کار تیمی چیست و عوامل موثر در موفقیت کار تیمی و گروهی چه هستند؟

منبع: مینویسم

122

1398/11/7

15:46


عوامل موثر بر موفقیت کار تیمی

کارتیمی همان طور که از نامش پیداست توسط جمعی از افراد که تحت عنوان تیم دور هم جمع شده اند انجام می شود. موفقیت کار گروهی و تیمی وابسته به عوامل مختلفی است که با درکنار هم قرار گرفتن این عوامل می توان از تیم انتظار عملکرد مثبت و رسیدن به هدف را داشت. بنابراین دانستن نکات لازم برای یک فعالیت تیمی موفق  الزامی است تا نتیجه مثبت و دلخواه حاصل شود.

در ادامه به معرفی و بررسی عوامل موثر در موفقیت کار تیمی می پردازیم.

عوامل موثر در موفقیت کار تیمی

عوامل زیادی در موفقیت کارهای گروهی و تیمی دخیل هستند مانند عوامل فردی موثر در موفقیت تیم، عوامل تیمی در موفقیت تیم، راهکارهای تقویت عوامل موثر در موفقیت تیم، تمامی این موارد در پیشبرد اهداف تیم موثر هستند.

تعداد اعضای تیم

تعداد اعضای تیم تاثیر زیادی بر سطح عملکرد تیم دارد و به میزانی که تعداد اعضای یک تیم بیشتر باشد، منابع بیشتری نیز برای دستیابی به هدف در دسترس است. گاهی نیز با افزایش تعداد اعضای گروه، ممکن است به دلیل وجود تفاوت در نظرات و دیدگاه ها، درگیری های بیشتری در محیط کار تیمی بروز پیدا کند و درنهابت به کاهش سطح انسجام و بهره وری ناکارآمد شود.

رهبر گروه باید توجه داشته باشد که اعضای گروه با یکدیگر چگونه کار می کنند و آیا هماهنگی لازم میان اعضای گروه وجود دارد و یا خیر و اینکه آیا همه اعضا وظایف خود را بصورت کارآمد انجام می دهند یا نه.

حتما بخوانید: استفاده از کارت ویزیت در کسب و کار

موفقیت در کار تیمی

انسجام بین اعضای تیم

عاملی که در موفقیت کار تیمی، باید مورد توجه قرار گیرد این است که اعضای تیم تا چه اندازه با یکدیگر منسجم هستند. در صورت برخورداری یک تیم از انسجام، تعهد تیم نیز افزایش پیدا می کند و هر یک از اعضای تیم گروهی، تلاش خود را برای رسیدن به هدف و پیشرفت گروه انجام می دهند.

انسجام به این معناست که اعضای تیم تا چه اندازه یکدیگر را دوست دارند، با یکدیگر همبستگی دارند، به توانایی ها ی یکدیگر اعتماد دارند و به نظرات یکدیگر احترام می گذارند.

ممکن است تشخیص این عامل برای رهبر تیم کمی دشوار باشد اما می تواند با دنبال کردن نشانه هایی تاحدودی در این زمینه تسلط پیدا کند و یا توجه داشته باشد که اعضای تیم به جای تشکیل زیرگروه های جدید، در بحث و فعالیت های گروهی شرکت کنند و پییشرفت تیم را در نظر داشته باشند.

نحوه ارتباط بین اعضای تیم

ارتباط میان اعضای تیم،  یکی از مهترین عوامل در موفقیت کار تیمی است و برای درک هدف گروه و توافق برای رسیدن به آن، همه اعضای تیم باید یک روش ارتباطی موثر را بکار گیرند.

برای داشتن یک ارتباط تیمی موثر و موفق رعایت برخی از نکات الزامی است:

  • داشتن مکالمه ملایم و تن صدای آرام
  • تمایل به توجه و احترام به نظرات تمامی اعضای گروه
  • حل و فصل موثر درگیری های احتمالی در تیم
  • تلاش برای تقویت انسجام تیم
  • در نظر داشتن رضایت همه کارکنان
  • ایجاد انگیزه برای تلاش در گروه

برای موفقیت در کار تیمی، در صورت بروز درگیری داخلی و عدم موفقیت در حل درگیری، باید یک فرآیند رسمی برای حل تعارض ها در نظر گرفته شود تا مشکل بسرعت حل شود و آرامش محیط کار گروهی بازگردد.

عوامل موثر بر موفقیت کار تیمی

تمرکز روی اهداف تیم

در بین عوامل موثر در موفقیت کار تیمی، مشخص کردن هدف تیم و درک آن از سوی اعضای تیم در ابتدای شروع کار الزامی است تا تیم با توجه به آن هدایت شود. تمرکز روی اهداف تیم کمک می کند تا تیم زودتر به موفقیت دست پیدا کند. به عنوان مثال سعی کنید: اهداف تیم را بنویسید تا همه اعضا در جریان اهداف تیم قرار بگیرند و کار و تلاش خود را بر روی آن هدف متمرکز کنند.

 همگام بودن اعضای تیم

همگام بودن اعضای یک تیم از عوامل موثر بر موفقیت کار تیمی است. به این ترتیب که هنگام تشکیل تیم و شروع فعالیت، رهبر گروه شباهت ها و تفاوت های فردی اعضا، مانند: خصوصیات شخصی، تحصیلات، مهارت ها، توانایی ها، سوابق نسلی، پیشینه فرهنگی و سطح درآمد گذشته فرد را در نظر بگیرد.

البته این به این معنا نیست که وجود افراد با خصوصیات مختلف برای کار گروهی مناسب نیستند. بلکه تنها راحتتر می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و منجر به تفکر گروهی بیشتری شود. در تیم هایی که دارای تنوع در خصوصیات فردی هستند، گروه، خلاقیت، نبوغ و در نهایت بهره وری بهتری را به دنبال خواهد داشت و البته امکان محدودیت در میزان ارتباط اعضا با یکدیگر وجود دارد.

نقش پذیری اعضای تیم

نقش پذیری در کار تیمی به این معناست که، اعضای تیم قابلیت بر عهده گرفتن نقش های متنوعی را داشته باشند و تلاش خود را در زمینه های مختلف به کار ببرند. رهبر یک گروه می تواند با در نظر گرفتن قابلیت ها و پتانسیل های فردی، نقش مناسبی را برای هر فرد در نظر بگیرد و به این ترتیب تیم، عملکرد موثر و موفقی را ارائه خواهد داد.

داشتن نگرش مثبت

برای موفقیت در کار تیمی و بدست آمدن نتیجه مطلوب از کار تیم، باید نگرش مثبتی نسبت به تیم، اعضا، محیط تیم و اهداف تیم وجود داشته باشد. در چنین مواقعی رهبر تیم باید  اعضا را تشویق به برگزاری جلسات مختلف کند تا افراد نظرات و ایده های خود را با یکدیگر در میان بگذارند و از تجارب خود حرف بزنند.

همچنین باید مراقب افراد منفی در بین اعضا بود و آنها را در جهت تغییر عملکرد هدایت کرد تا انرژی مثبت در گروه گردش پیدا کند.

به طور کلی انجام کارهای تیمی باید طبق اصول موفقیت کار گروهی انجام شود. در غیر این صورت باعث دلزدگی اعضای تیم و نرسیدن به هدف دلخواه شد. برخی از عوامل موفقیت در انجام کارهای تمی را ذکر کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو