دردهای روز افزون سیل سیستان و بلوچستان و تراژدی «وضع قبلی»

منبع: روزیاتو

114

1398/11/6

18:43


سیستان و بلوچستان که شهر سوخته اش، بهشت باستان شناسان و مرموز ترین شهر ایران محسوب می شود، سرگذشتی به قدمت تاریخ دارد. استانی باستانی که حماسه سرای ایران زمین، رستم دستان را یلی از دیار سیستان خطاب می کند، بهشت باستان شناسی، کشت خرما و از مقصدهای خوب برای صنعت گردشگری ایران است.

اما این روزها، استان سیستان و بلوچستان، از محروم ترین استان های کشور است. جایی که سیل چند روز پیش ان، ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان استان سیستان و بلوچستان را درگیر کرد و بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی به صورت کلی و جزیی، تخریب شد.

حسن روحانی ۲۸ دی ۹۸ در چابهار اعلام کرد که نداشتن تلفات جانی در سیل سیستان و بلوچستان، افتخار دولت تدبیر و امید است. او گفته بود که تنها در چند روستا، آب آشامیدنی قطع شده است که بزودی بر طرف می شود! دولت قول داده که ۱۴۰۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن بازسازی شود.

میلیاردها تومان خسارت سیل بهمن ماه استان سیستان و بلوچستان است و امدادرسانی به این استان محروم در روزهای اولیه این حادثه دردناک، صرفا با قایق و بالگرد امکان پذیر بود. زیر ساخت های درمانی، ارتباطاتی، آموزشی، مدیریت انرژی، بهداشتی، صنعتی و شهرسازی در این استان، در پایین ترین سطح ممکن بوده و بسیاری از هموطنان سیستانی، سالهاست که در رنج به سر می برند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پس از وقوع این سیل سهمگین در استان سیستان و بلوچستان، از استانداران سیستان و کرمان خواست تا با کمک نهادهای مردمی و نظامی، تلاش خود را برای ترمیم خسارات وارده و بازگشت وضعیت استان به اوضاع قبل از تخریب سیل، به کار بگیرند.

سیل سیستان و بلوچستان

خسارتی ۳۳۰۰ میلیارد تومانی

تنها به بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. ابعاد گسترده خسارت سیل در استان سیستان و بلوچستان، بسیار زیاد است. حجم سیل سیستان و بلوچستان را مدیرکل ستاد بحران این استان، ۳.۵ برابر سیل ویرانگر استان گلستان در فروردین امسال می داند. مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران سیستان و بلوچستان، برآورد اولیه خسارت سیل سهمگین استان را بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

در سیستان و بلوچستان چه خبر است؟

سیستان و بلوچستان جایی یکی از ۳۱ استان کشور است. شاید بسیاری از ایرانیان، حتی فکر سفر به نقطه را نیز در ذهن خود مرور نکرده باشند و هیچ گاه به فکر سفر به این منطقه باستانی و کهن با تاریخی غنی نباشند. علت چیست؟ علت محرومیت است.

در سیستان و بلوچستان، قبل از سیل، صدها هزار هموطن از حداقل های معیشتی و زندگی، محروم هستند. جایی که خیلی از ما ایرانی ها از رنج مردمانش بی خبریم. جایی که تا سیل و زلزله نیابد، دیده نمی شود.

گفته شده که گاندوها، جان بچه ها را تهدید می کند. بهزاد دهواری رییس اداره محیط زیست منطقه سرباز سیستان اظهار داشته  بود که  سه  گاندو بر اثر سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان زخمی شده بودند که اکنون در حال مداوا هستند.

مسئولان هم گفته اند که می خواهند اوضاع را به وضع عادی برگردانند. وضع عادی یعنی چی؟ یعنی وضع قبلی. وضع قبلی یعنی چی؟

یعنی اینجا آب ندارد، مدرسه کافی ندارد. با این که رتبه اول مدرسه سازی خیرین در کشور است. این جا بعضی از آدم ها، شناسنامه ندارند. وقتی شناسنامه ندارند، قبرستان هم ندارند. سیستان و بلوچستان، نماد کامل فاصله طبقاتی و گسترش بی عدالتی در ایران قرن بیست و یکم است.

سیستان و بلوچستان در دعوای برنده ها، لاکچری گردها، ژن خوب ها و آقازاده ها و خانم زاده ها و داماد های گرین کارت به دست، فراموش شده است. سیستان و بلوچستان، در دعوای برنده ها، نادیده گرفته شده است. این جا، دعوای اصلی، بر سر نان و زنده ماندن است.

سیستان و بلوچستانی های عزیر! شما بازنده اید دعوای برنده ها هستید. دعوای کسانی که به دنبال برج و مال ها در مرکز هستند و به حاشیه ها کاری ندارند. تا سیستانی ها نمیرند، تلفات انسانی ندهند، باغ ها و مزارع و خانه هایشان در سیل تخریب نشود، تکه تکه نشوند، ربطی به مرکز ندارد! گویی بعضی ها باید بمیرند تا دیده شوند و فرصت برای سلبریتی ها فراهم شود تا با درآمد معاف از مالیات، عازم مناطق سیل زده و زلزله زده شده و مدتی را صرف سلفی و استورهای داغ کنند تا آن‌ها هم دیده شوند!

۲ سند اضطراری محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان که اخیرا در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است باید هر چه سریع تر عملیاتی شود. نهضت محرومیت زدایی در ایران باید از سیستان و بلوچستان آغاز شود تا ده ها میلیون ایرانی برای سفر به سیستان و بلوچستان، وحشت نکنند! امیدواریم سیستان و بلوچستان، به «وضع قبلی» بازنگردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو