هزاران سال است که از سرکه سیب به عنوان یک داروی مقوی برای سلامتی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که سرکه سیب فواید بسیار زیادی برای سلامتی از جمله پایین آوردن قند خون دارد. اما اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی برای کاهش وزن موثر است؟ این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام، به بررسی تحقیقات انجام شده درباره سرکه سیب و کاهش وزن پرداخته است.

سرکه سیب

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از طریق تخمیر دو مرحله ای تهیه می شود. ابتدا سیب ها را برش زده یا له می کنند. سپس سیب ها را با مخمر ترکیب کرده تا قند آن به الکل تبدیل شود. در مرحله بعد باکتری های اضافه شده به فرایند تخمیر، الکل را به استیک اسید تبدیل می کنند. تولید این ماده سنتی چیزی حدود یک ماه زمان می برد. اما متاسفانه سرکه سیب های تهیه شده توسط کارخانه ها فرایند تولید را سرعت بخشیده و تنها در طی یک روز سرکه سیب را تهیه می کنند. استیک اسید ترکیب فعال اصلی سرکه سیب است.

همچنین استیک اسید با نام اتانوئیک اسید نیز شناخته می شود که یک ترکیب ارگانیک به همراه مزه ترش و بوی تند است. چیزی حدود ۵ تا ۶ درصد سرکه سیب حاوی استیک اسید است. علاوه بر این سرکه سیب حاوی آب و مقدار کمی از دیگر اسیدها مانند مالیک اسید می باشد. یک قاشق غذا خوری (۱۵ میلی لیتر) از سرکه سیب حاوی ۳ کالری و تقریباً بدون کربوهیدرات می باشد.

استیک اسید و چربی سوزی

استیک اسید یک اسید چرب با زنجیره کوتاه می باشد که در استات و هیدروژن بدن شما حل می شود. برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که استیک اسید موجود در سرکه سیب به چند روش مقدار کاهش وزن را بالا می برد.


بیشتر بخوانید: 5 حقایق درباره قرص های کاهش وزن


پایین آوردن سطح قند خون

در آزمایش انجام شده بر روی موش ها مشخص گردید که استیک اسید باعث توانایی کبد برای جذب قند از کبد و عضلات را افزایش می دهد.

کاهش سطح انسولین

در پژوهش انجام شده بر روی موش ها محققان دریافتند که استیک اسید نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می دهد. با پایین آمدن نسبت گفته شده چربی سوزی رخ می دهد.

بهبود متابولیسم

در پژوهش انجام شده بر روی موش ها استیک اسید استفاده شد. در پایان مشخص گردید که آنزیم AMPK افزایش پیدا کرده است. AMPK باعث چربی سوزی، کاهش چربی و قند ساخته شده در کبد می شود.

کاهش ذخایر چربی

محققان توانستند از موش های چاق و دیابتی با استیک اسید یا استات در برابر افزایش وزن مراقبت کنند. همچنین استیک اسید باعث افزایش بیان ژن هایی می شود که ذخایر چربی شکمی و کبدی را کاهش می دهد.

سرکه سیب

چربی سوزی

در یک پژوهش به موش هایی که رژیم با چربی بالا داشتند استیک اسید داده شد. مشخص گردید ژن های مسئول برای چربی سوزی در موش ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده بود. در نتیجه چربی های ساخته شده توسط بدن کاهش یافت.

کاهش اشتها

یک تحقیق نشان می دهد که استات مرکز کنترل کننده اشتها در مغز را سرکوب می کند. با سرکوب اشتها شما کالری کمتری دریافت خواهید کرد. با وجودی که نتایج به دست آمده در مطالعات بر روی حیوانات امیدوار کننده به نظر می رسد اما باید پژوهش های بیشتری نیز در انسان ها صورت گیرد.

افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی

این ماده به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. نتیجه احساس سیری بیشتر دریافت کالری کمتر است. در پژوهش کوچک انجام شده ۱۱ فرد این ماده را به همراه وعده غذایی با کربوهیدرات بالا دریافت کردند. نتایج نشان داد که واکنش قند خون آنها تا یک ساعت بعد از وعده غذایی تا ۵۵ درصد پایین آمده بود. همچنین افراد حاضر در مطالعه در باقی مانده روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر مصرف کردند.

علاوه بر اثر کاهش اشتهای این ماده، مشخص شده است که این ماده سرعت خالی شدن معده را کاهش می دهد. در یک مطالعه کوچک دیگر مشخص شد که مصرف سرکه سیب به همراه وعده حاوی نشاسته به طور قابل ملاحظه ای سرعت خالی شدن معده را کاهش می دهد. کم شدن سرعت تخلیه معده منجر به افزایش احساس سیری، پایین آمدن قند خون و همچنین سطح انسولین می گردد.

با این وجود برخی افراد شرایطی دارند که ممکن است استفاده از این ماده برای آنها اثرات منفی به دنبال داشته باشد. گاستروپارسیس یا تاخیر در خالی شدن معده یکی از عوارض رایج دیابت نوع یک است. زمان بندی انسولین با غذای دریافتی برای این افراد مسئله ساز می شود زیرا که پیش بینی مقدار زمان بالا رفتن قند خون بعد از وعده غذایی کار سختی است.

از آنجایی که این ماده باعث طولانی شدن ماندن غذا در معده می شود استفاده کردن از این ماده در وعده غذایی باعث بدتر شدن شرایط افراد دیابتی خواهد شد. این ماده با به تاخیر انداختن خالی شدن معده به داشتن احساس سیری کمک می کند. این مسئله به طور طبیعی منجر به کاهش کالری دریافتی شده اما با این وجود در برخی افرادی که مشکل گاستروپارسیس دارند باعث بدتر شدن وضعیت آنها خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آرام غذا بخورید تا احساس سیری کنید


سرکه سیب و کاهش وزن و چربی

نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی انسان ها نشان می دهد که سرکه سیب اثرات شگفت انگیزی بر وزن و چربی بدن دارد. پژوهش ۱۲ هفته ای بر روی ۱۴۴ چاق بزرگسال ژاپنی انجام شد که روزانه ۱ قاشق غذا خوری از سرکه سیب، ۲ قاشق غذا خوری این ماده یا نوشیدنی پلاسیبو دریافت کرده بودند. همچنین به این افراد گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما مثل روال سابق رژیم غذایی و فعالیت خود را ادامه دهند.

سرکه سیب

افرادی که روزانه ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده کرده بودند به طور میانگین نتایج زیر را به دست آوردند:

  •        کاهش وزن: ۱. ۲ کیلوگرم
  •        کاهش درصد چربی بدن: ۰. ۷ درصد
  •        کاهش سایز دور شکم: ۱. ۴ سانتی متر
  •        کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

تغییرات افرادی که روزانه دو قاشق غذا خوری سرکه سیب خورده بودند به صورت زیر است:

  •        کاهش وزن: ۱. ۷ کیلوگرم
  •        کاهش درصد چربی بدن: ۰. ۹ درصد
  •        کاهش سایز دور شکم: ۱. ۹ درصد
  •        کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

همچنین گروه نوشیدنی پلاسیبو ۰. ۴ کیلوگرم وزن اضافه کرد و مقدار کمی هم به سایز دور شکم آنها افزوده شد. بر طبق این مطالعه انجام شده اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری از این ماده به رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می کند. همچنین درصد چربی بدنی و چربی های شکمی شما کاهش پیدا کرده و تری گلیسیرید خون پایین می آید.

این تنها یکی از معدود مطالعاتی بود که اثرات این ماده برای لاغری در انسان ها را مورد بررسی قرار داده بود. با وجودی که مطالعه انجام شده در سطح بزرگی انجام شده بود و نتایج امیدوارکننده بودند اما مطالعات بیشتری برای یک نتیجه گیری کامل مورد نیاز است. در یک پژوهش انجام شده به موش ها رژیم پر چرب و کالری بالا داده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که سرکه سیب کمک می کند تا جذب چربی ۱۰ درصد کاهش یابد.

دیگر فواید سلامتی سرکه سیب

علاوه بر چربی سوزی و کاهش وزن این ماده چندین فایده بزرگ دیگر برای سلامتی به همراه دارد:

پایین آمدن انسولین و قند خون

مطالعات نشان می دهند به هنگامی که با وعده غذایی حاوی کربوهیدرات بالا این ماده را مصرف کنید سطح قند خون و انسولین به طور قابل ملاحظه ای پایین خواهد آمد.

بهبود حساسیت انسولین

یک مطالعه انجام شده بر روی افراد که دیابت نوع ۲ یا مقاومت انسولین داشتند نشان داد که اضافه کردن این ماده به وعده غذایی با کربوهیدرات بالا باعث بهبود حساسیت انسولین تا ۳۴ درصد می شود.

پایین آمدن قند خون ناشتا

در یک پژوهش انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که سرکه سیب به همراه یک صبحانه با پروتئین بالا مصرف کرده بودند نشان داد که قند خون ناشتای آنها ۲ برابر کاهش یافته بود.

بهبود نشانه های سندروم تخمدان پلی کیستیک

در مطالعه کوچک انجام شده بر روی خانم های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص گردید که مصرف این ماده به مدت ۹۰ الی ۱۱۰ روز باعث از سر گرفتن فعالیت تخمک گذاری تا ۵۷ درصد می شود. محققان احتمال می دهند که این بهبودی به خاطر کاهش مقاومت انسولین است.

سرکه سیب


بیشتر بخوانید: 6 نشانه مبتلا بودن به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)


کاهش سطح کلسترول

پژوهش های انجام شده بر روی موش های دیابتی و معمولی نشان داد که این ماده باعث افزایش اچ دی ال کلسترول خوب می شود. همچنین سرکه سیب به کاهش ال دی ال کلسترول بد و گلیسیرید کمک می کند.

پایین آمدن فشار خون

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که سرکه سیب به وسیله بازداری از آنزیم های مسئول برای منقبض کردن رگ های خونی باعث کاهش فشار خون می شود.

مرگ باکتری ها و ویروس های مضر

سرکه سیب با باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی هستند مبارزه می کند. یک مطالعه نشان داد که این ماده باعث کاهش ۹۰ درصدی برخی باکتری ها و ۹۵ درصدی برخی ویروس ها می شود. اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی برای قند خون، انسولین، سندروم تخمدان پلی کیستیک و کلسترول فوایدی به همراه دارد. همچنین سرکه سیب با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند.

چگونه سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

روش های زیادی برای اضافه کردن این ماده در رژیم غذایی وجود ندارد. یک روش ساده استفاده از سرکه سیب به همراه روغن زیتون در سالاد است. به خصوص هنگامی که با سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و خیار همراه شود طعم فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین می توان از این ماده در تهیه ترشی ها استفاده کنید یا به سادگی آن را داخل آب بریزید و بنوشید. به منظور کاهش وزن و لاغری روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب را داخل آب بریزید و میل کنید.

بهتر است که مقدار سرکه سیب مصرفی خود را به دو تا سه قسمت تقسیم کرده و در کل روز بنوشید. همچنین بهترین زمان مصرف سرکه سیب قبل از وعده غذایی است. مصرف بیشتر از ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری از این ماده در روز توصیه نمی شود زیرا که مصرف بالاتر آسیب زننده خواهد بود. همچنین برای شروع بهترین کار مصرف یک قاشق چای خوری در روز است تا متوجه سازگاری با آن شوید.

در هر بار مصرف بیشتر از یک قاشق غذا خوری استفاده نکنید زیرا که ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود. بسیار مهم است که این ماده را با آب مخلوط کنید زیرا کسی آسیب به رقیق نشده دهان و مری شما را می سوزاند. حالا در ادامه می خواهیم به فایده های مصرف سرکه سیب اشاره کنیم تا با این نوشیدنی شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

فایده های سرکه سیب

1. اسید استیک بالا با اثر قدرتمند بیولوژیکی

سرکه سیب ارگانیک و تصفیه نشده حاوی پروتئین، آنزیم ها و باکتری های مفید می باشد که از آنها با نام مادر یاد می کنند و این محصول به دست آمده ظاهری کدر و غیرشفاف دارد. برخی افراد باور دارند که مادر مسئول بیشتر فواید سلامتی این ماده است اما در حال حاضر مصرف این نوشیدنی در پژوهش های صورت گرفته تایید نشده است.

در هر قاشق غذا خوری سرکه سیب تنها ۳ کالری وجود دارد که عدد بسیار پایینی می باشد. این سرکه حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی نیست اما حاوی مقدار پایینی از پتاسیم است. همچنین سرکه سیب با کیفیت حاوی برخی آمینو اسیدها و آنتی اکسیدان ها می باشد.

سرکه سیب

2. کشتن باکتری های مضر

سرکه سیب به کشتن پاتوژن ها از جمله باکتری ها کمک می کند. از سرکه سیب به طور سنتی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن ها، شپش، زگیل و عفونت چشمی مورد استفاده قرار می گرفته است. بقراط پدر علم پزشکی مدرن حدود ۲۰۰۰ سال پیش از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم ها استفاده می کرده است.

همچنین از سرکه سیب به عنوان یک ماده نگهدارنده غذا برای پیشگیری از فاسد شدن استفاده می شده و مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب از رشد باکتری هایی مانند E. coli در غذا پیشگیری کرده و آنها را از بین می برد. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای محافظت از غذای خود هستید پس سرکه سیب می تواند بسیار کاربردی باشد. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که در زمان های قدیم از سرکه سیب رقیق شده برای درمان آکنه استفاده می شده اما تحقیقات قدرتمندی برای تأیید این مسئله وجود ندارد.

3. پایین آوردن قند خون و مبارزه با دیابت

می توان گفت که تا به امروز سرکه سیب موفق ترین دارو برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ می باشد. سطح بالای قند خون باعث تشخیص دیابت نوع ۲ می شود که دلیل آن می تواند به خاطر مقاومت انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین باشد. حتی با این وجود سطح بالای قند خون می تواند باعث ایجاد مشکلات برای افرادی شود که دیابت ندارند. محققان باور دارند که قند خون بالا یکی از دلایل اصلی پا به سن گذاشتن و انواع بیماری های مزمن است.

سرکه سیب

تقریباً همه افراد می دانند که با حفظ سطح قند خون خود در محدوده نرمال می توانند از فواید آن بهره ببرند. موثرترین و سالم ترین روش برای حفظ سطح قند خون نرمال دوری از کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده است اما سرکه سیب هم اثرات قدرتمندی به همراه دارد. این ماده باعث بهبود ۱۹ تا ۳۴ درصدی حساسیت انسولین در طی مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا و همچنین پایین آوردن قابل ملاحظه قند خون و واکنش انسولین می شود.

مطالعات نشان می دهند که این ماده فواید بیشماری برای سطح قند خون و انسولین به دنبال دارد:

  • کاهش قند خون تا ۳۴ درصد بعد از خوردن ۵۰ گرم نان سفید.
  • مصرف ۲ قاشق غذا خوری از این ماده قبل از خوابیدن باعث کاهش قند خون ناشتا در صبح تا ۴ درصد می گردد.

بسیاری از دیگر مطالعات انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که این ماده باعث بهبود عملکرد انسولین و پایین آمدن سطح قند خون بعد از وعده غذایی می شود. به همین دلیل سرکه سیب برای افراد دیابتی، پیش دیابتی و افرادی که می خواهند سطح قند خون خود را بنا به دیگر دلایل پایین نگه دارند بسیار مفید است. اگر در حال حاضر از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می کنید از قبل از استفاده یا افزایش مقدار سرکه سیب دریافتی با پزشک خود مشورت کنید.