حمله عجیب فراستی به بزرگان سینما/ رابرت دنیرو مقوای واقعی است!

منبع: ایران آرت

118

1398/11/6

19:33


مسعود فراستی در اظهارنظری عجیب درباره مارتین اسکورسیزی، خالق "راننده تاکسی" و ایرلندی" گفت: او کارگردان بدی است و فیلم خوب ندارد.

ایران آرت: مسعود فراستی منتقد ثابت "هفت" جمعه شب در "میز نقد" این برنامه‌ی سینمایی به شدت از "مارتین اسکورسیزی" و فیلم "ایرلندی" (The Irishman) او انتقاد کرد. فراستی در ابتدا می‌گوید: "به نظر من "ایرلندی" فیلم بدی نیست، فیلم خیلی بدی است. به حدی بد است که ردی از یک کارگردان با چهل و اندی کار سینمایی در آن نمی‌بینم. نه در روایت، نه در بازی‌گیری، نه در میزانسن. و فیلم مطلقاً فرم ندارد. مطلقاً قادر نیست فیلم را سر و سامان دهد."

او در ادامه در توضیح نمای پایانی "ایرلندی" می‌گوید: "در صحنه‌ی پایانی دوربین سیال است. احساس می‌کنیم با فیلمی به سبک "نشانی از شر" (Touch of Evil) ولز طرفیم، یک دوربین سیالی که هم فضا می‌سازد و هم در انتهای فضاسازی روی کاراکتر می‌ایستد. دوربین [اسکورسیزی] در حد ولز هم نیست، چون دوربین ولز هم تکنیکال است. دوربین شروع به حرکت می‌کند از مکان، می‌چرخد، بالا می‌رود و پشت شخصیت اول می‌آید و بعد برای اینکه کات ندهد، پس از آنکه دور می‌زند کله‌ی کاراکتر از کادر بیرون می‌رود. این فاجعه است. یعنی در این حد هم تکنیک را نمی‌تواند رعایت کند."

به گزارش 30نما، فراستی سپس شخصیت "رابرت دنیرو" در فیلم اسکورسیزی را "یک مقوای واقعی" و بازی او را بسیار بد توصیف می‌کند و می‌گوید برخلاف ادعای اسکورسیزی در مصاحبه‌اش با مجله‌ی "سایت اند ساوند"، هیچ حسی در بازی دنیرو جاری نمی‌شود. او می‌گوید: "بازی دنیرو، بدترین بازی عمر دنیرو است، در بدترین فیلم دنیرو و بدترین فیلم اسکورسیزی."

منتقد برنامه‌ی "هفت" در مورد روایت "ایرلندی" می‌گوید: "روایتی که اسکورسیزی در فیلم "کازینو" بلد بود، در "رفقای خوب" که هر دو فیلم متوسطی‌اند… اسکورسیزی اصلاً فیلم خوب ندارد. یک فیلم خیلی بد دارد که "ایرلندی" است و بدتر از آن "راننده‌ی تاکسی" که فیلم به‌شدت بی‌خودی کالت‌شده‌ی مبتذلی است. یک فیلم متوسط دیگر دارد به نام "گاو خشمگین" و یک فیلم قابل تحمل که بهترین فیلم اوست به نام "رفتگان" (The Departed)."

فراستی با این حال اسکورسیزی را "یک سینه‌فیلم جدی و یک محقق به‌شدت جدی سینما" هم می‌نامد و از مستند "سفر به ایتالیا" او ستایش می‌کند. او دوباره تهاجم از سر می‌گیرد: "[اسکورسیزی] به عنوان یک فیلمساز از نظر من یک فیلمساز دست دو است و حتی به پای "استیون اسپیلبرگ" هم که فیلمساز بدی است نمی‌رسد. در "ایرلندی" او از ابتدا مشکل روایت دارد."

او در توضیح نمای پایانی فیلم می‌گوید: "صحبت [کشیش و شخصیت "فرانک"] تمام می‌شود و کشیش بیرون می‌آید. [فرانک] به او می‌گوید لطفاً در را یک ذره باز بگذار. کشیش یک ذره نمی‌فهمد، دو ذره باز می‌گذارد که ظاهراً این شخصیت به بیرون راه داشته باشد، اما فیلمساز به او گفته است، دستور فیلمساز است. از همین لای در دوربین لانگ‌شات می‌شود که ما مرگ ببینیم. عرضه‌ی مرگ درآوردن هم ندارد. مرگ نمی‌بینیم. این نمای لانگ‌شات را می‌گیرد و کات می‌کند. چرا نمی‌توانی یک مرگ کوچولو بسازی؟ با لانگ‌شات فقط "جان فورد" می‌تواند مرگ بسازد. صد تا اسکورسیزی هم جمع شوند نمی‌توانند بسازند."

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو