سم مندس

درام جنگی «۱۹۱۷» ساخته «سم مندس» با کسب جایزه معتبر انجمن کارگردانان آمریکا، قدم بزرگی به سوی کسب جوایز اصلی اسکار پیش رو برداشت.

به گزارش مووی مگ مگ بهنقل از سینماسینما،‌ هفتاد و دومین دوره جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) برندگان خود را طی مراسمی معرفی کرد و «سم مندس» کارگردان انگلیسی توانست برای فیلم «۱۹۱۷» جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند سینمایی را از آن خود کند.

در شاخه بهترین کارگردانی این جوایز مهم «بونگ جون هو» برای فیلم «اَنگل»، «مارتین اسکورسیزی» برای ساخت فیلم «مرد ایرلندی»، «کوئنتین تارانتینو» برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» و «تایکا وایتیتی» هم برای ساخت فیلم «جوجو ربیت» نامزد دریافت جایزه بودند.

جوایز انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های جوایز اسکار است، بطوری که در طول همه اداوار گذشته تنها در ۷ مورد برنده اصلی این جوایز نتوانسته جایزه اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کند. سال گذشته نیز جایزه انجمن کارگردانان و اسکار کارگردانی به «آلفونسو کواران» برای فیلم «روما» رسید. آخرین باری که برنده این دو جایزه یکسان نبودند به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد که «بن افلک» برای فیلم «آرگو» پس از کسب جایزه (DGA) حتی نتوانست در شاخه کارگردانی اسکار نامزد شود.

«مندس» پس از کسب این جایزه عنوان کرد: آنقدر خوش‌شانس بوده‌ام که جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را اولین بار دو دهه پیش دریافت کنم (برای فیلم زیبای آمریکایی در سال ۱۹۹۹). فکر می‌کنم با خودم صادق هستم. فکر نمی‌کنم آن زمان کاملا می‌دانستم که دارم چه کار می‌کنم اما اکنون کمی بیشتر می‌دانم در حال انجام چه کاری هستم.

«مندس» همچنین در صحبت‌هایش به تمجید از رقبایش «بونگ جون هو»، «مارتین اسکورسیزی»، «کوئنتین تارانتینو» و «تایکا وایتیتی» پرداخت و از فرصت ایجاد شده برای شناخت بهتری این سینماگران قدردانی کرد.

درام «۱۹۱۷» که به روایت داستانی در جریان جنگ جهانی اول می‌پردازد پیش از این جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم درام و کارگردانی و جایزه اصلی انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) را نیز دریافت کرده است و حالا بیش از هر فیلم دیگری شانس درخشش در اسکار ۲۰۲۰ را دارد.

در سایر بخش‌های جوایز «DGA» نیز جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌های اول به ««آلما هارل» برای فیلم «هانی بوی» اعطاء شد، «استیون بوگنار» و «جولیا ریچارت» جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند را برای «کارخانه آمریکایی» به خانه بردند.

جایزه بهترین کارگردانی سریال‌های درام و کمدی نیز به ترتیب به «نیکل کاسل» برای سریال «نگهبان» و «بیل هادر» برای سریال «باری» رسید.

برای خواندن نقد و بررسی  فیلم « 1917 » اینجا کلیک کنید.