پاک کردن لکه های چرب از آشپزخانه

منبع: بیتوته

81

1398/11/7

11:53


پاک کردن لکه های چرب از آشپزخانه



 

لکه های چرب آشپزخانه, پاک کردن لکه های چربی

پاک کردن لکه های چربی

 

کابینت های آشپزخانه، فیلتر تهویه، هود و البته سطح اجاق گاز، بیشترین قسمتهایی هستند که تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند.

پاک کردن چربی کابینت و آشپزخانه

جلوگیری از ایجاد لکه های روغنی بر روی اجاق گاز هنگام آشپزی کردن اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، این لکه ها جلوه زشتی به آشپزخانه می ‎دهند. مناطقی که بیشتر تحت تاثیر این لکه های روغنی هستند عبارتند از: کابیت، هود و اجاق گاز.

 

تمیز کردن این لکه های روغنی از روی وسایل آشپزخانه به وسیله یک دستمال خشک و یا مرطوب، تنها منجر به اتلاف وقت و انرژی می ‎شود. بسیاری از پاک کننده های شیمیایی نیز در ترکیب با گرد و غبار موجود بر روی وسیله مورد نظر، کارآیی ندارند و علاوه بر این، پاک کننده های حاوی آمونیاک برای سلامتی مضر هستند.

 

در این مطلب شما را با روش های پاک کردن انواع لکه های چربی در آشپزخانه آشنا می کنیم.

 

پاک كردن چربی کابینت فلزی:

برای تمیز کردن چربی از روی کابینت فلزی می توان مقداری شامپو فرش را در آب حل کنید و با اسفنج بر روی کابینت بکشیم تا به خوبی تمیز شود. خیلی مواظب باشید که به هیچ وجه از اسکاچ فلزی بر روی کابینت استفاده نکنید. در مرحله آخر با دستمال خشک سطح آن را تمیز کنید تا رطوبت باقی مانده از بین برود.

 

پاک كردن چربی کابینت ام دی اف

 

پاک كردن چربی کابینت ام دی اف

همانند روش قبل می توان از شامپو فرش به همراه اسفنج، برای خلاصی از چربی کابینت ام دی اف استفاده کرد، اما نکته ای که در این جا وجود دارد این است که برای از بین بردن لکه چربی کابینت های ام دی اف از مواد شوینده ای مانند وایتکس، شیشه پاک کن و مواد شوینده الکل دار و ... به هیج وجه استفاده نشود.

 

لکه‌ ها را بلافاصله پاک کنید:

بهترین زمان برای از بین بردن لکه های روی دیوار زمانی است که تازه ایجاد شده باشند. در این زمان می توانید با استفاده از یک دستمال کاغذی روغن چکیده شده روی سطوح را به راحتی پاک کنید. این کار هم زحمت کمتری دارد و هم نیازی به استفاده از شوینده های مختلف نیست. توجه داشته باشید لکه هایی مثل لکه‌ گوجه فرنگی و آبلیمو خاصیت اسیدی دارند و می توانند سطوح فلزی را به مرور زمان نابود کنند. تا جایی که امکان دارد این گونه لکه ها را تا خشک نشده، از سطوحی که به آن چسبیدند، تمیز کنید.

 

تمیز کردن چربی هود با پودر لباسشویی

راه حل کارآمد دیگری که برای تمیز کردن لکه چربی از روی هود پیشنهاد می کنیم، استفاده از پودر ماشین لباسشویی است. پودر لباسشویی حاوی مقدار فراوانی مواد پاک کننده بسیار قوی برای تمیز کردن چربی از روی لباس ها است که برای از بین بردن لکه چربی از روی هود نیز کاربرد دارد. با توجه به اینکه پودر لباسشویی یک پاک کننده شیمیایی است، حتما از دستکش استفاده کنید تا پوست دستتان آسیب نبیند.

 

 

پاک كردن چربی هود با جوش شیرین

یکی از موثرترین روش های از بین بردن لکه چربی از روی هود، استفاده از خمیر جوش شیرین است. برای این کار باید مقداری آب و جوش شیرین را به نحوی با یکدیگر ترکیب کنید که خمیر نرمی بدست آید. حالا خمیر بدست آمده را روی یک مسواک تمیز قرار داده و روی لکه های چربی بکشید تا پاک شوند. در پایان با یک دستمال خیس یا تکه ای اسفنج، خمیرهای باقی مانده روی هود را پاک کنید. همچنین می توانید بجای تهیه خمیر، مقداری جوش شیرین را در آب گرم حل کنید و روی بدنه هود اسپری کنید و سپس با مسواک و پارچه لکه های چربی را تمیز نمایید.

 

پاک كردن چربی هود آشپزخانه با سرکه سفید

اگر پودر ماشین لباسشویی یا جوش شیرین در منزل ندارید، از سومین راه آسان برای از بین بردن لکه چربی از روی هود، استفاده کنید. در یک بطری آب پاش، به اندازه مساوی آب و سرکه سفید بریزید و محلول بدست آمده را روی چربی های بدنه هود اسپری کنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا محلول آب و سرکه، همه چربی های سخت را پاک کند. اکنون برای پاک کردن لکه چربی از روی هود، از یک دستمال نرم استفاده کنید. خواهید دید که چربی ها به آسانی تمیز خواهند شد. سپس دستمالی را با آب مرطوب کنید و مجددا روی بدنه هود بکشید تا باقیمانده محلول سرکه و چربی ها نیز پاک شوند. سرکه سفید برای نظافت منزل و تمیزکاری های آشپزخانه یک محلول فوق العاده ایمن و تاثیر گذار است.

 

پاک كردن چربی هود

 

توصیه: زمانی که چربی ها مدت زیادی روی هود و گاز و اطراف آن ها باقی مانده باشند، پاک کردن آن ها بسیار دشوارتر می شود. برای از بین بردن لکه چربی منتظر زمان مشخصی نباشید. اگر هر روز پس از پخت و پز روزانه با یک دستمال روی هود و گاز و اطراف آن را تمیز کنید، لکه های چربی سخت روی آن ایجاد نخواهد شد.

 

نکاتی برای تمیز کردن هود

به هیچ عنوان برای تمیز کردن سطوح فلزی از برس های سخت و سیمی و حتی اسفنج های زبر استفاده نکنید. این کار باعث خراشیده شدن سطوح فلزی می شود. در این موارد استفاده از پارچه نرم بهترین راه حل است.

 

 توجه داشته باشید سطوحی را که با سرکه تمیز می کنید، ابتدا با یک پارچه نمدار تمیز کنید، بعد با استفاده از یک پارچه خشک سطوح فلزی را پاک کنید. استفاده از پارچه نمدار به خاطر آن است که سطوح فلزی از وجود سرکه به طور کامل پاک شود. موادی مثل سرکه می توانند سطوح فلزی را با گذشت زمان نابود کنند.

 

 هنگام آشپزی، بهتر است درپوش ظروف پخت و پز گذاشته شود.

 

 هود و اطراف آن را به طور مرتب، حداقل هر دو هفته یکبار تمیز کنید تا از جمع شدن چربی و گرد و خاک جلوگیری شود. در حالت ایده آل فیلتر هود باید در ماه یکبار تمیز شود. برای پاک کردن برخی فیلترها می توان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

 

 با انگشتان چرب، به کابینت ها دست نزنید.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو