سفر لیلا اوتادی به دوران مظفرالدین شاه

منبع: ایران آرت

121

1398/11/7

10:32


"جشن سربرون" در حالی اطراف شهریار جلوی دوربین است که تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی ابراز امیدواری می‌کند اسفندماه به لوکیشن امامزاده داود برسند.

ایران آرت، این روزها یکی از سریال‌های بلند تاریخی و الف تلویزیون در "زرنان" اطراف شهریار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قدس فیلمبرداری می‌شود. مجتبی راعی کارگردان این سریال نقش خاکستری "جشن سربرون" را به محمود پاک‌نیت سپرده که پیش از این بارها این نقش را در زمینه‌ها و گونه‌های مختلف تجربه کرده است. مصداق بارز آن می‌توان به نقش این بازیگر پیشکسوت در "خانه‌ای در تاریکی" و حتی "شب دهم" اشاره کرد. نقش اصلی دیگر را حسین محجوب بازی می‌کند که او را در مجموعه کاراکترها، "بهادر" و کدخدای "جشن سربرون" می‌نامند و قرار است در لوکیشن حوالی امامزاده داود، لیلا اوتادی به داستان "جشن سربرون" بپیوندد و نقش همسر "بهادر" را ایفا کند.

این سریال بلند تاریخی و الف تلویزیون به دوران مظفرالدین‌شاه و پیروزی مشروطه‌خواهان می‌پردازد. سریالی که داستانش در میان عشایر می‌گذرد و در سه فصل نوشته شده و اکنون تصویربرداری فصل اول این سریال آغاز شده که ماجرای چند خان و رعیت را به تصویر می‌کشد. فصل دوم داستان در زمان پهلوی رخ می‌دهد و در صورت تأمین بودجه قرار است فصل دوم "جشن سربرون" هم ساخته شود.

مجتبی راعی در زمان کلید خوردن سریال به نکته قابل تأملی اشاره کرد که هرچند اساس قصه بر واقعیت است و چندین ماه در شیراز با نوادگان چند ایل عشایری فارس درباره وقایع آن زمان صحبت کردم اما برای پرهیز از هر نوع سوء تفاهم که منجر به دعوای قومیتی شود، سریال را در فضایی تخیلی نوشته‌ام و از این رو بازیگران سریال بدون لهجه بازی می‌کنند.

محمود پاک‌نیت بازیگر نقش فتح‌الله‌خان یکی از نقش‌های محوری سریال "جشن سربرون" است در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به علاقه‌مندی‌اش در ایفای نقش کارهای تاریخی تلویزیون اشاره کرد. او گفت: فتح‌الله‌خان، شخصیت جاه‌طلبی است که همراه با حاکم فارس مسیر قصه را پیش می‌برد و البته در بخشی از قصه، مخاطب شاهد رفتار درست او خواهد بود تا وجوه مختلف این شخصیت را بشناسد.

او درباره اصطلاح "جشن برون" که نام این سریال تلویزیونی است،‌ تأکید کرد: "جشن سربرون" یک اصطلاح درباره جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود؛ به این صورت که وقتی بافت قالی تمام می‌شود، قالی را از بالای دار می‌بُرند و به اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بُریم؛ این رسم، وجه تسمیه داستان و محور قصه خواهد بود.

پاک‌نیت به ماجراهای "فتح‌الله خان" در قصه "جشن سربرون" اشاره کرد و افزود: داستان "فتح الله‌خان" در منطقه فارس می‌گذرد که یکی از خان‌های آن منطقه است که زیر نظر والی فارس که قوام‌الدوله است طائفه‌ای را رهبری می‌کند. آدم‌خشن و شخصیت منفی است که البته در اواخر داستان، رفته رفته خاکستری می‌شود به طوریکه به پسرش می‌گوید خیلی مراقب قوام باشد و پسرش را نصیحت می‌کند؛ اما گوشش بدهکار نیست و عاقبت نتیجه‌اش را می‌بیند.

"جشن سر برون" مجموعه‌ای 36 قسمتی به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است که به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد. فرخ نعمتی دیگر نقش محوری این سریال را برعهده دارد و نامش مباشر خان است؛  صدرالدین حجازی هم که با نقش "خولی" او را بیشتر می‌شناسند نقش شوکت‌خان را در "جشن سربرون" ایفا می‌کند.

دیگر بازیگران این سریال، حسین محجوب، نادر فلاح، لیلا اوتادی، قاسم زارع،  داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصر نصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، بیوک میرزایی، ارسلان قاسمی، مهران نایل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی و رضا سیدی از بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو