نگاهی به مکان های دیدنی شهر ری و مناطق تاریخی تماشایی آن

نگاهی به مکان های دیدنی شهر ری و مناطق تاریخی تماشایی آن


منبع: آرگا

93

1398/11/6

22:34


شهر ری یک شهر باستانی با وجود قلعه های تاریخی است این قلعه های تاریخی از مکان های دیدنی شهر ری هستند که قدمت تاریخی بالایی دارند این شهر یکی از قطب های مهم گردشگری در دنیا است و به عنوان یکی از شهرهای باستانی در ایران شناخته می شود که قدمت آن به دوران پیش از اسلام نیز باز می گردد.

با وارد شدن به شهر ری از یک سو بناهای تاریخی محسورکننده توجه شما را به خود جلب می کنند و از سوی دیگر نیز جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبای است شهر شما را ب سمت خود می کشانند ری در اطراف کلان شهر ایران، شهر تهران قرار گرفته است و از جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی برخوردار است این منطقه تاریخی محل سکونت اقوام گوناگون است و همانطور که بیان شد قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد. حدود سه هزار سال پیش در این منطقه سلجوقیان جکومت داشته اند و از آن دوران بناهای تاریخی زیادی برجای مانده است بناهایی همجون برج طغرل که آرامگاه ابن بابویه است و در معماری آن جذابیت های زیادی را می توان مشاهده کرد. برج طغرل همانند یک عقربه ساعت طراحی شده است و با تابش آفتاب بر روی کنگره های آن می توانید جذابیت های بشتری از این بنا را مشاهده کنید اگر همچنان علاقه مند به بناهای تاریخی در ری هستید می توانید به آتشکده بهرام و چند جاذبه تاریخی دیگر سر بزنید تنوعی که در میان جاذبه های تاریخی و زیبای این شهر وجود دارد بی شک توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و یک سفر خاطره انگیز به منطقه ای باستانی زا ایران را برای شما تداعی می کند.

 مکان های دیدنی شهر ری را بشناسید:

شاید یکی از جاذبه های بی نظیری که می توانید رد ری از آن ها دیدن کنید تپه های باستانی در منطقه است این منطقه که قطب گردشگری مهمی در پایتخت محسوب می شود از بناهایی همچون آتشکده، امامزاده و قلعه های باستانی برخوردار است خیلی از گردشگرانی که در پایتخت هستند آخر هفته های خود در ری می گذرانند و از دیدن جاذبه های تاریخی آن لذت می برند شما علاقه مندان نیز می توانید در ادامه با این جاذبه ها بیشتر آشنا شوید.

 

نقش برجسته فتحعلی شاه قاجار:

بقایایی که از نقش برجسته های آن دوران باقی مانده است در محدوده باروی و چشمه علی قرار گرفته است این نقش برجسته ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده اند و این روزهای یکی از جاذبه های شهر ری محسوب می شوند. برخی از نقش برجسته هایی که بر روی این بناها دیده می شود نقش فتحعلی شاه سوار بر اسب و با نیزه ای در دست است در این نقش ها نشان داده می شود که فتحعلی شاه در حال تیراندازی به یک شیر است که این نشان دهنده قدرت حاکمان بوده است و آن را به یکی از بناهای باستانی و مکان های دیدنی شهر ری تبدیل کرده است.

دیدنی های شهر ری

تپه میل:

نامگذاری این تپه ها بر اساس آتشکده بهرام صورت گرفته است این اثر یکی از آثار باستانی دوران ساسانیان است و تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این بنا به عنوان یک آتشگاه در دوران بهرام گور بوده است. از دور معماری این بنا همچون میل است این آتشگاه در ۱۲ کیلومتری از جنوب شرقی ری قرار گرفته است و بر فراز تپه های باستانی واقع شده است از جذابیت های اطراف این تپه نیز می توان روستای قلعه نو و جاذبه های آن اشاره کرد.

بناهای تاریخی شهر ری

یخچال طبیعی کلین:

این یخچال در حسن آباد فشافویه که از توابع ری است واقع شده در فاصله ۴۰۰ متری از این بنا نیز بقعه شیخ کلینی قرار دارد قدمت این بنا ۴۰۰ سال پیش است و متعلق به دوران صفویان می باشد. در گذشته از یخ های موجود در این یخچال استفاده های زیادی می شده است از سویی در تابستان نیز این یخچال ها پرکاربرد بوده اند. در ساخت این یخچال ها از رس استفاده شده است همچنین گچ و ساروج نیز به کار گرفته شده است این بنای دیدنی برای علاقه مندان و گردشگران بسیار زیبا است و جذابیت های زیادی دارد.

مکان های دیدنی شهر ری

بی بی شهربانو:

این آرامگاه متعلق به مادر امام سجاد است و در آن کتیبه های تاریخی نیز وجود دارد این بنا که به عنوان یک امامزاده شناخته می شود برخی از کارشناسان عقیده دارند که واقع شدن این زیارتگاه تاریخی بر بالای کوه ارزش معنوی زیادی دارد. اطراف این آرامگاه را چشمه احاطه کرده است و به دلیل معماری که در آن وجود دارد عقیده های خاصی از درباره آن به گوش می خوردمعماری این بناها سنگی است و عقیده بر این است که این آرامگاه متعلق به یکی از الهه ها است از این رو ارزش مقدسی دارد.

آرامگاه شهر ری

گورستان ابن بابویه:

این آرامگاه به عنوان اولین آرامگاه ری شناخته می شود از سویی دومین گورستانی است که در تهران ساخته شده است خیلی از افراد مشهور و معروف در این بنا دفن شده اند نامگذاری این بنا نیز بر اسا نام یکی از مشاهیر است که در این گورستان دفن شده است. ابن بابویه از عالمان و فقیهانی است که در این آرامگاه دفن شده است و اغلب افراد او را با نام شیخ صدوق نیز می شناسند.

نمای دیدنی شهر ری

استودان گبرها:

این بنای دیدنی در دامنه های شمالی از کوه های بی بی شهربانو قرار گرفته است اجساد زرتشتیان در زمان های گذشته و در این محل طعمه حیوانات بوده است زمانی که گوشت های تن مردگان توسط حیوانات خورده می شد و چیزی جز استخوان از آن ها باقی نمی ماند این اجساد را در استودان قرار می دادند. تحقیقات نشان می دهد که این دخمه تاریخی در زمان ساسانیان ساخته شده است.

شهر ری

باروی ری:

باروی در محدوده ای از چشمه علی واقع شده است در قسمت دیگر آن نیز نقش برجسته های فتحعلی شاه قرار دارد قدمت این بناها به ۶۰۰  سال پیش باز می گردد در حقیقت این بنا از دوران مادها برجای مانده است کاربرد دیوارهای باروی به جهت نطامی آن بوده است دیدن این باروی از نزدیک اطلاعات تاریخی مهمی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

قلعه شهر ری

بازدید از برج طغرل شهر ری و جاذبه های باشکوه آن می تواند لذت یک سفر تاریخی و باستانی به نقطه ای دیگر از ایران را در اختیار شما قرار دهد این برج یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر ری محسوب می شود که در ضلع شرقی آرامگاه ابن بابویه واقع شده است این اثر برجسته تاریخی از دوران سلجوقیان بر جای مانده است و به دلیل معماری برجسته ای که دارد از جاذبه های دیدنی برای گردشگرذن محسوب می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو