آیا «میوم‌» باعث ناباروری می‌شود؟

61

1398/11/7

21:40


استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم هستند، گفت: برخی میوم‌ها ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند.

آیا «میوم‌» باعث ناباروری می‌شود؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از فارس سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی، که در روزهای ۱۶ الی ۱۸ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

مینو یغمایی، استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری این کنگره درباره موضوع فیبروم رحمی، اظهار داشت:میوم یا فیبروم رحمی توموری خوش‌خیم است که در تعداد زیادی از خانم‌های در سنین باروری وجود دارد. 

وی افزود: میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند، اما در صورت وجود علائم شامل خون‌ریزی غیر طبیعی رحمی مانند افزایش حجم خون قاعدگی، درد لگنی و علایم ادراری مانند احساس تکرر و فوریت در دفع ادرار است.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند و برداشتن آنها سبب افزایش میزان باروری می‌شود؛همچنین میوم رحمی را می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیص داد. 

به گفته یغمایی سونوگرافی در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تصویربرداری برای افتراق دادن میوم‌ها از سایر توده‌های لگنی است.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که بسیاری از فیبروم‌ها به علت عدم وجود علامت نیاز به درمان ندارند. در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علایم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد و محل و اندازه میوم‌ها درمان متفاوت است و طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی را شامل می‌شود. 

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: رشد سریع میوم نشان دهنده بدخیمی نیست. سارکوم‌ها که بدخیم هستند نادر بوده و اغلب در زنان یائسه با درد و خونریزی محتمل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو