شرکت‌های زیر مجموعه دفتر رهبری، وارد بورس می‌شوند؛ راهنمای خرید غول‌ها

منبع: روزیاتو

165

1398/11/9

16:43


شرکت ها و نهادهای زیر مجموعه دفتر رهبر انقلاب، در آینده نزدیک وارد بازار سرمایه ایران می شوند. این خبری بود که چندی پیش در چهارمین همایش هم‌اندیشی سالانه نهادهای زیر مجموعه دفتر آیت الله خامنه ای اعلام شد و خبر خوبی برای آینده اقتصاد ایران و شفاف سازی نظام اقتصادی کشور در بستر بازار بورس است.

محمد جواد ایروانی که وزیر اقتصاد دران جنگ تحمیلی بود و اکنون به معاون نظات و حسابرسی دفتر رهبری فعالیت دارد اعلام کرد که با وزیر امور اقتصادی و دارایی صحبت کرده است و هماهنگی های لازم برای پذیرش شرکت های زیر نظر دفتر رهبری در بازار بورس و فرابورس صورت گرفته تا شرکت هایی که مشمول واگذاری و شرایط وگذاری در بورس داشته، سهامی عام شده و وارد تابلوی بورس ایران شوند.

او گفته است که این شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری، حدود ۱ درصد اقتصاد ایران را شامل می شوند. شرکت ها و نهادهای زیر مجموعه دفتر رهبری، طیف گسترده ای از شرکت ها در حوزه ها و صنایع گوناگون از گردشگری تا فولاد و صنایع غذایی و پالایشگاهی را شامل می شود و عرضه سهام آن ها در بازار بورس ایران با ۱۳ میلیون دارنده کدبورسی، یک اتفاق مبارک است.

چرا که بسیاری از این نهادها، ارزش برندینگ و جایگزینی ژرف داشته تاثیرگذاری بالایی در تولید و اقتصاد کشور دارند و به دلیل دارایی فراوان، منجر به افزایش عمق بازار سرمایه و تنوع فرصت های سرمایه گذاری برای سهامداران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می شود.

مؤسسه مفید راهبر از جمله مجموعه‌هایی است که کار حسابرسی مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه دفتر رهبری را بر عهده دارد. بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه نهادهای اقتصادی زیر نظر بیت رهبری، هم اکنون درصد قابل توجهی از بازار سهام ایران را در اختیار دارند و یکی از شرایط ورود آنها به بورس ارائه صورت‌های مالی این شرکت‌ها و انتشار آن در سامانه جانع ناشران ایران (کدال) خواهد بود.

بسیاری از نهادهای زیر مجموعه دفتر رهبری، سالهاست که تجدید ارزیابی دارایی نشده و حضور ان ها در بورس، هم منجر به شفافیت صورت های مالی واطلاع رسانی عمومی اتفاقات درون آن ها می شود و هم دارایی های آن ها به روز شده و سهامداران می‌توانند در شرکت های سود ده جدید پذیرش شده در بورس که معمولا در صنایع پیشرو اقتصاد ایران قرار دارند، سرمایه گذاری کنند.

تا پیش از ورود شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری به بورس، این شرکت ها به صورت سهامی خاص فعالیت داشته و حسابرسی و بررسی وضعیت مالی و تولیدی و اقتصادی آن ها، از طریق دفتر رهبری صورت می گرفت. ده ها شرکت زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که زیر مجموعه بیت رهبری است، از گزینه‌های واگذاری خواهدبود.

با پذیرش این نهادها در بورس، از سهامی خاص به سهام عام تغییر ماهیت پیدا کرده و عموم مردم، می توانند سهامدار این حجم گسترده ای شرکت های تولیدی و اقتصادی در صنایع گوناگون شوند. مثل ورود شرکت های زیر مجموعه «شستا» تامین اجتماعی به بورس ایران که در سال های نه چندان دور اتفاق می‌افتد، ورود شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری به بازار سرمایه ایران نیز می‌توانند اقدام مهمی در قد و قواره پذیرش شرکت های زیر مجموعه شستا در بورس باشد.

فهرست ده ها شرکت بورسی و فرابورسی ایران که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سهامدار بالای ۱ درصد آن ها محسوب می شود.

در چند سال اخیر با رونق بازار بورس و جذب نقدینگی سرگردان در کشور، حجم روزانه معاملات در زمستان ۹۸ به نسبت زمستان ۹۷، حدود ۴۰ برابر افزایش یافته است که این سیگنال خوبی هم به سهامداران داخلی و هم سهامداران خارجی است. در ۴ سال اخیر شمار خارجی های علاقمند به سرمایه گذاری در بورس ایران، روند صعودی داشته است که احتمالا با گسترش بورس انرژی ایران از سال ۱۳۹۹، این روند تسریع شود.

پذیرش شرکت های زیر مجموعه کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و جانبازان و بنیاد ها و شرکت های زیر مجموعه نیروهای مسلح در بورس، نیازمند بررسی صورت های مالی و ارزیابی کامل آن ها بر اساس معیارها و آیین نامه پذیرش شرکتهای متقاضی پذیرش در بورس است. احتمالا این روند در بهار سال ۱۳۹۹ آغاز و ما شاهد پذیرش شرکت های مشمول واگذاری دفتر رهبری در بورس در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ باشیم.

شرکت تولیدی کارخانجات ریسندگی و بافندگی سلک باف یکی از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که آگهی تغییراتش در سال ۱۳۹۸ را در زیر مشاهده می کنید.

شرکت های دفتر رهبری

شرکت سلک باف

چگونه سهام شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری را بخریم؟

این شرکت ها پس از تغییر ماهیت از سهامی خاص به سهامی عام و رعایت قواعد و مقررات پذیرش در بورس ایران، مجوز عرضه اولیه سهام پیدا کرده و بخشی از سهام به روش بوک بیلدینگ، در بازار بورس یا فرابورس عرضه می شود.

برای خرید سهام شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری، بایستی منتظر اطلاعیه عرضه اولیه بورس باشیم که در سامانه tse.ir اعلام می شود. برای خرید سهام و شرکت در برنامه عرضه اولیه سهام شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری در بورس، بایستی به یکی از ۱۰۶ کارگزاری بورس مراجعه کرده و کد بورس بگیرید.

برای دریافت کد بورس، باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و ۱۰۰ هزار ریال پرداخت کنید. بعد از دریافت کد بورس که معمولا ظرف ۴۸ ساعت صادر می شود، دسترسی معاملات آنلاین به شما داده می شود تا با کد کاربری و رمز عبور، بتوانید نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران در ساعت معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه) اقدام کنید.

در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری شما، بخشی به نام «عرضه اولیه» در قسمت سفارش گذاری وجود دارد که پس از اعلام عرضه اولیه سهام شرکت های زیر مجموعه بیت رهبری، قادر به سفارش گذاری و ارائه درخواست خرید خواهد بود.

هر شرکت زیر مجموعه دفتر رهبری که در بورس ایران عرضه اولیه شود، سقف قیمت مجاز داشته و هر کد سهامداری، می تواند مقدار مشخصی از آن را در عرضه اولیه، خریداری کند.

اما پس از عرضه اولیه و گذشت چند روز ، امکان خرید هر میزان از سهام شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری که در بورس عرضه شده است، برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود خواهد داشت.

دامنه نوسان قیمت شرکت های عرضه شده در بورس، بین ۳ تا ۵ درصد در روز است. با توجه به این که این شرکت ها طبق آنچه که در بالا گفتیم، ارزش برندینگ و جایگزینی بالا داشته و حضور فعالی در اقتصاد و تولید کشور دارند، شرکت در برنامه عرضه اولیه آن ها و سهامداری با سهام آن ها توصیه می شود.

در همین گفتار پس از ارائه اطلاعات بیشتر توسط بیت رهبری، سازمان بورس و هم‌چنین وزارت اقتصاد، جزییات بیشتر درباره شرکت های مشمول واگذاری سهام و پیش بینی قیمت و بررسی گزارش های مالی منتشر شده  آن‌ها در سامانه codal.ir به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

ورود شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری در بورس در سال ۱۳۹۹، در زمانی رخ می دهد که شاخص کل بورس عزم رسیدن به کانال ۵۰۰ هزار واحدی دارد و میزان معاملات روزانه بورس و فرابورس از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در آخرین عرضه اولیه سهام در بورس ایران در سال ۹۸، حدود ۱ میلیون تن از هموطنان شرکت کرده اند که انتظار می رود این عدد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۲ میلیون نفر برسد. طبق اعلام سازمان بورس در زمستان ۹۸، شرط داشتن مدرک دیپلم برای دریافت کد کاربری و رمز عبور دسترسی معاملات آنلاین، حذف شده است.

عرضه اولیه سهام شرکت های زیر مجموعه بیت رهبری در کنار عرضه اولیه سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس و شستا و ایران مال و پدیده، اتفاق خوبی برای آینده اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ است و تعداد کثیری از هموطنان را سهامدار شرکت های نوستالژیک پر خاطره می کند.

جدی شدن بحث آمادگی زیر ساخت‌ها برای ورود هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها به بورس‌ها (Auto Trading  System) از قول معاون بورس و در نتیجه رسیدن حجم و ارزش معاملات به دهها برابر معاملات فعلی، از اتفاقات جذاب بورس در سال های پیش رو خواهد بود.

در بورس، آینده خریداری می شود و آن‌چه راز موفقیت سهامدار است، نه پول است و نه دانش خارق العاده، بلکه صبر منطقی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو