میان این همه رژیم غذایی، کدام رژیم برای گروه سنی فعلی شما مناسب است؟

میان این همه رژیم غذایی، کدام رژیم برای گروه سنی فعلی شما مناسب است؟


منبع: روزیاتو

105

1398/11/6

20:35


میان این همه رژیم غذایی، کدام رژیم برای گروه سنی فعلی شما مناسب است؟

بزرگترین افسانه‌‌ای که  بیشتر مردم را در دام خود گرفتار می‌کند چیزی به نام «رژیم غذایی کامل» است و خیلی‌ها بر این باورند که چنین رژیم غذایی بی‌عیب و نقصی وجود دارد. بدن هیچ دو انسانی شبیه یکدیگر نیست و قطعا بهترین رژیم غذایی برای یک نفر ممکن است برای فرد دیگر بهترین گزینه نباشد.

با این حال، بر حسب سنی که دارید و در هر گروه سنی که باشید، برخی از مواد غذایی هستند که شما باید از آنها پرهیز کنید و برخی دیگر را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید تا سالم بمانید و تناسب اندام خود را حفظ کنید.

ما امروز در روزیاتو مواد غذایی و رژیم‌هایی که باید در گروه‌های سنی مختلف پیروی کنید را برای شما دسته‌بندی کردیم تا با کمک این دسته‌بندی راحت‌تر مسیر خود را برای سلامت پیدا کنید.

در دوران نوجوانی

در این مرحله از عمر، بدن شما در حال رشد و بزرگ شدن است و شما به مواد مغذی زیادی نیاز دارید. این همان زمانی است که بیشتر نوجوانان صبحانه نمی‌خورند و غذاهایی که می‌‌خورند بیشتر حاوی تنقلات و هله‌هوله یا غذاهایی است که فاقد ارزش غذایی هستند؛ یعنی مسیر اشتباه!

اگر شما در این گروه سنی هستید، صبحانه خوردن را از عادات روزانه خود کنید. مجبور نیستید حتما اسنک‌ها و ساندویچ‌های مورد علاقه خود را ترک کنید اما همین که از مقدار آنها کم کنید کافی است. مواد غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین و آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در دهه ۲۰ سالگی

وقتی در دهه ۲۰ سالگی هستید، باید تنقلات خود را سالم کنید! به جای چیپس سیب زمینی از ذرت بوداده یا چیپس خلالی سرخ‌کرده استفاده کنید، به جای شکلات شیری، شکلات تلخ بخورید، به جای بستنی، ماست بخورید و مرغ را به شکل بریان شده طبخ کنید. غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید فولیک هستند؛ مثل سبزیجات سبزبرگ، نان، پاستا، گردو، ماهی سالمون و دانه چیا.

در دهه ۳۰ سالگی

برای پشتیبانی از تغییراتی که در این سن در بدن شما رخ می‌دهد، غذاهایی را وارد رژیم غذایی خود کنید که عضله‌سازی کرده و استخوان را قوی‌تر می‌کنند. غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، دانه‌ها، آجیل‌ها، محصولات سویا، سینه مرغ و کوینو دوستان ما هستند. شیر و ماست برای تقویت استخوان الزامی هستند و در صورت نیاز مکمل‌های کلسیم و پروتئین را در نظر بگیرید.

در دهه ۴۰ سالگی

برای تنظیم میزان قند خون و بهبود سوخت و ساز بدن در این مرحله از عمر باید غذاهایی مصرف کنید که حاوی فیبر بالایی هستند. مواد غذایی مختلفی مانند بروکلی، غلات کامل و سیب زمینی با پوست به راحتی هر آنچه می‌خواهید را فراهم می‌کنند. باید از تنقلات دور بمانید اما می‌توانید برگرهای سبزیجات برای خود تهیه کنید. این نوع برگرها هم سالم هستند و هم غنی از فیبرهایی که بدن شما لازم دارد. به جای سفارش دادن برگر، خودتان برگرهای خانگی سالم تدارک ببینید. مواد غذایی دیگری که می‌توانید آنها را به عنوان ساندویچ‌های خانگی سالم طبخ کنید، لبنیات بدون چربی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات هستند. در هر وعده غذایی خود، حتما پروتئین را بگنجانید.

در دهه ۵۰ سالگی

سرعت سوخت و ساز بدن ما با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل است که توصیه می‌شود غذاهایی را بخورید که بدن شما بتواند به راحتی هضم کند. وقتی شما در دهه ۵۰ سالگی عمر خود هستید، باید شیر معمولی را با شیر بادام عوض کنید و به جای مصرف غلات معمولی، غلاتی را مصرف کنید که بدون طعم‌دهنده و شکر هستند. شما می‌توانید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای کاهش علامت‌های افزایش سن و سالخوردگی، آووکادو، بروکلی، بلوبری، آجیل و اسفناج بخورید. خوردن سیب به کاهش کلسترول و مبارزه با دیابت کمک می‌کند.

در دهه ۶۰ سالگی و بالاتر

وقتی شما در این رده سنی هستید، حتما ۵ وعده سبزیجات و ۲ وعده میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهایی مصرف کنید که سرشار از آهن هستند؛ مانند اسفناج، عدس و حبوبات. دانه‌های سویا و سبزیجات سبزبرگ می‌توانند سلامت و تناسب اندام شما را حفظ کنند. علاوه بر این، مصرف نمک را نیز باید به حداقل برسانید. اگر می‌خواهید یک ماده غذایی بخرید، قبلا میزان نمک آن را بررسی کنید. آب بیشتری بنوشید و از مصرف تنقلات و شیرینی تا آنجا که می‌توانید خودداری کنید.

 

آیا شما در رده سنی کنونی رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کنید؟ هر چند وقت یک بار تنقلات میل می‌کنید؟ در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو