ویروس نیل غربی (WNV) یک بیماری عفونی است که از طریق نیش پشه آلوده، اغلب در ماه‌ های گرم سال به مردم سرایت می‌کند. پشه ها، ویروس را از نیش زدن یک پرنده آلوده، منتقل می‌کنند. اکثر افراد (حدود ۸ نفر از هر۱۰ نفر) آلوده به ویروس نیل غربی، هیچ نشانه ‌ای ندارند. تنها حدود ۲۰ % از افراد، مبتلا به تب نیل غربی می‌شوند که معمولا خفیف است و شبیه بیماری آنفولانزا است. کمتر از ۱ درصد افراد مبتلا ممکن است به طور جدی و شدید بیمار شوند. این نوع عفونت شدید که ویروس عصبی نیل غربی نامیده می‌شود می‌تواند موجب ورم مغز شود و در موارد نادر، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، ما علل و نشانه ‌های بیماری ویروس نیل غربی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

ویروس نیل غربی

منشاء ویروس نیل غربی از کجا است؟

این ویروس اولین بار در سال ۱۹۳۷ از زنی در منطقه نیل غربی اوگاندا، جدا شد و از آن منطقه به کشورهای دیگری مانند آفریقا، آسیا، اروپا و خاور میانه گسترش یافت. این ویروس در تابستان سال ۱۹۹۹ وارد نیویورک شد و احتمالا دلیل آن به خاطر پرندگان مهاجر بوده که در نهایت منجر به شیوع وسیع بیماری ویروس نیل غربی(WNV) شد که تا سال ۲۰۰۳ در سراسر قاره آمریکا گسترش‌ یافته بود.

طبق گزارش مرکز کنترل بیماری ها(CDC)، در حدود 2650 مورد از ویروس نیل غربی(WNV) در ۴۸ ایالت در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است‌ و اکثر مردم بین ماه‌ های ژوئیه و سپتامبر همان سال بیمار شده اند. بر اساس تجزیه وتحلیل مراکز کنترل بیماری ها، حدود دو سوم موارد، بیماری عصبی بودند، یعنی شکل وخیم و جدی این بیماری.

دکتر شارون گرین، متخصص بیماری های عفونی گفت: موارد گزارش شده از ویروس نیل غربی به شدت ممکن است نسبت به افرادی که مبتلا به علائم عصبی دارند، بیشتر باشد زیرا این افراد بیشتر به دنبال فوریت های پزشکی هستند. هفت ایالت با بیشترین تعداد موارد عصبی در سال ۲۰۱۸ شامل کالیفرنیا، ایلینویز، نبراسکا، تگزاس، پنسیلوانیا، میشیگان و نیویورک هستند.

موارد ویروس نیل غربی(WVN) مربوط به آب و هوای گرم هستند که معمولا در اواخر فصل بهار ظاهر می شود و پس از اولین یخبندان شدید در فصل پاییز به پایان می‌رسد. بیماری عصبی نیل غربی ممکن است منجر به آنسفالیت (التهاب مغز) یا مننژیت (التهاب غشای اطراف مغز و نخاع) شود. طبق آمار مراکز کنترل بیماری ها(CDC)، حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری عصبی، جان خود را از دست می دهند.

علائم ویروس نیل غربی

1. آنسفالیت و مننژیت ناشی از ویروس نیل غربی

اگر عفونت نیل غربی شدید باشد، فرد ممکن است علائمی مشابه با بیماری های عصبی مانند آنسفالیت یا التهاب مغز و مننژیت را نشان دهد که التهاب غشای اطراف مغز و نخاع است. برخی افراد مبتلا به آنسفالیت نیل غربی و یا مننژیت، علائم دیگری نیز ایجاد می کنند که با لرز و سردرگمی آغاز می شود که می تواند منجر به کما و مرگ شود. خوشبختانه، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. تنها یک درصد از افراد مبتلا به ویروس نیل غربی، گرفتار بیماری سیستم عصبی هستند.

2. بی حسی و گیجی

در مورد ویروس شدید نیل غربی، جایی که این بیماری بر روی سیستم عصبی اثر می گذارد، افراد می توانند دچار گیجی و بی حسی شوند. ممکن است فرد مبتلا به گیجی و بی حسی، هوشیار به نظر برسد اما این هوشیاری، کامل نیست. برخی افراد چشم های باز دارند که می توانند اشیاء در حال حرکت را دنبال کنند، اما درد ممکن است تنها محرکی باشد که می تواند یک واکنش را تحریک کند. چراغ های روشن، صداهای بلند و دیگر دلایل شوک نیز ممکن است باعث بروز واکنش شوند.

3. ضعف عضلانی و فلج شدن ناشی از ویروس نیل غربی

یکی دیگر از علائم عصبی از موارد شدید بیماری نیل غربی، ضعف عضلانی است که در نهایت منجر به فلج شدن می شود. این حالت، نتیجه رسیدن عفونت به اعصابی است که عضلات را کنترل می کنند. با گسترش عفونت، عضلات به تدریج ضعیف تر می شوند و در نهایت سست می شوند و توانایی خود را برای منقبض شدن از دست می دهند. اگر فلجی به عضلات تنفسی برسد، این علائم می تواند کشنده باشد.

ویروس نیل غربی


بیشتر بخوانید: ضعف عضلانی – علائم، تشخیص، درمان


4. اسپلنومگالی (بزرگ شدن غیرطبیعی طحال)

یک نشانه احتمالی دیگر از عفونت نیل غربی، اسپلنومگالی یا بزرگ شدن طحال است. همانطور که غدد لنفاوی برای مبارزه با عفونت ها متورم می شوند، طحال نیز می تواند بزرگ شود. تحقیقات نشان می دهند که ویروس نیل غربی به طحال و غدد لنفاوی می رسد، یعنی جایی که تکثیر برای تولید ویروس ها، بیشتر تکرار می شود. در بسیاری از موارد بزرگ شدن طحال، هیچ نشانه ای ندارد و یک پزشک، تنها در طول آزمایشات تشخیصی متوجه آن خواهد شد.

علائمی که ایجاد می شوند ممکن است شامل درد و یا احساس سیری باشد زیرا طحال به معده فشار وارد می کند. کم خونی، خونریزی و خستگی نیز ممکن است از علائم این بیماری باشد. علاوه بر این، به دلیل اینکه طحال یکی از اولین خطوط دفاعی سیستم ایمنی بدن است، نبودن طحال در افرادی که آن را برداشته اند، به این ویروس کمک می کند تا جای پای خود را در بدن محکم تر و قوی تر کند.

5. پیشرفت بیماری

به ندرت، ویروس نیل غربی می‌تواند منجر به شرایط و بیماری ‌های دیگری شود، از جمله :

پانکراتیت، التهاب لوزالمعده است که می‌تواند باعث درد شکمی، تب، نبض تند و حالت تهوع شود.

– میوکاردیت، التهاب ماهیچه قلب است که می تواند اثر معکوسی بر توانایی اعضای بدن برای پمپاژ خون داشته باشد که می تواند به آریتمی، سکته مغزی و حملات قلبی منجر شود.

– التهاب عصب یا اعصاب محیطی بینایی که به عصب بینایی آسیب می زند که می تواند منجر به درد چشم، از دست دادن بینایی رنگی و از بین رفتن کامل بینایی شود.

– هپاتیت، ملتهب شدن کبد است که می‌تواند منجر به بروز اسهال، تهوع، یرقان و کاهش اشتها شود. عوارض شدید این بیماری شامل سیروز کبدی و سرطان کبد می باشد.

6. علائمی شبیه به آنفولانزا

هنگامی که افراد علائم نیل غربی را نشان می دهند، ممکن است آن را با بیماری آنفولانزا اشتباه بگیرند. برخی از افراد بدون هیچ دلیل روشنی، تب می کنند که بیماری تب نامیده می شود که حدود 20٪ از مبتلایان به این ویروس را تحت تاثیر قرار می دهد. حالت تهوع نیز به طور مکرر در کنار تب اتفاق می افتد. درجه تب معمولا پایین است، اگرچه که در موارد شدید ممکن است درجه تب، بیشتر باشد. علائم خستگی، درد کلی و از بین رفتن اشتها نیز ممکن است وجود داشته باشد.

7. درد مفاصل ناشی از ویروس نیل غربی

برخی افراد مبتلا به ویروس نیل غربی از درد مفاصل رنج می‌برند. مفاصل فرد مبتلا به این عفونت، به طور غیر عادی سفت و دردناک می‌شوند و احساس گرمی می‌کنند. این درد ممکن است در کنار اثراتی شبیه آنفولانزا ایجاد شود. برخی افراد درد مفاصل را با بیماری آرتریت اشتباه می گیرند، در حالی که پزشکان ممکن است علائم این بیماری را با بیماری دیگری ناشی از پشه اشتباه بگیرند مانند چیکونگونیا (chikungunya). درد و تورم مفاصل در بیماری چیکونگونیا، بیشتر از ویروس نیل غربی رواج دارد.

8. سردرد و درد بدن

علاوه بر علائم شبیه به آنفولانزا و درد مفاصل، افراد مبتلا به نیل غربی ممکن است درد های دیگری از جمله سردرد های شدید که از مرکز جمجمه شروع می شوند را نیز داشته باشند. برخی از افراد درد گردن، درد در قسمت فوقانی پشت یا درد بازو را تجربه ‌کنند. خستگی نیز عادی است. برخی افراد بیشتر روز خود را در بستر می گذرانند و انرژی زیادی برای بلند شدن ندارند.

ویروس نیل غربی

9. تورم غدد لنفاوی

در داخل بدن، غدد لنفاوی زیادی وجود دارند که نقشی اساسی در مبارزه با عفونت ‌ها را بازی می‌کنند. آنها به عنوان یک فیلتر خاص عمل می‌کنند که می توانند قبل از بروز بیماری، ویروس ‌ها و باکتری ‌ها را به دام بیندازند. غدد لنفاوی متورم می شوند چون برای مهار کردن باکتری ‌ها، ویروس و یا سایر مهاجمان مضر، سخت فعالیت می‌کنند.

در این مورد، مهاجم یک ویروس است. ویروس نیل غربی در درجه اول بر روی غدد لنفاوی در قسمت فوقانی بدن تاثیر می‌گذارد که ممکن است باعث ایجاد درد ثابت و دائمی شود، به ویژه اگر به شدت متورم شده باشند.

10. جوش و بثورات پوستی ناشی از ویروس نیل غربی

برخی از افرادی که به علائم عفونت نیل غربی مبتلا هستند، به جوش های قرمز رنگی را نیز دچار می شوند که عمدتا  بر روی تن، به خصوص  بر روی قسمت فوقانی پشت،گردن و قفسه سینه اثر می‌گذارند. در برخی افراد، این جوش ها به قسمت های بالایی بازوها، پاها، کف دست ها،کف پاها و یا صورت نیز پخش می‌شود. اگر جوش ها شدید باشند، ممکن است به کل بدن سرایت کنند. این جوش ها معمولا به صورت لکه های کوچک، قرمز، برآمده و  یا صاف و به رنگ های صورتی یا قرمز هستند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به ویروس نیل غربی قرار دارد؟

ممکن است در معرض بیشتر ابتلا به این عفونت قرار بگیرید، اگر:

  • در جایی زندگی کنید که ویروس نیل غربی در انسان، پرندگان، اسب ها یا پشه ها یافت می شود.
  • در ماه های گرم سال، زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنید.
  • از پوست خود را با یک ماده دفع کننده حشرات که حاوی DEET است، محافظت نکنید.

با این حال، حتی در مناطقی که وجود ویروس گزارش شده ‌است، بعید است که فرد از نیش پشه بیمار شود. اگر به عفونت ویروس نیل غربی مبتلا هستید، امکان اینکه به بیماری های وخیم و شدید دیگری مبتلا شوید وجود دارد.

اگر شما:

  • بیشتر از ۶۰ سال سن داشته باشید.
  • دارای شرایط پزشکی خاصی مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا و یا بیماری کلیوی باشید.

کمتر از ۱ % از افرادی که مبتلا به ویروس نیل غربی هستند، علائم و عوارض شدیدی را نشان می دهند. تقریبا تمام این افراد به طور کامل  بهبود پیدا می کنند. تعداد کمی از افرادی که مبتلا به ویروس نیل غربی هستند، در حدود ۱۰ درصد از آنها به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند.


بیشتر بخوانید: التهاب و تورم غدد لنفاوی را جدی بگیرید


علائم این بیماری چه مدت به طول می کشد؟

این بیماری در پی علائم ناشی از نیش عفونی، معمولا بین ۳ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. علائم بیماری نیز عموما چند روز طول می‌کشد، اگرچه حتی برخی افراد سالم گزارش داده اند که این بیماری چند هفته به طول می انجامد. وقتی عفونت به بیماری عصبی نیل غربی تبدیل می شود علائم شدید و جدی ممکن است ماه ‌ها طول بکشد.

ویروس نیل غربی، چگونه باعث بیماری شدید و مرگ انسان ‌ها می‌شود ؟

پس از انتقال عفونت از پشه آلوده، ویروس نیل غربی می‌تواند در سیستم خون تکثیر شده و از مانع خونی- مغزی عبور کند تا به مغز برسد. بروز این اتفاق، موجب بیماری عصبی نیل غربی می‌شود. در طول بیماری عصبی نیل غربی(WNND)، ویروس با عملکرد نرمال سیستم عصبی مرکزی تداخل پیدا می‌کند و باعث التهاب بافت مغز می‌شود.

بیماری عصبی نیل غربی در بعضی از مردم پیشرفت می کند و در برخی دیگر ناشناخته باقی می ماند. با این حال، یک واکنش ایمنی ضعیف ممکن است مسئول این قضیه باشد. برخی از محققان معتقدند که این ویروس وقتی به بیماری عصبی نیل غربی تبدیل می‌شود که سیستم ایمنی بدن فرد نمی‌تواند به اندازه کافی ویروس را کنترل کند و به این بیماری اجازه می‌دهد که در سیستم عصبی نفوذ بیشتری پیدا کند.

ویروس نیل غربی

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

نشانه ‌های خفیف تب نیل غربی معمولا به خودی خود برطرف می شوند. برای علائم و نشانه های عفونت شدید مانند سردرد های شدید، سفتی گردن، حواس ‌پرتی یا گیجی، به دنبال راهکارهای پزشکی باشید. بروز یک عفونت جدی معمولا نیازمند بستری شدن در بیمارستان دارد.

علل بیماری ویروس نیل غربی

چرخه انتقال ویروس نیل غربی

به طور معمول، ویروس نیل غربی از طریق پشه آلوده به انسان ها و حیوانات منتقل می‌شود. پشه‌ها زمانی آلوده می‌شوند که از پرندگان آلوده، تغذیه می کنند. شما نمی‌توانید از تماس اتفاقی با یک فرد و یا حیوان آلوده، به این بیماری مبتلا و آلوده شوید. اکثر عفونت ‌های ویروس نیل غربی در آب و هوای گرم رخ می‌دهد، یعنی زمانی که پشه ‌ها فعالیت دارند.

دوره نهفتگی، یعنی مدت زمان بین نیش زدن پشه آلوده و ظهور علائم بیماری، بین ۲ تا ۱۴ روز متغیر است. ویروس نیل غربی در آفریقا، آسیا، اروپا و خاور میانه اتفاق افتاده است. این بیماری در تابستان ۱۹۹۹ در آمریکا دیده شد و از آن زمان به بعد در هر ایالتی جز هاوایی و آلاسکا، و همچنین در کانادا گزارش شده ‌است.

سایر راه های احتمالی انتقال

در برخی موارد، ویروس نیل غربی ممکن است از طریق روش های دیگری از جمله پیوند اعضاء و انتقال خون نیز منتقل شود. با این حال، اهداء کنندگان خون برای بررسی وجود این ویروس باید غربالگری ‌شوند تا به طور قابل ‌توجهی، خطر آلودگی ناشی از انتقال خون کاهش پیدا کند.

همچنین گزارش‌ هایی مبنی بر انتقال احتمالی این ویروس از مادر به کودک در دوران بارداری و یا شیردهی و یا قرار گرفتن در معرض این ویروس در آزمایشگاه وجود دارد، اما این موارد به ندرت اتفاق می افتند و به طور قطعی مورد تایید قرار نگرفته اند.

عوامل خطر بیماری ویروس نیل غربی

بیشتر موارد ویروس نیل غربی در ایالات ‌متحده از ماه ژوئن تا سپتامبر رخ می‌دهد. موارد گزارش ‌شده در تمام ۴۸ ایالت، پایین ‌تر گزارش شده‌ است.

خطر عفونت شدید و جدی

حتی اگر به این عفونت مبتلا شده ‌اید، خطر پیشرفت یک بیماری مرتبط با ویروس نیل غربی، بسیار کم است یعنی کمتر از ۱ درصد افرادی که به شدت به این بیماری آلوده شده‌اند و بیشتر افرادی که بیمار می‌شوند به طور کامل بهبود پیدا می کنند.

احتمال ابتلای شما به یک عفونت شدید و یا مهلک بر اساس موارد زیر است:

سن

افراد سالمند در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

برخی شرایط پزشکی خاص

بیماری‌ های خاص مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا و بیماری کلیوی، ریسک ابتلای شما را افزایش می‌دهند و همچنین دریافت پیوند عضو، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

تشخیص بیماری ویروس نیل غربی

علاوه بر انجام معاینه فیزیکی، از طریق انجام آزمایشات زیر، پزشک می تواند وجود ویروس بیماری نیل غربی یا بیماری های مرتبط با آن مانند مننژیت یا آنسفالیت را تایید کند.

تست های آزمایشگاهی

اگر شما به این ویروس آلوده باشید، آزمایش خون ممکن است بالا رفتن سطح آنتی بادی ها را نسبت به ویروس نیل غربی را نشان دهد. آنتی بادی ها، پروتئین های سیستم ایمنی بدن هستند که نسبت به مواد خارجی مانند ویروس ها حمله می کنند.

ویروس نیل غربی

گرفتن مایع نخاع

رایج ترین روش برای تشخیص مننژیت، تجزیه مایع مغز نخاعی در اطراف مغز و نخاع است. در این روش یک سوزن بین مهره های پائین ستون فقرات قرار داده می شود و یک نمونه از این مایع برای انجام آزمایش برداشته می شود. نمونه مايعات ممكن است تعداد بالای سلول هاي سفيد را نشان دهد که نشانه ای مبنی بر مبارزه سيستم ايمني بدن با یک عفونت و آنتي بادي هاي ويروس نيل غربي است.

آزمایش مغز

در برخی از موارد، با گرفتن نوار مغزی (EEG) یا اسکن MRI فعالیت مغز اندازه گیری می شود که این کار  می تواند به تشخیص التهاب مغز کمک کند.

درمان بیماری ویروس نیل غربی

هیچ درمان خاصی برای عفونت ویروس نیل غربی وجود ندارد. افرادی که دارای علائم خفیفی هستند معمولا بعد از چند روز بهتر می‌شوند. شما می‌توانید برای کاهش تب و یا هر نوع درد دیگر از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده کنید.

افرادی که بیماری شدیدی دارند ممکن است در بیمارستان بستری شوند و به آنها مایعات داخل وریدی (IV) تزریق شود و ممکن است نیاز داشته باشند که در دستگاهی به نام دستگاه تهویه قرار بگیرند تا بهتر نفس بکشند. پزشک نیز تلاش خواهد کرد تا آنها را از ابتلا به عفونت ‌های دیگر مانند ذات‌الریه دور نگه دارد.

زندگی با ویروس نیل غربی

ویروس نیل غربی معمولا باعث بروز علائم خفیفی می‌شود. اکثر افراد در عرض مدت چند روز بهبود پیدا می کنند. برخی از نشانه ‌ها ممکن است چندین هفته به طول بیانجامد از جمله ضعف و یا خستگی. اما این علائم نیز به موقع، بر طرف خواهند شد.

بیشتر افرادی که به بیماری شدید ویروس نیل غربی مبتلا می شوند، بهبود می‌یابند. اما بهبودی می‌تواند چندین هفته یا چندین ماه طول بکشد. این امکان نیز وجود دارد که برخی از اثرات این ویروس بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد و هرگز از بین نرود. بیماری طولانی و بلند مدت، ممکن است باعث بروز آسیب مغزی و یا معلولیت دائمی شود. اما به خاطر داشته باشید که کمتر از ۱ % از افرادی که از ویروس نیل غربی بیمار می‌شوند، به بیماری شدیدی مبتلا می شوند.

درمان اینترفرون

دانشمندان از اینترفرون برای درمان استفاده می‌کنند که نوعی درمان سلول های ایمنی است و به عنوان یک درمان برای آنسفالیت ناشی از ویروس نیل غربی استفاده می شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که اینترفرون می گیرند،بهتر از آنهایی هستند که دارو دریافت می‌کنند اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

آیا ویروس نیل غربی مسری است؟

مهم است به یاد داشته باشید که ویروس نیل غربی مسری نیست و نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای مثال، فرد نمی‌تواند ویروس را از طریق لمس کردن یا بوسیدن کسی که مبتلا به این بیماری است، دریافت کند. همچنین، یک مددکار بهداشتی که فرد بیمار را درمان می‌کند، نمی‌تواند عفونت را به دیگران سرایت دهد.

انسان ‌ها، میزبان ‌های مرده ای برای این ویروس هستند، به این معنی که ما می‌توانیم آلوده شویم اما سیستم‌ ایمنی بدن، از تکثیر آن به اندازه کافی جلوگیری می‌کند تا به پشه و سپس به میزبان ‌های دیگر منتقل شوند. اسب ‌ها نیز می‌توانند به ویروس نیل غربی مبتلا شوند، اما آنها نیز میزبان مرده هستند و نمی‌توانند انسان‌ ها را آلوده کنند.

ویروس نیل غربی

موارد نادری که باعث شیوع ویروس نیل غربی می شوند

در موارد خیلی کم و ناچیز، ویروس نیل غربی از طریق این موارد غیرمعمول پخش می شوند:

  • تزریق خون
  • پیوند اعضاء
  • شیر دهی
  • بارداری (از مادر به کودک)
  • قرار گرفتن در آزمایشگاه

خطرات ویروس نیل غربی در دوران بارداری چیست ؟

مادران باردار ریسک بسیار کمی برای انتقال ویروس نیل غربی به نوزادان خود دارند. با این حال، تنها تعداد کمی از این موارد تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته ‌اند. این بدان معنی است که تعیین درصد انتقال ویروس نیل غربی در دوران بارداری و در نتیجه عفونت جنین یا مشکلات پزشکی در نوزادان امکان پذیر نیست.

مطالعه ای که بر روی مادران آلوده انجام گرفت، نشان داد که تمام ۱۷ کودک، سالم به دنیا آمده‌اند. در حقیقت، تنها یک نمونه مستند از نوزادی که در دوران بارداری به این عفونت مبتلا شده، وجود داشته ‌است. با این حال، نگرانی ‌ها همچنان درباره انتقال ویروس نیل غربی از مادر به کودک وجود دارد که می‌تواند با اثرات مضر سلامتی همراه باشد. به همین دلیل، زنان باردار باید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس نیل غربی و دیگر عفونت ‌های ناشی از پشه، اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

آنها می‌توانند این کار را با پیروی از سه اقدام احتیاطی انجام دهند:

  • دور بودن از پشه ‌ها و نواحی که دارای پشه هستند.
  • استفاده از لباس ‌های محافظ پشه، از جمله لباس های آستین بلند
  • از مواد دفع کننده حشرات که حاوی DEET هستند استفاده کنیدو
  • این مواد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) مورد تایید واقع شده و برای زنان باردار خطری ندارد.

آیا می‌توان ویروس نیل غربی را به طور مستقیم از پرندگان گرفت؟

هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن فرد به ویروس نیل غربی با لمس پرندگان آلوده، چه پرندگان زنده و چه مرده، وجود ندارد. با این حال، به طور کلی از تماس پوست در هنگام لمس حیوانات مرده، از جمله پرندگان مرده، پیشگیری کنید. از دستکش و یا کیسه‌ های پلاستیکی دوبل باید برای برداشتن و از بین بردن لاشه ‌ها استفاده کنید.

خوردن پرندگان یا حیوانات آلوده

هیچ مدرکی که نشان دهد با خوردن پرندگان یا حیوانات آلوده، ویروس می تواند به انسان‌ ها منتقل شود وجود ندارد. سلامت و بهداشت کلی  را رعایت کنید و به خاطر خطر ابتلا به پاتوژن های ناشی از مواد غذایی، باید همیشه اقدامات احتیاطی را رعایت کنید تا مطمئن شوید که گوشت به طور کامل پخته شده ‌است.

پیشگیری از انتقال ویروس نیل غربی

بهترین روش برای جلوگیری از انتقال ویروس نیل غربی و سایر بیماری های ناشی از پشه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض پشه ها و آب های راکدی است که پشه ها از آن تغذیه می کنند.

  • بسته شدن ناودان پشت بام
  • استخرهای شنای متروکه و یا آب راکد در استخر
  • تعویض آب در ظرف آب حیوانات خانگی به طور منظم
  • از بین بردن لاستیک های قدیمی و یا ظروف استفاده نشده
  • نصب توری بر روی پنجره ها و درها

ویروس نیل غربی

برای کاهش قرار گرفتن در معرض پشه ها:

  • اجتناب از فعالیت غیر ضروری در فضای باز در هنگام سحر، غروب و ابتدای شب که بیشترین زمان فعالیت پشه ها است.
  • پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار در هنگام بیرون رفتن از منزل
  • از اسپری ‌های دافع حشرات برای دفع حشرات از روی پوست و لباس خود استفاده کنید.
  • غلظت این مواد را براساس ساعت های محافظتی که نیاز دارید انتخاب کنید.
  • هر چه درصد یا غلظت بیشتر باشد، این مواد دافع مدت زمان بیشتری کار می کنند
  • در خارج از منزل، بر روی کالسکه نوزاد یا محوطه بازی کودک، پشه بند ببندید.

پیش آگهی درباره عفونت ویروس نیل غربی

از آنجایی که ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند هیچ گونه علائم و یا نشانه ای ندارند، پیش آگهی کلی یا احتمال بهبودی کامل، بسیار خوب است. از بین ۲۰ درصد افرادی که علائم و نشانه‌ هایی را بروز می دهند، اغلب علائم خفیف هستند و ممکن است یک هفته طول بکشد، اما این احتمال وجود دارد که ضعف، خستگی و مشکل در تمرکز، هفته ‌ها تا ماه ها به طول بیانجامد.

این علائم باقیمانده احتمالا در افراد بالای 50 سال، بیشتر دیده می شو. مطالعه پرسشنامه‌ ای از افراد آلوده در طول شیوع این بیماری در سال ۱۹۹۹ در نیویورک نشان داد که فقط ۳۷ در صد از افراد، پس از یک سال از ابتلا به عفونت، به حالت عادی برگشته اند. جالب اینکه، احتمال بهبودی کامل در کسانی که علائم و نشانه های خفیفی در مقابل این بیماری شدید دارند، فرقی نمی‌کند. سن و سلامت کلی قبل از عفونت، پیش ‌بینی‌کننده احتمال بهبودی فرد است.

افرادی که بیشتر از ۶۵ سال سن دارند به احتمال زیاد در بیمارستان بستری می‌شوند. افراد زیر ۶۵ سال به احتمال زیاد بهبودی کاملی خواهند داشت.کودکان به احتمال کمتری مبتلا به بیماری عصبی نیل غربی و یا علائم و نشانه های طولانی مدت می شوند.


بیشتر بخوانید: امراضی که از حیوانات خانگی خود می گیرید


داروها و درمان های خانگی برای ویروس نیل غربی

موثرترین درمان برای ویروس نیل غربی استفاده از ریشه پوک، شبدر قرمز، ریشه قاصدک، اکیناسه، قارچ های شیتاکه، رزماری، زنجبیل، سیر، چای سبز، ریشه آستراگالوس، علف لیمو و اوکالیپتوس می باشد، اما مهمترین استراتژی، پیشگیری است. ویروس نیل غربی یک نوع آربوویروس زونوتیک است که به وسیله پشه ای که قبلا یک پرنده آلوده را نیش زده است و سپس یک فرد را نیش زده، منتقل می شود.

اگر چه که تمام موارد کشنده نیستندو همه انسان‌ ها نیز نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر نیستند، اما در بسیاری از موارد نیز می‌تواند کشنده و مهلک باشد. هیچ واکسن و یا درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما حتی در موارد خیلی شدید، این بیماری می‌تواند با استراحت مناسب، مایعات تزریقی داخل وریدی و درمان شرایط ثانویه، درمان شود.

ویروس نیل غربی

برخی از داروهای موثر برای ویروس نیل غربی عبارتند از:

سیر و درمان ویروس نیل غربی

نه تنها بوی سیر هرگونه پشه ای را دفع می کند بلکه غنی از ترکیبات آلی است که باعث سم زدایی بدن می شود، باعث تحریک سیستم گردش خون می شود و به تصفیه سیستم لنفاوی بدن که با حمله ویروسی به خطر افتاه است، کمک می کند.

ریشه آستراگالوس

این گیاه یک داروی ایمنی مقوی و نیرو بخش خفیف است که باعث تحریک تولید سلول های سفید خون اضافی می شود. اگرچه ویروس نیل غربی یک بیماری خود ایمنی نیست، ولی سیستم ایمنی به خطر افتاده نه تنها انقباض ویروس را آسان تر می کند، بلکه تغییر شکل آن را به اشکال جدی تر نیز دشوار می کند. با تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از مکمل های ریشه آستراگالوس، می توانید علائم خود را قبل از اینکه شدید تر و یا حتی کشنده شوند، مدیریت کنید.

رزماری

از رز ماری در امور آشپزی و درمان‌های گیاهی استفاده ‌های زیادی می شود و در مورد ویروس نیل غربی، ماهیت ضد ویروسی و دیافورتیک(تعریق) آن، یک درمان موثر است. نه تنها مواد تشکیل‌ دهنده فعال در رزماری به دنبال ویروس ‌ها و خنثی ‌سازی آنها خواهند بود، بلکه به باز کردن منافذ پوستی و تحریک تعریق نیز کمک می‌کنند که می‌تواند بدن را به سرعت سم زدایی کند و ویروس را از بین ببرد، قبل از اینکه منجر به بروز یک آسیب جدی شود.

اکیناسه و درمان ویروس نیل غربی

یک محرک ایمنی موثر دیگر، مکمل‌ های اکیناسه هستند که برای هر فردی که ممکن است به ویروس نیل غربی، حتی نوع خفیف آن مبتلا شده باشد توصیه می شود. این ماده می‌تواند باعث تحریک و تولید گلبول ‌های سفید خون شود و دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی طبیعی است که می‌تواند از ادغام ویروس ها جلوگیری کند.

زنجبیل

این درمان برای بیشتر بیماری ‌ها و همچنین در درمان ویروس نیل غربی موثر و مفید است. زنجبیل نه تنها به تصفیه سموم بدن با تحریک کلیه‌ ها و کبد کمک می‌کند بلکه باعث تسکین درد عضلات می شود و تب را کاهش می‌دهد که دو علامت اصلی ویروس نیل غربی هستند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدان طبیعی زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از بروز علائم جدی ‌تر کمک کند.

ویروس نیل غربی

چای سبز

ما در مورد چای سبز در رابطه با بسیاری از بیماری ه و شرایط صحبت می‌کنیم و تانن ها و آنتی‌اکسیدان‌ های طبیعی موجود در چای سبز، برای درمان و پیشگیری از ویروس نیل غربی ایده ‌آل هستند.چای سبز سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، سیستم سموم منفی را تحریک می‌کند، باعث تحریک متابولیسم می شود و التهاب، سردرد و تب را کاهش می‌دهد، که همه این ها در مورد کسانی که از انواع خفیف ویروس نیل غربی رنج می‌برند، شایع است.

ریشه قاصدک و درمان ویروس نیل غربی

بسیاری از مردم به ریشه قاصدک به عنوان یک داروی ادرار آور نگاه می کنند زیرا می‌تواند برای تخلیه سموم از بدن که باعث بروز عفونت ویروس نیل غربی می شود، بسیار مفید باشد. علاوه بر این، ترکیبات آلی یافت ‌شده در ریشه قاصدک، محرک کبد و سیستم لنفاوی بدن است که پاتوژن ها را کنترل می‌کند، آن را به مواد غیر تهدید کننده تجزیه می‌کند و در نهایت سموم ویروسی را از بین می‌برد.