آیا خوردن تن ماهی با ماست مضر است؟

آیا خوردن تن ماهی با ماست مضر است؟


منبع: آرگا

139

1398/11/8

16:02


استفاده و مصرف برخی از مواد غذایی با هم باعث ایجاد مشکلاتی در بدن خواهد شد. از جمله این مواد غذایی تن ماهی با ماست است که هر دو دارای طبع سرد بوده و مصرف همزمان آن ها باعث شل شدن و بی حسی بدن می شود همچنین امکان بروز بثورات پوستی را به همراه دارد.

استفاده و خوردن برخی از مواد غذایی با هم ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد. یکی از موارد مهم در مورد تغذیه و سلامت بدن اطلاع از تداخلات مضر بعضی مواد غذایی با هم است. اکثر افراد تا حدودی از مواد غذایی که نباید با هم بخورند اطلاع دارند و در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام شده است.

مضرات خوردن تن ماهی با ماست

خوردن ماست با تن ماهی مثل ماست و ماهی دارای عوارض و ضررهای زیادی است که با آن آشنا می شویم. بعضی از مواد غذایی بسیار مفید هستند اما اگر با هم خورده شوند عوارضی برای بدن به همراه خواهند داشت و باعث بر هم خوردن تعادل در بدن می شوند.

خوردن تن ماهی با ماست

خوردن این دو ماده غذایی با هم به دلیل اینکه ماست دارای اسید لاکتیک است باعث تاثیر بر اعصاب سیکپاتیکی شده و بدن را شل و بی حس می کند برای همین نباید این دو مورد با هم خورده شود. علاوه بر ماست، دوغ نیز دارای همین تاثیر است و خوردن آن با تن ماهی ضرر دارد. در برخی موارد نیز مصرف تن ماهی با دوغ یا ماست ایجاد نفخ خواهد کرد.

تن ماهی با ماست نخوریم

در بعضی از مردم مصرف این دو باهم با سردی بدن همراه است زیرا طبع تن ماهی و ماست سرد است. سردی مواد غذایی عوارضی همچون دل درد، خواب آلودگی، زیاد شدن ادرار و همچنین افزایش مخاط دهان را به همراه دارد. برای برطرف کردن سردی باید چای نبات یا خرما و یا خوردنی با طبع گرم در کنار آن مصرف شود. خوردن این دو ماده غذایی در بعضی دیگر ممکن است سبب ایجاد بثورات پوستی شود همانطور که از گذشته همیشه گفته می شد که مصرف این دو ماده غذایی با هم باعث لک افتادن در پوست یا پیسی خواهد شد. دیگر مشکلات پوستی که خوردن این دو نوع ماده غذایی ممکن است به همراه داشته باشد سوزش در ناخن ها و یا مشاهده سیاهی در پوست پا است که بعد از مدت زمانی برطرف می شود. در موارد خیلی نادر نیز منجر به آلرژی شدید می شود که باعث مرگ خواهد شد.

عوارض مصرف همزمان تن ماهی و ماست

نکاتی که در رابطه با مصرف ماهی

در استفاده و مصرف ماهی و تن ماهی باید مسائلی را رعایت کرد که در ادامه به آن می پردازیم:

  • ماهی یا تن ماهی هیچوقت با ماست یا دوغ خورده نشود.
  • ماهی باید با مصلح آن یعنی موادی مثل خرما، عسل، گردو، ادویه گرم، ماهی شکم پر مصرف گردد.
  • استفاده از ماهی بهتر است بیشتر در فصول گرم مثل تابستان باشد.
  • از مصرف ماهی در شام جلوگیری کرده و در وعده ناهار صرف شود.
  • کسانی که بلغمی و سودایی هستند یعنی طبع سردی دارند از مصرف زیاد ماهی خودداری نمایند.
  • همراه با ماهی آب خورده نشود.

عوارض مصرف ماست و تن ماهی

موارد مورد مصرف با تن ماهی و ماهی

استفاده از لیمو ترش همراه با ماهی و تن ماهی بسیار مفید بوده و پیشنهاد می شود. لیمو باعث خوش طعم شدن ماهی شده و دارای ویتامین C نیز هست. ویتامین C موجود در لیمو ترش باعث جذب آهن موجود در ماهی می شود. ولی به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف لیمو ترش و انواع ترشی ها به خاطر سرد بودن آنها همراه با تن ماهی زیاده روی نکنید، به خصوص در افراد دارای مزاج سرد بیشتر رعایت شود، چون ممکن است باعث بیماری های مثل روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و … در آن ها شود.

مصرف تن ماهی و ماست در کنار هم

مصرف ماهی در روایات اسلامی و طب سنتی

در روایات اسلامی آورده شده است که خوردن ماهی باید با مصلحات آن مثل خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، رنجبیل، آویشن و ادویه هایی دارای طبع گرم همراه باشد. همچنین آورده شده است که خوردن ماهی در شب مخصوصا اگر همراه با گرمیجات نباشد باعث مشکلات ام اس و سکته خواهد شد. یکی از بهترین چاشنی های ماهی سیر و آب نارنج بوده که دارای فوائد بالا و طبع گرم هستند. بعلاوه خوردن تن ماهی و تخم مرغ با هم نیز پر ضرر عنوان شده است. در طب سنتی خوردن تخم مرغ با شیر و هر نوع گوشتی بخصوص گوشت ماهی ممنوع شده است زیرا ایجاد سودا کرده و تاثیر منفی بر اخلاق می گذارد و باعث تشدید امراض مزمن و افسردگی و یبوست می گردد.

خوردن تن ماهی و ماست با هم

توصیه در مصرف انواع ماهی

خوردن ماهی های دریایی بهتر و سالم تر از ماهی های پرورشی است چون ماهی های دریا تحرک زیادتری دارند و از منابع طبیعی تری تغذیه می کنند. همچنین این نوع ماهی ها دارای امگا ۳، کلسیم و فسفر بوده و ارزش غذایی بالاتری دارند. در پایان می توانید با کلیک روی لینک های مقابل با خواص روغن ماهی و خواص ماست آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو