همایش ملی تئاتر سردار آسمانی در جوار مزار شهید سردار قاسم سلیمانی افتتاح می‌شود / تقدیر خانواده تئاتر از شهید حسین پورجعفری / گزارش نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر سردار آسمانی

156

1398/11/8

12:58


امیرحسین شفیعی گفت: قرار نیست جشنواره‌ای اضافه کنیم و ما با همایش سردار آسمانی به‌دنبال جریان‌سازی هستیم تا بگوییم هنرمندانی هستند که با این موضوع آثاری تولید می‌کنند.

همایش ملی تئاتر سردار آسمانی در جوار مزار شهید سردار قاسم سلیمانی افتتاح می‌شود / تقدیر خانواده تئاتر از شهید حسین پورجعفری / گزارش نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر سردار آسمانی

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای "همایش ملی تئاتر سردار آسمانی" پاسداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت صبح امروز 7 بهمن‌ماه با حضور امیرحسین شفیعی دبیر همایش و جمعی از اهالی رسانه در تماشاخانه سرو برگزار شد.

امیرحسین شفیعی ضمن اشاره به اینکه پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، مردم واکنش‌های مختلفی داشتند، گفت: گاهی هنرمندان برخی رشته‌ها می‌توانند با خلق اثر، واکنش نشان دهند اما تولید تئاتر زمان‌بر است و هنرمندان تئاتر خیابانی که هنری مردمی است، سریع‌تر می‌توانند اثری را آماده اجرا کنند. همایش ملی تئاتر سردار آسمانی نیز با بخش خیابانی کار خود را آغاز کرد. این همایش با حضور 16 گروه نمایشی از 12 استان از دهم بهمن‌ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.

او در ادامه افزود: با اینکه بازار انصراف گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاترفجر داغ بود، تشکر می‌کنم از هنرمندانی که با باور و انرژی خود ایستادند و سی و هفت اثر را به دبیرخانه این همایش ارسال کردند.

این کارگردان با بیان اینکه همایش ملی تئاتر سردار آسمانی در سه بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: این همایش در سه بخش اصلی، ویژه و مساجد با حضور شانزده اثر برگزار می‌شود. سه اثر در بخش مساجد حضور دارند، یک اثر در بخش ویژه و دوازده اثر در بخش اصلی.

شفیعی با بیان اینکه افتتاحیه این همایش روز دهم بهمن ماه از مزار شهید سردار قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: هنرمندان در ابتدای این مراسم ادای احترامی به مزار شهید سردار قاسم سلیمانی دارند و پس از آن قطعات نمایشی متناسب با زندگی و فعالیت‌های نظامی سردار اجرا خواهد شد، نقالی مرشد محسن میرزاعلی نیز در این مراسم اجرا می‌شود. همچنین در ادامه خانواده تئاتر از شهید حسین پورجعفری که در کنار شهید سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، تقدیر خواهند کرد و دو تن از هنرمندان شاخص در این افتتاحیه سخنرانی می‌کنند.

او در ادامه اضافه کرد: در بخش اجراها، گروه‌های استانی از یازده بهمن‌ماه کار خود را در استان‌های مختلف آغاز خواهند کرد. پنج گروه به تهران دعوت شدند و همزمان با اربعین شهید سردار قاسم سلیمانی در تئاتر شهر، پل طبیعت، میدان امام حسین، پلازای هفتم تیر، ایوان انتظار و ده مسجد آثار خود را اجرا می‌کنند.

دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با اشاره به اینکه در برگزاری این همایش همکاری خوبی با دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر داشتیم، تصریح کرد: طی این همکاری، نوزدهم بهمن‌ماه بخش خیابانی این جشنواره به آثار خیابانی با موضوع شهید سردار قاسم سلیمانی اختصاص دارد. بیستم و بیست و یکم بهمن ماه نیز مجموعه تئاتر شهر اجراهای مرتبط با این موضوع خواهند داشت. روز بیست و دوم بهمن ماه نیز ویژه برنامه‌ تئاتر سیاری حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی با حضور ده اثر اجرا می‌شود.

امیرحسین شفیعی در ادامه اضافه کرد: اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، ستاد هماهنگی مساجد کشور، اداره فرهنگ و ارشاد استاد کرمان، سپاه ثارالله و بنیاد شهید از جمله نهادها و مراکزی بودند که در برگزاری این همایش مشارکت داشتند.

او با تاکید بر اینکه زمانی که جشنواره موضوعی برگزار می‌شود، تصور بر آن است که پول‌های کلانی در میان است، اظهار کرد: با شفافیت می‌گویم که بودجه برگزاری این همایش با مشارکت نهادها و مراکزی که نام بردم صد و پنجاه میلیون تومان است. آنچه که باعث شده هنرمندان شرکت‌کننده در این همایش حضور داشته‌ باشند، عشق به شهید سردار قاسم سلیمانی است وگرنه با این رقم‌ها، چنین برنامه‌ای امکان برگزاری نداشت. حاضر هستیم در اختتامیه ریز هزینه‌کرد را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

کارگردان نمایش "دریادلان" در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در مدت زمان بسیار کوتاهی که در اختیار داشتیم در ابتدا توانستیم این همایش را برگزار کنیم اما پس از آن برنامه‌ای با عنوان "محفل خاطره نمایش" را طراحی کردیم. ما اطلاعات بسیار کمی از زندگی شهید سردار قاسم سلیمانی داریم و نیاز است تا خاطرات و دستاوردهای ایشان بازگو شود بنابراین محفل خاطره نمایش با حضور سه تن از نزدیکان سردار برگزار می‌شود تا جنبه‌های زندگی ایشان برای درام‌نویسان تبیین شود تا آن‌ها بتوانند آثار نمایشی با موضوعیت زندگی سردار تولید کنند. محفل خاطره نمایش، نوزده بهمن‌ماه ساعت ده صبح در تالار اسوه برگزار خواهد شد. طی این برنامه سه اثر نمایشی به چاپ خواهد رسید تا این آثار مورد توجه قرار گیرد تا در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا شود و سپس در تماشاخانه سرو روی صحنه آیند تا کاری ارزشمند برای این سردار تولید شود. پنج اثر ویژه نیز از همین محفل برای مساجد تولید و به اجرا خواهد رسید.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: قرار نیست جشنواره‌ای اضافه کنیم و ما با این همایش به‌دنبال جریان‌سازی هستیم تا بگوییم هنرمندانی هستند که با این موضوع آثاری تولید می‌کنند. اعتقادم بر این است این رویداد می‌تواند در قالب جشنواره تئاتر مقاومت ادامه پیدا کند. من نگرانی بابت بودجه ندارم چراکه هنرمندان شرکت‌کننده با جان و دل کار می‌کنند و این آثار از علایق و درونیات آن‌ها شکل گرفته است. با رقم صد و پنجاه میلیون تومان، نود و هشت اجرا در تهران و شهرستان‌ها پیش‌بینی شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو