خوردن نارگیل و آب نارگیل در بارداری چه فایده هایی دارد؟

خوردن نارگیل و آب نارگیل در بارداری چه فایده هایی دارد؟


منبع: آرگا

128

1398/11/9

15:20


آب نارگیل یک نوشیدنی شیرین و ایزوتوئیک است که بسیار مقوی و خوشمزه است. مصرف نارگیل در دوران بارداری به رشد جنین کمک کرده و برای جبران آب از دست رفته بدن مادر مفید واقع می شود. مصرف آب نارگیل فوائد بسیاری برای مادر و جنین رو به رشد داشته که در این مطلب به بررسی آن پرداخته ایم.

نارگیل یک میوه فوق العاده و خوشمزه است. آب نارگیل یک نوع نوشیدنی شیرین و ایزوتوئیک است که بسیار انرژی زا و مقوی است. خوردن آب نارگیل در دوران بارداری برای جبران مایعات از دست رفته توصیه می شود. این نوشیدنی بسیار پر کاربرد و سرشار از مواد مغذی است که در این مطلب با فوائد و خواص آن در دوران بارداری آشنا می شویم.

فوائد نارگیل در بارداری

نارگیل و آب آن یکی از نوشیدنی های بیخطر در دوران بارداری است که باید در حد اعتدال مصرف شود. نارگیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی است که مصرف آن در سه ماهه اول بارداری برای جبران کم آبی بدن ناشی از تهوع کمک خواهد کرد. بعلاوه این میوه در درمان سوزش معده و یبوست بارداری موثر است. بهترین وقت برای خوردن آب نارگیل در هنگام صبح با معده خالی است. زیرا در آن زمان الکترولیت ها و مواد مغذی بهتر جذب بدن خواهد شد. مواد مغذی موجود در یک فنجان آب نارگیل عبارت است از: ۴۶ کالری، ۲۵۲ میلی گرم سدیم، ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم، ۸.۹ گرم کربوهیدرات، ۲.۶ گرم فیبر غذایی، ۶.۲۶ گرم قند و ۶ درصد کلسیم.                                                                                                          زنان باردار بهتر است در طول روز یک یا دو لیوان آب نارگیل طبیعی را مصرف کرده و البته از نوع کنسروی آن بپرهیزند. آب نارگیل تازه فاقد مواد نگهدارنده بوده و برای مادر و جنین بسیار مفید است. در ادامه با خواص بی نظیر نارگیل در بارداری آشنا می شویم.

استفاده نارگیل در دوران بارداری

ادرار آور طبیعی

در دوران بارداری اندازه اسید اوریک در بدن مادر باید طبیعی و به اندازه باشد. آب نارگیل نوعی دیورتیک یا همان ادرار اور است که به خاطر وجود پتاسیم و منیزیم و دیگر مواد معدنی ادرار را افزایش داده و به همین دلیل سموم و مواد سمی را از بدن خارج کرده و همچنین باعث پاکسازی دستگاه ادراری می شود. این موضوع همچنین به عملکرد کلیه ها کمک کرده و از سنگ کلیه و عفونت جلوگیری خواهد کرد. مزیت دیگر آن جلوگیری از عفونت ادرای است که از زایمان زودرس جلوگیری خواهد کرد.

نارگیل در هنگام بارداری

کاهنده سوزش معده و یبوست در بارداری

دوران بارداری با تغییرات هورمونی همراه است که باعث مشکلاتی مثل سوزش معده و یبوست و همچنین سوء هاضمه خواهد شد. آب نارگیل غنی از فیبر بوده و این فیبر باعث تقویت سیستم گوارش می شود و همچنین هضم غذا را بهتر خواهد کرد. بعلاوه فیبر موجود در نارگیل PH بدن را تنظیم کرده و از یبوست جلوگیری می کند. آب نارگیل به عنوان یک ملین بسیار خوب عمل کرده و متابولیسم بدن را بهبود می بخشد، و باعث سم زدایی در بدن خواهد شد. آب نارگیل یک خنثی کننده طبیعی اسید در دوران بارداری است و به همین دلیل از سوزش معده در این دوران جلوگیری می کند.

نارگیل در حاملگی

تامین الکترولیت های ضروری بدن

همزمان با شروع حاملگی نیاز بدن به الکترولیت ها بیشتر شده و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی مثل تهوع و اسهال در بدن مادر می شود. آب نارگیل تمامی الکترولیت های ضروری برای بدن مادر باردار را تامین می نماید. وجود پنج الکترولیت ضروری یعنی مواد معدنی، سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر باعث تسکین بدن شده و انرژی از دست رفته را به مادر باردار باز می گرداند. همچنین الکترولیت ها سبب انتقال انرژی الکتریکی در بدن شده و به بهبود عملکرد عضلات کمک می کنند. بعلاوه وجود الکترولیت ها در آب نارگیل سطح PH را در حالت طبیعی حفظ کرده و فشار خون را نیز کنترل می نماید، و به دلیل خاصیت خنک کننده گی از بروز تب و استفراق در زنان باردار جلوگیری می کنند.

مصرف نارگیل در زمان حامله گی

کمک به سلامت قلب

با کاهش الکترولیت در بدن فشار خون افزایش پیدا می کند. آب نارگیل باعث می شود تا پتاسیم و منیزیم و اسید اوریک در سطح متعادل قرار گرفته و فشار خون تنظیم شود. همچنین نارگیل گلسترول خوب را بهبود داده و با کلسترول بد در بدن مادر باردار مبارزه می کند. وجود ویتامین ها، الکترولیت ها و پروتئین های ضروری در آب نارگیل با کنترل قند خون ناشتا باعث بهبود سطح فشار خون و بهتر شدن گردش خون خواهد شد. خوردن آب نارگیل در سه ماهه آخر بارداری بسیار مفید بوده و باعث افزایش فشار خون می شود.

مصرف نارگیل در دوران حاملگی

مبارزه با عفونت

همانطور که گفته شد نارگیل و آب نارگیل سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و همچنین آنتی اکسیدان هاست. که مصرف آن در دوران حاملگی باعث افزایش سطح ایمنی بدن شده و مقاومت بدن در برابر انواع عفونت را بالا می برد. آب نارگیل سرشار از اسید لوریک بوده که باعث تولید مونولورین یک نوع آنتی ویروس قوی می شود. اسید لوریک باعث از بین رفتن باکتری ها و عفونت های پر ضرر مثل آنفولانزا و HIV می شود و همچنین باکتری های مفید در بدن را حفظ خواهد کرد.

استفاده از نارگیل در حاملگی

کمک به تعادل وزن

آب نارگیل فاقد چربی بوده و کم کالری است. با شروع دوران حاملگی بدن با افزایش وزن روبه رو خواهد شد. آب نارگیل در زمان حاملگی مانع از بین رفتن کلسترول بد در بدن خواهد شد. آب نارگیل یک نوشیدنی قندی است که به رشد مادر و جنین کمک زیادی می کند.

بالا بردن انرژی بعد از ورزش کردن

نارگیل حاوی آب طبیعی است باعث افزایش انرژی بعد از از دست دادن آب بدن می شود. اگر در دوران حاملگی به طور مرتب ورزش می کنید. بهتر است از آب نارگیل به عنوان یک نوع نوشیدنی انرژی زا استفاده نمایید. همچنین هیدراتاسیون الاستیسیته پوست را افزایش داده و باعث از بین رفتن خطوط ایجاد شده در دوران حاملگی می شود.

نارگیل در دوران بارداری

کاربرد به عنوان نوشیدنی طبیعی و قند کم

نارگیل حاوی آب طبیعی و بسیار خوشمزه ای است که بدون هیچ گونه طعم دهنده ای است و فاقد مواد مضر مصنوعی است. به همین دلیل برای مادر باردار و جنین کاملا بی خطر بوده و مفید است. مصرف بی اندازه قند در دوران حاملگی باعث افزایش قند خون خواهد شد. آب نارگیل قند طبیعی داشته و خطر افزایش قند خون در آن وجود ندارد.

کمک به رشد و سرعت بخشیدن به رشد جنین

آب نارگیل کلیه مواد مغذی مورد نیاز جنین و مادر را تامین می کند و به حفظ سلامت جنین کمک خواهد کرد و رشد مناسبی را برای جنین به همراه دارد.

بهبود سطح مایع آمنیوتیک

مصرف آب نارگیل در دوران بارداری سلامت و محیط رشد جنین را بهبود می بخشد. آب نارگیل به ویژه در سه ماهه سوم بارداری سبب افزایش سطح مایع آمونیاک و افزایش حجم و گردش خون خواهد شد.

خوردن نارگیل در حاملگی

عوارض جانبی آب نارگیل

هیچ نوع عارضه ای از مصرف نارگیل در حاملگی گزارش نشده است و مانند هر نوع میوه و سبزی ای کاملا بی خطر بوده ولی باید به دو نکته توجه کرد:

  • سدیم موجود در شیر نارگیل امکان دارد برای زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی مفید نباشد.
  • آب نارگیل کاملا رسیده ممکن است ایجاد یبوست کند. پس در این مورد دقت لازم را داشته باشید.

خوردن نارگیل در بارداری

مزایای گوشت نارگیل در حاملگی

علاوه بر آب نارگیل خود نارگیل نیز دارای خواصی در دوران حاملگی است که عبارتند از: تولید و افزایش شیر مادر، بهبود گردش خون، کمک به هضم بهتر غذا، کمک به خواب بهتر، افزایش متابولیسم بدن.

فواید شیر نارگیل در حاملگی

شیر نارگیل به دلیل وجود اسید لاوریک که نوعی چربی ضد باکتری و ضد ویروس است. برای مادران باردار مناسب است و باعث بهبود ایمنی در دوران حاملگی می شود. اسید های چرب موجود در شیر نارگیل رگ های خونی را کاهش داده و هر نوع گرفتگی در رگ های قلب را کاهش خواهند داد. از دیگر فواید شیر نارگیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارگیل در دوران حاملگی

به دلیل وجود آهن باعث بهبود کم خونی می شود، سیستم گوارش را بهبود می بخشد، باعث آرامش عضلات و سیستم عصبی می شود، فشار خون و قند خون را کنترل می کند، در درمان و کاهش درد مفاصل موثر است، در دوران بارداری به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو