سوابق محمد جعفر مجرد نماینده ایران در صندوق بین المللی پول +عکس

منبع: ساتین

50

1398/11/7

12:48


محمد جعفر مجرد حدود یک دهه سکاندار نمایندگی ایران در صندوق بین المللی پول بوده است. وی در واقع در از سال ۱۳۸۷ رسما نماینده ایران در صندوق بین المللی پول است و به طور همزمان یکی از مدیران اجرایی این صندوق نیز به شمار می رود.

مجرد در دولت‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم و زمان دولت‌های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد معاون ارزی بانک مرکزی بود اما به دلیل اقدام برای خرید ۲ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، و پس از آنکه احمدی‌نژاد از این اقدام مطلع شد در سال ۱۳۸۶ وی را برکنار کرد.

پس از برکناری، مجرد جانشین عباس میر آخور به عنوان نماینده ایران در صندوق بین المللی پول شد.

مجرد کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۵۰ در رشته اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا دریافت کرده و مدرک دکتری را نیز در سال ۱۳۵۶ در رشته اقتصاد بین الملل و اقتصادسنجی از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا گرفته است.

مدیران و مسئولان ایران محمد جعفر مجرد کیست کله گنده های ایران صندوق بین المللی پول

بر اساس شنیده های موثق خبرنگار «نود اقتصادی» با وجود اینکه پایان ماموریت نماینده ایران در صندوق بین المللی پول اعلام شده است اما وی از تحویل کرسی نمایندگی ایران خودداری می کند. نماینده ایران در صندوق بین المللی پول محمد جعفر مجرد بوده و گفته می شود رییس کل بانک مرکزی دو  ماه قبل پایان ماموریتش در این نهاد را به وی ابلاغ کرده است. در ایران متولی روابط با صندوق بین المللی پول بانک مرکزی است.

اما با وجود اعلام رسمی پایان ماموریت، مجرد به دلایل نامشخصی از تحویل کرسی نمایندگی ایران خودداری کرده و اصرار بر ادامه حضور خود در امریکا دارد. نام محمد جعفر مجرد با بخشی از اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا گره خورده است. برخی رسانه ها او را شاه مهره خرید اوراق قرضه دو میلیارد دلاری می دانند که دست آخر از سوی  آمریکا بواسطه تحریم ها مشمول توقیف شد.

مجرد در دوران محمود احمدی نژاد از معاونت ارزی بانک مرکزی کنار گذاشته شد و از آن زمان ۱۲ سالی می شود که نماینده ایران در صندوق بین المللی پول در واشنگتن است. اما پس از ۱۲ سال اکنون که قرار شده به ماموریت او در این نهاد پایان دهند به شکل شگفت انگیزی از واگذاری پست و بازگشت به کشور سرپیچی و تمرد کرده است.

ظاهرا محمد جعفر مجرد پشتیبانان بسیار قدرتمندی دارد، که علیرغم تمام تلاش‌های دولت و بانک مرکزی تا کنون توانسته مسئولیت را منتقل نکند. اما پشتیبانان او برای تمرد از فرمان چه کسانی هستند؟

یکی از فرضیه هایی که می توان برای این تمرد از واگذاری مسئولیت بیان کرد حمایت های خارجی است.

فرضیه دیگر در ریشه یابی این تمرد از تحویل ماموریت، حمایت داخلی است، نماینده ای که واسطه روابط ایران و صندوق بین المللی پول خاتمه ماموریتش را اعلام کرده منافع چه کسانی را تامین می کند که به پشتوانه آنان از دستور رسمی و تحویل کرسی نمایندگی استنکاف می کند؟

این افراد چه کسانی هستند که قدرت نقض کردن نامه رسمی رییس کل بانک مرکزی را دارند؟ بهتر است دولت یا سخنگوی آن و بانک مرکزی در این رابطه پاسخگو باشند.

منبع : نود اقتصادی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو