سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛ آغاز اکران مستندهای فجر با «مهدی عراقی را بکش»

منبع: سینما پرس

73

1398/11/8

17:22


سینماپرس: نخستین سانس نمایش فیلم‌های مستند در سالن اهالی رسانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به مستند «مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی اختصاص دارد. این مستند روز شنبه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۲۲:۳۰ در پردیس سینمایی ملت روی پرده می‌رود.

پوستر مستند مهدی عراقی را بکش

سینماپرس: نخستین سانس نمایش فیلم‌های مستند در سالن اهالی رسانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به مستند «مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی اختصاص دارد. این مستند روز شنبه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۲۲:۳۰ در پردیس سینمایی ملت روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، کارگردان مستند «مهدی عراقی را بکش» در گفتگو با سینماتجربی، درباره موضوع مستند خود که قرار است در نخستین روز از جشنواره فیلم فجر ساعت ۲۲:۳۰ در سالن اهالی رسانه نمایش داده شود، اظهار کرد: روایت ما از حاج مهدی عراقی بر اساس خاطرات شفاهی افراد پیش می‌رود. زمانی که داشتیم درباره سوژه فیلم‌مان تحقیق می‌کردیم فهرست بلندبالایی از کسانی که فکر می‌کردیم می‌توانند تصویر درستی از او ارائه دهند آماده و تحقیق درباره هر کدام از آن ها را شروع کردیم.
وی افزود: شکل کارمان به این ترتیب بود که برای هر مصاحبه، مصاحبه‌های قبلی این افراد را به دقت می‌خواندیم و تقاطع‌هایش با زندگی حاج مهدی را در میاوردیم. این کار را برای هر سی نفر انجام دادیم. در واقع منبع اصلی‌مان خاطرات همین افراد بود. اسنادی که از ساواک در ارتباط با مهدی عراقی منتشر شده بود و فایل‌های صوتی‌ای که از خانواده‌اش به دستمان رسید هم خیلی کمکمان کرد. در این نوارها، حاج مهدی خودش تاریخ نهضت را برای جمع محدودی از دانشجویان تعریف می‌کند. آن صداها به نوعی نقشه راه ما شد. در بخش‌هایی از فیلم هم نمونه‌هایی از آن را می‌شنوید.
نعمت‌اللهی در پاسخ به این پرسش که فیلم شما مستند پرتره است و به صورت گفتگومحور تولید شده و این گونه فیلم ها از شخصیت‌های معاصر مخاطبان خاص خود را دارند، آیا جشنواره فیلم فجر فضای مناسبی برای دیده شدن این مستند محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تعداد محدود فیلم‌های مستند در جشنواره و حضور و توجه اهالی فیلم‌های داستانی، رسانه‌ها و مردم به سینما در این ایام، فیلم‌های مستند هم مستقل از موضوعاتشان دیده می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند. اما گذشته از این، تلاش ما این بود که روایت روان و جذابی از شهید عراقی ارائه کنیم تا مخاطبانی که به تعبیر شما، «مخاطب خاص» نیستند نیز با فیلم‌مان همراه شوند.
وی درباره زمان نمایش «مهدی عراقی را بکش» توضیح داد: زمان نمایش فیلم‌ها در سالن مطبوعات با قرعه مشخص می‌شود. بخت ما اینگونه بود که در همان روز اول فیلممان نمایش داده شود! درباره زمان اکران فیلم‌های مستند در سالن مطبوعات هم فکر می‌کنم با توجه به اینکه فیلم‌های مستند به هر حال مخاطبان محدودتری دارند، اختصاص سانس چهارم پردیس ملت به آنها تصمیم عاقلانه‌ای است و قطعا از سانس اول بهتر است. امیدوارم این تصمیم در دیده شدن فیلم‌ها هم اثر مثبتی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو