سفیر سعودی قتل خاشقچی را «لکه ننگ» خواند

منبع: برترین ها

59

1398/11/8

03:38


سفیر عربستان سعودی در لندن تاکید کرد که جای هیچ پرسشی نیست تحولات استانبول و قتل جمال خاشقچی لکه ننگی برای جامعه، کشور و فرهنگ عربستان است.

ایرنا: سفیر عربستان سعودی در لندن تاکید کرد که جای هیچ پرسشی نیست تحولات استانبول و قتل جمال خاشقچی لکه ننگی برای جامعه، کشور و فرهنگ عربستان است.

«خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز بن ‌آل‌سعود» که پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مقتول عربستانی به عنوان سفیر در لندن انتخاب شد این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگراف مطرح کرد.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب، سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تائید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

سفیر سعودی قتل خاشقچی را «لکه ننگ» خواند

بعد از این اعتراف، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در احکامی جداگانه سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان محمد بن‌سلمان ولیعهد و احمد العسیری معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد.

دادستانی عربستان حدود دو ماه پیش نیز مدعی شد که پنج نفر از متهمان به دخالت در قتل جمال خاشقچی را به اعدام محکوم کرد.

به جز دولت آمریکا، هیچ‌ کشوری از حکم دادستانی عربستان استقبال نکرد و « اگنس کالامارد » گزارشگر سازمان ملل در پرونده قتل خاشقچی، احکام دادگاه رسیدگی به این پرونده در عربستان را «نمایشی مضحک» خواند.

سفیر ۴۲ ساله عربستان که بیشتر دوران کودکی خود را در سفارت این کشور در واشنگتن، زمانی که پدرش سفیر بود گذرانده، یکی از اهدافش را تغییر موضع دولت انگلیس علیه ایران قرار داده است.

او در گفت‌وگو با دیلی تلگراف مدعی شد که برجام تحرکات ایران در منطقه را شامل نمی‌شود و این موضوع به اندازه برنامه هسته‌ای ایران، چالش برانگیز است.

نماینده عربستان در لندن، در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود که ریاض به دنبال درگیری و افزایش تنش با ایران نیست اما از موضع سخت علیه تهران حمایت می‌کند.

این سیاستمدار سعودی که همسرش برادرزاده یکی از شاهزاده‌های انگلیسی است، مدعی شد که عربستان سیاست مماشات را برنمی‌تابد، چون از نگاه ایران این رفتار نشان‌دهنده ضعف طرف مقابل است.

او همچنین درباره اتهام هک شدن گوشی همراه مالک شرکت آمازون از سوی عربستان سعودی مدعی شد که ریاض به جزئیات این پرونده دسترسی نداشته و سخت است بتواند از خود دفاع کند.

وی افزود: پیش از آنکه به این موضع واکنش نشان دهیم باید مدارک را مشاهده کنیم.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تلفن همراه « جف بزوس » مالک شرکت آمازون توسط محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان از طریق ارسال یک بدافزار در پیام رسان واتس‌آپ هک شده است.

منابع خبری به روزنامه انگلیسی گاردین گفته‌اند، در سال ۲۰۱۸ چندین ماه پیش از قتل خاشقچی یک پیام در واتس‌آپ از حساب شخصی بن سلمان به تلفن همراه بزوس ارسال شده بود.

طبق نتیجه به دست آمده از تحلیل مجاری قانونی دیجیتالی، پیام ارسال شده از شماره محمد بن سلمان شامل یک بدافزار بوده که در گوشی بزوس ثروتمندترین مرد دنیا نفوذ کرده است.

زمانی که برخی جزئیات در مورد زندگی شخصی مالک شرکت آمازون در نشریه نشنال انکوایرر آمریکا منتشر شد، تیم امنیتی بزوس با انجام تحقیقاتی با اطمینان بالا اعلام کردند که سعودی‌ها با مدیریت دسترسی به تلفن همراه او، اطلاعات شخصی‌اش را دست آورده‌اند.

هم زمان با این تحولات یک تبعه عربستانی در اقدامی کم‌سابقه رژیم سعودی را به هک و نفوذ در گوشی همرامش در دادگاه عالی انگلیس متهم کرده است.

غانم المساریر از طنزپردازان عربستانی در دادگاه مدعی شد که گوشی همراه او پس از انتقاد از رژیم سعودی در شبکه‌های اجتماعی، در سال ۲۰۱۸ میلادی هک شده است.

وکیل او می گوید آماده است تا به طور رسمی از دولت سعودی شکایت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو