اقدامات پیش از بارداری، این 23 مورد

منبع: نی نی بان

135

1398/11/9

14:12


تصمیم گیری برای بچه دار شدن یک نقطه عطف مهم در زندگی شما تلقی می شود. قرار است در بدن شما یک زندگی به وجود بیاید و رشد کند پس باید شرایط را برای او آماده کنید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: توقف روش های پیشگیری از بارداری، مولتی ویتامین را شروع کنید، اسیدفولیک اضافه کنید، خوب بخورید، ورزش فراموش نشود، چکاپ کنید، واکسن های مورد نیاز را بزنید، به پزشک زنان مراجعه نمایید، چرخه قاعدگی خود را پیدا کنید، در معرض سموم قرار نگیرید، استرس را از خو دور کنید، یوگا را امتحان کنید، به دندانپزشک مراجعه کنید، از تنباکو، الکل و مواد مخدر دور بمانید، کیفیت رابطه جنسی خود را بالا ببرید، خود را به وزن ایده آل برسانید، تاریخچه پزشکی خانواده خود و همسرتان را بررسی کنید، داروهای مصرفی تان را بازنگری کنید، خوب بخوابید، آب بنوشید، مفاهیم اولیه باردار شدن را بشناسید، قدرت باروری همسرتان را تقویت کنید، سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید.
 
توقف روش های پیشگیری از بارداری
از زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید باید تمام روش های جلوگیری از بارداری ای که استفاده می کردید را حذف کنید. پس از قطع برخی از روش های جلوگیری مانند قرص های ضد بارداری می توانید بلافاصله برای بارداری اقدام نمایید. بعضی از خانم ها فورا باردار می شوند اما برای برخی دیگر چند ماه طول می کشد.
 
مولتی ویتامین را شروع کنید
شاید مواد غذایی که در طول روز استفاده می کنیم به اندازه کافی نتوانند ویتامین های مورد نیاز بدن ما را تامین کنند. به همین دلیل می توانید با مصرف مولتی ویتامین های مناسب کمبودهای غذایی احتمالی را رفع کنید.
 
اسیدفولیک اضافه کنید
علاوه بر مصرف مولتی ویتامین های پیش از بارداری، برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری، مصرف اسیدفولیک الزامی است. حتما روزانه حداقل 400 تا 800 میکروگرم اسیدفولیک مصرف نمایید.
 
خوب بخورید
یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تان را تامین کند. با کمک هرم غذایی برای خود برنامه غذایی مناسبی انتخاب کنید که به اندازه کافی از همه گروه های غذایی داشته باشد.
 
ورزش فراموش نشود
در هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط انجام دهید. اگر تا به امروز اهل ورزش نبودید بهتر است از پیاده روی شروع کنید، از روزی 10 تا 15 دقیقه شروع کرده و به مرور آن را بیشتر کنید.
 
چکاپ کنید
وقتی برای بارداری آماده می شوید سلامت جسمانی شما اهمیت ویژه ای دارد پس با چکاپ سالیانه به رفع مشکلات سلامتی قبل از شدید شدن آن کمک کنید. پزشک شما را معاینه می کند و آزمایش خون تجویز می کند.
 
واکسن های مورد نیاز را بزنید
واکسیناسیون می تواند از شما و فرزندتان محافظت کند پس از مشورت با پزشک، واکسن های مورد نیاز (کزاز، سرخچه و ...) را تزریق نمایید.
 
به پزشک زنان مراجعه نمایید
پزشک متخصص زنان و زایمان شما را معاینه می کند و جهت بررسی سلامت دستگاه تولید مثل سونوگرافی تجویز می کند. در صورتی که دچار عفونتی باشید تشخیص داده می شود و قبل از اقدام برای بارداری مورد درمان قرار می گیرید.
 
چرخه قاعدگی خود را پیدا کنید
پیدا کردن زمانی که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد می تواند به شما کمک کند تا سریع تر باردار شوید. با پیگیری سیکل قاعدگی خود می توانید مشکلات احتمالی مانند لکه بینی، قاعدگی نامنظم و ... را تشخیص دهید. همیشه اولین روز شروع پریود خود را یادداشت کنید و با کمک ماشین حساب تخمک گذاری بازه باروری خود را پیدا کنید.
 
در معرض سموم قرار نگیرید
سموم شیمیایی می تواند برای جنین در حال رشد شما خطراتی ایجاد کند پس سعی کنید تا حد امکان از این سموم دور بمانید. برخی خدمات زیبایی از جمله کاشت و ترمیم ناخن، رنگ کردن موها و ابرو، تاتو و ... در دوران بارداری ممنوع است. محصولات آرایشی گیاهی و بدون سرب تهیه کنید. تا حد امکان مصرف غذاهای کنسرو شده را محدود نمایید. از پاک کننده های طبیعی مانند آب و سرکه برای نظافت منزل استفاده نمایید.
 
استرس را از خود دور کنید
انتظار برای مادر شدن و تولد نوزاد می تواند در شما ایجاد استرس کند و فشار روانی مضاعفی بر شما وارد آورد. سعی کنید با انجام ورزش و تمرینات تنفسی و انجام فعالیت هایی که باعث آرامش و شادی شما می شود استرس را از خود دور کنید.
 
یوگا را امتحان کنید
یوگا یکی از بهترین ورزش ها برای دوران بارداری است. استفاده از تمرینات منظم یوگا می تواند به کنترل استرس و اضطراب شما کمک کند و همچنین بدن شما را برای بارداری و زایمان تقویت می کند.
 
به دندانپزشک مراجعه کنید
در دوران بارداری تغییرات هورمونی بر سلامت لثه ها و دندان های شما تاثیر مخربی می گذارد. با توجه به این که انجام برخی اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری ممنوع است بهتر است پیش از بارداری از سلامت دندان های خود مطمئن شوید.
 
از تنباکو، الکل و مواد مخدر دور بمانید
استعمال سیگار و قلیان و نوشیدن الکل از جهات مختلفی می تواند بر سلامت نوزاد متولد نشده آسیب برساند. استفاده از این مواد کودک را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می دهد و جریان خون را محدود می سازد و حتی می تواند باعث زایمان زودرس، نقص هنگام تولد و سقط جنین گردد.
 
کیفیت رابطه جنسی خود را بالا ببرید
درست است که برای باردار شدن باید رابطه جنسی برقرار کرد اما سعی کنید این کار را برای تفریح و پرشور و به صورت خودجوش برگزار کنید. استرس و فکر کردن به بچه دار شدن می تواند بر کیفیت روابط جنسی شما اثر منفی بگذارد و احتمال باردار شدن را کاهش دهد.
 
خود را به وزن ایده آل برسانید
آیا شاخص توده بدن خود را می دانید؟ اگر شما اضافه وزن یا کاهش وزن دارید بهتر است قبل از اقدام برای بارداری خود را به وزن ایده آل برسانید. حتما در این باره با یک کارشناس تغذیه مشورت داشته باشید.
 
تاریخچه پزشکی خانواده خود و همسرتان را بررسی کنید
سلامت فرزند شما تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، ریشه در شجره خانواده شما و همسرتان قرار خواهد گرفت. شاید با توجه به بیماری های ژنتیکی ای که در اقوام شما و همسرتان وجود داشته لازم بدانید با یک مشاور ژنتیک مشورت کنید.
 
داروهای مصرفی تان را بازنگری کنید
ممکن است شما برای سایر مشکلات داروهای خاصی مصرف کنید، قبل از اقدام به بارداری از بی خطر بودن داروهای مصرفی خود اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز جایگزین های مناسبی پیدا کنید.
 
خوب بخوابید
گاهی نگرانی از اتفاقات آینده ممکن است بر کیفیت خواب شما اثر بگذارد، سعی کنید خواب به اندازه و با کیفیتی داشته باشید تا سلامت بمانید. مقدار کافئین مصرفی در طول روز را محدود کنید.
 
آب بنوشید
یادتان باشد که 60 درصد بدن شما از آب تشکیل شده است پس برای سلامتی خود باید به اندازه کافی آب بنوشید. خود را عادت دهید که روزانه 9 لیوان آب بنوشید و شاید لازم باشد این مقدار را در دوران بارداری افزایش دهید.
 
مفاهیم اولیه باردار شدن را بشناسید
برای افزایش شانس بارداری خود بهتر است درک خوبی از چگونگی وقوع بارداری کسب کنید. این که بدانید اسپرم در چه صورت با تخمک لقاح پیدا می کند و لانه گزینی چگونه رخ می دهد می تواند به شما کمک کند و خیلی وقت ها استرس های بی مورد را از بین ببرد.
 
قدرت باروری همسرتان را تقویت کنید
اگرچه بخش عمده ای از یک بارداری سالم با زن در ارتباط است اما باید بدانید که 30 درصد از موارد ناباروری به مشکلات مردان بر می گردد. پس مطمئن شوید همسرتان برنامه غذایی سالمی را داشته باشد، تمرینات ورزشی کافی انجام دهد و از دخانیات و الکل دور بماند.
 
سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید
در دوران بارداری به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، شما مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری ها هستید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین c و استراحت کافی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو