آبریزش بینی دارید؟ مدام عطسه می‌کنید؟

آبریزش بینی دارید؟ مدام عطسه می‌کنید؟


منبع: بیتوته

152

1398/11/9

04:24


آبریزش بینی دارید؟ مدام عطسه می‌کنید؟



عطسه و آبریزش بینی,درمان حساسیت آبریزش بینی

درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی 

 

آبریزش بینی دارید؟ بینی تان گرفته یا می‌خارد؟ مدام عطسه می‌کنید؟ از چشم های تان که سرخ شده اند، اشک می‌آید؟ این همان رینیت حساسیتی است که هر سال بهار، میلیون ها نفر از افراد حساس به گردۀ گیاهان را مبتلا می‌کند.

رینیت غیر آلرژیک شامل آبریزش بینی و عطسه بدون علت ظاهری است. علائم رینیت غیر آلرژیک مشابه مواردی مانند رینیت آلرژیک است ، اما هیچ یک از شواهد معمول یک واکنش آلرژیک موجود نیست.

 

رینیت غیر آلرژیک می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد، اما بعد از سن 20 سالگی بیشتر دیده می شود. محرك علائم رینیت غیر آلرژیك متفاوت است و می تواند شامل بوها یا مواد تحریك كننده خاصی در هوا ، تغییر در آب و هوا ، برخی از داروها ، غذاهای خاص و شرایط مزمن سلامتی باشد.

پس از رد علت آلرژیک ، تشخیص رینیت غیر آلرژیک انجام می شود. این ممکن است نیاز به آزمایش پوست یا تست حساسیت به آلرژی داشته باشید.

 

علائم رینیت غیر آلرژیک:

عطسه و آبریزش بینی,درمان حساسیت آبریزش بینی

آبریزش بینی و عطسه 

 

اگر به رینیت غیر آلرژیک مبتلا هستید ، احتمالاً علائمی دارید که در تمام سال به وجود می آید. ممکن است علائم مداوم یا علائمی داشته باشید که فقط مدت زمان کمی طول می کشد.

 

علائم و نشانه های رینیت غیر آلرژیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- گرفتگی بینی 

- آبریزش بینی

- عطسه

- خلط در گلو 

- سرفه کردن

رینیت غیر آلرژیک معمولاً باعث خارش بینی ، چشم یا گلو نمی شود.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

- اگر علائم شما شدید است.

- علائم و نشانه هایی دارید که توسط داروهای بدون نسخه یا مراقبت از خود برطرف نمی شوند. 

 

علل رینیت غیر آلرژیک :

  

عطسه و آبریزش بینی,درمان حساسیت آبریزش بینی

علت عطسه زیاد همراه با آبریزش بینی

 

علت دقیق رینیت غیر آلرژیک ناشناخته است. متخصصان می دانند که رینیت غیر آلرژیک هنگامی رخ می دهد که رگ های خونی در بینی شما گسترش می یابد و پوشش بینی را با خون و مایعات پر می کند. علل احتمالی مختلفی وجود دارد ، از جمله اینکه غده های عصبی بینی بیش از حد پاسخگو هستند ، شبیه به نحوه واکنش ریه ها در آسم.

 

موارد زیادی وجود دارد که باعث ایجاد رینیت غیر آلرژیک می شود، بعضی از آنها منجر به علائم کوتاه مدت و برخی دیگر باعث مشکلات مزمن می شوند. محرک رینیت غیر آلرژیک شامل موارد زیر است:

 

تحریک کننده های محیطی یا شغلی: گرد و غبار ، دود سیگار ، دود دست دوم یا بوی قوی مانند عطرها باعث ایجاد رینیت غیر آلرژیک می شوند. دودهای شیمیایی مانند مواردی که ممکن است در بعضی مشاغل در معرض خطر آنها قرار داشته باشد نیز مقصر است.

 

تغییرات آب و هوا : تغییر دما یا رطوبت می تواند باعث شود تا غشاهای داخل بینی شما متورم شود و باعث ایجاد آبریزش یا گرفتگی بینی شود.

 

عفونت : یک علت شایع رینیت غیر آلرژیک یک عفونت ویروسی است - مثلاً سرماخوردگی یا آنفولانزا.

 

غذاها و نوشیدنی ها : رینیت غیر آلرژیک ممکن است هنگام غذا خوردن به خصوص هنگام خوردن غذاهای گرم یا تند ایجاد شود. نوشیدن مشروبات الکلی همچنین ممکن است باعث تورم غشاهای داخل بینی شما شود و منجر به احتقان بینی شود.

 

داروهای خاص : برخی از داروها می توانند باعث ایجاد رینیت غیر آلرژیک شوند. این داروها شامل آسپرین ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB و...) و داروهای فشار خون بالا مانند مسدود کننده های بتا هستند.

رینیت غیر آلرژیک همچنین می تواند در بعضی از افراد با داروهای آرام بخش ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ ایجاد شود. استفاده بیش از حد از اسپری های تقویت کننده بینی باعث ایجاد نوعی رینیت غیر آلرژیک به نام رینیت دارویی می شود.

 

تغییر هورمون ها : تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، قاعدگی ، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی یا سایر شرایط هورمونی مانند کم کاری تیروئید ممکن است باعث ایجاد رینیت غیر آلرژیک شود.

 

خوابیدن به پشت : خوابیدن به پشت باعث آپنه خواب و رفلاکس اسید است. خوابیدن به پشت در هنگام خواب می تواند باعث رینیت غیر آلرژیک شود.


عوارض رینیت غیر آلرژیک :

عطسه و آبریزش بینی,درمان حساسیت آبریزش بینی

آبریزش بینی و عطسه 

 

عوارض ناشی از رینیت غیر آلرژیک شامل موارد زیر است:

پولیپ بینی: اینها رشد نرم ، غیر سرطانی (خوش خیم) است که به دلیل التهاب مزمن روی لایه بینی یا سینوس شما ایجاد می شود. پولیپ های کوچک ممکن است مشکلی ایجاد نکند ، اما بزرگترها می توانند جریان هوا را از طریق بینی شما مسدود کنند ، و همین امر تنفس را دشوار می کند.

 

سینوزیت : احتقان بینی طولانی مدت به دلیل رینیت غیر آلرژیک ممکن است احتمال ابتلا به سینوزیت را افزایش دهد.

 

عفونت گوش میانی : افزایش مایع و احتقان بینی ممکن است منجر به عفونت گوش میانی شود.

 

جلوگیری از رینیت غیر آلرژیک :

در حال حاضر هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از رینیت غیر آلرژیک وجود ندارد. با این حال ، یک مطالعه جدید نشان داد کودکانی که ماهی روغنی یا اسیدهای چرب اشباع نشده مصرف می کنند ، ممکن است کمتر دچار رینیت غیر آلرژیک و آلرژیک شوند. كاهش خطر در كودكانی مشاهده می شود كه حداقل هفته ای يكبار شاه ماهی ، ماهی خال مخالی يا سالمون مصرف كنند.

 

اگر در حال حاضر رینیت غیر آلرژیک دارید ، می توانید برای کاهش علائم و جلوگیری از شعله ور شدن قدم هایی بردارید:

از محرک ها خودداری کنید: اگر بتوانید مواردی را ایجاد کنید که علائم شما را بدتر می کند و یا بدتر می شوید ، اجتناب از آنها می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

 

از سرکوب کننده های بینی بیش از حد استفاده نکنید: استفاده از این داروها بیش از چند روز به طور همزمان می تواند علائم شما را بدتر کند.

 

معالجه درمانی را انجام دهید: اگر درمان مؤثر نیست ، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند تغییراتی ایجاد کند که کار بهتری را انجام می دهد و از علائم شما می کاهد.

 

درمان حساسیت عطسه و آبریزش بینی:

 

عطسه و آبریزش بینی,درمان حساسیت آبریزش بینی

درمان عطسه و آبریزش بینی 

 

درمان رینیت غیر آلرژیک بستگی به میزان آزار شما دارد. در موارد خفیف ، درمان خانگی و جلوگیری از محرک ممکن است کافی باشد. در مورد علائم آزار دهنده ، داروهای خاص ممکن است تسکین یابد ، از جمله:

اسپری های نمکی بینی: از یک اسپری نمکی بدون نسخه و یا محلول آب نمکی خانگی برای شستشوی بینی محرک استفاده کنید و به نازک شدن مخاط و کمک به آرام کردن غشاهای موجود در بینی خود کمک کنید.

 

اسپری بینی کورتیکواستروئید: اگر علائم شما به راحتی توسط داروهای ضد احتقان یا آنتی هیستامین کنترل نشود ، پزشک ممکن است یک اسپری بینی کورتیکواستروئیدی، مانند فلوتیکازون (فلوناز) یا تریامسینولون (Nasacort) را پیشنهاد کند. 

 

داروهای کورتیکواستروئیدی به پیشگیری و درمان التهاب همراه با برخی از انواع رینیت غیر آلرژیک کمک می کنند. عوارض جانبی احتمالی شامل خشکی بینی ، خونریزی بینی ، سردرد و خشکی گلو است.

 

اسپری بینی آنتی هیستامین: تجویز یک اسپری آنتی هیستامین مانند آزلاستین (استلین ، استپرو) و هیدروکلراید اولوپاتادین (پتاناز) را امتحان کنید. اگرچه به نظر نمی رسد آنتی هیستامین های خوراکی به رینیت غیر آلرژیک کمک کنند ، اسپری های بینی حاوی آنتی هیستامین ممکن است علائم رینیت غیر آلرژیک را کاهش دهد.

 

اسپری های بینی ضد آلرژی و حساسیت : داروی تجویز ایپراتروپیوم (Atrovent) اغلب به عنوان داروی استنشاقی آسم استفاده می شود. اما اکنون به عنوان اسپری بینی موجود است و در صورت وجود آبریزش و گرفتگی بینی ، شکایت اصلی شماست. عوارض جانبی ممکن است شامل خونریزی بینی و خشک شدن قسمت داخلی بینی شما باشد.

 

آنتی هیستامین های بدون نسخه ، مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) ، ستیریزین (Zyrtec) ، فکسوفنادین (Allegra) و لوراتادین (کلاریتین) ، به طور معمول در رینیت غیر آلرژیک مانند رینیت آلرژیک کار نمی کنند.

 

در برخی موارد ، روشهای جراحی می تواند گزینه ای برای درمان مشکلات پیچیده مانند جراحی انحراف بینی یا پولیپ بینی مداوم باشد.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو