افزایش حقوق‌ها به نفع چه کسانی است؟

منبع: برترین ها

69

1398/11/7

20:16


رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ گفت که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند در سال آینده تا ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ گفت که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند در سال آینده تا ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

غلامرضا تاج‌گردون اظهار کرد: در دو سال گذشته به دلیل شکاف بیش از حدی که بین دریافت کنندگان حقوق و مزایا پیش آمده بود و البته با توجه به کمبود منابع ما سیاستی را در خصوص نرخ مالیات تصاعدی برای درآمدهای بالاتر و توجه بیشتر به درآمدهای کمتر در نظر گرفته بودیم که این رویه در دو سال گذشته فاصله حقوق‌ها را کمی تعدیل کرد. حتی در سال گذشته حقوق‌های پایین که افزایش پیدا کرد در ضریب حقوق نیز در نظر گرفته شد تا همزمان همسان‌سازی نیز انجام شود.

وی اضافه کرد: در بودجه سال آینده مهم‌ترین موضوع در بحث افزایش حقوق تناسب آن با رشد نرخ تورم بود. در سال ۱۳۹۸ طبق آمار رسمی نرخ تورم قریب ۴۰ درصد است و در شرایط تورم ۴۰ درصدی هم عملا نمی‌شود با رویه سابق عمل کرد. ما از یک طرف حقوق‌بگیران کم‌درآمد را داشتیم که باید به آنها توجه می‌کردیم و از طرفی دیگر با قشری از نخبگان جامعه اعم از اعضای هیات علمی، قضات، وکلا و مهندسین برتر مواجه بودیم که شاید عددشان زیاد نبود، ولی علامت بدی به آنها داده می‌شد که می‌خواهیم با آنها برخورد کنیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایطی که نرخ تورم ۴۰ درصد و نرخ افزایش حقوق ۱۵ درصد باشد انگار در سال ۱۳۹۹ میزان حقوق به اندازه سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شده لذا ما خیلی روی این موضوع کار کردیم و گفتیم در شرایط تورمی با کم‌درآمدها و نخبگان چه‌طور باید رفتار کنیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ ادامه داد: ما برای درآمدهای پایین ابتدا نرخ معافیت مالیاتی را سه میلیون تومان در نظر گرفتیم، یعنی کسانی که تا سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. دوم این‌که هر کسی زیر دو میلیون و ۸۰۰ تومان حقوق می‌گرفت را به این عدد می‌رسانیم. این به این معناست که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر حقوق‌شان تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که البته این مصوبه با تامین منابع ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیاردی به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: در مورد حقوق‌های بالا که باید با نرخ تصاعدی پلکانی ۳۵ درصد مالیات می‌دادند، مالیات‌شان را به ۲۵ درصد رساندیم که بار مالی آن کلا ۳۰۰ میلیارد تومان بود و کلا ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را شامل می‌شود ولی علامت مهمی به نخبگان جامعه است.

تاج‌گردون با اشاره به انتشار اخباری در مورد مصوبه کمیسیون و کاهش مالیات پردرآمدها اظهار کرد: برخی بداخلاقی کردند و گفتند من به خاطر خودم این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب کردم. اولا من عضو هیات علمی هستم و ثانیا جانباز هستم و مالیات پرداخت نمی‌کنم حقوقم هم هفت میلیون تومان است و اگر قرار بود مشمول مالیات می‌شدم باید مالیات ۱۰ درصد می‌دادم. متاسفانه به هیات علمی‌های مجلس شورای اسلامی تعرض کردند در حالی که هیات علمی‌ها قانون خاص دارند و مشمول مالیات ۱۰ درصد می‌شوند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ یادآور شد: جهت‌گیری ما در موضوع افزایش حقوق‌ها و میزان معافیت مالیاتی حقوق کارمندان روشن است که به سمت کم‌درآمدهاست. کار بزرگی است که حقوق یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تا ۸۰ درصد افزایش یابد، ولی برخی بدبین و بداخلاق هستند و شاید حتی بشود اسم ضد انقلاب رویشان گذاشت که یک کار این‌چنینی را که باعث خوشحالی قشر کم‌درآمد می‌شود را زیر سوال می‌برند و می‌گویند مجلس شورای اسلامی به فکر پردرآمدهاست. این کار بی‌اخلاقی، غیرحرفه‌ای و البته سازماندهی شده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو