با ورزش تنیس بیشتر و کامل تر آشنا شوید

با ورزش تنیس بیشتر و کامل تر آشنا شوید


منبع: نمناک

255

1398/11/7

14:27


ورزش تنیس یکی از رشته های ورزشی مدرن است که در جهان طرفداران بسیاری دارد، ورزش تنیس قوانین، اصول و ابزار خاص خود را دارد که در ادامه با تمام آنها آشنا خواهید شد.

قوانین ، اصول و تاریخچه رشته ی ورزشی تنیس

تنیس جزء ورزش های مدرن محسوب می شود و اولین بار از انگلستان آمد و انگلیس اولین کشوری بود که طرفداران زیادی را در مورد تنیس به خود جذب کرد و این اتفاق برای اولین بار در لندن در سال 1877 افتاد.

تنیس هم اکنون در مسابقات المپیک نیز حضور دارد و از سال 1988 از سئول این اتفاق رخ داد و البته چندین سال در این بین این ورزش را از المپیک حذف کردند، چون که قوانین تنظیم شده برای برد و باخت به درستی در آن تعریف نشده بود. فدراسیون بین المللی تنیس در سال 1924 این مشکل را حل کرد و قوانین دقیق و تازه ای را برای تنیس وضع کرد و باعث شد که این ورزش دوباره در المپیک حضور داشته باشد.

چگونه تنیس بازی کنیم؟

تنیس را می توان به تنهایی یا دو نفره بازی کرد و هدف در بازی تنیس این است که توپ را به سمت مقابل پرتاب کنیم و این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که یک نفر نتواند توپ را به حریف خود برگرداند و توپ روی زمین بیافتد.

بازی تنیس سه ست دارد و کسی که بتواند دو ست را ببرد، برنده بازی معرفی می شود و هدف این است که در وهله اول شش بازی انجام دهیم و برای ست پایانی، حداقل باید دو امتیاز بین دو حریف تفاوت وجود داشته باشد.

امتیاز دهی ورزش تنیس

امتیازهای بازی 15 ، 30 و 40 می باشد و هر زمان که یک نفر ببرد، 15 امتیاز می گیرد و در ست بعدی باید امتیاز به 30 برسد و بعد 40 و اگر در ست دوم، هر دو طرف امتیاز 40 داشته باشند، باید تا جایی بازی کنند که اختلاف امتیاز آن ها به دو برسد.

 

زمین ورزشی تنیس

نحوه امتیاز دادن در رشته ورزشی تنیس

مشخصات زمین ورزش تنیس

تنیس را در یک زمین مستطیل شکل بازی می کنند و معمولاً اندازه زمین تنیس کمی متفاوت می باشد و گاهی اوقات برای سهولت بیشتر، این زمین پهن تر و عریض تر خواهد بود و معمولا طول زمین تنیس 23.77 1 و پهنای آن 8.23 متر می باشد و در اطراف این زمین می توان منطقه ای را برای افتادن توپ در آن جا قرار داد.

این زمین به دو قسمت تقسیم می شود، ناحیه ای برای پایان بازی قرار داده می شود که حدود 1.7 متر می باشد و مرکز آن نیز 914 سانتی متر است.

زمین را با خط های مختلف از یکدیگر جدا می کنند و هر قسمت از دو طرف تور را به دو قسمت تقسیم می کنند که به آن محل سرویس می گویند و معمولا سطح زمین را می توان تغییر داد، که سه متغیر اصلی برای آن وجود دارد.

زمین تنیس معمولا از خاک رس می باشد و نسبتا نرم است و به راحتی می توان روی آن دوید و حرکت کرد.

تجهیزات مورد استفاده برای بازی تنیس

در تکمیل بخش قبلی ورزش و تناسب اندام نمناک باید بگوییم تجهیزات برای تمرین تنیس بسیار پایه می باشد مثلا باید لباس مناسب داشته باشیم که هیچ قانونی برای یونیفرم در آن وجود ندارد و باید لباس هایی را بپوشیم که ظاهر ساده داشته باشند و بتوانیم به راحتی درون آن حرکت کنیم و به غیر از لباس نیز به یک راکت و توپ نیاز داریم.

راکت مخصوص بازی تنیس:

راکت باید سطح کاملاً صافی داشته باشد که از خط های افقی و عمودی تشکیل شده است.

راکت ها معمولاً 185 سانت طول و 80سانت پهنا دارند و باید به گونه ای باشد که طرز ایستادن و حرکت بازی کننده را تغییر ندهد و گاهی اوقات راکت ها که به گونه ای هستند که می توان تنها آن را کوتاه یا بلند کرد.

ورزش تنیس

وسایل مورد نظر ورزش تنیس

توپ تنیس:

توپ های تنیس معمولاً زرد هستند و معمولاً هیچ نوع درز یا شکافی روی آنها قرار ندارد و قطر این توپ ها 6.35 تا 6.67 سانتیمتر می باشد و وزن آن ها نیز بین 56 تا 58 و نیم گرم است.

داوران ورزش تنیس

در مسابقه تنیس به طور کلی 12 داور وجود دارد که آن ها در صندلی های مختلف در اطراف زمین بازی نشسته اند. داور شبکه، داور کناری و مرکزی، داور سرویس، داور پرتاب و غیره. در این قسمت می توانید وظایف هر یک از داور ها را مطالعه کنید.

داور صندلی:

این فرد مسئول رهبری کردن مسابقه است و او امتیازها را اعلام می کند و می تواند افراد را در طول بازی تعویض کند یا اینکه می تواند پنالتی را اعلام کند، اخطار یا کارت قرمز بدهد.

داور شبکه:

این فرد چک می کند که آیا توپ در هنگام رفت و آمد به تور برخورد کرده است یا خیر و یک دستگاه الکترونیکی نیز در این زمینه به او کمک می کند.

داور توپ:

برای این کار دو داور وجود دارد و آنها مسئول مراقبت از این هستند که ببیند توپ پرتاب شده از سر بازیکنان از خط سرویس خارج نشده باشد.

داور سرویس ورزش تنیس:

داورهای سرویس نیز دو نفر هستند و آن ها دقت می کنند که افراد بازی روی خط سرویس بوده اند یا خیر.

داور خط:

این افراد نیز دو نفر هستند که در دو طرف زمین بازی قرار می گیرند و آن ها مسئول شناسایی سرویس های وارد شده به محل سرویس هستند و در صورت غایب بودن داور صندلی، وظیفه آن را انجام می دهند.

داور خط مرکزی ورزش تنیس:

این داور ها نیز دو نفر هستند و آن ها مشاهده می کنند که آیا توپ به محل مناسب رسیده است یا خیر.

داور زمین ورزش تنیس:

آن ها تشخیص می دهند که بازی متوقف شود. مثلا اگر هوا بد باشد یا گاهی اوقات به علت آسیب دیدن، افراد را نیز تعویض می کنند.

دریافت کننده توپ:

این فرد مسئول گرفتن توپ روی زمین است و توپ ها را در زمین تنیس به بازی کننده ها می رساند.

داور تنیس

تمام داوران رشته ورزشی تنیس

مسابقات قهرمانی تنیس

در بازی تنیس ، دسته بندی های زیادی از مسابقات قهرمانی وجود دارد که آن ها را با امتیاز بندی در سراسر جهان از یکدیگر جدا می کند و بازی های اصلی تنیس شامل چهار بازی می باشد و هدف از مسابقه های تنیس با بازی های قهرمانی این است که افراد در صدر جدول قرار بگیرند.

راجر فدرر یکی از افرادی است که در ورزش قهرمانی هر ساله در بالاترین سطح قرار می گیرد و 17 قهرمانی را به خود اختصاص داده است و دسته بندی های دیگری نیز برای قهرمانی وجود دارد مثل هزار استادی یا 500 یا 250 استادی که این نام ها در نتیجه تعداد امتیازات داده شده به فرد قهرمان می باشد.

مفاهیم کاربردی در بازی تنیس

مفهوم Ace :این مفهوم زمانی به کار می رود که حریف نتواند توپ نفر مقابل را پاسخ دهد تا به زمین بیفتد.

مفهوم Approach :این اصطلاح زمانی استفاده می شود که فرد خودش را به تور زمین نزدیک کند.

بک هند:این اصطلاح زمانی استفاده می شود که پشت دست فرد رو به جلو باشد.

بریک:پاسخ دادن مناسب به سرویس نفر مقابل.

امتیاز بریک:زمانی به کار می رود که حریف نزدیک به بردن بازی است.

درایو:در پشت زمین قرار گرفتن.

آمورتی:زمانی استفاده می شود که توپ چرخش داشته باشد و بیش از حد به تور نزدیک شود.

لک:زمانی استفاده می شود که سرویس ها کاملاً معتبر باشند.

فورهند:زمانی که کف دست شما رو به جلو باشد.

نت:زمانی که توپ به تور برخورد می کند و در زمین حریف می افتد.

شوت عبوری:زمانی که یک ضربه بلند از مقابل حریف عبور می کند و به پشت می افتد.

چگونه تنیس بازی کنیم؟

همانطور که ورزش و تناسب اندام نمناک گفته است بازی تنیس در سه ست انجام می شود و فرد برنده باید دو ست را برده باشد و باید یکی از افراد شش امتیاز بگیرد و برای بردن ست اول، باید حداقل دو اختلاف امتیاز داشته باشیم مثلا اگر هر دو نفر شش امتیاز داشتند، نمی توان بازی را متوقف کرد تا جایی که یکی از آن ها به امتیاز هفت برسد.

مسابقات تنیس

نحوه بازی کردن تنیس

ترفندها و راه کارهایی برای تازه کاران در رشته ورزشی تنیس

1. راکت خوبی انتخاب کنید:

برای اینکه بتوانید صحیح بازی کنید باید راکت را هوشمندانه انتخاب کنید ؛ در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک گفتیم که انواع مختلف و زیادی از راکت ها وجود دارند که باید به دنبال نوع استاندارد آن باشید و همچنین با آن احساس راحتی کنید و معمولا راکت های مخصوص افراد تازه کار گران نیست اما نباید یک راکت را فقط برای ارزانی انتخاب کنید، بلکه باید مطمئن باشید که با آن راحت هستید و اگر راکت شما شکست، به سرعت اقدام به خرید نوع جدید آن نکنید و حتی بسیاری از راکت ها را هم می توان مثل روز اول تعمیر کرد.

2. تمرین زیاد برای حرفه ای شدن در تنیس:

برای این که در این بازی حرفه ای شوید، نیاز به صبر و تمرین بالایی دارید و باید زمان زیادی را صرف تمرین کنید و اگر یک مسابقه دادید و در آن شکست خوردید، نباید زود تسلیم شوید. مطمئن باشید که با بررسی اشکالات خود می توانید در هفته بعد پیشرفت بسیار زیادی کنید و باید تنها ادامه دهید و تمرین کنید.

تمرین تنیس

انجام تمرینات زیاد برای حرفه ای شدن در رشته ورزشی تنیس

3. کلاس رفتن برای یادگیری تنیس:

یکی از سریع ترین راه ها برای یادگیری تنیس و هر ورزش دیگری این است که به کلاس بروید. مطمئن باشید که مربی نکاتی را به شما آموزش می دهد که خودتان به تنهایی نمی توانید آن ها را کشف کنید و در کلاس می توانید از تجربه افراد دیگری که این کار را به مدت طولانی دنبال می کنند هم استفاده کنید پس برای انگیزه بیشتر و تجربه به یک باشگاه تنیس بروید.

4. قبل از بازی خودتان را گرم کنید و بعد از آن سرد کنید:

این نکته برای هر ورزشی بسیار مهم است و باعث عملکرد بهتر شما در طول ورزش می شود و برای گرم کردن می توانید عضلات خود را کش دهید، مثل عضلات بازو و ساق پا و می توانید طناب و درجا نیز بزنید و برای سرد کردن فقط حرکات کششی انجام دهید.

5 همیشه خود را سرحال نگه دارید:

بدن شما باید در طول بازی مرطوب و تازه باشد و برای این کار می توانید یک بطری آب داشته باشید. مخصوصا در هوای گرم نباید از خوردن آب غافل شوید و همچنین می توانید یک میان وعده را برای جلوگیری از افت انرژی با خود همراه داشته باشید.

6. ضربات صحیحی به توپ بزنید:

باید انقدر تمرین کنید که بهترین زمان برای ضربه به توپ را پیدا کنید مثلا اجازه دهید که توپ به زمین بیافتد و تا کمر شما بالا بیاید و بعد به آن ضربه بزنید.

ورزش تنیس

نکات مهم برای مبتدیان ورزش تنیس

7. سرعت خود را بالا ببرید:

اگر حریف شما قوی باشد، تنیس می تواند به یکی از پر سرعت ترین بازی ها تبدیل بشود و این بازی به هوشیاری کامل شما نیاز دارد و باید سرعت تان به قدری بالا باشد که هیچ توپی از دست تان خارج نشود و با انجام حرکاتی مثل طناب زدن و پرش و کشش می توانید پاهای خود را برای تنیس قدرت ببخشید.

8. قوی کردن دست برای حرفه ای شدن در تنیس:

باید در این ورزش دست قوی داشته باشید و بتوانید در حالت صحیح راکت را نگه دارید و حرکت دهید. برای این کار نیاز به آموزش دارید و برای ضربات مختلف می توانید روش های متفاوتی را یاد بگیرید.

9. استقامت خود را افزایش دهید:

بدون توجه به اینکه چه مقدار می توانید در زمین بازی سرعتی عمل کنید باید قدرت و استقامت کافی را برای بازی ها داشته باشید و استقامت را می توانید با تمرین های هوازی افزایش دهید و خود تنیس نیز می تواند در طولانی مدت استقامت شما را افزایش دهد.

10. تمرکز کردن در یک نقطه در ورزش تنیس:

در طول این ورزش باید قدرت تمرکز بسیار بالایی داشته باشید، به گونه ای که باید شکست های قبلی و چند لحظه پیش را در پرتاب توپ فراموش کنید و در حرکت کنونی خود تمرکز کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو