بررسی هیوندای آزرا نسل ششم و نگاهی با قابلیت های این خودروی محبوب

 بررسی هیوندای آزرا نسل ششم و نگاهی با قابلیت های این خودروی محبوب


منبع: آرگا

185

1398/11/7

17:45


در این مقاله به بررسی خودروی هیوندای آزرا که ششمین نسل از محصول شرکت کره ای هیوندا است، می پردازیم. آزرا که با نام گنجور نیز شناخته می شود سدان سایز متوسط بسیار محبوب و جذابی است که از امکانات و آپشن های متعددی بهره می برد. همچنین با ظاهری مدرن مصرف سوخت مطلوبی داشته و از کیفیت ساخت خوبی نیز برخوردار است البته برای داشتن این خودروی لوکس باید هزینه بالایی را پرداخت نمایید.

هیوندا آزرا سدان سایز متوسط کره ای می باشد که از نسل اول آن در سال ۱۹۸۶ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی نسل ششم این خودرو معرفی و روانه بازار شد که با فروش خوبی نیز مواجه شد. این نسل از آزرا یا گنجور بر روی پلتفرم Y7ساخته شده و در تعداد محدودی به بازار کشور وارد شد. گنجور در ایران با خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات و رنو تلیسمان به رقابت می پردازد و در جهان برای خودروهای ویوتا آوالون، نیسان ماکسیما و کیا کادنزا رقیب سرسختی محسوب می شود. این سدان یکی از گزینه های جدید برای علاقمندان به خودروهای تجملی و قدرتمند می باشد

آشنایی و بررسی هیوندای آزرا

آشنایی با خودوری هیوندای آزرا

بعد از غیبت چند ساله هیوندا آزرا در بازار کشور بالاخره در سال ۱۳۹۷ نسل ششم (مدل ۲۰۱۸ و سپس ۲۰۱۹ )آن وارد کشور شد. اینبار شرکت ارائه دهنده آن آسان موتور نبوده و کرمان موتور وظیفه فروش این سدان جذاب را بر عهده گرفت. این نسل از آزرا سبک طراحی متفاوتی داشته و با پیشرانه ۲.۴ لیتری عرضه می شود. البته آزرا ۲۰۱۸ با موتورهای متعدد و قدرتمندتری به بازار جهانی ارائه می گردد اما به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی فقط نسخه ۲.۴ لیتری آن در بازار کشور ارائه می گردد.

این پیشرانه ۴ سیلندر  ۱۶ سوپاپه بوده و قدرتی معادل ۱۸۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۴۱ نیوتن متر تولید می کند.

هیوندای آزرا گنجور نیز نامیده می شود

پلتفرم این خودرو مشابه هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیاکادنزا می باشد. با توجه به عرضه محدود آزرا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در کشور هنوز فرصت مناسبی برای ارائه قابلیت های و ویژگی های جذاب این سدان لوکس فراهم نشده است. البته این خودرو از لحاظ آپشن ها در پله ای پایین تر از رقبای اروپایی اش قرار دارد. قابل ذکر است که نسخه های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارداتی توسط کرمان موتور از لحاظ آپشن ها تفاوتی با یکدیگر ندارند.  در ادامه با بررسی بیشتر هیوندای آزرا همراه ما باشید.

طراحی ظاهر هیوندای آزرا

قبل از بررسی ظاهر هیوندای آزرا جالب است بدانید طراحی گنجور را پیتر شرایر که طراح خودرهایی مانند بنتلی ،لامبورگینی، فولکس‌واگن و آئودی نیز می باشد، بر عهده گرفته است. با توجه به مشترک بودن پلتفرم این خودرو با سوناتا طراحی بسیار زیبایی داشته و از ظاهری جوان پسند و اسپرت بهره می برد. ابعاد این خودرو از نظر طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب ۴۹۳۰، ۱۸۵۶، ۱۴۷۰ و ۲۸۴۵ میلی متر می باشد و بر حسب مدل وزنی بین ۱۵۵۶ تا ۱۷۰۴ کیوگرم دارد.

شناخت و بازنگری هیوندای آزرا

در نمای جلویی هیوندا آزرا چراغهایی خشن و جلوپنجره ای ذوزنقه ای بزرگی را در ترکیب با سپر اسپرت و کاپوتی کشیده مشاهده می کنید که موجب جذابیت دو چندان این نما شده اند.  چراغهای ال ای دی کشیده داخل سپر، برجستگی روی کاپوت و براگیر مسابقه ای تعبیه شده در زیر سپر همگی دماغه خودرو را مجذوب کننده نموده اند. همچنین فریم کروم دور پنجره ها و دستگیره های استیل خود را تجملی تر ساخته اند.

بازنگری امکانات هیوندای آزرا

در نمای جانبی هارمونی خطوط و با بدنه بسیار چشم نواز بوده و شکل مواج خط شانه در ترکیب با طراحی ساده بخش پایین دربها این نما را قابل توجه تر ساخته اند. نمای عقب از چراغهایی به هم پیوسته که در نسلهای چهارم و پنجم هم دیده می شد بهره می برد و به عبارتی برجستگی عضلانی گلگیر عقب یادآور نسل های قدیم آزرا می باشد. هیوندا علاقمند است تا تا خود را از طریق این الگوی چراغها معرفی نماید. البته طراحی این چراغها به محصول دوج چارجر شباهت دارد.

بررسی ظاهر هیوندای آزرا

در این نما شکل منحنی وار صندوق عقب و تقارن آن با ناحیه بالایی سپر بسیار هیجان انگیز می باشد و به طور کلی طراحی بخش عقب خودرو تا حدودی خشن بوده و از تناسب با فرم لوکس بخش های دیگر خودرو دور شده است.

طراحی داخلی هیوندای آزرا

در این بخش کابین فضای داخلی هیوندای آزرا را مورد بررسی قرار می دهیم. با ورود به داخل کابین احساس بسیار خوبی خواهید داشت چرا که از متریال بکار رته در آن باکیفیت بوده و صندلی ها ارگونومی عالی دارند. طراحی ساده خطوط داخلی به همراه قطعات نامتقارن موجود در کابین آن را بسیار لوکس و منحصر به فرد ساخته اند.

آشنایی با نسل ششم آزرا

استفاده از کلیدهای کنترلی درشت روی فرمان، ساده بودن طراحی کنسول میانی و نشانگرهای بزرگ پشت آمپر همگی نشان دهنده این موضوع هستند که هیوندا علاوه بر جذابیت ظاهری  محصولش به کاربردی بودن و ارگونومی مطلوب آن نیز اهمیت داده است. نکته منفی در این بخش خالی بودن قسمت کناری نمایشگر مرکزی است که اندکی هارمونی و زیبایی فضای کابین را کاهش داده است. صندلی ها راحت بوده و فضای کافی سر و پا برای سرنشینان خودرو وجود دارد و فضای صندوق عقب نیز جادار بوده و از وضعیت قابل قبولی بهره می برد. به طور کلی کابین هیوندای آزرا فضای دلنشین داشته و حسی آرامش بخش را به سرنشینان القا خواهد کرد.

بازبینی فضای داخلی هیوندای آزرا

پیشرانه هیوندای آزرا

همانطور که قبلا اشاره شد هیوندای آزرا از پیشرانه ای ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی GDI بهره می برد. این موتور قدرتی برابر با ۱۸۷ اسب بخار در۶۶۰۰ دور در دقیقه تولید می کند و حاکثر گشتاور تولیدی آن ۲۴۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. و این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخهای خودرو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد آزرا ۹.۷ ثانیه بوده و حداکثر سرعت ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بررسی پیشرانه هیوندای آزرا نشان از خوب و پر نفس بودن آن را دارد اما وزن حدود ۱۵۵۶ کیلوگرمی تا حدودی عملکرد موتور را کاهش می دهد.

معایب خوودروی هیوندای آزرا

اما در رانندگی عادی و سبقت های جاده ای تجربه مطلوبی خواهید داشت. البته ناگته نماند که با توجه به ارگونومی مناسب هیوندای آزرا رانندگی بسیار راحتی را با این سدان تجربه خواهید کرد. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب خودرو خیلی خوب ضربات ناشی از دست اندازها را خنثی نموده و هیچگونه تکان آزار دهنده ای(حتی لرزش های کوچک که در نسل های قدیمی دیده می شد) برای سرنشینان نخواهد داشت.  همچنین هندلینگ آزرا  نیز مطلوب می باشد. می توان کیفیت سواری با این سدان را یکی از بهترین های این سگمنت دانست. و در پایان این بخش جالب است بدانید که این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می برد و با دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه اروپایی امنیت بالایی را به همراه دارد.

وارسی کابین هیوندای آزرا

آپشن ها و امکانات رفاهی هیوندای آزرا

بررسی هیوندای آزرا نشان می دهد که این خودروی بسیار زیبا و جذاب با آپشن های فراوان و کیفیت مناسبش نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند. از جمله این آپشن ها و امکانات رفاهی می توان به تجهیزات ایمنی مناسب مانند مجموع ۹ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو، ایربگ های جانبی جلو و عقب ، پرده ای کناری و زانویی راننده)، سیستم هشدار در هنگام ترمز(ESS) ، سیستم پایداری الکترونیکی(ESC) ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی(HAC) ، سامانه مدیریت پایداری(VSM) اشاره نمود.

بررسی هیوندای آزرا

و از دیگر امکانات صفحه نمایش ۸ اینچی و سیستم صوتی Infinity ، سیستم ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع از راه دور، ترمز دستی برقی در زیر پا ، گرمکن فرمان و چهار صندلی، نظیمات برقی و هوشمند برای صندلی‌ های جلو با ویژگی افزایش طول نشیمن‌گاه و کنترل گودی کمر، کروز کنترل هوشمند، قبله نمای جهانی، ساعت عقربه‌ای روی داشبورد، رایانه سفری به همراه نمایشگر رنگی ۴.۲ اینچ پشت فرمان،حسگرهای پارک محیطی بهمراه دوربین ۳۶۰ درجه، رابط کاربری اپل کارپلی و اندروید اتو، کنترل تماس صوتی از روی فرمان، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه‌ی جلو HUD ، ناوبری ماهواره‌ای ، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه، برف پاک کن هوشمند، شیشه های سولار و موارد متعدد دیگر را نام برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو