ابرقهرمانان

مخاطبان سینما ذائقه‌های متغیری دارند و این موضوع در سال‌های گذشته با نمایش فیلم‌های ابرقهرمانی متفاوت ثابت شده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از باشگاه خبرنگاران، در قرن بیست و یکم ابرقهرمان‌ها در فرهنگ عام و سینماها حکمرانی می‌کنند. از سال ۲۰۰۰ حداقل یک ابرقهرمان یا یک تیم ابرقهرمانی در سینماها حضور و تأثیر زیادی داشته‌اند. اسکرین رنت در گزارشی به محبوب‌ترین ابرقهرمان‌ها از سال ۲۰۰۰ می پردازد که با «مردان ایکس» آغاز شد.

۲۰۰۰ – مردان ایکس

مجموعه‌های مردان ایکس در طول دهه ۱۹۹۰ با یک انیمیشن سریالی در تلویزیون‌ها حضور داشتند. بعد از ساخت فیلم سینمایی «مردان ایکس» توسط برایان سینگر این ابرقهرمان‌های مارولی محبوب‌ترین قهرمان‌های دنیا شدند. با گذشت ۲۰ سال هنوز برای طرفداران آن فراموش کردن بازیگران این فیلم سخت است.

۲۰۰۱- سوپرمن

بعد از موفقیت مردان ایکس، چراغ سبز به چندین فیلم ابرقهرمانی نشان داده شد، اما هنوز برای به موفقیت رسیدن آن‌ها زود بود. در این زمان سریال ابرقهرمانی اسمالویل با الهام از شخصیت سوپرمن موفقیت زیادی کسب کرد. پخش این سریال تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت.

۲۰۰۲- مرد عنکبوتی

روایت سه گانه سم ریمی از مرد عنبکوتی در سال ۲۰۰۲ خیلی زود پیتر پارکر را به محبوب‌ترین و سود آورترین شخصیت‌ سینمایی در هالیوود تبدیل کرد. سال‌های زیادی در این لیست هستند که محبوبیت ابرقهرمان‌ها بین شخصیت‌ها متفاوت باشد، اما در سال ۲۰۰۲ هیچکس به غیر از مرد عنکبوتی به ابرقهرمان دیگری علاقه‌مند نبود.

مردان ایکس- ۲۰۰۳

بعد از موفقیت گیشه‌ای اولین قسمت از این مجموعه سینمایی، تمامی تیم سازنده اولین قسمت برای ساخت‌ دنباله آن گرد هم آمدند. بعد اکران این فیلم در سال ۲۰۰۳ دوباره این گروه تبدیل به محبوبترین ابرقهرمان‌ها در جهان شدند.

مرد عنکبوتی – ۲۰۰۴

زن گربه ای، پسر جهنمی و مجازاتگر عنوان‌هایی بودند که برای دستیابی به محبوبیت تلاش کردند، اما در واقع برای فیلم مرد عنکبوتی ۲ به کارگردانی سم ریمی هیچ رقیبی نبود. دوباره پیتر پارکر رقابت محبوب‌ترین ابرقهرمان سال را برد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دنیای مارول را رقم زد.

حتی تا امروز، فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی ۲» همچنان با امتیاز ۹۳ بیشترین امتیاز را در بین فیلم‌هایی با شخصیت مرد عنکبوتی کسب کرده است.

۲۰۰۵- بتمن

در سال ۲۰۰۵ فیلم سینمایی کنستانتین فراتر از انتظارها بود، اما بتمن با تمام قدرت با فیلم «بتمن آغاز می‌کند» به کارگردانی کریستوفر نولان و نقش آفرینی کریستین بیل به سینماها باز می‌گردد. در حدود ده سال پس از شکست فیلم بتمن و رابین، «بتمن آغاز می‌کند» داستان بروس وین را به یک سه گانه بزرگ تبدیل کرد.

۲۰۰۶ – سوپرمن

این شخصیت در سال ۲۰۰۶ با فیلم «بازگشت سوپرمن» منتشر شد که در واقع پنجمین فیلم از این شخصیت بود. تا سال ۲۰۰۶ به مدت ۲۰ سال هیچ فیلم مستقلی از این شخصیت ساخته نشده بود. از این شخصیت در سال ۲۰۱۳ یک فیلم مستقل و در سال ۲۰۱۶ هم یک فیلم مشترک با شخصیت بتمن ساخته شد.

۲۰۰۷- مرد عنکبوتی

بعد از دو فیلم موفق مرد عنکبوتی، سم ریمی با «مرد عنکبوتی ۳» سه گانه خود را تکمیل کرد که البته همانند قسمت‌های قبلی مورد نظرات مثبت واقع نشد. البته فروش خوب این فیلم و رضایت تعداد زیادی از هواداران که این شخصیت را دوباره محبوب کرد نباید نادیده گرفت.

۲۰۰۸ –بتمن

در سال ۲۰۰۸ فیلم سینمایی «مرد آهنی» به کارگردانی جان فاورو اکران شد و آغازی بر دنیای مارول بود، اما شخصیت مرد آهنی ابرقهرمان محبوب سال نبود. در آن سال همه چیز در دست شخیصت بتمن بود چرا که فیلم «شوالیه تاریکی» با حضور هیث لجر به عنوان شخصیت جوکر بسیار محبوب شده بود.

۲۰۰۹- نگهبانان

در سال ۲۰۰۹ دنیای مارول کار خود را آغاز کرده بود و شوالیه تاریکی هم در اسکار موفق بود. شخصیت‌های جدید فیلم سینمایی «نگهبابان» محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند و این موضوع نشان داد تا زمانی که شخصیت‌ها خوب باشند مخاطبان با جدید بودن آن‌ها مشکلی ندارند.

۲۰۱۰- مرد آهنی

در سال ۲۰۱۰ با انتشار فیلم سینمایی «مرد آهنی ۲»، تمامی مخاطبان فیلم‌های ابرقهرمانی به سوی شخصیت تونی استارک یا همان مرد آهنی جذب شدند. همزمان با این فیلم بود که مارول به فکر ساختن فیلم‌هایی با ترکیب شخصیت‌ها مثل «انتقام جویان» افتاد.

۲۰۱۱ - کاپیتان آمریکا

در سال ۲۰۱۱، فیلم سینمایی «فانوس سبز» با نقش آفرینی رایان رینولدز از دنیای دی سی و علاوه بر آن یک فیلم سینمایی دیگر از «مردان ایکس» منتشر شده بود، اما مارول با شخصیت‌های ثور و کاپیتان دنیای سینمایی خود را محبوب‌تر کرد. محتوای فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا» آن را از فیلم شخصیت «ثور» برتر می‌کند.

۲۰۱۲ – انتقام جویان

در این سال چندین فیلم ابرقهرمانی خوب مثل «تاریخچه» اکران شد، نولان با «شوالیه تاریکی تاریکی بر میخیزد» به سه گانه خود پایان داد و «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» هم اکران شد، اما وقتی صحبت از محبوبیت جهانی می‌شود هیچکدام از آن‌ها به محبوبیت انتقام جویان نرسیدند.

۲۰۱۳- سوپر من

کمپانی مارول در ۲۰۱۳ به ساخت فیلم‌های جدید خود مشغول بود، اما دی سی در حال نمایش دنیای ابرقهرمانی خود بود. فیلم «مرد پولادین» در این سال اکران شد که استقبال مخاطبان دوباره سوپرمن را به یک شخصیت هیجان انگیز تبدیل کرد.

۲۰۱۴ - محافظان کهکشان

در سالی با حضور فیلم‌های مشهوری مثل «کاپیتان آمریکا»، مرد عنکبوتی، و مردان ایکس، شخصیت‌های فیلم «محافظان کهکشان» در سراسر جهان محبوب شده بودند. اکران این فیلم با کارگردانی جیمز گان در سال ۲۰۱۴ ریسک بزرگی بود که البته جواب خوبی به مارول داد.

۲۰۱۵- انتقام جویان

دردویل و جسیکا جونز توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده بودند، اما هیچ قهرمانی به اندازه گروه انتقام جویان شهرت را از رقبا ندزدیده بود. در انتقام جویان:عصر اولتران شاهد حضور و گسترش تعداد ابرقهرمان‌ها بودیم.

۲۰۱۶- ددپول

چه کسی فکرش را می‌کرد یک فیلم رده سنی بزرگسال در حالی که فیلم‌هایی از مارول و دی سی اکران شده بودند مشهورترین شخصیت ابرقهرمانی شود. در آن سال فیلم‌های کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی و بتمن علیه سوپر من اکران شده بود، اما در نهایت ددپول به یک پدیده در سینماهای جهانی تبدیل شد.

۲۰۱۷ – زن شگفت انکیز

فیلم‌های لوگان، لیگ عدالت، و مرد عنکبوتی:بازگشت به خانه در این با یکدگیر رقابت داشتند، اما شکی نیست که «زن شگفت انگیز» در این رقابت پیروز بود و به عنوان یک شخصیت ابرقهرمانی زن برای اولین بار این اتفاق افتاد.

۲۰۱۸_ پلنگ سیاه

البته فیلم های ابرقهرمانی دیگری ممکن است در سال ۲۰۱۸ فروش بیشتری داشته باشند، اما محبوبیت شخصیت‌های فیلم سینمایی پلنگ سیاه غیر قابل انکار است. این فیلم حتی نامزد اسکار بهترین فیلم نیز شد تا دلیل محکمی برای محبوبیت خود داشته باشد.

۲۰۱۹- انتقام جویان

فیلمی که به پروژه‌های یک دهه مارول پایان داد، «انتقام جویان: پایان بازی» بود و رقیب چندان بزرگی هم نداشت. البته فیلم سینمایی «جوکر» هم که به صورت مستقل ساخته شده بود بسیار محبوب شد، اما نه به آن اندازه که جای پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را بگیرد.