره بسیار خوبی برای شما باشد. فیلم خشن و به طور خاص، بی رحم است و در قضاوت و توهین کم کاری نمی کند. همان عادت قدیمی ریچی در اینجا هم تکرار شده است، او نمی ترسد که از الفاظ نژاد پرستانه استفاده کند یا جنسیت زدگی را به رخ تماشاگر بکشد، برای همین فیلم او ارجینال است و نسخه کارگردان به شمار می رود.

 

10

                                                        

imdb logo22

 

 

منتقد : دیوید ساندرلند

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

آقایان (The Gentlemen)

The Gentlemen

کارگردان : Guy Ritchie

نویسنده : Guy Ritchie،

بازیگران :

Matthew McConaughey...Mickey Pearson

Charlie Hunnam...Ray

Colin Farrell...Coach

Hugh Grant...Fletcher

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 113 دقیقه