درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا

منبع: اوما

125

1398/11/7

22:02


درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا

فشار خون بالا تقریباً از هر 3 نفر بزرگسال بر یک نفر تأثیر می گذارد. این بیماری رایج علائم کمی دارد و  در برخی موارد هیچ علائمی ندارد بنابراین بسیاری از افرادی که فشار خون بالا دارند حتی نمی دانند مبتلا به این بیماری هستند. فشار خون بالا نشانگر قوی برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، حملات قلبی و سکته های مغزی است. 

فشار خون بالا و سردرد

برخی از مطالعات نشان می دهد هیچ ارتباطی بین فشار خون بالا و سردرد وجود ندارد در حالی که برخی دیگر همبستگی شدیدی بین این دو نشان می دهند. انجمن قلب آمریکا (AHA) از تحقیقاتی پشتیبانی می کند که ادعا می کنند سردرد نشانه فشار خون بالا نیست. در حقیقت، AHA نشان می دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا کمتر در معرض سردردهای مکرر قرار دارند.

با این وجود یک چیز است که ما می دانیم. فشار خون بسیار بالا می تواند رویدادی را به عنوان فشار خون بالای بدخیم ایجاد کند. فشار خون بالای بدخیم به عنوان بحران فشار خون بالا نیز نامیده می شود. در طی بحران فشار خون بالا، فشار در جمجمه به عنوان نتیجه فشار خون ایجاد می شود که به طور ناگهانی تا حد بحرانی افزایش می یابد. سردرد حاصل برخلاف سایر سردردها مانند میگرن یا درد سر احساس می شود. درمان های سنتی سردرد مانند آسپرین برای تسکین درد بی اثر است.

علاوه بر سردرد ، فشار خون بدخیم معمولاً با تاری دید ، درد قفسه سینه و حالت تهوع همراه است. اگر فکر می کنید بحران فشار خون بالا دارید، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

درمان سردرد

مهم نیست علت سردرد شما چیست، افراد مبتلا به سردرد به دنبال تسکین سریع هستند. با این حال، اگر فشار خون بالا دارید و به دنبال درمان با دارو هستید، توجه به روش درمانی که انتخاب می کنید بسیار مهم است. همیشه برچسب داروهای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید روش  درمان سردرد باعث صدمه بیشتر به شما نمی شود.

ضد التهاب ها

روش های طبیعی برای درمان سردرد در خانه وجود دارد و افزودن غذاهای خاص به رژیم غذایی روشی عالی برای شروع است. برخی سردردها در اثر التهاب ایجاد می شوند. عوامل ضد التهابی همه غذاهایی هستند که باعث کاهش التهاب در بدن و گردش خون می شوند. این ضد التهاب ها شامل موارد زیر است:

  • کرفس
  •  چغندر
  • بلوبری
  • بذر کتان
  • غلات کامل

خوردن غلات کامل همیشه ایده خوبی است. اما اگر سردرد خاصی دارید از مصرف آرد سفید خودداری کنید. مصرف غلات کامل سطح قند خون را متعادل می کند و به کنترل میگرن می پردازد.

روغن های ضروری

برخی از روغنهای اساسی مانند نعناع و اسطوخودوس سیستم عصبی مرکزی را تسکین می دهند. این روغنها می توانند به از بین بردن احساس "ضربان سر" کمک کنند ، به خصوص در مورد سردردهایی که در اثر استرس ایجاد می شوند.

کاهش کافئین

نوشیدن بیش از حد کافئین علاوه بر بالا بردن فشار خون، باعث افزایش سردرد می شود. توجه داشته باشید چقدر کافئین در رژیم غذایی شما وجود دارد. همچنین به یاد داشته باشید کاهش مصرف کافئین، احتمال سردرد را افزایش می دهد.

داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین درمانهای متداول سردرد می باشند. اگر فشار خون بالا دارید و فشار خون شما تحت کنترل است، باید آسپرین مصرف کنید. طبق نظر کلینیک مایو، مصرف روزانه آسپیرین روشی مناسب برای درمان افرادی است که در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دچار سردرد مکرر هستید، تعیین علت سردرد مهم است. مسائل مربوط به سلامت روان، نگرانی رژیم غذایی یا مشکلات گردش خون برخی از دلایل بالقوه سردرد هستند. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. فشار خون بالا تشخیص داده نشده می تواند منجر به آسیب کلیه، بیماری قلبی و سایر مشکلات دائمی شود.

اگر فشار خون بالا دارید و در ناحیه جمجمه احساس فشار دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این سردرد می تواند نشان دهنده بحران فشار خون بالا باشد و باید سریعاً مورد بررسی قرار گیرد. درصورت سردرد ناشی از فشار خون بالا حتماً به پزشک مراجعه کنید. عدم درمان این گونه سردرد، احتمال آسیب بیشتر به اعضای بدن یا عوارض جانبی ناخواسته را افزایش می دهد. پزشکان سردردهای فشار خون بالا را با سایر علائم مرتبط به عنوان فشار خون بالای اورژانسی طبقه بندی می کنند. این بیماری ها اغلب نیاز به کنترل فشار خون با داروهای داخل وریدی (IV) دارد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  •  نیکاردیپین
  •  لابتالول
  •  نیتروگلیسیرین
  •  سدیم نیتروپروساید

در صورت فشار خون بالا سعی نکنید خودتان به درمان فشار خون بپردازید. کاهش سریع فشار خون می تواند بر جریان خون به مغز تأثیر بگذارد و باعث عوارض جانبی ناخواسته شود. درعوض باید به اورژانس مراجعه کنید تا پزشکان به شما کمک کنند و فشار خون شما را در یک محیط امن و کنترل شده کاهش دهند.

Rachel Nall, MSN, CRNA. Can high blood pressure lead to headaches? on July 12, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو