درد مچ دست یک شکایت مکرر است و دلایل بالقوه زیادی برای این درد وجود دارد که رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن مچ دست و تاندونیت ها، شایع ترین علل آن هستند. دلیل درد دقیقا چگونگی آن را نشان می دهد که شامل درد شدید، درد خفیف، سوزن سوزن شدن و یا سفتی است. اما به خاطر آناتومی پیچیده ای که مچ دست دارد، تعیین و تشخیص اینکه چرا مچ دست شما درد می کند، آن را به یک فرآیند پیچیده تبدیل می کند. به همین دلیل است که فرآیند تشخیص مستلزم یک بررسی دقیق از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی و پس از آن یک آزمایش تصویر برداری است. یک برنامه درمانی نیز رعایت خواهد شد که معمولا شامل مصرف داروهایی برای کنترل درد و التهاب است و به ندرت عمل جراحی مورد نیاز می باشد. در این مقاله از بخش فیزیوتراپی و ارتوپدی دکتر سلام به بررسی و درمان درد مچ دست می پردازیم.

درد مچ دست

علائم و نشانه های درد مچ دست

اگر در مورد علت درد مچ دست خود مطمئن نیستید و یا اگر از توصیه ‌های درمانی ویژه ای برای شرایط خود آگاهی ندارید، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

برخی از علائمی که نشان می دهند شما باید توسط یک پزشک معاینه شوید، به شرح زیر هستند:

  • ناتوانایی در حمل اشیاء و یا استفاده از بازو
  • آسیبی که باعث تغییر شکل در مفصل می شود
  • درد مچ دست که در هنگام شب و یا در زمان استراحت رخ می دهد
  • درد مچ دست که بیشتر از چند روز ادامه دارد
  • ناتوانایی در صاف کردن و یا خم کردن مفصل
  • تورم یا کبودی قابل توجه در اطراف مفصل یا بازو
  • علائم عفونت از قبیل تب، قرمزی و گرما
  • بی حسی و مور مور شدن دست ها و یا مچ دست ها

چه زمان باید به دنبال مراقبت ‌های اورژانسی باشید

اگر دچار یک جراحت حاد شده باشید که قادر به تکان دادن مچ دست خود نباشید و دچار درد شدید، بدشکلی، بی‌حسی و  یا شاهد آبی شدن رنگ دست یا انگشتان خود باشید، به نزدیک ‌ترین اورژانس و یا کلینیک مراقبت ‌های اورژانسی بروید و حتی یک شب هم صبر نکنید.

علل درد مچ دست

شرایط زیر از دلایل عمده بروز درد مچ دست هستند:

سندرم تونل کارپال

عصب میانی یکی از سه عصب اصلی در بازو است. سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می افتد که عصب میانی فشرده و یا باریک می‌شود.

این عصب در کف دست شما قرار گرفته ‌است و حس قسمت‌ های زیر را در دست نشان می دهد:

  • انگشت شست
  • انگشت سبابه
  • انگشت میانی
  • قسمتی از انگشت حلقه

همچنین باعث وارد شدن ضربه های الکتریکی به عضله ای می شود که به انگشت شست منتهی می شود. سندرم تونل کارپال می‌تواند در یک و یا هر دو دست شما اتفاق بیفتد. ورم در مچ دست، باعث فشردگی در سندروم تونل کارپال می‌شود. درد مچ دست ناشی از این فشار اضافی، بر روی مچ دست و بر روی عصب میانی است. علاوه بر درد مچ دست، سندرم تونل کارپال می تواند منجر به بی حسی، ضعف و سوزن سوزن شدن قسمت خارجی دست شما در نزدیکی انگشت شست شود.

به دلیل وجود هر یک از شرایط زیر، درد مچ دست و سندرم تونل کارپال ممکن است ایجاد شود:

درد مچ دست


بیشتر بخوانید: جراحی تونل کارپال چیست؟ نحوه انجام، عوارض، هزینه


آسیب دیدگی مچ دست

آسیب دیدگی مچ دست هم می‌تواند باعث ایجاد درد شود. صدمات وارد شده به مچ دست عبارتند از پیچ ‌خوردگی، شکستگی استخوان ها  و تاندونیت ها. تورم، کبودی و یا تغییر شکل مفاصل در نزدیکی مچ ممکن است از علائم آسیب دیدگی مچ دست باشند. برخی از آسیب ‌های مچ دست ممکن است به خاطر وارد شدن ضربه اتفاق بیفتند.برخی دیگر از علائم ممکن است در طول زمان به کندی رشد کنند.

نقرس و درد مچ دست

نقرس، ناشی از تجمع اسید اوریک در بدن است. اسید اوریک یک ماده شیمیایی است که وقتی بدن شما مواد غذایی حاوی ترکیبات آلی به نام پورین (purines) را تجزیه می کند، تولید می شود. بیشترین مقدار اسید اوریک در خون حل شده و از طریق ادرار از بدن دفع می شود. در برخی موارد، بدن اسید اوریک زیادی تولید می کند. اسید اوریک اضافی می تواند در داخل مفاصل رسوب کرده و در نتیجه باعث درد و تورم شود. این درد اغلب در زانوها، مچ پا، مچ دست و پاها رخ می دهد.

علل شایع بروز نقرس عبارت است از:

  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • پرخوری
  • مصرف برخی از داروهای خاص مانند دیورتیک ها
  • بیماری های دیگری مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری کلیوی

آرتروز

به التهاب مفاصل آرتروز گفته می شود.آرتروز می تواند موجب ورم و سفتی در قسمت آسیب دیده بدن شود. آرتروز دلایل زیادی دارد از جمله فرسایش و پارگی طبیعی مفصل، پیری و کار کردن بیش از حد با دست ها.

آرتروز انواع مختلفی دارد، اما متداول‌ ترین انواع آن‌ عبارتند از:

آرتریت روماتوئید (RA)

که یک بیماری خود ایمنی است که معمولا بر روی هر دو مچ دست تاثیر می گذارد. این بیماری زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به لایه های داخلی مفاصل شما، از جمله مچ دست، حمله می کند و می تواند موجب تورم دردناکی شود که ممکن است در نهایت منجر به فرسایش استخوان شود.

استئوآرتریت (OA)

یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که در میان افراد بزرگسال مسن شایع است. این بیماری بر اثر شکست غضروفی که مفاصل را پوشش می دهد، ایجاد می شود. بافت محافظ با بالا رفتن سن و حرکات مکرر، آسیب می بیند. این حالت باعث افزایش اصطکاک شده زیرا استخوان های مفصل به یکدیگر سائیده می شوند که منجر به بروز تورم و درد می شود.

آرتریت پسوریاتیک (PsA)

نوعی آرتروز است که در افرادی با یک نوع اختلال پوستی به نام پسوریازیس رخ می دهد.

پیچ خوردگی مچ دست

رباط دارای بافتی سفت و فیبری است که حرکت اطراف مفصل را کنترل می کند. رباط های اطراف مچ دست، به ثابت ماندن موقعیت دست و حرکات کنترل شده کمک می کنند. هنگامی که مچ دست آسیب می بیند، رباط های مچ دست بیش از حد طبیعی خود دچار کشیدگی می شوند.

این حالت اغلب بعد از بروز یک آسیب رخ می دهد مانند افتادن بر روی دست ها. علاوه بر درد در هنگام حرکت مچ دست، دیگر علائم متداول پیچ خوردگی مچ دست عبارتند از ورم در اطراف مفصل،کبودی یا تغییر رنگ، حس سوزش و یا سوزن سوزن شدن که به نام پارستزیا (paresthesia) شناخته می‌شود.

درد مچ دست

تاندونیت های مچ دست

دسته ‌های زیادی از بافت به نام تاندون‌ ها وجود دارند که از مچ دست رد می‌شوند و ماهیچه ‌های بازو را به استخوان ‌های دست و انگشت متصل می‌کنند. تاندون‌ های عضله خم کننده (فلکسور) در قسمت کف دست قرار دارند و به انگشتان شما اجازه می‌دهند که برای گرفتن اشیاء خم شوند. تاندون ‌های باز کننده عضلات (اکستنسور) در قسمت بالایی دست قرار دارند و به انگشتان شما کمک می‌کنند تا مرتب و راست باشند و اشیاء را رها کنند.

هنگامی که یک یا چند تاندون ملتهب می‌شوند، تاندونیت های مچ دست بزرگ می شوندکه منجر به گرفتگی، درد، به همراه سفتی صبحگاهی و گاهی اوقات با تورم خفیف و یا گرما همراه است. برخی از افراد صدای سائیدگی بین استخوان و غضروف (یک حس ترکیدن) را هنگام حرکت دادن مچ خود گزارش می‌کنند. مشاغلی که شامل حرکات تکراری مچ دست هستند مانند تایپ کردن یا کار کردن با ماشین‌ آلات و ورزش ‌هایی که فشار تکرار شونده ای را بر روی مچ دست وارد می کنند مانند گلف یا تنیس، از شایع ‌ترین علل تاندونیت های مچ دست هستند.

تنوسینویت (التهاب و ورم تاندون) مچ دست

اصطلاح تنوسینویت را اغلب می توان به جای تاندونیت به کار برد. بر اثر تنوسینویت، غلاف تاندون (پوششی پر از مایع که تاندون های مچ دست شما از داخل آن عبور می کند) ملتهب می شود که منجر به بروز علائمی شبیه به تاندون ملتهب می شود.

یک نوع خاص از تنوسینویت، تنوسینویت دکرون(de Quervain)نام دارد که باعث درد مچ دست در سمت خارجی انگشت شست می شود که ممکن است این درد به سمت بازو حرکت کند. این وضعیت در خانم های بین سنین 30 تا 50 سال بیشتر شایع است. اغلب اوقات، خانم ها از داشتن یک فعالیت تکراری با دست، مانند بلند کردن کودک را گزارش می دهند.

شکستگی مچ دست و درد مچ دست

شکستگی مچ یک آسیب استخوانی متداول است. این حالت ممکن است به خاطر آسیب و یا ضعف استخوانی مانند پوکی استخوان اتفاق بیفتد. یک نوع معمول شکستگی مچ دست، شکستگی کتف است که ممکن است به دلیل افتادن بر روی دست رخ دهد. استخوان کتف، یک استخوان منحنی شکل است، شبیه به یک قایق که در قسمت خارجی انگشت شست دست شما قرار گرفته ‌است. شکستگی کتف باعث ورم، درد و حساسیت، دقیقا زیر انگشت شست می‌شود.درد زمانی بدتر می‌شود که فرد سعی کند چیزی را فشار دهد و یا بگیرد.

کیست گانگلیون

کیست های گانگلیون، کیسه هایی پر از مایع و خوش خیم هستند که باعث ورم و یا درد مچ دست می شوند. آنها معمولا در قسمت پشت دست و یا مچ دست ایجاد می شوند و اغلب صاف و نرم هستند. این کیست ها ممکن است رشد کنند اما نمی توانند به دیگر بخش های بدن  گسترش پیدا کنند. به ندرت ممکن است که یک کیست باعث فشردگی یک عصب شده و موجب ضعف عضلات و یا بی حسی و سوزن سوزن شدن شود.


بیشتر بخوانید: کیست گانگلیون یا کیست مچ دست؛ علل، علائم و درمان


سندرم تونل کوبیتال

سندرم تونل کوبیتال، که با عنوان نوروپاتی اولنار نیز شناخته می شود ناشی از فشردگی عصبی با عنوان funny bone است که به آن عصب اولنار نیز گفته می شود. این وضعیت ممکن است باعث درد مچ دست به همراه بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان چهارم و پنجم شود.

کارپال Boss و درد مچ دست

وارد آمدن ضرباتی سفت و محکم و ثابت در پشت دست و یا مچ دست می باشد و توسط یک ناحیه کوچک از آرتروز، در محل اتصال استخوان های دراز دست و استخوان های کوچک مچ دست ایجاد می شود.

عوامل خطر درد مچ دست

درد مچ دست برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد، چه افرادی که تحرک کمی دارند و چه افرادی که خیلی فعال هستند و چه افرادی که بین این دو گروه قرار دارند.

اما خطر درد مچ دست در شما ممکن است با موارد زیر، افزایش پیدا کند:

شرکت در فعالیت های ورزشی

بروز آسیب ‌های مچ دست در بسیاری از ورزش ‌ها وجود دارند، چه ورزش های ضربه ای و چه ورزش هایی با حرکات تکراری که هر دو باعث ایجاد فشار بر روی مچ دست می شوند. این ورزش ها شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، هاکی و تنیس باشد.

درد مچ دست

فعالیت های تکراری

تقریبا هر فعالیتی که با دست و مچ دست شما در ارتباط باشد حتی بافندگی و کوتاه کردن مو، اگر به شدت انجام شود، می‌تواند به از کار افتادن مچ دست منجر شود.

برخی از بیماری ‌ها یا شرایط خاص

بارداری، دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و نقرس ممکن است ریسک ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند.

تشخیص درد مچ دست

معاینه فیزیکی

پزشک ابتدا مچ دست، دست و بازوی شما را از نظر کبودی، تورم، تغییرات پوستی و یا از بین رفتن ماهیچه بررسی خواهد کرد. سپس بر روی استخوان‌ ها و ماهیچه ‌ها فشار وارد می‌آورد تا حساسیت و تغییر شکل آنها را ارزیابی کند، همچنین با حرکت دادن مچ دست، دامنه حرکتی دست را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. علاوه بر معاینه کامل اسکلتی عضلانی، پزشک، تعداد ضربان های مچ دست شما را نیز بررسی خواهد کرد و یک آزمایش فوری عصبی را بر روی دست، مچ و بازوی شماه منظور کنترل مشکلات حسی یا ضعف ماهیچه ای انجام می دهد.

آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس

این آزمایش، رایج ترین آزمایش برای درد مچ دست است. با استفاده از مقدار کمی از اشعه، اشعه X می تواند شکستگی استخوان یا علائم آرتروز را نشان دهد.

سی تی اسکن

این اسکن می تواند جزئیات دقیق و مفصلی را درباره استخوان های مچ دست شما ارائه کند و ممکن است شکستگی هایی را که با اشعه X دیده نمی شوند را تشخیص دهد.

ام آر آی

در این تست از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر دقیق از استخوان‌ ها و بافت‌ های نرم استفاده می شود. برای ام آر آی مچ دست،این امکان وجود دارد که به جای قرار گرفتن کل بدن در دستگاه، فقط بازوی خود را وارد دستگاه کوچکتری کنید.

سونوگرافی

این تست ساده و غیر تهاجمی می تواند به تصویر سازی تاندون ها، رباط ها و کیست ها کمک کند.

آزمایشات و روش های مخصوص برای درد مچ دست

بسته به ظن و گمان پزشک در رابطه با یک تشخیص خاص، پزشک ممکن است یک آزمایش ویژه را انجام دهد. برای مثال، آزمایش تینل (Tinel) که می‌تواند به تشخیص سندرم تونل کارپال کمک کند. پزشک به آرامی بر روی عصب میانی ضربه می‌زند تا تشخیص دهد که آیا ملتهب است یا خیر. اگر احساس سوزن سوزن شدن را در سه انگشت اول خود احساس می‌کنید، پس نتیجه این آزمایش مثبت است.

آزمایش دیگر، آزمایش فینکلشتاین (Finkelstein) است که می‌تواند به پزشک کمک کند تا تنوسینویت دکرون را تشخیص دهد.در این آزمایش، فرد انگشت شست خود را درون مشت خود می گیرد. سپس پزشک از یک دست برای ثابت نگه داشتن بازو استفاده می‌کند، در حالی که از دست دیگر برای حرکت مچ دست به سمت انگشت کوچک استفاده می‌کند. اگر این حرکت باعث درد در طول انگشت شست می‌شود، نتیجه آزمایش مثبت است.

اگر پزشک در مورد مفصل مچ دست عفونی (به نام آرتریت سپتیک) و یا نقرس مچ دست نگرانی داشته باشد، یک نمونه از مایع سینوویال را از داخل مفصل خارج می کند. این روش آسپیراسیون مفصل نامیده می‌شود و اغلب در مطب پزشک انجام می گیرد. در صورت ابتلا به نقرس، مایع سینوویال، وجود کریستال ها و تعداد نسبتا  بالایی از گلبول ‌های سفید خون را نشان خواهد داد. با وجود آرتریت سپتیک، تعداد گلبول‌ های سفید خون بسیار بالا خواهد بود.

درد مچ دست

آرتروسکوپی

اگر آزمایشات تصویربرداری، نتایجی را در پی نداشته باشند، پزشک ممکن است یک آرتروسکوپی را انجام دهد. آرتروسکوپی روشی است که در آن یک ابزار به اندازه مداد به نام آرتروسکوپ را از طریق یک شکاف کوچک در پوست، وارد مچ می کنند. این ابزار شامل یک نور و یک دوربین کوچک است که تصاویر را بر روی یک صفحه تلویزیون پخش می‌کند. آرتروسکوپی دارای استاندارد طلایی برای ارزیابی درد مچ دست در طولانی مدت است. در برخی موارد، پزشک ممکن است مشکلات مچ دست را از طریق آرتروسکوپ اصلاح کند.

آزمایشات عصبی

در صورتی که پزشک به سندرم تونل کارپال مشکوک باشد، ممکن است دستور انجام الکترومیوگرام (EMG) را صادر کند. این آزمایش، میزان ترشحات الکتریکی کوچک تولید شده در ماهیچه ‌های شما را اندازه‌گیری می‌کند. یک الکترود به نازکی سوزن، وارد ماهیچه می شود و سپس فعالیت الکتریکی ماهیچه را چه در زمان استراحت و چه در زمان انقباض، ثبت می کند. مطالعات هدایت عصب نیز به عنوان بخشی از الکترومیوگرام (EMG) انجام می‌شود تا ارزیابی شود که آیا جریان‌ های الکتریکی در محدوده تونل کارپال کاهش پیدا کرده است یا خیر.

درمان درد مچ دست

درمان درد مچ دست به طور کامل به علت مشکل بستگی دارد. بنابراین، بسیار مهم است که شما از علت علائم خود قبل از شروع یک برنامه درمانی آگاهی داشته باشید.

راهکارهای خود مراقبتی

برای شروع، چند استراتژی خود مراقبتی ممکن است درد مچ دست شما را تسکین دهد، به ویژه اگر پیچ خوردگی و یا تاندونیت در شما تشخیص داده شده باشد.

استراحت

نخستین درمان برای بسیاری از شرایط عادی که باعث بروز درد مچ دست می‌شود، استراحت دادن به مفصل و کمک کردن به فروکش کردن التهاب حاد می باشد. با این حال مهم است که در هنگام استراحت دادن به مفصل، احتیاط کنید زیرا عدم تحرک طولانی ‌مدت می‌تواند باعث سفتی مفاصل شود.

استفاده از یخ

اگر دچار پیچ خوردگی و یا تاندونیت شده اید، بهتر است برای یکی دو روز اول، هر سه تا چهار ساعت، به مدت بیست دقیقه از یخ استفاده کنید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که زمان استفاده از یخ را طولانی تر کنید،امااستفاده طولانی از یخ به بهبودی سریع تر مچ دست شما کمکی نمی کند و در حقیقت می تواند باعث آسیب رسیدن به بافت ها شود.

فشرده ‌سازی

پزشک ممکن است فشرده‌ سازی مچ دست را توصیه کند. با استفاده از یک نوار کشی، مچ دست را از انگشتان تا بالای بازو بپوشانید. این پوشش نباید سفت و محکم باشد زیرا باعث قطع شدن گردش خون در دست و مچ دست می شود (سوزن سوزن شدن، نشانه ای بر محکم بستن نوار کشی است).

عدم تحرک

براکت ها و یا اسپلینت های محافظتی، میتوانند به افرادی که به تازگی پیچ خوردگی مچ دست را تجربه کرده‌اند و یا دچار سندرم تونل کارپال یا تاندونیت ها هستند، کمک کنند. برای افراد مبتلا به آرتروز مچ دست، پوشیدن اسپلینت در طول فعالیت‌ هایی که منجر به درد می شوند، می‌تواند مفید باشد. در صورت بروز شکستگی، گچ گرفتن مچ دست لازم است که البته باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود.

داروها

داروهای ضد درد غیر التهابی غیر استروئیدی که معمولا با عنوان NSAIDs تجویز می‌شوند، برخی از معمول ‌ترین دارو های تجویزی هستند که به ویژه برای بیماران مبتلا به درد مچ دست ناشی از مشکلاتی از قبیل پیچ خوردگی، تاندونیت ها و ورم مفاصل هستند تجویز می شوند. NSAIDs در درمان سندرم تونل کارپال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کورتیزون یک داروی قوی است که التهاب را درمان می کند. التهاب یک مشکل رایج در بیماران مبتلا به درد مچ دست است، مانند افرادی که به تاندونیت مبتلا هستند. برخی از افراد مبتلا به آرتروز مچ دست و یا سندرم تونل کارپال نیز از تزریق کورتیزون بهره می برند.

عمل جراحی برای درد مچ دست

برخی از شرایط مربوط به مچ دست، برای درمان به عمل جراحی نیاز دارند، مانند انواع خاصی از شکستگی، کیست های گانگلیون و برداشتن فشار از روی عصب میانی یا اولنار. اگر به جراحی مچ دست نیاز دارید، با پزشک خود درباره یافتن یک جراح دست صحبت کنید، یک جراح ارتوپدی یا جراح پلاستیک که دارای تخصص ویژه ای در انجام عمل جراحی بر روی دست، مچ و بازو است.

پیشگیری از بروز درد مچ دست

برخی از فعالیت ‌ها به گونه ‌ای هستند که افراد در معرض خطر، برای آسیب نرسیدن به مچ دست خود کارهایی را انجام می دهند. پوشیدن اسپلینت های محافظ مچ دست و یا استفاده از مچ بند در ورزش ‌هایی مانند اسکیت، هاکی خیابانی و اسنوبورد می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به پیچ خوردگی مچ دست کمک کند.

در زمانی که اسکی می‌کنید، از چوب هایی استفاده کنید که دارای قلاب کوتاهی باشند و با بندهای  محکم آنها را به مچ ‌های دست نبندید. علاوه بر این، افرادی که قبلا دچار آسیب دیدگی مچ دست شده اند، ممکن است بیشتر در معرض خطر صدمات بیشتری باشند، به خصوص اگر نتوانند حرک کامل قدرت مچ دست خود را به دست بیاورند.

به همین دلیل، برای افراد فعال خصوصا ورزشکاران مهم است که قبل از شروع فعالیت های رقابتی، عملکرد کامل مچ دست خود را بدست بیاورند. فیزیوتراپی به خصوص فیزیوتراپی دست می تواند در تقویت مفصل مچ دست مفید باشد. در نهایت، برای پیشگیری از پیشرفت و یا بدتر شدن سندرم تونل کارپال، از انجام حرکات تکراری اجتناب کنبد، استراحت کنید و ابزار ارگونومیک مثل مچ بند و یا پد ماوس کامپیوتر می‌تواند مفید باشد.

6 درمان خانگی برای درمان تونل کارپال و درد مچ دست

1. درمان های سنتی

رایج ‌ترین روش ‌های درمانی تونل کارپال، ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب ‌دیده است تا از این طریق انجام حرکات تکراری متوقف ‌شوند و یا با عمل جراحی، ناحیه آسیب دیده را برای کم شدن فشار باز می‌کنند. با این حال، مطالعه‌ ای که در ژورنال ارتوپدی و فیزیوتراپی ورزشی انجام شد نشان می دهد که فیزیوتراپی ممکن است درست همانند عمل جراحی عمل کند.

این مطالعه بر رو ی ۱۰۰ زن از مادرید که نیمی از آنها تحت فیزیوتراپی قرار گرفتند و نیمی از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفتند، انجام شد.محققان دریافتند که فیزیوتراپی (مخصوصا به روش درمان دستی) عملکرد دست و مچ دست را بهبود بخشیده و درد را به اندازه یک عمل جراحی استاندارد در مورد این بیماری کاهش می دهد. علاوه بر این، پس از گذشت یک ماه، بیمارانی که فیزیوتراپی انجام دادند، نتایج بهتری نسبت به افرادی داشتند که عمل جراحی را انجام داده بودند.

2. درمان درد مچ دست با سرما و ارتعاش

احتمالا در مورد استفاده از یخ و سرما برای درمان منطقه متورم ناشی از سندرم تونل کارپال شنیده‌اید، اما دکتر باکستر هشدار می‌دهد که استفاده از یخ و سرما، عضلات و تاندون‌ها را سفت کرده و جریان خون را کاهش می‌دهد. او می گوید سعی کنید ناحیه تحت درمان با یخ را برای تحریک جریان خون، ماساژ دهید زیرا ماساژ دادن، فیبرهای عضلانی را انعطاف ‌پذیر نگه می‌دارد، بنابراین آسیب مجدد ناشی از فیبرهای متحرک که تلاش می‌کنند دامنه حرکتی را کاهش دهند به حداقل می‌رسد و استفاده از یخ قابل ‌تحمل تر است.

3. استراحت

ساده ترین روش درمان برای سندرم تونل کارپال این است که انگشتان، دست و مچ خود را استراحت دهید. فعالیت ‌هایی که فکر می‌کنید باعث بی‌حسی و درد می‌شوند را رها کنید. زمانی که علائم بهبود پیدا می‌کنند، این فعالیت ها می‌توانند به تدریج ادامه پیدا کنند. دکتر شری لیبرمن، جراح ارتوپد هیوستون، پیشنهاد می‌کند که بیماران ارگونومی فضای خانه و محل کار خود را ارزیابی کنند تا مسائلی که می‌تواند در علائم آنها نقش داشته باشند را تشخیص دهند.

ایجاد تغییراتی در دفتر کار که ممکن است به تسکین علائم کمک کنند عبارتند از تعویض یک صفحه‌کلید و یا ماوس ارگونومیک، تغییر موقعیت صفحه‌کلید و ماوس برای قرار گرفتن مچ‌ دست ‌ها در حالت خنثی و یا استفاده از مچ بند برای مچ دست ها. در منزل، بیماران می‌توانند در بین انجام کارهای تکراری استراحت کرده و حرکات کششی انجام دهند  و دست‌ ها و مچ خود را نیز حرکت دهند.

4. حرکات کششی

تمرینات ساده مچ ساده می‌تواند در هر زمانی در طول روز انجام شود، چه در محل کار خود و چه در صف انتظار در فروشگاه. برای مثال، آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکایی پیشنهاد می‌کند که دست خود را مشت کنید و سپس انگشتان خود را تا زمانی که دوباره صاف شوند به سمت پایین بکشید، این حرکت را 5 تا ۱۰ بار تکرار کنید تا هر گونه فشاری را از روی مچ دست خود برطرف کنید. اگر به دلیل احتباس مایعات ناشی از دوران بارداری یا شکستگی، دچار مشکل شدید، عادت کنید که دست ‌ها و مچ دست ها را در هر زمان ممکن به سمت بالا بکشید.

درد مچ دست

5. استفاده از  اسپلینت های شبانه

صاف نگاه داشتن مچ دست ‌ها می‌تواند به کاهش فشار بر روی اعصاب میانه کمک کند. نشانه ‌های درد در هنگام شب رایج ‌تر هستند، بنابراین استفاده از اسپلینت در شب ممکن است به کاهش علائم قبل از شروع آنها کمک کند. دکتر لیبرمن می‌گوید : اگر شما با انجام فعالیت های تکراری در محل کار مشکلی دارید، می‌توانید  از اسپلینت های مچ دست، در طول روز نیز استفاده کنید.

هدف از استفاده از اسپلینت، نگه داشتن مچ دست در وضعیت خنثی و باز نگه داشتن تونل کارپال و پیشگیری از وارد آمدن فشار بر روی عصب است. او می گوید: ما تمایل داریم که در زمان خوابیدن، مچ دستان خود را جم کنیم که باعث بدتر شدن علائم می شود. این اسپلینت ها همچنین می توانند در حین انجام فعالیت هایی که باعث برتر شدن علائم می شوند نیز استفاده شوند.

6. درمان های ضد التهابی

دکتر لیبرمن می گوید: موارد خفیف درد مچ دست ممکن است به دارو های ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن به خوبی پاسخ دهند. دکتر کلارک هی می گوید: برخی از بیماران تشخیص می دهند که دیگر روش های ضد التهابی مانند طب سوزنی و ترکیبات ضد التهاب طبیعی مانند زردچوبه و امگا 3 می توانند به موارد خفیف درد مچ دست کمک کنند. با این حال، او هشدار می دهد که علائم پایدار یا بدتر شدن علائمی از جمله سوزش و یا سوزن سوزن شدن می توانند شروعی برای بی حسی مداوم و یا ضعف باشند که در صورت عدم درمان، ثابت و دائم باقی می مانند.


بیشتر بخوانید: با این غذاها از شر آرتروز راحت شوید


چگونگی انجام حرکات کششی دست و مچ دست برای کاهش درد مچ دست

تمرینات ورزشی می‌توانند تحرک را بهبود ببخشد و شانس آسیب دیدگی و یا آسیب مجدد را کاهش دهند. انجام حرکات کششی در خانه و یا در محل کار، آسان است. زمانی که این حرکات به درستی انجام شوند، می‌تواند برای سلامتی کلی مچ دست و دست شخص مفید باشند. هر فردی که درد مزمن و یا درد به همراه بی حسی را تجربه می‌کند، باید برای تشخیص کامل به پزشک مراجعه کند.

حرکات کششی زیر می‌توانند به بهبود قدرت و تحرک شما کمک کنند:

کشش مچ دست

فرد باید حرکات زیر را به آرامی و به تدریج انجام دهد، بر روی  کشش و تقویت تمرکز کند و اگر این حرکات کششی باعث صدمه و آسیب می شود، انجام آنها را متوقف کند.

حرکات کششی زیر، می توانند به قدرت و تحرک مچ دست و دست کمک کنند:

1. مشت کردن دست

برای انجام این حرکت کششی:

۱. دست‌ ها را در کنار سر خود قرار دهید و آنها را باز کنید.

۲. دستان خود را مشت کنید به طوری که انگشت شست روی انگشتان دیگر باشد.

۳. انگشتان خود را به سمت مچ دست خود بکشید تا زمانی که کشیدگی را احساس کنید.

2. چرخش مچ دست

برای انجام این حرکت کششی:

۱. بازوان خود را در مقابل خود بگیرید.

۲. به آرامی انگشتان را به سمت پایین خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. با دست دیگر به آرامی دست بلند کرده خود را  به سمت بدن بکشید.۳ تا ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید.

۳. انگشتان خود را به طرف سقف بکشید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. با دست دیگر به آرامی دست بلند کرده خود را به سمت بدن بکشید..۳ تا ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید.

۴. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

درد مچ دست

3. حالت دعا

برای انجام این حرکت کششی:

۱. بنشینید و کف دست ها را در کنار یکدیگر بگیرید و آرنج‌ ها را روی میزقرار دهید، مانند حالت دعا کردن.

۲. دو طرف دست‌ ها را به طرف میز خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. کف دست‌ ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. ۵ تا ۷ ثانیه در این وضعیت بمانید.

۳. استراحت کنید

۴. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

4. کشش قلاب شده

برای انجام این حرکت کششی:

۱. یک آرنج خود را زیر دست دیگر قلاب کنید و هر دو بازو را به سمت مرکز بالا تنه بکشید. باید کششی را در شانه‌ های خود احساس کنید.

۲. یک بازوی خود را به دور بازوی دیگر خود محکم کنید به طوری که کف دست ‌ها با یکدیگر در تماس باشند.

۳. به مدت ۲۵ ثانیه در این وضعیت بمانید.

۴. بازوهای خود را جابجا کنید و این حرکت را با سمت دیگر تکرار کنید.

5. کشش انگشت

 برای انجام این حرکت کششی:

1. انگشت کوچک و انگشت حلقه را به یکدیگر نزدیک کنید.

۲. انگشت‌ میانی و انگشت سبابه را از انگشت حلقه جدا کنید.

۳. این حرکت کششی را 10 مرتبه تکرار کنید.

6. مشت باز شونده

برای انجام این حرکت کششی:

1. دست خود را مشت کنید و جلوی خود بگیرید.

2. انگشتان خود را کنار یکدیگر قرار دهید و تا زمانی که دست تان صاف و باز می شود، انگشتان خود را بکشید.

3. این حرکات را 10 بار تکرار کنید.

7. فشار داد ن اسفنج

برای انجام این حرکت کششی:

1. یک اسفنج یا توپ استرس را در مشت خود بگیرید و فشار دهید.

2. به مدت 10 ثانیه در این موقعیت بمانید.

3. استراحت کنید

4. این حرکت را10 بار تکرار کنید.

8. حرکت دادن مچ دست به صورت برف پاک کن شیشه جلو اتومبیل

برای انجام این حرکت کششی:

۱. دستان خود را رو به پائین و بر روی یک میز قرار دهید.

۲. بدون حرکت دادن مچ دست، به آرامی دست خود را تا جایی که می‌توانید به یک سمت بکشید و به مدت ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید.

۳. این جرکت را با دست دیگر خود نیز انجام دهید.

۴. این حرکت را با هر یک از دستان خود، سه مرتبه تکرار کنید.

۹. کشش انگشت شست

برای انجام این جرکت کششی:

۱. انگشت شست خود را با دست دیگر بگیرید.

۲. انگشت شست را به آرامی به پشت بکشید.

۳. این کشش را به مدت 25 ثانیه نگه دارید.

۴. این حرکت را با انگشت شست دست دیگر خود تکرار کنید.

درد مچ دست

10. کشش متناوب انگشت

برای انجام این حرکت کششی:

۱. انگشت میانی و انگشت حلقه را به هم نزدیک کنید.

۲. انگشت کوچک و انگشت سبابه را از آنها جدا کنید.

3. این حرکت کششی را 10 بار تکرار کنید.

11. تقویت مچ دست

برای انجام این حرکت کششی:

۱. روی دست ها و زانوها خود قرار بگیرید به طوری که انگشتان به سمت بدن باشند.

۲. آهسته به سمت جلو خم شوید و آرنج ها را صاف نگه دارید.

3. به مدت 20 ثانیه در همین موقعیت بمانید.

4. استراحت کنید و سپس این حرکت کششی را تکرار کنید.