فواید نگهداری گیاه در خانه که شما را شگفت زده می کند

فواید نگهداری گیاه در خانه که شما را شگفت زده می کند


منبع: آرگا

222

1398/11/9

02:38


همانطور که می دانید قرار دادن گیاه در محیط خانه می تواند بسیار مفید باشد و در این مقاله قصد داریم تا شما را فواید نگهداری گیاه در خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همه ما می دانیم که قرار دادن یک گلدان حاوی گل در گوشه ای اتاق می تواند برای روح و جسم ما بسیار مفید باشد زیرا یکی از فواید پرورش گیاه در داخل خانه تاثیر انرژی مثبت آن بر روی افراد می باشد.

فواید نگهداری گیاه در خانه

تحقیقات نشان می دهد که فواید نگهداری گیاه در خانه و محل کار علاوه بر فضای زیبایی که ایجاد خواهد کرد می تواند منجر به آرامش در افراد شود و به افزایش میزان بهره وری کارمندان کمک شایانی بکند. به همین خاطر اغلب کارشناسان توصیه می کنند که به ازای هر ۹ متر مربع بهتر است تا یک گلدان پر از گل داشته باشید تا به پاک شدن فضای اطراف کمک کند و همچنین نظریه هایی مبنی بر اینکه گل ها برای حذف فرمالدئیدهای موجود در هوا موثر خواهند بود وجود دارد. توجه داشته باشید که گیاهان از زمان خلقت آفرینش نقش مهمی را بر روی زمین ایفا کرده اند و انسان ها از هزاران سال پیش گیاه را در داخل یک ظرف قرار دادند و از آن به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده می کردند.

فواید نگهداری گیاه در خانه

به طور کلی گیاهانی که در داخل خانه نگهداری می شوند دارای انواع مختلفی هستند که افراد علاقه دارند آن ها را در یک ظرف مانند گلدان قرار دهند و به اتاقشان ببرند. اکنون قصد داریم تا به بیان چندی از فواید نگهداری گیاه در خانه بپردازیم:

با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه خواهد کرد:

همانطور که می دانید اغلب سرماخوردگی ها در اثر ذرات و ویروس هایی هستند که از طریق هوا وارد بدن افراد می شوند و بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که قرار دادن یک گلدان حاوی گل در محیط خانه می تواند بیماری هایی اعم از سرماخوردگی و ناخوشی های مرتبط با آن را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. چنین اثر مثبتی به این دلیل است که گیاهان در محیط دارای اثر تمیزکنندگی هستند و می توانند ذراتی در محیط را که ممکن است باعث بروز سرماخوردگی شوند را از بین ببرد.

از بیماری هایی که در اثر هوا منتقل می شوند جلوگیری خواهد کرد:

همانطور که می دانید آلودگی هوا می تواند چندین و چند مشکل بهداشتی اعم از تهوع و سردرد را ایجاد کند به همین خاطر با قرار دادن گیاهان آپارتمانی در محیط خانه می توانید به حذف آلودگی هوا بپردازید.

تاثیر گیاهان بر حفظ سلامتی

سردرد را درمان خواهد کرد:

از آنجایی که سردرد یک مشکل آزاردهنده محسوب می شود ممکن است میزان بهره وری را کاهش داده و در فعالیت ها اختلال ایجاد نماید. این مشکل معمولا به دلیل کمبود اکسیژن در مغز رخ خواهد داد و از آنجایی که گیاهان در داخل خانه از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید خواهند کرد این منبع اکسیژن می تواند برای درمان سردرد مفید عمل کند.

خلق و خوی شما را بهبود خواهد بخشید:

توجه داشته باشید که رنگ های مختلف گیاهان داخل خانه چشم ها را نوازش خواهد کرد و باعث آرامش افراد خواهد شد. بر اساس مطالعه ای که در سال ۱۹۸۴ توسط اولریش انجام شد به این نتیجه رسیدند که بیمار در بیمارستان که منظره ی مقابل آن باغ و گل و گیاه است در مقابل بیمارانی که تنها دیوار را مشاهده می کنند سریع تر بهبود خواهد یافت.

فشارخون را کاهش خواهد داد:

همانطور که می دانید یک گیاه آپارتمانی می تواند استرس را کم کند و همین موضوع ممکن است بر روند فشارخون شما نیز تاثیر بگذارد. همچنین با قرار دادن انواع گل و گیاه در محیط خانه و یا محل کار فشار بر روی قلب را کاهش پیدا می کند و اینگونه از بروز بیماری های قلبی نیز جلوگیری خواهد کرد.

فواید قرار دادن گیاه در محل کار

سلامت روانی افراد را بهبود می بخشد:

جالب است بدانید که نگهداری از گیاه در خانه مشابه مراقبت از حیوانات برای از بین بردن احساس تنهایی و افسردگی می تواند سلامت روانی افراد را بهبود ببخشد و همچنین انجام این کار می تواند باعث شادی شما شود و برای ادامه زندگی هدف به شما بدهد.

دی اکسید کربن را کاهش خواهد داد:

توجه داشته باشید که گیاهان به دلیل توانایی که در زمینه جذب دی اکسید کربن دارند شناخته شده اند. دی اکسید وارد شده به گیاه بعدها از طریق فتوسنتز تبدیل به اکسیژن خواهد شد. بهتر است بدانید که دی اکسید کربن در واقع ضایعات فرآیند تنفس هستند که اگر سطح آن ها در هوا بیش از اندازه بالا رود ممکن است برایتان مضر باشد و باعث ایجاد رخوت و بی حالی شود.

درد را تسکین خواهد داد:

بهتر است بدانید که برخی از گیاهان آپارتمانی خاصیت دارویی دارند و می توانند به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار بگیرند. از گیاهان آپارتمانی که دارای خواص دارویی نیز می باشند می توان به آلوئه ورا اشاره کرد که می تواند باعث کاهش التهاب و درد به ویژه در ناحیه پوست شود.

نگهداری گیاه در خانه برای حفظ آرامش

عملکرد مغز را بهبود می بخشد:

همانطور که متوجه شدید یک گیاه می تواند اکسیژن موجود در محیط را دو چندان کند و این اکسیژن برای تقویت عملکرد مغز و عصب بسیار مفید خواهد بود. به طور کلی قرار دادن گیاه در محیط خانه می تواند باعث افزایش تمرکز و توجه در هنگام کار شود.

آلرژی را از بین خواهد برد:

به طور کلی آلرژی ها زمانی اتفاق می افتند که سیستم دفاعی بدن شما در معرض مواد آلرژی زا قرار بگیرد. برخی از افراد ممکن است به گرده های گیاه حساسیت داشته باشند و اگر شما تلاش کنید که کودک خود را از همان سنین پایین در معرض آلرژی قرار دهید سیستم ایمنی بدن آن ها توان بیشتری برای مقابله با مواد آلرژی زا خواهند داشت و همین امر باعث خواهد شد تا در آینده نزدیک از وجود آلرژی رنج نبرد.

هوا را تمیز خواهد کرد:

توجه داشته باشید که گیاهان می توانند مواد شیمیایی موجود در هوا را از بین ببرند و این فایده گیاهان به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید هوای تمیزی را استنشاق نمایید به خصوص زمانی که در محیطی آلوده قرار گرفته اید. همچنین اگر در محیط زندگی خود باغچه ندارید و در فضایی آپارتمانی زندگی می کنید این ویژگی برایتان بسیار مفید خواهد بود.

فواید نگهداری گیاه در خانه و تاثیر آن بر سلامتی

به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل خواهد کرد:

اگر شما در منطقه ای خشک زندگی می کنید توصیه می شود که به جای خریدن یک دستگاه مرطوب کننده ی الکتریکی یک یا دو گیاه خانگی را خریداری نمایید و در محیط خانه قرار دهید. این گیاهان می توانند به افزایش رطوبت هوا کمک کنند و علاوه براینکه اکسیژن تولید خواهند کرد قادر خواهند بود رطوبت هوا را نیز افزایش دهند.

دود سیگار را خنثی می کند:

همانطور که می دانید سیگار دارای مقادیر فراوانی مواد شیمایی است که هنگامی که روشن می شود وارد هوا خواهد شد. همه ما می دانیم افرادی که در معرض دود دست دوم سیگار قرار می گیرند بیش از مصرف کننده ها آسیب خواهند دید و در معرض بیماری های تنفسی و سرطان قرار خواهند گرفت. اگر شما نیز از دسته افراد سیگاری هستید توصیه می شود که چند گیاه را داخل اتاقی قرار دهید تا سموم را خنثی کنند و در نهایت خانواده سالم تری داشته باشد.

کیفیت خواب را بهبود خواهد بخشید:

از دیگر فواید نگهداری گیاه درخانه این است که برخی از گیاهان آپارتمانی در طول شب اکسیژن آزاد خواهند کرد از جمله گیاه ژربرا. به همین خاطر قرار دادن این گیاه در محیط خانه می تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد و آرامش ذهنی را فراهم آورد.

فواید چشمگیر نگهداری گیاه در محیط خانه

خلاقیت را افزایش خواهد داد:

بر اساس یک مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدند که وجود گیاهان در محیط بسته می تواند عملکرد مغز را در ارائه ایده ها و بهبود خلاقیت ها افزایش دهد. همچنین قرار دادن گیاهان با رنگ مختلف در محیط کار باعث خواهد شد تا افراد احساس خوشبینی داشته باشند و این امر برای افزایش میزان بهره وری آن  ها بسیار عالی خواهد بود.

دمای اتاق را کاهش خواهد داد:

بهتر است بدانید که گیاهان دارای توانایی پایین آوردن درجه حرارت هستند و آن ها این کار را با آزاد کردن بخار و افزایش رطوبت انجام خواهد داد. توجه داشته باشید که این ویژگی می تواند به ساخت یک فضای سبز که رابطه خوبی نیز با طبیعت دارد کمک کند. همچنین استفاده از گیاهان در محیط خانه می تواند میزان مصرف انرژی را نیز کاهش دهد.

سرو صدای آزار دهنده را کاهش خواهد داد:

بهتر است بدانید که گیاهان علاوه بر اینکه قادر هستند دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کنند می توانند سروصدای آزاردهنده در محیط را جذب نمایند و بدین ترتیب اتاق شما را به محیطی آرام تبدیل خواهند کرد و به شما کمک خواهد کرد تا بهتر یاد بگیرید و بهتر کار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو