سرگیجه هنگام بلند شدن به چه علت است؟

80

1398/11/9

17:15


برای هر کسی اتفاق افتاده و مرتباً اتفاق می افتد که هنگام بلند شدن از پشت میز یا رختخواب ناگهان احساس سرگیجه کرده و مجبور می شوید دست خود را به جایی بگیرید که نیفتید.

سرگیجه هنگام بلند شدن به چه علت است؟

به گزارش بهداشت نیوز: برای هر کسی اتفاق افتاده و مرتباً اتفاق می افتد که هنگام بلند شدن از پشت میز یا رختخواب ناگهان احساس سرگیجه کرده و مجبور می شوید دست خود را به جایی بگیرید که نیفتید.

در بعضی از موارد نقطه های سیاهی را روبروی خود می بینید و در نهایت باید خود را محکم گرفته یا به جایی تکیه دهید تا سرگیجه به اتمام برسد و البته این اتفاق نیز در عرض چند ثانیه رخ می دهد. کارشناسان برای این حالت ناخوشایند یک اسم خاص انتخاب کرده اند: پایین آمدن فشار خون اولیه هنگام بلند شدن.

اگر شما نیز این حالت را تجربه می کنید و البته کارشناسان نیز تایید کرده اند که اکثر افراد به طور روتین به این عارضه دچار می شوند، باید بدانید که پایین آمدن فشار خون در هنگام ایستادن کاملاً طبیعی و بی ضرر است و می تواند علت سرگیجه باشد.

دکتر ام ای اکرم، عضو انجمن همه گیرشناسی در مرکز پزشکی روتردام در دانشگاه اراسموس هلند در این باره می گوید:” این نشانه ها به این دلیل اتفاق می افتند که یک کاهش موقتی در مقدار خون، و در ادامه مقدار اکسیژن، که به سمت مغز می رود پیش می آید”. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدن و گردش خودن را به یک بطری آب نیمه پر تشبیه کنیم.

وقتی که بطری آب به پهلو افتاده است، آب موجود در آن به طور مساوی در سطح زیرین بطری پخش می شود اما وقتی که بطری را بلند می کنیم تمامی آب به ته بطری می رود. در هنگام بلند شدن پس از مدت طولانی نشستن یا خوابیدن نیز اتفاق مشابهی رخ می دهد.

دکتر اکرام این مسئله چنین توضیح می دهد:” نیروی جاذبه بخش زیادی از خون را به سمت پایین بدن و به سمت پاهای شما می کشد که این موضوع باعث می شود قلب و شاهرگ ها کار بیشتر و سخت تری برای پمپاژ خون به مغز داشته باشند.

دکتر فیلیپ لو، استاد عصب شناسی از کلینیک مایو در روچستر ایالت مین تحقیقات کاملی را در مورد این عارضه و درمان آن انجام داده است. وی در این باره چنین می گوید:” قلب یک پمپ است و وقتی شما به طور ناگهانی از سرجایتان بلند می شوید مقدرا خونی که به سمت قلب می رود کاهش پیدا می کند.

این موضع باعث می شود که یک افت فشار خون موقتی در بدن رخ دهد و مدت زمان کوتاهی طول می کشد تا مکانیزم های اصلاحی این مشکل را برطرف نموده و اوضاع به حالت عادی بازگردد”.

منبع: تبیر وامید

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو